Home Blog Page 148

MEPD: Duurzame inzetbaarheid concreet maken? Begin met aandacht!

0

Aandacht voor vitale medewerkers leidt tot 5 procent verhoging in productiviteit én een daling van het verzuim met 15 procent. Bovendien zorgt aandacht voor vitaliteit voor een beter werkklimaat en minder verloop. Belangrijke feiten in tijden dat het aanbod op de arbeidsmarkt krimpt. Werknemers worden steeds ouder en dat kan invloed hebben op de productiviteit.

Hoe houd je ervaren personeel aan boord?

Voor ondernemers ligt er in de krimpende arbeidsmarkt een belangrijke uitdaging om de huidige ervaren werknemers aan boord te houden. Zij moeten aandacht hebben voor de ‘people-kant’ van het bedrijf. Dat zijn geen zaken waar ondernemers op zitten te wachten. Helemaal niet in economisch zware tijden, als de ogen vooral zijn gericht op kosten en omzet. Toch is het juist nu noodzakelijk. Want, gezonde werknemers zijn inzetbare werknemers. Aandacht voor gezondheid en vitaliteit betaalt zichzelf vaak terug.

Invloed slapen en bewegen op verzuim

Uit onderzoek blijkt dat 30 procent van de werknemers slecht slaapt en 44 procent te weinig beweegt. Bekend is ook dat 60 procent van het verzuim wordt veroorzaakt door mentale problemen. Dat heeft gevolgen voor de vitaliteit en inzetbaarheid. Uiteraard zijn werknemers in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun eigen leefstijl. Zij bepalen zelf hoe zij hun privéleven inrichten, wat ze eten en hoeveel ze bewegen. Veel ondernemers voelen dan ook een drempel om hun werknemers aan te spreken op hun leefstijl en gezondheid. Maar onderzoek wijst uit dat werknemers dit helemaal niet erg vinden. Zij zijn vaak blij met de praktische ondersteuning en stok achter de deur van de werkgever.

Rol als werkgever: ondersteunen en stimuleren

Als werkgever ben je niet verantwoordelijk voor de leefstijl van je werknemers, maar je kunt je personeel wel ondersteunen bij – en stimuleren in – het maken van gezonde keuzes. Door er aandacht aan te besteden. Dat is goed voor jezelf én je personeel!

Zie hier wat de workshop Duurzame Inzetbaarheid Arjan heeft gebracht!

Beperking looptijd 30%-regeling vanaf 2019

0

De maximale looptijd van de 30%-regeling voor ingekomen werknemers wordt per 1 januari 2019  beperkt van maximaal acht naar maximaal vijf jaar. De mogelijkheid om de keuzeregeling partiële buitenlandse belastingplicht toe te passen en de mogelijkheid om de daadwerkelijke extraterritoriale kosten gericht vrijgesteld te vergoeden, worden ook beperkt tot maximaal vijf jaar.

In het Regeerakkoord 2017 was al aangekondigd dat de maximale looptijd van de 30%-regeling voor ingekomen werknemers beperkt zal worden van acht naar vijf jaar. De staatssecretaris van Financiën heeft onlangs de beperking van de maximale looptijd van de 30%-regeling bevestigd in het Belastingplan 2019, welke traditiegetrouw op Prinsjesdag, 18 september 2018, bekend zal worden gemaakt. Deze wetswijziging heeft ook betrekking op bestaande gevallen.

Werknemers die recht hebben op de 30%-regeling zijn onlangs schriftelijk door de Belastingdienst op de hoogte gesteld van het feit dat de duur van de 30%-regeling zal worden verkort. In geval van vragen worden zij in de brief doorverwezen naar hun werkgever.

Bestaande en nieuwe gevallen

Hoewel de nieuwe wetgeving nog moet worden gepresenteerd en aangenomen, wordt verwacht dat de beperking van de maximale looptijd ook van toepassing zal zijn op werknemers die al van de 30%-regeling gebruik maken. Dit resulteert in een verkorting van drie jaar voor nieuwe en bestaande gevallen. Voor werknemers aan wie de 30%-regeling is toegekend met een einddatum van 31 december 2021 (of eerder) zal deze met ingang van 1 januari 2019 onmiddellijk eindigen.

