Overig

Nieuw elan voor Riwal

644

Henk van den Boom (61) is vanaf april jl. de nieuwe algemeen directeur van Riwal Hoogwerkers b.v. in Dordrecht. Van den Boom maakte een glanzende en succesvolle carrière door en is vastberaden om ook Riwal weer van nieuw elan te voorzien. Een kennismaking.

Van den Boom studeerde werktuigbouwkunde in zijn geboortestad Eindhoven en ging na zijn afstuderen aan de slag bij Volvo. Voor deze autofabrikant woonde en werkte hij enkele jaren in Engeland en Japan. “Vooral in Japan heb ik veel geleerd. Ik heb daar hun werkmethodes bestudeerd en geanalyseerd, die later bij Volvo zijn geïmplementeerd. Japanners werken ‘lean’ en vooral die manier van werken heeft mijn ogen geopend en is slimmer werken mijn stokpaardje geworden. Eigenlijk is slim werken de normaalste zaak van de wereld, alleen zijn we het vergeten,” zegt Van den Boom. Hij schreef er een boek over:  Scenario naar lean. “Voor elke organisatie is het continu verbeteren van bedrijfsprocessen een must om te overleven.” Na Volvo begon Van den Boom bij een bedrijf dat airbags produceerde, was hij directeur bij Nedschroef en stuurde bij Connexxion de hele bus operatie en later ook de Waterbus aan. Voordat hij naar Riwal kwam, was Van den Boom actief bij Care Autoschade. “Tijdens een netwerkbijeenkomst kwam ik in contact met enkele leden van de raad van commissarissen van Riwal en zij legden mij de vraag voor of ik bij

Riwal in dienst wilde komen. Vooral de operationele en commerciële taken trokken mij zeer aan en ik ging dan ook graag op het verzoek in.”

Afzetmarkten

Riwal is wereldwijd het grootste particuliere verhuurbedrijf van hoogwerkers met een vloot van ruim 13.000 machines en met vestigingen in zeventien landen met ruim 900 medewerkers. Riwal, opgericht door Dordtenaar Dick Schalekamp, is en blijft een puur Nederlands bedrijf. Van den Boom gaat Riwal van nieuw elan voorzien. “Ik hou van uitdagingen om bedrijven op de ʻleanʼ manier beter te maken. Er is door het nieuwe management een duidelijke koers uitgezet. Wij verhuren en verkopen hoogwerkers. Door de economische omstandigheden hebben wij besloten om ook andere afzetmarkten te gaan bewerken. Wij zijn vooral actief in de bouwsector, maar wij richten ons nu ook op de schoonmaak- en schilderbedrijven en ook op de petrochemie en industrie. In de loop van de jaren heb ik ondervonden dat ‘local talent’ zorgt voor ‘local sales’. Wij deden alles vanuit Dordrecht, maar ik wil dichter naar de klant. Een Groninger doet liever zaken met iemand uit Groningen dan met iemand uit Dor-drecht.”

Om die reden gaat Riwal meerdere vestigingen openen in Nederland en is onlangs de eerste vestiging in België geopend.

Hoger plan

Ook in de werkwijze bij Riwal gaat er het een en ander wijzigen. Niet spectaculair, wel zal de organisatie wat aangepast worden. “Mijn idee is dat we met dezelfde mensen, meer kunnen doen. Meer energie steken in kwaliteit en productie, maar wel op een normale manier. Mijn kreet is hier inmiddels geland: terug naar normaal. Om maar wat te noemen: als een hoogwerker terugkomt uit de verhuur vind ik het normaal dat wij deze zo snel mogelijk weer in topconditie klaarmaken voor verhuur. Dat gebeurt nog niet altijd. Ik vorm mij continu een beeld van het bedrijf. Wat is onze strategie, wat willen we bereiken, wat hebben we daarvoor gedaan en hoe meten we dat? Het kan altijd beter, maar wel op een positieve manier. Mijn managers moeten niet met een probleem komen, maar met een oplossing. We kunnen beter ruzie maken over een oplossing dan over een probleem. Onze doelen zijn: groeien, innoveren en verbeteren. Hoe benaderen we nieuwe markten? Op welke plekken kunnen we dichter bij de klant zitten? Zijn er andere toepassingen voor onze producten? Daar wil ik onze medewerkers nauw bij betrekken, met de hele organisatie kijken hoe we Riwal op een hoger plan kunnen krijgen en hoe we onze plannen kunnen uitvoeren. Dat proces heeft zijn tijd nodig, mensen veranderen niet graag, maar als het proces eenmaal op gang is en het succes gaat opleveren, ontstaat er een vliegwieleffect en gaat het steeds sneller en soepeler.” Ambities genoeg voor de ambitieuze directeur, maar hij is er van overtuigd dat het gaat lukken. “Riwal is een mooi bedrijf en het draait tenslotte ook hier om de drie basisbeginselen: kosten, kwaliteit en service. Dat heb ik uit mijn tijd in de auto-industrie overgehouden, als je niet op tijd het afgesproken product levert, gaan ze naar een ander. Bij ons geldt: wil een klant ‘s morgen om 6 uur een hoogwerker, dan staat de afgesproken hoogwerker er om 6 uur. Normale zaken en klanten verwachten dat van ons.”

Van den Boom woont in Almere en rijdt dagelijks heen en neer. Geen belasting vindt hij. “Verhuizen doen we niet meer. In mijn Connexxion tijd kwam ik nogal eens voor de Waterbus in Dordrecht. Een prachtige stad. Tussen de middag vond ik, als schipperszoon, niets leuker dan op een bankje langs de waterkant mijn boterhammen opeten. En intussen lekker schepen kijken.”