Overig

Kwaliteitsnorm voor administratief en secretarieel personeel

383

In de medische wereld bestaat sinds jaar en dag een kwaliteitsnorm. Personeel in de zorg staat geregistreerd in het zogenaamde BIG register. Tot voor kort ontbrak zo’n register echter voor administratief en secretarieel personeel. Door de oprichting van Stichting SQS is daar verandering in gekomen.

Middels het afschieten van een confettikanon ging op 21 oktober in Hellevoetsluis Stichting SQS knallend van start. Zij heeft een kwaliteitsnorm ontwikkeld en in de markt gezet voor administratief en secretarieel personeel. Via de website van SQS (www.sqsonline.nl) kun je als administratief medewerker, medewerkster of secretaresse, al je gegevens invullen, waarna met behulp van een matrix precies inzichtelijk wordt wat je nog moet leren om te voldoen een de gestelde norm. Mocht je de norm al hebben behaald, dan geldt SQS als beroepenregister.

Onderscheidend vermogen
Het is van alle tijden dat je je moet onderscheiden, maar zeker in een moeilijke arbeidsmarkt als de huidige is het van eminent belang om jezelf te onderscheiden. Een goede profilering is daarbij noodzakelijk. Het helpt om te kunnen laten zien dat je in het bezit bent van bepaalde diploma’s en over welke werkervaring je beschikt. Dat onderstreept je kwaliteiten. Een handige tool hierbij is nu SQS.

Bescherming persoonsgegevens
SQS biedt nog een bijkomend voordeel. Het is namelijk zo dat het College Bescherming Persoonsgegevens, na een wetswijziging in juli van dit jaar, heeft bepaald dat persoonlijke gegevens van kandidaten of sollicitanten niet langer dan één maand geregistreerd mogen staan in een databanksysteem. Diana van Nugteren van Secretarion en initiatiefneemster van Stichting SQS hierover: ‘Vanzelfsprekend merken wij als arbeidsbemiddelaars hiervan de gevolgen. Databanken zijn vervallen of vervangen door andere systemen. Veelal ondertekenen werkzoekenden een schrijven waar in staat dat de bemiddelingsorganisatie zijn of haar cv een jaar lang mag bewaren. Na een jaar nemen wij altijd weer contact op met de vraag of deze toestemming verlengd mag worden en of dat we deze verder kunnen actualiseren. Voor een geringe bijdrage van 10 euro per maand kun je echter ook zelf je gegevens bewaken via de website van SQS.’

Digitale kluis
Ingeschreven leden ontvangen een digitale kluis op de site. Hierin kunnen scans van belangrijke documenten worden bewaard, zoals diploma’s, rijbewijs en paspoort. Bovendien is het mogelijk om je zonder kosten aan te sluiten bij een vakgroep. Dit is bijzonder interessant, want zo blijf je altijd op de hoogte van ontwikkelingen op je eigen vakgebied. Kennis delen via discussieplatforms, relevante nieuwsartikelen lezen of ontdekken wanneer en waar er bijeenkomsten worden gehouden, het kan allemaal.

Ook bedrijven kunnen lid worden
Bedrijven die lid worden van een van de negen vakgroepen, kunnen het beroepsregister voor HR-doeleinden gebruiken. Omdat SQS een stichting is, bestaat er geen winstoogmerk en wordt er altijd gestreefd naar verdere uitbreiding in de vorm van activiteiten.

Kijk voor meer informatie op www.sqsonline.nl