Home Blog Page 15

Slim reizen app rond A15 en N3

0

Mensen die vóór Covid-19 regelmatig op de N3 en/of de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem reden of dat nu (nog steeds) doen, kunnen zich vanaf vandaag aanmelden voor de slim reizen app. Deelnemers sparen punten (coins) door bijvoorbeeld de fiets of het ov te pakken naar het werk of thuis te werken. Deze coins zijn in te ruilen voor kortingen in de webshop van de app. Daarnaast zijn er cadeaubonnen te winnen voor de eerste 1.000 deelnemers en maandelijks voor de beste deelnemer. Het doel van de app is meer automobilisten te enthousiasmeren te kiezen voor een andere manier van reizen of thuis te werken indien mogelijk. Meer informatie over de actie en aanmelden vind je op Ways2go.

De slim reizen app: wat kun je met de coins en hoe werkt het?

De app ‘trackt’ automatisch de reizen van de deelnemer en kan daarbij onderscheid maken in wandelen, fiets, scooter, auto en openbaar vervoer. Voor iedere andere manier van reizen dan de auto verdient de deelnemer coins. Dit geldt ook voor thuiswerken. Het aantal verdiende coins is in te wisselen voor kortingen op duurzame producten zoals een fietsabonnement. Daarnaast ontvangen de eerste 1.000 deelnemers die twee maanden meedoen een bol.com cadeaubon met een waarde tussen de €5 en €20, afhankelijk van het reisgedrag en de gescoorde coins. Vanaf juli 2021 worden iedere maand de beste 250 deelnemers beloond met een bol.com bon.

Op de website van Ways2go staat alle informatie over de slim reizen app inclusief, spelregels en deelnamevoorwaarden en hoe mensen zich kunnen aanmelden. De privacy van deelnemers wordt gewaarborgd volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Groot onderhoud N3 en Korte Termijn Maatregelen A15

Rijkswaterstaat werkt aan het groot onderhoud van de N3 en tegelijkertijd werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Zuid-Holland en Drechtsteden aan het verbeteren van de doorstroming op de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem. Bij beide projecten ondersteunt De Verkeersonderneming met mobiliteitsmaatregelen, zoals het stimuleren van andere manieren van reizen dan met de auto en het ondersteunen van werkgevers bij het inrichten van beleid op thuiswerken. De slim reizen app is een initiatief van De Verkeersonderneming en wordt uitgevoerd door Fynch.

Overheden stropen mouwen op voor doorstroming A15 Ridderkerk – Gorinchem

0


De drukte op de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem neemt weer toe en de files komen langzaam terug. Om te voorkomen dat er straks weer structurele files staan, kunnen reizigers en (logistieke) bedrijven gebruik maken van de Korte Termijn Maatregelen A15. Dit zijn onder andere fiets probeeracties en kortingsregelingen en advies over mobiliteit binnen een bedrijf of efficiëntere logistiek. Het doel is om de doorstroming op de A15 op peil te houden.

In dit filmpje vertellen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Zuid-Holland en de Drechtsteden hoe zij samen werken aan een betere doorstroming op de A15. Dat doen zij voor de korte termijn met dit pakket korte termijn maatregelen. En daarnaast wordt voor de langere termijn in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Provincie Zuid-Holland gewerkt aan een MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem. Meer weten over het pakket Korte Termijn Maatregelen? Kijk dan het filmpje, met onder andere minister Cora van Nieuwenhuizen.

EU geeft bijna € 25 miljoen subsidie aan ‘green port project’ Rotterdam

0

Een internationaal samenwerkingsverband van 45 bedrijven, kennisinstellingen en havens onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam heeft bijna € 25 miljoen Europese subsidie gekregen voor het uitvoeren van tien pilots en demonstratieprojecten waarin duurzame en slimme logistiek in havens centraal staat. De transportsector zal in de toekomst schone energie gebruiken, maar het is op dit moment nog ongewis welke soorten en voor welke transportmiddelen.

Er zijn nu verschillende duurzame brandstoffen en energiedragers in ontwikkeling. Denk aan groene waterstof, grote elektrische batterijen, ammoniak en bio-LNG. Ze hebben allemaal hun pluspunten en uitdagingen. De een lijkt meer geschikt voor de scheepvaart, de ander voor toepassing in de haven zelf of voor het transport naar bestemmingen landinwaarts. Sommige onderdelen van de keten van productie tot gebruik zijn al wel getest, andere nog niet. Het breed samengestelde, internationale onderzoeksprogramma richt zich vooral op die aspecten van het gebruik van de nieuwe brandstoffen en energiedragers die nog niet in de praktijk beproefd zijn. Het kan gaan om productie, transport, opslag, distributie (brandstoffen) en opladen (elektriciteit).

