Home Blog Page 116

Overstappen op VoIP? Doe het zelf!

0
Doe het zelf VOIP

Moet je nog overstappen van ISDN naar VoIP? Of wil je veranderen van VoIP leverancier? Dat kan nu snel en eenvoudig met het Doe Het Zelf VoIP telefonie pakket van Nemesys Telecom.

Doe het zelf

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Met het Doe Het Zelf VoIP telefonie pakket stap je supersnel en eenvoudig over op VoIP telefonie.

Door de slimme en gebruiksvriendelijke configuratie kun je deze dienst zelf installeren en activeren. Kom je er bij de installatie niet uit of heb je vragen? Dan helpt de deskundige supportdesk van Nemesys je graag verder. En heb je toch liever een telecom technicus bij jou op locatie? Geen probleem, ook dat kan geregeld worden.

Functionaliteiten

Met het Doe Het Zelf VoIP telefonie pakket beschikt je bedrijf o.a. over de volgende functionaliteiten:

  • Voicemail;
  • Ring groepen;
  • Fax-to-mail;
  • Nachtstand;
  • Keuzemenu;
  • Onbeperkt bellen;
  • Keuze uit diverse gebruikersprofielen.

Meer weten of een offerte op maat?

Heb je vragen of wil je meer weten over het Doe Het Zelf VoIP telefonie pakket? Of wil je een offerte op maat ontvangen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. Bel naar 088-633 1000 of mail naar info@nemesys.nl.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van Nemesys Telecom

TOENAME VAN CONTROLE OP DE NORMEN UL EN CSA IN DE VERENIGDE STATEN EN CANADA

0
UL Enterprise Logo
UL Logo (PRNewsFoto/UL)

Levert uw bedrijf schakelkasten bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt? Dan is het noodzakelijk om te voldoen aan normen die sterk afwijken van de Europese normen. Niet alleen vanwege verzekeringstechnische redenen maar ook omdat in de Verenigde Staten en Canada er steeds meer controles op de gestelde normen worden uitgevoerd.

In de Verenigde Staten moet er worden voldaan aan de norm UL508A en in Canada geldt de norm CSA C22.2 No. 14. Deze normen zijn gericht op de elektrotechniek en gebaseerd op de brandveiligheid. VMB kan voor u de hardware-engineering en de bouw van schakelkasten verzorgen, inclusief het certificaat om aan deze normen te voldoen. Het vraagt componenten die in Europa niet gebruikelijk zijn en er dient tijdens de engineering veel meer gedocumenteerd te worden.

VMB Automation wordt elk kwartaal via een audit vanuit UL en CSA gecontroleerd op onderdelen zoals proces, toegepaste materiaal, keuring van gereedschappen en gebouwde schakelkasten. Om de kwaliteit te garanderen is het belangrijk om volgens de gestelde regels te werken. Wij vinden dit echter vanzelfsprekend.

VMB Automation is dan ook úw partner op het gebied hardware-engineering en de bouw van schakelkasten bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Thea Terlouw van VMB Automation B.V.

€500.000 voor verbeteren Zuid-Hollandse winkel- en centrumgebieden

1
Europaplein Leerdam

De provincie Zuid-Holland stelt €500.000 beschikbaar voor winkeliers, ondernemers en gemeenten die samen hun winkel- en centrumgebied willen verbeteren. De provincie wil er daarmee voor zorgen dat stadscentra levendig blijven en voorkomen dat leegstand de overhand krijgt.

Het bedrag komt beschikbaar via de ‘Subsidieregeling planvorming detailhandel Zuid-Holland’. Gemeenten, winkeliers- en ondernemersverenigingen en stichtingen kunnen een aanvraag doen. Het geld kunnen zij bijvoorbeeld inzetten voor activiteiten die de onderlinge samenwerking van ondernemers en winkeliers verbeteren. Ook valt te denken aan diverse onderzoeken: vooronderzoek voor het oprichten van een Bedrijven Investeringszone, haalbaarheidsonderzoek om tot compactere winkelgebieden te komen en verspreid aanbod te saneren of het opstellen van een ruimtelijke sterkte-zwakte analyse voor een gebied.