Gevolgen van het eindigen van de 30%-regeling

Afhankelijk van de bepalingen in individuele arbeidsovereenkomst, zal de verkorting van de maximale looptijd een aanzienlijke invloed hebben op het netto inkomen van werknemer of de bruto loonkosten van de werkgever. In beide gevallen kunnen de werkgeverslasten toenemen en zal de werknemer te maken krijgen met een ‘volledige’ inkomstenbelastingplicht, zonder de keuzemogelijkheid te hebben voor het zijn van partiële buitenlandse belastingplichtige. Bovendien zal in gevallen waarin de werkgever heeft toegezegd de internationale schoolkosten van de kinderen van de werknemer te vergoeden, deze vergoeding niet langer belastingvrij zijn.

Beoordeel arbeidsovereenkomsten

Gezien de impact van de te verwachten wijziging op het inkomen en de fiscale status van uw werknemer, is het belangrijk proactief te beoordelen of de individuele arbeidsovereenkomst of arbeidsvoorwaarden dienen te worden aangepast. Zo vermijdt u discussie en onaangename verrassingen wanneer 30%-regeling bij één van uw werknemers ten einde loopt.

Aanbevelingen

Voor bestaande gevallen wordt geen overgangsrecht verwacht. Hierover wordt nog druk gediscussieerd, en werkgevers en belastingadviseurs kijken uit naar de presentatie van de definitieve plannen op Prinsjesdag. In afwachting van de verwachte wetswijziging raden wij werkgevers en werknemers sterk aan om de gevolgen in kaart te brengen en zo nodig vóór het einde van het jaar actie te ondernemen.

Heeft u vragen met betrekking tot dit onderwerp? Neem dan contact op met specialist loonheffingen Johan Flohr of belastingadviseur Thom Gunn.

Overstappen naar IP-telefonie?

0

Veel bedrijven vertrouwen nog dagelijks op hun vaste telefonie. En dat is niet zonder reden; medewerkers vinden het prettig om een vast toestel te gebruiken, bellen via de vaste lijn is doorgaans goedkoper en lang niet alle medewerkers hebben een smartphone nodig. Wil je blijven bellen via de vaste telefoon? Dan kan het raadzaam zijn om over te stappen naar IP-telefonie. Om de volgende redenen.

1. ISDN stopt

Traditionele telefonie – het analoge PSTN en het digitale ISDN – gaat verdwijnen. KPN stopt per september 2019 met de ondersteuning van ISDN1/2 en vanaf oktober 2021 met ISDN15/20/30. Bedrijven die nog gebruikmaken van ISDN zullen vóór die tijd de overstap moeten maken om hun bereikbaarheid te behouden.

2. Integreer vaste en mobiele telefonie

Worden medewerkers uitgerust met een smartphone, dan biedt IP-telefonie de mogelijkheid om vaste en mobiele telefonie te integreren. Met vast-mobiel integratie ben je overal op één nummer bereikbaar. Telefoontjes naar je vaste nummer ontvang je op je smartphone, of je neemt gesprekken naar je mobiele telefoon aan met je vaste toestel. Alles is mogelijk. Het belangrijkste is dat de medewerker altijd bereikbaar blijft.

3. Koppeling met crm-programma’s

IP-telefonie kan vanwege haar digitale aspect eenvoudig worden gekoppeld met softwareprogramma’s. Het koppelen van de oplossing aan het crm-programma maakt je communicatie efficiënter. Je ziet bijvoorbeeld direct welke klant belt en hebt direct inzage in klantinformatie. Dit is bijvoorbeeld ideaal voor contactcenters. Gesprekken kunnen worden gelogd op contactniveau en medewerkers kunnen zelf informatie vastleggen. Zo beschik je altijd over up-to-date klantinformatie en verbeter je de dienstverlening.

4. IP-telefonie verlaagt de kosten

Met hosted telefonie loopt alle spraakverkeer volledig via het internet. Dat is goedkoper dan bellen via het traditionele telefonienetwerk. Ook het beheer en onderhoud van telefooncentrales die veel bedrijven nog lokaal hebben staan, komt te vervallen. Met IP-telefonie draait de telefooncentrale in de cloud en wordt deze door de provider onderhouden. Bedrijven betalen alleen voor het gebruik en hebben daarmee voorspelbare kosten.

5. IP-telefonie groeit makkelijk mee

Nieuwe collega’s erbij, bestaande medewerkers die afscheid nemen; telecombehoeften veranderen. Met IP-telefonie is het inregelen van een nieuw telefoonnummer zo geregeld. Hierdoor zit je nooit met ongebruikte aansluitingen en betaal je alleen voor wat je écht nodig hebt.

Meer weten over overstappen naar IP-telefonie?

Wil je meer weten over IP-telefonie en de mogelijkheden om over te stappen met je bedrijf? Neem contact op met een adviseur van NEMESYS. Bel  088-633 1000.

Genomineerd voor de Rotterdamse Ondernemersprijs 2018: Helloprint, i3D.net en VANAD Group

0

Stichting Rotterdamse Ondernemersprijs maakte de genomineerden van de 34ste editie van deze gerenommeerde prijs 8 oktober bekend op het stadhuis in Rotterdam.

Wethouder Barbara Kathmann was daarbij aanwezig en zegt over de nominaties: “De regio Rotterdam is een broedplaats voor ondernemend talent en gelukkig stelt de Rotterdamse Ondernemersprijs ons jaarlijks in staat om dat talent een podium te bieden. Winnaars en genomineerden zijn fantastische ondernemers en ambassadeurs die wij graag in het zonnetje zetten!”

De komende weken gaan de drie genomineerden de strijd met elkaar aan om naast de stem van de vakjury ook die van het publiek voor zich te winnen. Op 19 november weten we wie zich winnaar van de Rotterdamse Ondernemersprijs 2018 mag noemen. Meer informatie over de genomineerden, de publieksstem en de uitreiking 19 november in Postillion Convention Centre WTC Rotterdam: www.rotterdamseondernemersprijs.nl.

De genomineerden

Hans Scheffer van Helloprint (Rotterdam): Rotterdam en Helloprint zijn onlosmakelijk verbonden. “Van niets iets bouwen”, “vallen en weer opstaan” en “continue vernieuwen” zijn de kernwaarden die we delen met onze prachtige stad. Genomineerd worden voor de Rotterdamse Ondernemersprijs is voor ons team daarom de mooist denkbare bekroning op onze groei en een blijk naar onze internationale partners hoe belangrijk onze regio is

Stijn Koster van i3D.net (Capelle a/d IJssel): “Sinds de oprichting van i3D.net in 2002 groeit ons bedrijf al 15 jaar in omzet en impact. Onze naam zal men niet snel kennen, maar samen met onze klanten bedienen wij dagelijks tientallen miljoenen bezoekers wereldwijd. Ik voel mij vereerd en trots te zijn genomineerd voor de Rotterdamse Ondernemersprijs, een grote erkenning voor ons werk.”

Arthur Nederlof en Arnoud Munneke van VANAD Group (Capelle a/d IJssel): Alleen al de nominatie voor de ondernemersprijs is voor ons een bevestiging dat we door het harde werken en de grensverleggende keuzes die we maken op de juiste manier bezig zijn en dit gewaardeerd wordt door mede ondernemers. Daar zijn wij ontzettend trots op!

De jury bestaat ook dit jaar weer uit ondernemers die hun strepen ruim verdiend hebben:
Mai Elmar (Cruise Port Rotterdam), Jos van der Vegt (Ahoy), Harald Swinkels (voorheen NLE), Walter Peteri (Quooker), Ton van Welie (Ortec Finance) en Edwin Noordermeer (Tuinderij Vers).

Nominaties voor Job Dura prijs 2018 bekend

0

ROTTERDAM – Stichting Job Dura Fonds heeft vijf projecten in de regio Rotterdam genomineerd voor de Job Dura Prijs 2018. Deze prijs, die wisselende actuele thema’s heeft op het gebied van de bebouwde omgeving in genoemde regio, staat dit jaar in het teken van ‘Mobiliteit in Rotterdam’.

Rotterdam staat aan de vooravond van een ingrijpende transitie op het vlak van mobiliteit die het gebruik en de inrichting van de stad in veel opzichten zal gaan veranderen. De groei en stedelijke verdichting van de stad kent voorlopig nog geen einde, maar zonder doordachte mobiliteits-maatregelen zullen verkeerstromen (nog) vaker vastlopen. Daarnaast bestaat er een toenemend verlangen naar een gezonde, bereikbare en leefbare stad, waarbij de auto drastisch naar de achtergrond wordt gedrongen. Maar mobiliteit is nadrukkelijk geen doel op zich, het is vooral een manier om de toegang tot werk, onderwijs en voorzieningen te vergroten en mensen te verbinden. Binnen deze uitdagende context is er voor de Job Dura prijs 2018 gezocht naar uiteenlopende initiatieven die een bijdrage leveren aan de verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van Rotterdam.

De door de jury genomineerde instellingen/projecten zijn:

•          ‘Rotterdamse aanpak’ van het Ingenieursbureau in het algemeen en van Bureau Binnenstad bij de realisatie van Parklets in het bijzonder

•           Elektrisch deelautosysteem in het Timmerhuis

•           VeerpontZuid

•           Fietsenbank Zuid

•           Stadslab Luchtkwaliteit

De genomineerde projecten worden door de jury beoordeeld op basis van een aantal criteria. Zo wordt onder meer gekeken in hoeverre de projecten inspelen op gedragsverandering, of ze levensvatbaar, opschaalbaar en probleemoplossend zijn en of ze van invloed op de ruimtelijke omgeving in Rotterdam. Daarnaast is innovatief zijn en/of gebruikmaken van slimme technologie een beoordelingscriterium.

De Job Dura Prijs bestaat uit een kunstobject van Bruno Ninaber van Eyben en een geldbedrag van € 25.000,-. Tevens wordt de Daan Dura Prijs uitgereikt van €7.500. De jury van de Job Dura Prijs 2018 bestaat uit Alexandra den Heijer, Alexandra van Huffelen, Gijs van Lookeren Campagne, Paul Gerretsen en Piet Vollaard.

De prijzen zijn een initiatief van Stichting Job Dura Fonds. Deze stichting is in 1994 opgericht ter gelegenheid van het 140-jarig bestaan van de Dura Bouwgroep (thans de Dura Vermeer Groep). Naast de prijs ondersteunt en stimuleert het Job Dura Fonds jaarlijks diverse initiatieven die de bebouwde omgeving van groot Rotterdam duurzaam innoveren en/of helpen opbloeien.

De Job Dura Prijs 2018 en de Daan Dura Prijs worden op donderdag 29 november aanstaande om 15.30 uur uitgereikt in de Kunsthal te Rotterdam. Geïnteresseerden die de prijsuitreiking willen bijwonen kunnen zich aanmelden via info@jobdurafonds.nl.

Voor meer informatie: www.jobdurafonds.nl

 

Provincie blijft bouwen aan slimmer, schoner en sterker Zuid-Holland

0

De provincie staat er met de laatste begroting van de bestuursperiode 2015-2019 gezond voor. Het college van Gedeputeerde Staten blijft in 2019 inzetten op het realiseren van haar ambities. De extra intensiveringen in 2019 bedragen 20,9 miljoen.

“Het gaat goed met onze economie en dit geeft ons vertrouwen om door te pakken. We zijn op koers met het realiseren van onze ambities. De maatschappelijke opgaven vragen meer dan ooit om een daadkrachtige aanpak vandaar dat onze inspanningen, ook in het verkiezingsjaar, niet mogen stilvallen. Daarom blijven wij, samen met onze partners, de transitieopgaven aanjagen voor een slimmer, schoner en sterker Zuid-Holland”, aldus gedeputeerde Jeannette Baljeu.

Energievernieuwing

Het college maakt werk van de verduurzaming van de industrie en hiervoor wordt in 2019 een programma opgezet met focus op de ontwikkeling van energie-infrastructuur, energiebesparing en gebruik van restwarmte. Veder zal het college samen met de regio’s strategieën uitwerken die gericht zijn op de overgang naar een duurzame energievoorziening . Zo kunnen woningbezitters subsidie krijgen om hun huis te verduurzamen. Het thema energietransitie krijgt een prominentere plek in het onderwijs en hiervoor worden middelen beschikbaar gesteld. Het college wil tenslotte extra middelen beschikbaar stellen voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving en glastuinbouw.

Best bereikbare provincie

Voor een optimaal bereikbaar en verbonden Zuid-Holland pakt het college onderhoud en knelpunten aan.Voorbeelden zijn verdere bouw aan de Rijnlandroute en andere wegenprojecten, uitbreiding van Hoogwaardig Openbaar Vervoer en verschillende fietsprojecten. In 2019 start het nieuwe programma Fietsveiligheid waarin ook aandacht is voor oudere fietsers. Verduurzaming van de binnenvaart blijft een belangrijk thema en via het Europese samenwerkingsverband CLINSH zet het college hier verder op in. Tenslotte wordt via Smart Shipping een slimmere en autonome logistiek op het water gestimuleerd.

Gezonde aantrekkelijke leefomgeving

In 2019 versnelt het college de uitvoering van Natuur Netwerk Nederland met het doel om dit per 2027 af te ronden. Het college investeert extra in de ecologische verbindingen en start eerder dan gepland met de aanleg van circa 500 hectare, die was aangemerkt als strategische reservering. Tevens stelt het college extra middelen beschikbaar om eigen gronden beschikbaar te stellen voor de aanleg van weidevogelkerngebieden. Dit komt bovenop de reguliere inspanningen voor behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit. Naast de structurele versterking van de uitvoering van vergunningverlening wordt in 2019 gewerkt aan het programma Altijd Actuele Digitale Vergunning, om vergunningverlening en het toezicht efficiënter te maken.

Nieuwe economie: the next level

Het college zet in op een versnelde transitie naar een nieuwe economie samen met het Haven Industrieel Complex en Greenports. Innovatie is nodig, zowel in de sterke sectoren als bij de (snelle) transitie naar een nieuwe, duurzame en digitale economie. Als aanjager van innovaties stelt het college subsidie beschikbaar voor innovaties binnen het MKB en de Zuid-Hollandse topsectoren waaronder de Space sector.

Levendige meerkernige metropool

Het college zet zich in voor een goed vestigingsklimaat. Eén van de randvoorwaarden daarbij is de realisatie van de woningbouwopgave en hiervoor heeft het college een ‘vliegende brigade’ ingesteld om gemeenten te helpen bij complexe binnenstedelijke transformaties. Cultureel erfgoed draagt in belangrijke mate bij aan het vestigingsklimaat van de provincie. Het college stelt daarom extra middelen beschikbaar voor restauratie en herbestemming van monumenten, toegankelijke archeologie, digitalisering van erfgoed en het groot onderhoud van de molens in Zuid-Holland. Verder zet het college in op herbestemming van kerken, boerderijen en industrieel erfgoed, want hergebruik biedt de beste garantie dat toekomstig onderhoud wordt uitgevoerd.

Nieuwe locatie ZHD Stevedores aan Prins Willem Alexander-kade in Dordrecht Inland Seaport

0

Foto: Ondertekening contract tussen ZHD Stevedores en Havenbedrijf Rotterdam. Vlnr: Alain Bornet (ZHD), Wick Bornet (ZHD), Allard Castelein (HbR) en Jeroen Steens (HbR) (foto: Ries Wendel de Joode).

ZHD Stevedores (B.V. Zeehavenbedrijf Dordrecht) breidt zijn activiteiten in Dordrecht uit met een nieuwe locatie aan de Prins Willem Alexander-kade. Het terrein heeft een oppervlakte van circa 8 hectare, een kadelengte van 400 meter en een diepgang van 9,45 meter. Daartoe ondertekenden Wick Bornet (directeur van Bornet Groep Rotterdam B.V., moederbedrijf van ZHD Stevedores) en Allard Castelein (president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam) vandaag de uitgifteovereenkomst. Het terrein zal vanaf 2020 operationeel zijn.

Gelijktijdig ondertekenden Alain Bornet (directeur van ZHD Stevedores) en Allard Castelein de ‘ontwikkelovereenkomst Wilhelminahaven’. Hierdoor blijft de optie bestaan dat ZHD vóór 2021 de bedrijfsactiviteiten kan uitbreiden door zo’n 10 hectare van de Wilhelminahaven, grenzend aan de reeds bestaande terminal van circa 20 hectare, te dempen.

Revitaliseren

“We zijn verheugd dat we deze overeenkomsten met ZHD Stevedores hebben gesloten”, aldus Allard Castelein. “De uitgifte past in ons streven om de bestaande haventerreinen in Dordrecht Inland Seaport te revitaliseren met daarbij aandacht voor circulaire economie, duurzaamheid en watergebonden bedrijvigheid. Daarnaast sluit de uitgifte aan bij onze commerciële strategie om economische en maatschappelijke waarde te creëren door middel van duurzame groei die we samen met onze klanten willen realiseren.”

