Overig

NTC biedt operators en leasemaatschappijen totale ontzorging

504

Bijna 25 jaar geleden begon NTC met reparaties en het additioneel reinigen van tankcontainers in de Rotterdamse haven. Sinds vorig jaar is er op de locatie in de Botlek een eigen reinigingsstation in gebruik genomen, waardoor er geen derde partijen meer in het spel zijn en klanten kunnen profiteren van een one stop shop-concept. Algemeen directeur Eric van Halewijn legt uit waar NTC voor staat en wat operators en leasemaatschappijen op het gebied van dienstverlening allemaal kunnen verwachten.

Op de locaties in Rotterdam en Moerdijk zijn ruim 60 werknemers dagelijks volop actief om reparaties kundig, professioneel en snel uit te voeren. Van tankinspecties en periodieke keuringen tot aan het vervangen van koel- en verwarmingssystemen en frame- en ketelreparaties; het dienstenpakket is groot. Per maand worden er tussen de 800 en 1000 tanks onder handen genomen. “Door de jaren heen heeft NTC wel bewezen een betrouwbare en veelzijdige partner te zijn,” legt Van Halewijn uit. “We zijn doodgewoon, maar daarom misschien ook speciaal. Sommige mensen gaan naar hun werk omdat ze moeten werken, maar ik durf te stellen dat alle medewerkers van NTC vooral gedreven worden door passie voor hun vak. Je moet over een bepaalde mentaliteit beschikken om hier te kunnen werken. De mouwen opstropen en goede service verlenen. Ontzorging is een van onze speerpunten. Klanten kunnen altijd op ons rekenen en dat weten ze inmiddels ook.” In 2011 raakte NTC haar depot in Pernis kwijt vanwege een overname. Met de nieuwe eigenaar verschilde NTC te veel van inzicht, dus werd een verhuizing naar de Botlek gerealiseerd. In eerste instantie een domper, maar uiteindelijk bood het weer nieuwe kansen en werden bedrijfsbreed de schouders eronder gezet. “In de Botlek hadden we een terrein van 50.000 vierkante meter, dat toentertijd gebruikt werd voor de opslag van onze reefers en droge boxen. Dat onderdeel verhuisden we naar elders, waardoor we de ruimte in de Botlek volledig konden activeren voor tankcontainers.” In 2012 werd begonnen met de bouw van het reinigingsstation, dat met 14 reinigingsposities direct behoort tot één van de grootste van Europa. “Het reinigingsstation, met onderscheid tussen banen voor food en chemie, is nu een goed jaar in gebruik en het loopt vrij aardig. De vrijkomende dampen worden afgezogen en door het gebruik van een gaswasser zijn er geen emissies. We voeren per dag nu tussen de 121201420140 en 150 reinigingen uit maar die capaciteit kan verdubbeld worden, die ruimte is er gewoon. Het is voor klanten vooral ook prettig dat de lijnen nu nog korter zijn, omdat er geen derde partijen meer worden ingeschakeld. De efficiency is er ook zeker op vooruit gegaan. We hebben nu alles zelf in de hand en kunnen het doen zoals wij het willen. NTC kan onafhankelijk opereren en de doorstroom is snel zonder inlevering op kwaliteit. ‘Dedicated 2 quality’ is niet voor niets ons motto.”

Directheid en snelheid
De tankserviceprovider vindt het zeer belangrijk dat chauffeurs zich binnen het bedrijf prettig voelen. “Tijdens de reiniging zijn tankchauffeurs van harte welkom in een comfortabele voorziening, waar ze kunnen douchen en iets te eten en te drinken kunnen halen. De chauffeurs zien wij ook als onze klanten, zij moeten hier graag komen en goede service krijgen.” Het ontzorgen van operators en leasemaatschappijen is door de jaren heen steeds belangrijker geworden, merkt Van Halewijn. “In de logistiek zijn de cijfers nog altijd niet al te best en de marges worden ieder jaar weer minder, dus moeten wij nog creatiever zijn als het gaat om klantenbinding. Ons one stop shop-concept is daar een voorbeeld van, maar ook onze directheid en snelheid in het gehele proces. Iedere dag dat een tankcontainer stilstaat is een dag te veel. Wanneer je als operator 30.000 tanks hebt en ze staan gemiddeld twintig dagen per jaar stil, dan praat je over heel veel geld. NTC richt zich daarom op een hoog werktempo en heldere communicatie naar de klanten toe.” Vanwege de uitstekende contacten binnen de industrie beschikt NTC altijd over een ruime voorraad gebruikte en nieuwe tankcontainers die wereldwijd in- en verkocht worden. Het geeft aan dat het dienstenpakket zeer compleet is. NTC gaat de toekomst met een positief gevoel tegemoet, maar sluit haar ogen ook niet voor sommige minder prettige ontwikkelingen. “We zien wel een verschuiving van chemie. In het Rotterdamse komt er weinig tot niets bij. Een deel van de productie gaat naar de Verenigde Staten en in het Midden-Oosten is de chemische industrie ook aan het groeien. Ik denk niet dat het verbruik ineens zal verdubbelen in de wereld, dus die verschuivingen zullen best een impact hebben hier in Europa. Nederland is in onze branche nog steeds een duur land. De prijzen per vierkante meter grond liggen erg hoog in vergelijking met andere landen en energie is natuurlijk een grote kostenpost voor ons. Die bedragen liegen er ook niet om. Het ondernemersklimaat is in Nederland aan het vertroebelen en sommige investeerders lopen dan dus weg. Ik vind dat er van bovenaf ook best wat meer mag gebeuren om onze economie weer vlot te trekken en ervoor te zorgen dat we ook met de chemie in de kopgroep kunnen blijven, want ondernemen zit toch in onze genen”

SONY DSC