Sterke en levendige centra

De subsidieregeling levert een bijdrage aan het behoud van sterke en levendige stads- en dorpscentra, niet altijd meer een vanzelfsprekendheid, nu steeds meer mensen online winkelen. De provincie maakt zich er daarom hard voor dat detailhandel zich in de centra vestigt, en stimuleert die levendigheid ook op andere manieren, zoals deze regeling.  Er is maximaal €500.000 beschikbaar, waarbij geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Ieder project kan rekenen op maximaal €20.000, waarbij geldt dat slechts 1 keer per 3 jaar subsidie wordt gegeven per winkel- of centrumgebied.

Praktische informatie

De regeling wordt opengesteld van 1 augustus 2019 tot en met 31 december 2019 voor de winkel- en centrumgebieden die in het provinciaal detailhandelsbeleid zijn benoemd als ‘te optimaliseren’ en ‘centra’. Dit zijn middelgrote en over het algemeen kleinere winkel- en centrumgebieden waarvan een deel onder druk staat en waar kansen voor verbetering zijn. De winkel- en centrumgebieden waaraan subsidie wordt verstrekt moeten een minimale omvang van 5 winkels hebben.

Evenwichtig pensioenstelsel, AOW-leeftijd stijgt langzamer

0
Analyzing brainstorming business people

Pensioenopbouw moderner en persoonlijker, minder snelle stijging AOW-leeftijd en ruimte om eerder te stoppen

Het kabinet heeft woensdagochtend samen met werkgevers- en werknemersorganisaties en de SER een principeakkoord gepresenteerd over een toekomstbestendig en evenwichtig pensioenstelsel. Na ruim negen jaar discussie over het pensioenstelsel is het minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gelukt om samen met sociale partners tot afspraken te komen over een goede oudedagsvoorziening voor huidige en toekomstige generaties. Ook zijn er nieuwe afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen werkend en gezond hun pensioenleeftijd kunnen bereiken.

Deze afspraken zijn hard nodig. De arbeidsmarkt verandert en de afgelopen tien jaar zijn mensen hun manier van werken en leven steeds flexibeler in gaan delen. Maar het pensioenstelsel is in de kern hetzelfde gebleven. Met dit principeakkoord wordt de Nederlandse oudedagsvoorziening gemoderniseerd en komt er tegelijkertijd, na lange discussies, nu duidelijkheid over de AOW-leeftijd.

Wat gaat er gebeuren?

  • Het pensioen wordt persoonlijker en transparanter doordat de opbouw meer gaat aansluiten bij de premie die mensen inleggen.
  • Het pensioen wordt sneller aangepast aan de economische situatie – sneller verhogen in goede, en sneller verlagen in slechte tijden.
  • De huidige regels om te korten worden tijdelijk aangepast om de kans op kortingen op de korte termijn te verkleinen.
  • Het kabinet investeert 800 miljoen euro om mensen te helpen gezond en werkend hun pensioenleeftijd te behalen. 
  • De AOW-leeftijd gaat minder snel stijgen.
  • Er komt ruimte voor werkgevers en werknemers om mensen met zwaar werk eerder te laten stoppen met werken.
  • Zzp’ers moeten zich verplicht tegen arbeidsongeschiktheid gaan verzekeren, zodat alle werkenden verzekerd zijn.

Het kabinet, sociale partners en pensioenuitvoerders gaan de afspraken gezamenlijk uitwerken. Er wordt zo snel mogelijk gestart met het wetgevende proces voor de afspraken over de AOW-leeftijd voor de komende jaren zodat die wijzigingen op 1 januari 2020 ingaan. Het nieuwe pensioenstelsel moet twee jaar later ingaan.

Pensioenstelsel wordt moderner en persoonlijker

De doorsneesystematiek, waarbij iedereen dezelfde premie betaalt voor dezelfde pensioenopbouw, wordt afgeschaft. De premies van jongere werkenden kunnen langer worden belegd en leveren daardoor meer op. Dat kan knellen wanneer mensen vaak van baan en contractvorm wisselen, en dus van pensioenfonds. Soms zijn ze ook tijdelijk geen deelnemer van een pensioenfonds. Bij al die wisselingen kunnen mensen onbewust voor- of juist nadelen ondervinden in de opbouw van hun pensioen. Om dat in de toekomst te voorkomen, zal de pensioenopbouw beter aansluiten bij de ingelegde premies. Daardoor wordt de pensioenopbouw persoonlijker en transparanter. Dat past beter bij de moderne arbeidsmarkt en biedt meer keuzemogelijkheid en maatwerk. Omdat de afschaffing van de doorsneesystematiek gevolgen heeft voor de huidige deelnemers van pensioenfondsen en –verzekeraars, gaan het kabinet en sociale partners maatregelen uitwerken om hen op een evenwichtige manier te compenseren.

Pensioenen worden sneller aangepast aan de economische situatie. Daardoor kunnen ze sneller worden verhoogd wanneer het economisch goed gaat. Dat betekent ook dat pensioenen sneller kunnen worden verlaagd als het tegenzit. Dat komt doordat er is afgesproken dat pensioenfondsen de pensioenen kunnen verhogen bij een dekkingsgraad van hoger dan 100% en verlagen als zij onder die dekkingsgraad zitten. Nu moeten pensioenen worden gekort als een pensioenfonds een dekkingsgraad van minder dan 90% heeft en is indexering pas aan de orde bij 110%. Vooruitlopend op de overgang naar een nieuwe contract worden de huidige kortingsregels tijdelijk aangepast om de kans op kortingen op de korte termijn te verkleinen.

Gezond en werkend de AOW-leeftijd bereiken

Zoveel mogelijk mensen moeten gezond en fit hun pensioenleeftijd kunnen bereiken. Dat is niet slechts een kwestie van fatsoen. Het is ook nodig om het sociale stelsel betaalbaar te houden en om voldoende werkende mensen te behouden die samen Nederland draaiende houden. Het kabinet investeert daarom 800 miljoen euro tussen 2021 en 2025, en structureel 10 miljoen euro per jaar, in duurzame inzetbaarheid en scholing. Doel is dat mensen hun werk fysiek goed kunnen blijven doen en dat ze de vaardigheden houden om aan het werk te blijven op de arbeidsmarkt.

Niet alle oudere werkenden voelen zich op dit moment in staat om de AOW-leeftijd op gezonde wijze te bereiken. De AOW-leeftijd is de afgelopen jaren snel gestegen en daarbij is niet altijd voldoende aandacht geweest voor duurzame inzetbaarheid. Daarom heeft het kabinet besloten dat de AOW-leeftijd de komende jaren minder snel zal stijgen. De AOW-leeftijd wordt twee jaar vastgezet op 66 jaar en 4 maanden. Daarna stijgt de AOW-leeftijd door naar 67 jaar in 2024. Vanaf 2025 zal de AOW-leeftijd niet 1 jaar stijgen per jaar dat we langer leven maar 8 maanden. De AOW-leeftijd blijft dus gekoppeld aan de levensverwachting maar in mindere mate.

Toch blijft dit voor sommige mensen met zware beroepen een flinke dobber. Als gezond doorwerken echt niet meer mogelijk is, moeten zij de keuze hebben om eerder te stoppen met werken. Daarom worden de bestaande mogelijkheid om te sparen voor verlof verruimd. Ook komt er tijdelijk meer ruimte om eerder te stoppen met werken. Werknemers en werkgevers kunnen onderling afspreken dat een werknemer tot drie jaar eerder met pensioen gaat. De werkgever kan dan het inkomen van de werknemer helpen overbruggen tot de AOW-leeftijd is bereikt, terwijl de werknemer deels kan putten uit zijn pensioen. Wel blijft het financieel aantrekkelijker voor zowel werkgevers en werknemers om door te werken.

Verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering

Er komt een wettelijke verzekeringsplicht tegen het arbeidsongeschiktheidsrisico voor zelfstandige ondernemers.  Daarmee zijn straks alle werkenden beschermd tegen de gevolgen van arbeidsongeschiktheid. Deze maatregel past in het bredere streven van het kabinet om toe te werken naar een situatie waarin niet instituties en kosten bepalend zijn voor de vorm waarin arbeid wordt aangeboden maar de aard van het werk dat gedaan moet worden. Met een verplichte verzekering wordt ook afwenteling van kosten en risico’s op de samenleving verminderd. Het kabinet heeft sociale partners gevraagd om in overleg met zelfstandigenorganisaties voor de zomer van 2020 met een concreet voorstel te komen voor deze verzekering. Er wordt ook gekeken naar mogelijkheid voor uitzonderingen, bijvoorbeeld als er al beter passende arrangementen bestaan, zoals bijvoorbeeld in de agrarische sector.

Bedrag opnemen bij pensionering

Tot slot wil het kabinet, in lijn met het vandaag gepubliceerde ontwerpadvies van de SER, mensen meer flexibiliteit bieden bij het opnemen van hun pensioen. Daarom krijgt iedereen de mogelijkheid om een deel van het opgebouwde ouderdomspensioen op de pensioeningangsdatum op te nemen. Mensen kunnen straks maximaal 10% van het door hen opgebouwde pensioen opnemen om bijvoorbeeld hun hypotheek af te betalen.

Groot landaanwinningsproject in Mexico gegund aan Van Oord

0
groot schip op het water

Zondag 2 juni heeft de Mexicaanse president Andrès Manuel Lopèz Obrador het startschot gegeven voor de aanwinning van land in het kader van de nieuwe PEMEX (Petróleos Mexicanos)-raffinaderij in Dos Bocas, Tabasco. Binnen 10 maanden zal Van Oord 12 miljoen kubieke meter zand winnen om 600 hectare nieuw land mee aan te leggen.

‘PEMEX kende het project, met een contractwaarde van circa EUR 235 miljoen, toe aan een consortium van Van Oord en Grupo Huerta Madre S.A.P.I. de C.V.’, vertelt Mark Roelofs, één van Van Oord’s Dredging Directors. ‘Voor de landaanwinning zullen we een van onze grootste cutterzuigers, type Athena, en een middelgrote sleephopperzuiger inzetten.’ Het project omvat tevens de dynamische verdichting van 400 hectare land en 6 miljoen kubieke meter droog grondverzet.

Eenmaal in gebruik zal de Dos Bocas-raffinaderij zo’n 340.000 vaten ruwe olie per dag verwerken. Dat maakt Mexico zelfvoorzienend op het gebied van geraffineerde aardolieproducten en komt de onafhankelijkheid van het land ten goede.

Detailhandel zet 3,4 procent meer om in eerste kwartaal

0
winkelhal

De omzet van de detailhandel was in het eerste kwartaal van 2019 3,4 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,6 procent hoger. Vooral branches gerelateerd aan de woningmarkt, zoals de doe-het-zelf- en de meubelbranche boekten een hogere omzet. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

De omzet van de detailhandel is al ruim vijf jaar elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In het derde kwartaal van 2017 was het verschil met de omzet van een jaar eerder het grootst met bijna 5 procent. In het vierde kwartaal van 2013 was de detailhandelsomzet voor het laatst lager (1 procent). 

Hogere omzet supermarkten

In de foodsector was in het eerste kwartaal vooral de omzet bij de supermarkten hoger. De supermarkten zetten 2,7 procent meer om, terwijl de omzet van speciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen 0,8 procent lager was. Het verkoopvolume van de supermarkten was 2,1 procent hoger in het eerste kwartaal. Op 1 januari dit jaar werd de verhoging van het lage btw-tarief ingevoerd.

Hogere omzet non-foodsector ondanks kleding- en speelgoedwinkels

In de non-foodsector werd in de eerste drie maanden van dit jaar 2,5 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2018. Vooral meubelwinkels (+4,7 procent) en doe-het-zelfwinkels (+8,0 procent) deden goede zaken. Negatief daarentegen was de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal bij winkels in speelgoed (-15 procent) en kleding (-0,8 procent). Opvallend in de kledingbranche was het lagere verkoopvolume (-4,7 procent).

Internetverkopen winnen verder terrein

De verkopen via internet namen in het eerste kwartaal wederom veel sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet was in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger dan een jaar eerder. De sterkste groei van de internetomzet was bij de multi-channelers. Voor die bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de fysieke verkoop in winkels. De internetomzet van de multi-channelers was in het eerste kwartaal maar liefst 23,6 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 12,2 procent hoger.

Ondernemersvertrouwen detailhandel hoger

Het vertrouwen van detailhandelaren was aan het begin van het tweede kwartaal hoger dan bij de start van 2019. De vertrouwensindicator steeg in deze periode van 4,9 naar 10,9. De stijging wordt vooral veroorzaakt door een sterke toename van het aantal detailhandelaren dat een stijging van de omzet in het tweede kwartaal verwacht. 
Het percentage detailhandelsbedrijven dat een personeelstekort verwacht daalde van 14,3 procent begin eerste kwartaal naar 12,7 procent begin tweede kwartaal.

Auto-export naar VS levert Nederland half miljard op

0
haven met geparkeerde autos

Nederlandse bedrijven verdienden in 2015 ruim een half miljard euro aan de Europese export van auto’s en onderdelen naar de VS. Het gaat om de rechtstreekse export, maar ook om leveringen aan de auto-industrieën in de EU die naar de VS exporteren. Dit blijkt uit CBS-onderzoek naar internationale waardeketens op basis van OESO-cijfers uit 2015, de meest recente gegevens die beschikbaar zijn.

De auto-industrie in de Europese Unie exporteerde in 2015 voor ruim 208 miljard euro aan auto’s en auto-onderdelen naar landen buiten de Europese Unie. De Verenigde Staten is met 61,7 miljard euro aan exportwaarde de belangrijkste bestemming buiten de EU. De Duitse auto-industrie is de grootste Europese exporteur op dit gebied. Zij exporteerde voor 36,4 miljard euro naar de VS, 59 procent van het totaal. Op de tweede plaats volgt het Verenigd Koninkrijk met 10,4 procent, dan Italië met 8,9 procent. Met een exportwaarde van circa 200 miljoen euro is het aandeel van Nederland slechts 0,3 procent.

De auto-industrie is de ruggengraat van de Duitse industrie. In 2015 genereerde de Duitse auto-industrie 19,6 procent van de totale toegevoegde waarde in de Duitse industrie en 4,6 procent van het bruto binnenlands product van de Bondsrepubliek. De waardeketen van de auto-industrie is één van de meest internationale ter wereld. Ruim 28 procent van de (directe) toeleveringen aan de Duitse auto-industrie kwam uit het buitenland, goed voor 64,3 miljard euro. Voor Nederlandse toeleveranciers is de nabije Duitse auto-industrie een aantrekkelijke afzetmarkt.

Meer dan half miljard toegevoegde waarde

In 2015 schiepen Nederlandse bedrijven meer dan een half miljard aan toegevoegde waarde door rechtstreekse uitvoer aan de VS en toelevering aan de Europese auto-industrieën die naar dat land exporteren. Circa 43,9 procent van deze 540 miljoen werd verdiend door toeleveringen aan de Duitse auto-industrie.

Uitgesplitst naar bedrijfstakken was de toegevoegde waarde in de groothandel het grootst met 108,9 miljoen euro, gevolgd door de zakelijke dienstverlening met 83,6 miljoen euro. Het merendeel van deze toegevoegde waarde werd gegenereerd via andere EU-landen. De Nederlandse auto-industrie zelf verdiende 82,7 miljoen euro aan de export van de Europese auto-industrie naar de Verenigde Staten, voornamelijk via rechtstreekse leveringen vanuit Nederland zelf.

Relatief gezien – dus afgezet tegen de totale toegevoegde waarde per bedrijfstak – verdient de auto-industrie het meest aan de uitvoer van de Europese auto-industrie naar de Verenigde Staten, met een aandeel van 3,1 procent. Exclusief leveringen vanuit Nederland naar de VS is dat 1,1 procent.

De EU als geheel verdiende in 2015 bijna 45,8 miljard euro aan de export van auto’s en auto-onderdelen naar de VS, waarvan meer dan 25 miljard of 54,8 procent door Duitse bedrijfstakken. Op grote afstand volgen het VK met 4,9 miljard euro of 10,7 procent en Italië met bijna 3,7 miljard euro of 8 procent. Met 542,9 miljoen euro is het aandeel van Nederland in de totale verdiensten van de EU aan de uitvoer van auto’s en auto-onderdelen naar de VS 1,1 procent.

Met het ontwikkelprogramma globalisering en waardeketens bouwt het CBS aan nieuwe statistieken die het mogelijk maken om over de grenzen van de traditionele cijfers heen te kijken. Daardoor wordt het mogelijk gemaakt om inzichten te geven in de positie van Nederland in de voortgaande fragmentatie van wereldwijde productieprocessen. Zo maakt dit onderzoek inzichtelijk dat Nederlandse toeleveranciers van de auto-industrie niet alleen direct maar ook indirect kunnen worden getroffen door bijvoorbeeld een verhoging van Amerikaanse invoerheffingen op Europese auto’s en auto-onderdelen.

Elektrische bussen voor RET

1
images persgroep

Vervoerder RET rijdt vanaf medio december met 55 elektrische bussen. Die worden ’s nachts opgeladen en overdag in 15 tot 20 minuten bijgeladen op snellaadstations.

De Rotterdamse vervoerder werkt aan schoner vervoer. Zo zijn ook 103 volhybride bussen aangeschaft. Deze zijn tot 40 procent zuiniger dan de huidige bussen. De RET vervangt voor 2030 alle dieselbussen voor elektrische bussen.

Opladen

De elektrische bussen zijn niet alleen beter voor het milieu, ze zijn ook nog eens een stuk stiller en daarmee comfortabeler voor reizigers. Ze gaan rijden op de lijnen 32, 33, 38, 44 en 56. De 55 bussen vertrekken iedere ochtend met volgeladen batterij van locatie De Kleiweg en worden overdag op knooppunten en eindpunten bijgeladen.

Dat gebeurt via een soort arm die vanaf het dak van de bus omhoogkomt als de bus onder een laadpaal staat. De chauffeur koppelt deze zogenoemde pantograaf met één druk op de knop van achter zijn stuur aan het net. Met een volle accu kan de bus tijdens de spits rijden zonder te hoeve bijladen. Volgens de RET rijden de bussen op 100 procent groene stroom.

Samenwerken

De RET werkt nauw samen met de gemeente. In overleg bepalen ze waar de laadpalen komen. Er zijn onder meer laadpalen op Rotterdam Centraal, Zuidplein, Schiedam en Vlaardingen.

Gemeente Rotterdam wil het vervoer in de stad schoner maken. Zo vervangt de gemeente de komende jaren alle personenauto’s, lichte en zware bedrijfswagens voor elektrische, hybride of waterstofwagens. Onlangs werd al de eerste elektrische vuilniswagen in gebruik genomen.

Port of BUSINESS viert de innovatie en de zomer!