Voorbeelden daarvan zijn de inzet van een elektrische locomotief met batterij die stroom van de bovenleiding kan gebruiken om te rijden en om de batterij op te laden voor bijvoorbeeld de rangeerterreinen waar geen bovenleiding is. Een ander voorbeeld is het bunkeren van ammoniak als scheepsbrandstof en walstroom voor schepen die liggen afgemeerd aan boeien.

Ook zijn er projecten op het gebied van digitalisering en automatisering als onderdeel van de energietransitie. Daarnaast wordt getest hoe bedrijven het beste gestimuleerd kunnen worden om hun logistiek te verduurzamen. Tot slot is een van de projecten het maken van een masterplan hoe het transport in, naar en van havens in 2050 CO2-vrij kan zijn en wat daarvoor moet gebeuren in 2030 en 2040.

In het onderzoeksproject werken de havenbedrijven van Rotterdam, DeltaPort (Duitsland), HAROPA PORT (Frankrijk: Le Havre, Rouen, Parijs) en Sines (Portugal) samen met 10 onderzoeksinstellingen en ruim 30 bedrijven uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Denemarken en Zweden. Het onderzoeksproject heeft de naam MAGPIE gekregen: sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs. Het onderzoeksproject heeft een looptijd van 5 jaar.

De Europese Commissie heeft vanuit het Horizon 2020 green deal programma subsidie beschikbaar gesteld voor het onderzoek naar verduurzaming van de logistiek van zee- en luchthavens. Bijna € 25 miljoen daarvan is nu toegekend aan dit samenwerkingsverband. De resultaten van de verschillende pilotprojecten en onderzoeken zullen gedeeld worden met andere Europese havens, kennisinstellingen en bedrijven.

Disclaimer: Er moet de komende maanden nog een formele ‘grant agreement’ gesloten worden met de Europese Unie (CINEA) voordat deze subsidie definitief wordt.

Rotterdam in de spotlights

0

De stad is klaar voor het Eurovisie Songfestival. Deze week zal Rotterdam letterlijk én figuurlijk in de spotlights staan. Gisteravond zette burgemeester Aboutaleb in de live-uitzending van BEAU de stad voor het eerst aan.

Verschillende kunstenaars hebben de afgelopen weken de stad gekleurd met fotografie, installaties, streetart en fashion. Daar wordt nu de laatste discipline aan toegevoegd: lichtkunst. Mothership bedacht in totaal drie concepten om de stad aan te kleden met licht. De drie concepten vertellen samen het verhaal van Rotterdam: de stad van toen, nu en in de toekomst.

Verlichte Erasmusbrug 25 jarig bestaan

Eind maart is er een muzikale act opgenomen voor in de liveshows van het Eurovisie Songfestival met de Erasmusbrug als toneel. Mothership heeft hiervoor de brug – ook wel De Zwaan genoemd – prachtig uitgelicht en vleugels gegeven. De zwaan vliegt met haar lichtgevende vleugels de toekomst in en brengt licht en saamhorigheid naar de wereld. De brug bestaat dit jaar 25 jaar en is uitgegroeid tot hét symbool van Rotterdamse lef en veerkracht. De zwaan met de verlichtte vleugels is de hele festivalweek live te zien van 22:00 uur tot 24:00 uur en op zaterdag tot 1:00 uur.

Iconische gebouwen en plekken uitgelicht

De Maassilo, Hotel New York en het Depot van Boijmans Van Beuningen worden komende week verlicht door Mothership. Maar er zijn nog meer iconische gebouwen en objecten die in de festivalweek worden uitgelicht. Voetbalstadion Sparta, die in de show een hoofdrol speelt in één van de introductiefilmpjes, zal ook de spots aanzetten net als De Hef en De Hofpleinfontein. Verder staan de kunstobjecten in de stad, die speciaal voor het Songfestival zijn gemaakt, tijdens de festivalweek in de schijnwerpers en brengt het KPN-gebouw, aan de voet van de Erasmusbrug, dagelijks een ode aan het Songfestival en de stad op het grote ledscherm.

Eerder vormde de daken van deze iconische gebouwen het decor voor het optreden van zes oud-winnaars van het songfestival. Deze optredens zijn straks terug te zien in de live-shows in Ahoy.

Innovatieprogramma Energie en Klimaat investeert in 15 projecten

0

15 van de 40 projectvoorstellen die vorige maand bij het innovatieprogramma Energie & Klimaat binnenkwamen krijgen subsidie. Daardoor kunnen de aanvragers hun innovatie op het gebied van verduurzaming in de praktijk toetsen.