Investeringsbereidheid

Alain Bornet: “Deze extra bedrijfslocatie stelt ZHD Stevedores in staat tegemoet te komen aan de groeiende behoefte van de markt aan watergebonden terreinen voor open en overdekte opslag. In 2018 viert ZHD Stevedores zijn 50-jarig jubileum. De ondertekening van deze contracten onderstreept onze lange termijnvisie en de investeringsbereidheid van ons familiebedrijf.”

ZHD Stevedores

ZHD Stevedores is een onafhankelijk, privaat stuwadoorsbedrijf met vestigingen in Dordrecht en Moerdijk. Daarnaast is ZHD Stevedores met zelfvarende drijfkranen actief in Rotterdam. ZHD Stevedores is specialist in op- en overslag van droge bulkproducten, stukgoed, coils (staalrollen) en containers. Alain Bornet vertegenwoordigt de vierde generatie van het familiebedrijf.

 

Elektriciteitscentrale Rotterdamse haven gereed als ‘startmotor van het zuiden’

0

Bij de gasgestookte elektriciteitscentrale Enecogen in de Rotterdamse haven is een herstelvoorziening voor het hoogspanningsnet in gebruik genomen. Deze voorziening – een soort enorme noodstroomgenerator – zorgt ervoor dat het hoogspanningsnet weer snel onder spanning komt in het geval er in Nederland een totale stroomuitval plaatsvindt.

De herstelvoorziening is gebouwd door Enecogen – een joint venture van Eneco en Castleton Commodities International – in opdracht van TenneT. Na een bouwperiode van achttien maanden is de installatie nu klaar voor gebruik. Met de ingebruikname wordt Enecogen een belangrijke schakel om bij een totale stroomuitval TenneT de spanning op het stroomnet terug te brengen. Hoewel zo’n black-out situatie in Nederland zeer onwaarschijnlijk is, wil TenneT conform Europese afspraken voorbereid zijn op een dergelijke situatie.

Startmotor

In een black-out situatie moet de stroomvoorziening in Nederland opnieuw worden opgestart. De herstelvoorziening, die bestaat uit een noodstroomvoorziening, een gasturbine en een generator, zwengelt als een soort startmotor de Enecogen centrale aan. Daardoor kan vervolgens ook de rest van de stroomvoorziening – zowel centrales als zonneparken en windmolens – stapsgewijs weer onder spanning worden gebracht. De noodvoorziening moet zo snel mogelijk na afroep door TenneT kunnen draaien, om vervolgens minimaal 24 uur beschikbaar te blijven.

De installatie bij Enecogen is de derde noodvoorziening die TenneT voor dit doel heeft gecontracteerd in Nederland. Eerder contracteerde TenneT deze voorzieningen al bij de Magnum-centrale van Nuon in het noorden en de Lage Weide-centrale van Eneco in het midden van het land. Met de oplevering van de ‘startmotor van het zuiden’ heeft TenneT haar noodvoorziening voor black-outs nu volledig op orde.

 

Havenbedrijf Rotterdam maakt ruimte voor opslag van polymeren

0

Het Havenbedrijf en Rotterdam Polymer Hub (RPH) hebben een overeenkomst tot uitgifte getekend voor grond waarop twee loodsen worden gebouwd voor de opslag en distributie van polymeren. RPH is het eerste logistieke knooppunt in de Rotterdamse haven dat speciaal is gewijd aan de opslag van polymeren. Het is een gezamenlijk initiatief van het Havenbedrijf, de Euro-Rijn Group en ondernemer Geert Van De Ven.

De twee loodsen met een gezamenlijk vloeroppervlak van 35.000 m2 (opslag capaciteit 550.000 ton) worden gebouwd op de Maasvlakte. De onmiddellijke nabijheid van deepsea containerterminals, ultramoderne infrastructuur en goede verbindingen met het Europese achterland maken deze locatie uitermate geschikt.

De RPH zal bestaan uit een loods voor opslag van verpakte goederen, buitenruimte voor opslag in 30ft containers en op termijn verticale silo’s voor bulkopslag. De loodsen zullen naar verwachting operationeel zijn in het derde kwartaal van 2019.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk en Logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam: ‘Het idee voor een dedicated polymeren opslag hub in Rotterdam is ontstaan met het oog op de groeiende importstromen vanuit het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Ik ben er trots op dat ondernemer Geert Van De Ven samen met de Euro-Rijn Group heeft besloten om de hub te vestigen in de Rotterdamse haven.’

