Overig

Nederlanders willen nieuwe manier van solliciteren

862
Pexels photo

66% van de Nederlanders is tegen een quotum voor vrouwen, omdat zij aangenomen willen worden op basis van persoonlijkheid, kennis, kunde, en kwaliteit. Dat blijkt uit recent onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch, in opdracht van unlocQed, het nieuwe platform dat solliciteren op deze manier mogelijk maakt.

De kracht van het TV-programma ‘The Voice’ is dat kandidaten uitsluitend worden beoordeeld op hun talent. Kan je goed zingen, dan wordt er gedraaid. Ongeacht je leeftijd, geslacht, uiterlijk en afkomst. Dat is precies hoe Nederlanders willen solliciteren.

UnlocQed

Het nieuwe, Nederlandse platform unlocQed werkt volgens dit principe. Werving en selectie vindt hier plaats zonder enig vooroordeel of (bewuste) aannames. In hetzelfde onderzoek werd het unlocQed-principe uitgelegd en kregen de deelnemers de vraag wat zij hiervan vinden.

Zij gaven aan dat ze geloven dat het onbewuste voorkeuren tijdens het solliciteren tegengaat, dat zij het geniaal vinden, omdat iedereen hierdoor gelijke kansen krijgt, en zijn zij ervan overtuigd dat hierdoor betere en duurzamere matches ontstaan tussen werkgever en werknemer, de juiste persoon op de juiste plek.

‘UnlocQed is een next generation platform dat werknemer en werkzoekende alleen bij elkaar brengt als er een ultieme match is. Doordat beide partijen hun interesse in elkaar moeten bevestigen, zijn de resultaten duurzaam en de kans op slagen vele malen groter. Het sollicitatieproces kan hierdoor sneller, efficiënter, voordeliger en duurzamer. Wij helpen zowel de bedrijven als kandidaten om zich optimaal te presenteren op het platform en bij het vinden van hun ideale job of kandidaat.’

Elke HR manager heeft wel eens te veel tijd en geld geïnvesteerd om een kandidaat aan boord te krijgen, die vervolgens binnen 6 maanden weer weg was. Of herkent zich in het niet kunnen vinden van een geschikte sollicitant vanuit de ingeschakelde resources. Anderzijds worden talenten ongewenst platgebeld of benaderd door recruiters, terwijl zij hier niet voor openstaan of over functies waar zij geen interesse in hebben. De schoen wringt vaak doordat er geen perfecte match is. Bij UnlocQed hebben ze daar iets op gevonden. Zowel het bedrijf als de werkzoekenden solliciteren bij elkaar, maar de sollicitant blijft in charge. Pas als beide partijen oprecht geïnteresseerd zijn in elkaar is er een match. Géén waste (of time) en geen kapitaalderving. Wél duurzame contacten en grotere kans van slagen.

Bedrijven kunnen een bedrijfsprofiel aanmaken waar zij door middel van blogs en informatie meer kunnen vertellen over hun bedrijf en over de branche waarin zij actief zijn. Hier plaatsen zij ook hun vacatures. Gebruikers van het platform kunnen de bedrijven volgen om op de hoogte te blijven. Het platform, gebouwd door Lizard Global, ziet de kwaliteit van de match als allerbelangrijkste. Omdat UnlocQed geen last heeft van “legacies” in vergelijking met veel huidige vacatureplatformen kan alle data zonder omwegen (privacy by design) worden opgeslagen conform de nieuwe Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG)