Overig

NFIAB levert u flinke besparingen op

830

Directeur Conraad de Groot van het Nederlands Facilitair Inkoop en Advies Bureau (NFIAB) stelt bedrijven en organisaties fikse besparingen in het vooruitzicht op hun telefonie- en energiekosten. Daarnaast adviseert NFIAB over soepele integraties van telefonie als onderdeel van ICT. Het bedrijfsleven, de overheid en de zorgsector schakelen het bedrijf dan ook meer en meer in.“Je ziet dat telefonie en ICT binnen bedrijven en organisaties steeds meer naar elkaar toe groeien. Zeker in gevallen als de telefooncentrale aan vervanging toe is en een bedrijf of organisatie wil overgaan op VoIP of vanuit de cloud wil gaan werken. Dan is het aan te bevelen om ons in te schakelen,” zo begint De Groot. “Het zijn namelijk de momenten dat men over het hoofd ziet dat het mis kan gaan. Telecommunicatie en ICT zijn in veel gevallen nog een gedeelde verantwoordelijkheid binnen bedrijven en organisaties. Omdat zowel de facilitair manager als de IT-manager ieder hun ‘eigen deel’ beheren, blijkt soms jaren later nog dat men  betaalt voor lijnen die niet meer in gebruik zijn. De facturen zijn immers ondoorzichtig en het is lastig te ontdekken waarvoor men precies betaalt. Gunstig voor de telecomoperators, want zij melden de bedrijven en organisaties niet dat zij abonnementskosten betalen voor ongebruikte lijnen. Wij helpen bedrijven en organisaties in dergelijke situaties met audits en second opinions, inventarisatie van gebruikerseisen, ontwerp van systemen en leverancierselecties.” Het blijft meestal niet bij advies want vanuit  de projectmanagement hoek begeleidt NFIAB ook implementaties van telefooncentrales, hosted-telefonieoplossingen en andere zaken op ICT-gebied. De Groot: “Steeds vaker doen bedrijven en organisaties een beroep op ons. Wij helpen door mee te denken over de mogelijke oplossingen die er voorhanden zijn.”

Vertrouwen

Op de dagelijkse telefoonkosten kan NFIAB eveneens aanzienlijke besparingen realiseren. Hiervoor zet NFIAB de Telecommunicatie Quickscan in. De Groot: “De opdrachtgever geeft ons inzicht in hun telecomfacturen die wij analyseren op onder andere het aantal en type abonnementen, de gesprekskosten en het werkelijke gebruik van de aansluitingen. Na ons onderzoek schrijven wij een rapportage en een voorstel die aansluiten op de wensen van het bedrijf of de organisatie. De huidige situatie en de mogelijk te realiseren besparingen zijn naast elkaar weergegeven, zodat de opdrachtgever in één blik kan zien wat die besparingen zijn en hoe hij deze kan realiseren.” In het nieuwe en moderne kantoor van NFIAB in Papendrecht zijn al heel wat van deze rapportages en voorstellen de deur uit gegaan. Besparingen zijn er niet alleen op het gebied van vaste telefonie te behalen, ook bij mobiele telefonie is dit het geval, benadrukt De Groot. “Het principe is hetzelfde, wij nemen de contracten onder handen en kijken waar besparingen te behalen zijn. Via NFIAB GSM Beheer hoeven bedrijven en organisaties zich geen zorgen meer te maken over alles wat met hun mobiele communicatie te maken heeft. Het is overigens best een stap om de facturen uit handen te geven,” realiseert De Groot zich. “Dat is toch een kwestie van vertrouwen en gelukkig hebben wij dat vertrouwen inmiddels verdiend.”

Collectieven

NFIAB kan de besparingen onder andere realiseren door bedrijven of organisaties in ‘collectieven’ onder te brengen. Hiervoor zijn contracten afgesloten met verschillende providers. NFIAB is redelijk  uniek wat dit betreft. Zes jaar geleden begon Conraad de Groot met zijn bedrijf. Hij nam toen een landelijke klantenportefeuille over en is volop aan de slag gegaan om deze uit te gaan diepen. “Het staat nu als een huis; in de zorg- en overheidssector hebben wij een uitstekende naam opgebouwd. Sinds een aantal jaren zijn we ook actief in de sector handel en industrie en ook daar loopt het naar wens. Het wordt nu tijd om ook in de Drechtsteden onze naam te vestigen.”

Energie

Het NFIAB is niet alleen gespecialiseerd in telecom en ICT, maar ook in energie. Het NFIAB controleert uw energiefactuur en maakt afwijkingen in verbruik en kosten zichtbaar. In een rapportage adviseert NFIAB over terug te vorderen kosten en als u dat wenst kunnen zij deze terugvorderingen voor u uitvoeren. Maar het NFIAB doet ook aan energieonderzoek en energiemonotoring. De Groot hierover: “Een minstens net zo’n dankbare tak als telecom als het gaat om het voor elkaar krijgen van de nodige besparingen en kortingen. De energiemarkt hebben we goed weten te doorgronden. Een voorwaarde om onze beloftes waar te maken.” Met alle ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie, ICT en energie ligt er een veelbelovende toekomst in het verschiet voor NFIAB.

“Wij hebben het nu alleen nog maar over de besparingen die we bereiken door contracten optimaal in te richten. Maar vergeet niet dat er ook nog veel te halen is met andere besparingen. Met relatief eenvoudige aanpassingen aan installaties en gebouwen is er al geld te verdienen. En ook daarover brengen we graag advies uit. Voor iedere klant kunnen we flinke besparingen realiseren op hun telecom- en energiefacturen,” zo besluit De Groot met stellige overtuiging.