Op de warmste 1 november ooit vierden Alfred en Magchelina Möller het 35 jarig bestaan van hun bedrijf. Een bijzondere gebeurtenis, want Möller Autoschade behoort inmiddels tot de grootste onafhankelijke autoschadebedrijven van Nederland.
“Die jongen kan maar het best naar het IVA” was thuis de boodschap. Dat bleek een juiste keuze. Ondanks zijn jonge leeftijd, hij moest nog 16 worden, werd Alfred als jongste leerling ooit in Driebergen bij het IVA toegelaten. Tijdens zijn studie werd in de weekenden in een kippenschuur druk gesleuteld aan oldtimers van vrienden en kennissen. Zie hier de start van een geweldig bedrijf uit een jongensboek.
Start up
Na de studie start Alfred zijn bedrijf zoals dit nu heet de “lean start up methode”. Een ondernemersplan was er niet. Wel de ambitie om het anders en beter te doen. De bank financierde met een borg van zijn ouders alleen het pand en de spuitcabine. De rest moest hij zelf bij elkaar scharrelen.
Risicovolle tijd
Het bedrijf groeit. En na drie jaar neemt Alfred de schadeafdeling van Nefkens aan de Adrianalaan in Schiebroek over. “Even leek het erop of ik een te grote broek had aangetrokken”, vertelt Alfred. Wij leefden van het inkomen van Magchelina, toen nog mijn vriendin, waar ik mee samenwoonde. Wat wij verdienden ging direct terug in het bedrijf. We werkten dag en nacht, 7 dagen in de week. En…of de duvel er mee speelde werd Magchelina zwanger. Haar inkomen viel weg en wij keken tegen een enorme verplichting aan.”
Die situatie, geen inkomen en een kind op komst, bracht kennelijk de ware ondernemersgeest naar boven. Zo stapten Alfred en Magchelina naar verzekeraars en leasemaatschappijen. Met een strak verhaal haalden ze contracten binnen met de belofte: “wij ontzorgen u en uw klant en dat tegen een betere prijs”. Met deze aanpak en een berg doorzettingsvermogen en een Rotterdamse niet lullen maar poetsen aanpak groeide het bedrijf ieder jaar een dikke 20%.
Transparantie
Al snel barste het bedrijf dan ook uit zijn voegen. Het werd hoog tijd voor een nieuwe locatie en een nieuwe aanpak. In plaats van een dichte gesloten werkplaats waar traditioneel voor wordt gekozen in de branche van autoschadeherstelbedrijven, kiezen ze voor een “kijkdoos” met 500M2 glas. Alfred Möller: “Wij hebben een mooi vak, wat gezien mag worden.” De Gemba Kaizen methode afkomstig uit Japan werd ingevoerd en als 2e bedrijf van Europa werd het bedrijf ISO gecertificeerd.
Rotterdamse Ondernemersprijs
De formule werkt. Het bedrijf wordt in 1998 voorgedragen voor de Rotterdamse Ondernemersprijs en tegen ieders verwachtingen in winnen ze in 1999 de prijs. Een periode met een gouden randje.
Alfred Möller vervolgt: “Zo’n groei en ontwikkelingsperiode met je team doormaken is een geweldig ervaring. De prijs was de kroon op ons werk en een erkenning voor creativiteit, inspanning en doorzettingsvermogen. Voor die tijd moesten mensen opmerkelijk vaak naar het toilet als je op feesten en partijen vertelde dat je een autoschadehersteller was. Ik was bij de prijsuitreiking van de 30 ste editie. De spanning, ontlading en de eufourie van Pieter Schoen en Harold Swinkels toen bekend werd gemaakt dat de Nederlandse Energie Maatschappij had gewonnen was zo herkenbaar. Winnen blijft lekker dit zit in het DNA van iedere ondernemer”.
10.000 schades per jaar
Inmiddels telt Möller Autoschade 5 vestigingen in de regio Rotterdam en Lansingerland en behoort het bedrijf qua omvang en aantal doorgangen tot de grootste onafhankelijke schadeherstelbedrijven van Nederland. Met een kleine 80 medewerkers worden zo’n 10.000 schades per jaar hersteld. “Wat Bram Ladage is voor de patat, dat is Möller voor de deuken in uw auto. Magchelina: “We zijn merk erkend door onder andere Porsche, Mercedes, Smart, Peugeot, Renault, Seat, Nissan, Kia et cetera. Bovendien zijn we exclusief vertrouwens reparateur voor de overheid en nagenoeg iedere verzekeraar en lease maatschappij in Nederland.”
Beste leerbedrijf van Nederland
Alfred Möller blijft zijn grenzen verleggen en ziet voortdurend uitdagingen. Het bedrijf is opnieuw genomineerd. Nu voor het beste leerbedrijf van Nederland. Möller Autoschade werkt hiervoor samen met het Zadkine -en Albeda College. Techniek is een prachtig vak. Iets dat door veel mensen wordt ondergewaardeerd. Opleidingen en kennis in Nederland verdwijnen hierdoor. Daarom leidt Möller Autoschade zelf zijn mensen op. Alfred: “Een auto is geen auto meer. Het is een instrument met hoogwaardige elektronica en geavanceerde verbindingstechnieken uit de luchtvaart. Zonder vakkennis is het bijna onmogelijk om na een aanrijding een auto veilig te herstellen.”
Vechtmarkt
Overleven in deze tijd valt niet mee. De marges staan zwaar onder druk. Alfred: “De automotive aftermarket waar wij actief in zijn is armoe handel geworden. Teveel spelers, afnemende volumes en opdrachtgevers die de duimschroeven ieder jaar verder aandraaien. Wat eerst 4x een kwartje was, werd 10x een dubbeltje en nog even en het is 20x een stuiver. Ondanks de enorme volumes die wij herstellen is het een uitdaging om er wat aan over te houden. Schadebedrijven met een man of acht redden het beslist niet meer in deze tijd. Het volume in onze branche is met zo’n 25% gedaald. Auto’s worden slimmer en op termijn autonoom sturend. De verwachting is dat hierdoor het schadevolume nog met zo’n 20 tot 30% zal afnemen. In zo’n kleinere markt neemt het specialisme toe. Wij beschikken over het team en de mogelijkheden die dat aan kan. Wij zijn klaar voor de komende 35 jaar.”