Geert Van De Ven, managing director Rotterdam Polymer Hub: ‘Havenbedrijf Rotterdam is vanaf het begin heel nauw betrokken bij dit project en de infrastructuur op de Maasvlakte past perfect in het concept van RPH. In combinatie met de juiste partner Euro-Rijn Group en gesprekken met business-gerelateerde service providers zorgt ervoor dat de keuze voor Rotterdam vanzelfsprekend is.’

RPH zal de komende maanden worden geïntroduceerd op de EPCA in Wenen, GPCA annual meeting in Dubai en de Petrochemical Supply Chain conference in Houston.

Consumentenagenda: sterkere positie in digitale economie, einde telemarketing-irritatie

0

“Het ministerie van EZK krijg regelmatig klachten over telemarketing door bedrijven en organisaties. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten zich hieraan ergert. Daarom ga ik ongevraagde telefonische verkoop verbieden. Alleen als een consument expliciet toestemming geeft (opt-in), kun je nog gebeld worden. Daarnaast overweeg ik ook telemarketing richting bestaande klanten te beperken, door een maximale termijn vast te stellen waarbinnen nog contact opgenomen mag worden”, zegt staatssecretaris Keijzer (EZK) over dit thema binnen de Consumentenagenda.

Met deze voorgenomen wettelijke maatregel trekt staatssecretaris Keijzer de consumentenbescherming offline en online zoveel mogelijk gelijk. Voor telefonische verkoop geldt nu in plaats van opt-in nog opt-out waarbij consumenten gebeld mogen worden voor direct marketing doeleinden, tenzij zij door inschrijving in het Bel-Me-Niet Register anders hebben aangegeven.

Versterken positie consument in de digitale economie

Met moderne regels voor het aanbieden van pakketreizen en hulp bij grensoverschrijdende geschillen, zijn er de afgelopen jaren al stappen gezet in het versterken van de Europese digitale interne markt. Steeds meer aan- en verkopen door consumenten vinden echter via internet(platforms) plaats en dat vraagt om aanvullend beleid.

In de Consumentenagenda, die mede namens minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming (JenV), naar de Tweede Kamer is gestuurd, is als doel daarom opgenomen om met Nederlandse online marktplaatsen tot eenduidige afspraken te komen over hoe hun klanten van de juiste informatie worden voorzien en bij wie ze terecht kunnen in geval van problemen.

Een ander belangrijk uitgangspunt in het versterken van de positie van de digitale consument rondom het zogenoemde Internet of Things. In 2020 zijn naar verwachting 20,4 miljard apparaten verbonden met het internet. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2017. De snelle groei van deze markt voor bijvoorbeeld smart tv’s of slimme wasmachines biedt consumenten voordelen, maar vaak is nog onduidelijk wat zij in de praktijk mogen verwachten van een slim apparaat en waar zij terecht kunnen wanneer het apparaat niet meer goed functioneert. Deze onduidelijkheid moet worden weggenomen.

Staatssecretaris Keijzer: “Op initiatief van Nederland wordt in EU-verband gekeken naar de mogelijkheden om minimale veiligheidseisen te stellen aan apparaten die draadloos verbonden zijn met het internet zoals smartphones en thermostaten. Maar denk ook aan beveiligingsupdates. We zetten in op een verplichting voor de verkoper om gedurende een bepaalde termijn beveiligingsupdates te verstrekken, tenzij een verkoper én de consument uitdrukkelijk anders hebben afgesproken.”

Verbeteren bekendheid consumentenrechten en hoe recht te halen

Op papier zijn consumenten goed beschermd, maar de praktijk is weerbarstig en complex. Consumenten en ondernemers moeten weten welke rechten ze hebben en hoe ze hun recht kunnen halen. Daarom start het ministerie van EZK samen met organisaties die actief zijn op het terrein van consumentenbeleid de bewustwordingscampagne: Recht hebben, Recht halen. Op die manier worden consumenten en ondernemers beter geïnformeerd over bijvoorbeeld rechten bij aankopen via platforms en garanties.