De Mobiliteitsalliantie trekt terecht aan de bel over het vastlopen van de Nederlandse infrastructuur en maakt dit zeer inzichtelijk met per regio de diverse knelpunten. Dat zeggen MKB-Nederland en VNO-NCW naar aanleiding van het woensdag gepresenteerde Deltaplan.
Files en overvolle treinen
MKB-Nederland en VNO-NCW onderschrijven het beeld dat als we niet slim opereren, de mobiliteit in Nederland de komende jaren op steeds meer plekken vastloopt. Hier is ook al vaker voor gewaarschuwd. Het aantal files neemt almaar toe, de treinen zitten bomvol, de fietsinfrastructuur is op veel plekken onvoldoende en rondom nieuwe woningen ontstaat een grote behoefte aan bijvoorbeeld meer en beter OV.
Slim financieren
MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij met de extra aandacht in het Deltaplan voor meer publiek-private samenwerking. Alleen door slimme businesscases te ontwikkelen, kunnen we waarschijnlijk veel van deze investeringen echt van de grond krijgen. Ook experimenteren met het anders betalen voor het gebruik van mobiliteit is een goed plan, aldus de organisaties. Uiteindelijk mag het per saldo niet duurder worden voor gebruikers, maar moeten er wel betere prikkels komen om anders en slimmer te gaan reizen. Dat is nodig voor het klimaat en voor een betere benutting van de infrastructuur.
3 miljard extra
De Mobiliteitsalliantie schat in hun nieuwe plan de hoognodige investeringen op 3 miljard euro extra per jaar tot 2040. Daarnaast moet er volgens de Alliantie veel meer aandacht komen voor nieuwe hubs, betere data-deling voor de ontwikkeling van nieuwe vervoersoplossingen en verhoging van de verkeersveiligheid.