Overig

NS laat Dordrecht links liggen

730

De NS biedt geen alternatief voor het schrappen van Intercityverbindingen met het zuiden. Dat bleek onlangs tijdens een presentatie van de spoorwegen.

De Nederlandse Spoorwegen laten vanaf 2017 de Intercity tussen Den Haag, Rotterdam en Eindhoven over het HSL-traject rijden, waardoor die niet meer stopt in Dordrecht. Dordrecht moet het dan doen met twee keer per uur een Sprinter-verbinding (stoptrein) naar Den Bosch. Wel rijdt er twee keer per uur een Intercity naar Bergen op Zoom. De NS denkt na over een Intercity tussen Dordrecht en Breda, maar die komt er niet eerder dan 2025. Dordrecht protesteert al enkele jaren over de voorgenomen plannen. Ook vanuit het bedrijfsleven en het toeristisch perspectief; de stad wordt minder goed bereikbaar.

In Dordrecht en de regio wordt vol ongeloof gereageerd op het schrappen van intercity’s tussen Dordrecht en Breda. Het aantal intercity’s naar Rotterdam wordt bijna gehalveerd. “Het is werkelijk te gek om over te praten,” zegt Anneke Maagdenberg van de Dordtse Ondernemersvereniging. “Het is een slecht signaal dat de NS hier afgeeft aan een stad en regio met zoveel inwoners. Het lijkt wel of er helemaal niet over nagedacht is.”

Forenzen die van Dordrecht naar Tilburg reizen doen dat nu rechtstreeks met een intercity. In de nieuwe situatie moeten zij met een sprinter (stoptrein) naar Breda om daar over te stappen op een intercity, wat veel extra reistijd oplevert. Teun Muller van Werkgevers Drechtsteden is eveneens kritisch over de concept-dienstregeling. “Dit is heel, heel slecht. Zo kijkt de buitenwereld dus aan tegen Dordrecht. Kennelijk vindt men ons niet belangrijk genoeg. Op deze manier jaag je jonge professionals de stad uit. Als een student eenmaal vertrokken is uit Dordrecht of de regio, dan is het verrekte moeilijk om hem of haar na zijn studie hier aan het werk te krijgen.”

Paul Tiebosch van D66 ziet het als een bedreiging voor de economische positie van Dordrecht. “Hoe interessant is het straks nog voor een bedrijf om zich hier te vestigen als er niet eens intercity’s rijden? We worden in een achterlandsituatie geplaatst.”

VVV-directeur Erik Zindel vreest dat de toestroom van toeristen stokt. “Het is ongelukkig nieuws voor Dordrecht. We krijgen veel bezoekers uit Vlaanderen en de rest van Nederland, voor hen wordt het gewoon lastiger om hier naartoe te komen. De status van de stad keldert hierdoor.”

Ook de gemeente Dordrecht is het niet eens met de plannen van NS. “Als gemeente vechten wij het plan van de NS aan, desnoods weer tot in de Tweede Kamer. Iedereen in Dordrecht vindt deze aantasting van de bereikbaarheid onaanvaardbaar. Het toerisme trekt de laatste jaren enorm aan en Dordrecht en regio profileren zich als aantrekkelijke vestigingsplaats. Daarbij horen goede spoorverbindingen. De staatssecretaris heeft dat eerder onderkend en wij houden haar aan de toezegging voor een IC-verbinding met Brabant,” aldus een woordvoerder.