Overig

Nieuwe oplossing van Aon helpt organisaties risico’s en kansen van Brexit te managen

703

Aon heeft op 13 januari jl. de Brexit Navigator gelanceerd. Dat is een oplossing waarmee organisaties kunnen anticiperen op de risico’s en kansen die ontstaan door de Brexit. Zo hebben zij risico’s eerder onder controle en kunnen zij meteen inspelen op nieuwe kansen.

De tool brengt in kaart hoe ‘Brexit-ready’ een organisatie is en hoe risicomanagement- en verzekeringsprogramma’s moeten worden aangepast. Op het moment dat het Verenigd Koninkrijk de EU formeel verlaat, helpt de Brexit Navigator om deze wijzigingen te testen en de veerkracht van organisaties te vergroten.

De Brexit Navigator beoordeelt de impact van de Brexit op organisaties op basis van de vier vrijheden van de Europese Unie (goederen, kapitaal, diensten en personen). De tool berekent op basis van deze vrijheden verschillende scenario’s. Een voorbeeld van de eerste ‘vrijheid’ is extra oponthoud bij de douane of hogere invoerkosten voor een exportbedrijf. Dit kan ten koste gaan van de concurrentiepositie en marges. De Brexit Navigator kwantificeert dit soort risico’s en de bijbehorende impact.

Aon ontwikkelde de Brexit Navigator door zijn expertise op het gebied van risicomanagement te combineren met uitkomsten van gesprekken met klanten uit verschillende sectoren wereldwijd. “Dat gaf ons veel inzicht in de zorgen die organisaties hebben over de Brexit,” zegt Alex van den Doel, Managing Director van Aon Global Risk Consulting. “Zoals met alle nieuwe risico’s geldt ook hier: hoe eerder een organisatie zich kan voorbereiden op een mogelijke uitkomst, hoe beter. De mogelijkheid tot kwantificeren van de impact die de tool biedt, kan hier bij helpen.”

Over Aon
Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen.