De meeste activiteiten in mijn business vragen geen uitstel. Aanpakken, snel reageren, een goede voorbereiding en vervolgens de gewenste afronding zijn doorgaans de elementen die vooraf gaan aan een succesvolle deal. Klanttevredenheid speelt een essentiële rol in mijn manier van zakendoen. Of het nu om bestaande klanten gaat of nieuwe prospects, de opbouw van een duurzame relatie vraagt om aandacht. In de huidige tijd is de gunfactor een niet onbelangrijke schakel in de relatie tussen klant en leverancier. Wanneer prijs, kwaliteit en leveringsvoorwaarden elkaar nauwelijks ontlopen komt het persoonlijke gevoel naar boven. De chemie tussen afnemer en leverancier werkt als smeerolie in een machine.
Met dit soort gedachten ben ik bezig wanneer het erop aankomt om iemand te waarderen. Of het nu gaat om die goede klant of om de inzet van mijn medewerkers te belonen. Ze verdienen het allebei om aan het einde van het jaar een geschenk te ontvangen. Ik ben bij de klanten al wat langer afgestapt van het geven van de traditionele fles wijn. Sinds ik weet dat dit soort geschenken via een bedrijfstombola doorgaans niet terechtkomen bij de persoon in kwestie, ben ik erin geslaagd geschenken uit te zoeken waarvan ik weet dat het geefmoment beleving oproept bij de ontvanger. Het is allemaal terug te brengen tot het ogenblik dat ik met mijn lief na het golfen in Hillegersberg een verkoelend glas dronk bij Vidaa in Bergschenhoek en aansluitend een wandeling maakte door de showroom van Artihove.
Je weet niet wat je gebeurt bij het zien van zoveel geschenken – van artistiek tot praktisch – die staan opgesteld in fraai uitgelichte vitrines, waarbij de motiverende teksten van kunstenaars je inspireren bij het maken van een keuze. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo nauwkeurig gekeken naar een geschenk. Wat mij bovendien ook opviel was een assortiment aan eindejaarsgeschenken. Ik zag pakketten met combinaties van food en non-food waar met name in non-food items op creatieve wijze actuele thema’s waren verwerkt. Op de vraag of de kernwaarden van mijn bedrijf eveneens konden worden vertaald in de pakketten werd bevestigend antwoord gegeven. Sterker nog, mijn bedrijfskleuren zijn te verwerken in een non-food geschenk en zelfs de verpakking van het pakket kan worden uitgevoerd in de gewenste kleuren inclusief logo. Ook mijn jaarlijkse persoonlijke boodschap voor de medewerkers kan in stijl worden weergegeven op een speciale kaart. Ik kan de lezer van mijn verhaal bevestigen dat ik zowel voor mijn klanten/relaties als mijn medewerkers geslaagd ben in de geschenken die zij verdienen. Mijn klanten herkennen me aan een artistiek sculptuur en mijn medewerkers gaan genieten van een foodpakket waarin een fraaie hapjesschaal de boventoon voert. Ik wens ze beiden mooie feestdagen.
Pieter Hillens