Overig

Je sociale kapitaal opbouwen

881

Spreker Henk van der Duim vertelde een goedgevulde zaal van het Da Vinci College in Dordrecht dinsdag 8 april jl. van alles over het inzetten van social media. Tijdens deze Rabobank Management Workshop Drechtsteden kwam het publiek onder meer te weten dat je het beste daar kunt gaat zitten waar je doelgroep zit en dat visualisatie heel belangrijk is bij social media.

Van der Duim, ofwel ‘internetjunkie’ volgens hemzelf, hield de mensen voor dat social media een brug is naar de echte wereld. “Daar kun je contacten verder uitbouwen. Laat klanten met je meedenken via social media. Je kunt wat doen met hun feedback. Kennis en nieuws kun je delen met social media: het ouderwetse zenden.”

Een blog, Facebook, LinkedIn , microblogs, social bookmark, forum, emailmarketing – allerlei vormen van social media kwamen voorbij. Net als allerhande tips van de spreker. “Recycle je content voor nog meer bereik. Zorg er verder voor dat er social media buttons op de website staan. Op Facebook zou je een ‘like’- campagne kunnen starten en op LinkedIn doe je er goed aan om je te proberen te verplaatsen in je doelgroep, qua profieltekst.”

Veelvuldig kwam de tool Hootsuite voorbij, waar je kolommen hebt waar je zoekopdrachten in kunt voeren. Zo krijg je een overzicht van resultaten op social media en kun je snel scannen. Zo bouw je mede je sociale kapitaal op, stelde Van der Duim.

En wat levert het uiteindelijk op, actief zijn op social media? “Het kost veel tijd, maar begin bij één of twee vormen. Bedenk wat je wilt bereiken en neem mee dat je uitbreiding van social media kan krijgen door je relaties. Zit je op meerdere social media, zorg er dan voor dat je herkenbaar bent. Stel doelen, kijk waar je doelgroep het over heeft en dan is het: meten = weten – verbeteren.” Ofwel: de social media strategie, volgens Van der Duim. Hij eindigt met vijf tips, te weten: wees bescheiden, inspireer, start een dialoog, marketing is leren en eerst zaaien dan oogsten.”

Een inspirerende workshop, vindt Dean van der Wekke van Rabobank Rotterdam. “Boeiend om te zien wat de status is van de verschillende platformen die er zijn. Wij zijn als bedrijf redelijk actief bezig met social media, maar het is altijd goed om door zo’n workshop te kijken waar je staat.” Hetzelfde geldt voor Willem Mulder van KT-Vision BV. “Veel sociale netwerken ken je wel, maar de tool Hootsuite kende ik bijvoorbeeld nog niet. Daar wil ik wat mee gaan doen. Ook vond ik het denken in persona’s interessant, zodat je de doelgroep kunt bepalen.”