Sprankelend, bevlogen, anders dan anders, vriendelijk en sociaal: zomaar enkele woorden die komen bovendrijven na een ontmoeting met Christian Stadil. De favoriete quote van de Deense zakenman is niet voor niets: ‘Follow your inner moonlight, don’t hide the madness.’ Als eigenaar van THORNICO, een smeltkroes waarin verschillende bedrijven opereren, houdt hij zich op professioneel vlak bezig met organisaties binnen de branches Food, Technology, Shipping, Sport & Fashion, Real Estate en Financing.
Sanovo, hummel, West-Star Management en Thorco Shipping zijn enkele bedrijven die deel uitmaken van THORNICO. Stadil vindt het een uitdaging om zoveel ballen in de lucht te houden en een verrijking om op zoveel verschillende gebieden actief te zijn. “Bovendien is het gezien de crisis handig om te focussen op meer dan één sector. Zo spreidt je het risico. Wanneer een bepaalde tak het zwaar heeft, vang je dat gemakkelijker op doordat een bedrijf uit een andere sector op dat moment juist floreert.” De gemene deler van alle bedrijven die onder de vlag van THORNICO zaken doen, is Company Karma. “Dat is een bepaalde filosofie die ons bindt. Het is erop gericht om een verschil te maken tijdens het zakendoen. We denken aan de lange termijn en duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. We zijn niet roomser dan de paus, want natuurlijk zijn de jaarcijfers binnen onze bedrijven van groot belang. Geld verdienen is niet vies. Maar daarnaast hechten we waarde aan het ondersteunen van goede doelen, het stimuleren en motiveren van onze medewerkers en een goede omgang met elke klant.” Ronald Bouwens is CEO International Real Estate Departments bij West-Star Management. Dat bedrijf is onder meer de beheerder van Thornico Building in Rotterdam. “Duurzaamheid is binnen onze organisatie een steeds belangrijker thema geworden. In plaats van een grote, grijze betonnen massa beschikt Thornico Building nu onder meer over de grootste, groene gevel van het land. En dat midden in Rotterdam. Er is geen terugverdienmodel, we wilden de stad gewoon iets teruggeven. We proberen alle duurzame mogelijkheden te benutten. We willen op termijn ook bijenkorven plaatsen, zodat we op het werk onze eigen honing door de thee kunnen roeren. Zo bedenken we steeds weer iets nieuws.”
Creativiteit en betrokkenheid
Stadil ziet om zich heen teveel angst bij organisaties en te weinig betrokkenheid. “De generatie van nu gaat voor het eerst in de historie minder verdienen dan hun ouders. Jongeren zullen daarom op andere manieren gewaardeerd moeten worden door bedrijven. Financieel is de sky misschien niet meer de limit, maar door betrokkenheid te tonen gaan medewerkers nog steeds voor je door het vuur. Naar die situatie moeten we toe; dat de jeugd trots is op zijn of haar werkgever en omgedraaid.” Bij THORNICO is er volgens Stadil geen enkele drempelvrees te bekennen. “De 3500 medewerkers kunnen mij altijd mailen of bellen voor advies, het uitwisselen van ideeën of zomaar een praatje. Dat gebeurt met enige regelmaat.” Creativiteit vormt een belangrijke pijler binnen THORNICO. Het is ook een belangrijke eigenschap van Stadil. “Ik ben het altijd al geweest en heb die karaktertrek door de jaren heen ontwikkeld. Ik ben me bovendien steeds meer bewust van wat ik wil en hoe ik het kan bereiken. Ik ben geïnspireerd door het boeddhisme. Ik beschouw het niet als een religie, maar zie het als een pad dat ik wil volgen. Het biedt me handvaten voor een fijn leven.” In zijn vrije tijd is Stadil voornamelijk bezig met de vechtsport martial arts, bergbeklimmen, het bezoeken van musea en het schrijven van boeken. ‘Taking a bath with Picasso’ gaat voornamelijk over hoe meer creatief te worden, ‘Company Karma’ over een nieuwe dimensie van maatschappelijk verantwoord ondernemen en ‘Personal Karma’ over persoonlijke ontwikkeling. De betrokkenheid bij de wereld om hem heen wordt steeds groter. Als eigenaar van hummel ondersteunt hij de meest uiteenlopende projecten. Zo sponsort hij een team voetballers uit de vrijstad Christiania in Kopenhagen, een zelfverklaarde semi-onafhankelijke enclave waar hippies leven. In geel-rood gestreepte tenues proberen zij hun ambities waar te maken. Promoveren naar een hoge league is daarbij het streven. Sensational Street Soccer is een ander initiatief dat werd bedacht door Stadil. Het vond dit jaar succesvol plaats op het grote, Deense festival Roskilde. “Het is een mix van sport en mode, waarbij plezier voorop staat. Alleen vrouwen mogen deelnemen aan Sensational Street Soccer. We willen ze in contact brengen met de sport en ze zien lachen. Mannen mogen alleen toekijken of streaken,” lacht Stadil. “Het is ieder jaar een groot succes en zorgt voor een ‘Woodstock-achtige’ vibe. De opbrengst gaat naar een goed doel. Dit jaar hebben we een bus gekocht, waarmee meisjes in Afghanistan naar sporttrainingen- en wedstrijden kunnen. In zo’n land is de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op dat gebied ook nog heel groot. Wij willen een lans breken voor de vrouwen. Ook zij moeten plezier kunnen hebben en zich sportief kunnen uiten, zonder dat daar represailles op volgen. Vrijheid is het allerbelangrijkste.”