0
HJ Media Groep foto

In de maand mei zijn wij als organisatie nauw betrokken geweest bij de Innovation Award ZHZ welke 22 mei bij Van der Valk hotel Ara heeft plaatsgevonden. En wat een feest was dat! We mochten ruim 200 gasten ontvangen en genieten van een ‘walk in diner’. De genomineerden voor de award vertelden hun verhaal. Dit inspireerde niet alleen ons, maar ook alle aanwezigen. De invloed van innovatie in de praktijk hebben wij die avond duidelijk gezien. De winnaar RoosRos Architecten verrasten ons met de Architect 2.0 versie waarbij een transformatie van het vak gevraagd wordt.

De bladpresentatie van 23 mei vond plaats bij Worldhouse Rotterdam in samenwerking met Q-makelaars en dat is ons goed bevallen. We vinden het leuk om bij een andere organisaties te kijken en ontdekken graag hoe zij te werk gaan. Lijkt het u ook leuk om een bladpresentatie bij uw bedrijf te organiseren? Dan mag u altijd contact opnemen met Kees van ’t Zelfde (06-51429756).

Bij onze members is aan het begin van deze maand het Port of BUSINESS Membermagazine op de mat gevallen. Dit blad hebben wij uitgebracht omdat we graag de betrokkenheid van de members willen verhogen. Door dit blad leert u andere Port of BUSINESS-members beter kennen. Bent u nieuwsgierig naar dit magazine, maar bent u nog geen member? Meld u dan snel aan via onze website!

Binnenkort staan er nog een aantal zomerse activiteiten bij ons op de planning. 12 Juni organiseren wij samen met VHS beveiliging een golftoernooi in Hank. We zijn benieuwd wie van onze members het beste een balletje kan slaan!
4 juli ontmoeten wij u graag bij ons op kantoor waar wij de BUSINESS Barbecue organiseren. U bent hierbij van harte welkom! Het neusje van de zalm, onze nieuwe magazines, worden deze avond gepresenteerd en u kan daarbij zijn. Meld u aan via onze site en eet gezellig mee!  

Op de bijgaande zomerse foto ziet u een groot deel van het Port of BUSINESS team. Wij hebben de afgelopen tijd weer met veel plezier gewerkt aan de magazines van Port of BUSINESS (Rijnmond en Drechtsteden BUSINESS) en het Port of BUSINESS membermagazine.                       

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Annemarie van der Rhee van Port of BUSINESS

Rotterdam krijgt elektrische vuilniswagens

0
Goudtransport elektrisch Rotterdam Circulair

Een vuilniswagen die geen CO2 uitstoot en bovendien een stuk stiller is. Rotterdam heeft woensdag 29 mei officieel de eerste elektrische vuilniswagen van de stad in gebruik genomen.

Rotterdam wil dat in 2030 alle eigen voertuigen schoon zijn. Op dit moment rijden 162 elektrische en 244 hybride personenauto’s van de gemeente rond. Daarnaast zijn er twee hybride vuilniswagens en sinds woensdag dus een elektrische vuilniswagen. Daar komen er in het komende half jaar nog twee van bij.

Experimenteren

De elektrische vuilniswagens zijn voorlopig nog een experiment. Het is nog niet mogelijk om alle vuilniswagens elektrisch te laten rijden. Daarvoor is een veel groter laadstation nodig. Daarom kijkt de gemeente ook naar andere schone brandstoffen, zoals waterstof.

170 kilometer

De nieuwe vuilniswagen is volledig elektrisch en is sinds april uitvoerig getest. Op een volle accu kan de wagen ongeveer 170 kilometer rijden. Een vuilniswagen legt in Rotterdam gemiddeld 80 kilometer per dag af.

Het volledig opladen van het elektrische voertuig duurt ongeveer vier uur. Dat kan aan een laadpaal op de thuisbasis aan het Kleinpolderplein. Alleen al het realiseren van de laadvoorziening kostte meer dan een half jaar. Er zijn onder meer speciale kabels in de grond gelegd en er waren flinke aanpassingen nodig in het trafohuis.

Schone stad

Rotterdam werkt aan een energiezuinige en circulaire stad met schone lucht. Het doel is om in 2030 de CO2-uitstoot te halveren ten opzichte van 1990.