Tussen de innovaties zitten tot de verbeelding sprekende projecten, zoals het hergebruiken van warmte uit afvalwater in een bestaande benedenwoning in Den Haag en een uniek laadtegelsysteem voor e-bikes en -scooters. Andere innovaties zijn wellicht wat moeilijker voor te stellen, zoals een miniversie van een versnellende bioreactor of een membraanloze waterstofelektrolyzer.

Proeftuin

Zuid-Holland wil dé proeftuin zijn voor Nederland en Europa om innovatie op het gebied van energie en klimaat te versnellen. De provincie Zuid-Holland, MRDH, TNO en InnovationQuarter werken in het innovatieprogramma Energie & Klimaat samen aan die doelstelling. Enerzijds door de positionering en profilering van bestaande fieldlabs te versterken, anderzijds door het mkb te stimuleren gebruik te maken van de infrastructuur die onze regio rijk is.

Thema’s

De gekozen programmathema’s – en dus alle innovatieprojecten – sluiten specifiek aan bij de uitdagingen in de regio. Zo is er aandacht voor het Haven Industrieel Complex, de dicht verstedelijkte gebieden maar ook bijvoorbeeld hoe bio-reststromen uit het Westland omgezet kunnen worden in nieuwe waardevolle producten.

Projectenoverzicht

Op de programmapagina is een overzicht gemaakt van de zojuist gestarte, lopende en afgeronde projecten. Van ieder project worden kort de uitdaging, oplossing, betrokken partners en een contactpersoon vermeld.
Verreweg de meeste projecten starten op het thema gebouwde omgeving. Zo zijn er meerdere projecten die bijdragen aan de doelstelling om Nederlandse huishoudens van het gas af te krijgen. Denk aan volledig elektrische cv-ketels, warmte uit afvalwater en afgeschreven deelscooteraccu’s die kunnen worden hergebruikt om energie van huishoudens in op te slaan.

Eén van de projecten die bijdraagt aan het thema industrie circulair is het testen van een prefab module binnenwand die bestaat uit zeewier, circulaire losmaakbare lijm, een vurenhouten frame en een biobased isolatiemateriaal. Er wordt nu nog gebouwd met synthetische gipsplaten, een restproduct van kolengestookte energiecentrales. Dit is in de toekomst niet meer denkbaar.

Een project dat gestart is op het thema grootschalige opwek en opslag is bijvoorbeeld een toepassingsonderzoek naar een hightech vliegwiel voor efficiëntere energieopslag in het fieldlab FLIE. Het vliegwiel kan mogelijk pieken en dalen in de industrie opvangen. Door overdag (overschotten aan) hernieuwbare energie op te slaan voor gebruik in de avond, hoeft er ‘s avonds geen/minder energie opgewekt te worden uit niet-hernieuwbare bronnen.

Het meeste geld is beschikbaar gesteld aan een veelbelovend project op het thema Power2X. VSPARTICLE heeft een nieuw productieproces ontwikkeld waarmee nanodeeltjes met één druk op de knop gemaakt en bevestigd kunnen worden op elektrokatalytische membranen om waterstof te maken. Dit zou betekenen dat het productieproces van waterstof goedkoper, duurzamer en beter kan. Met een dergelijke innovatie kan onze regio zich profileren als koploper in deze waterstoftechnologie en ervoor zorgen dat de Nederlandse maakindustrie een belangrijke rol krijgt in de nieuwe waterstofeconomie.

Vervolg programma Energie & Klimaat

Met de selectie van deze 15 projecten is de in totaal €1,6 miljoen door de provincie beschikbaar gestelde subsidie vergeven. Vanuit het programma wordt regelmatig inzichtelijk gemaakt welke resultaten er in de projecten worden behaald en wat er tot op heden getest en geleerd is. Tegen het einde van dit jaar zullen de meeste projecten afgerond zijn.

Meer weten?

Het Innovatieprogramma Energie & Klimaat is een initiatief van de provincie Zuid-Holland, MRDH, TNO en InnovationQuarter. InnovationQuarter voert namens de partners de coördinatie uit.

Ga naar de programma-site  van InnovationQuarter(verwijst naar een andere website) voor meer informatie.

Zo kwamen Zuid-Hollandse bedrijven door de crisis

0

In 2020 investeerde InnovationQuarter in 30 startups en scale-ups, trok 43 buitenlandse bedrijven aan naar de regio en realiseerde 58 innovatieve samenwerkingsverbanden. Dat leidde tot € 414 mln. aan additionele private investeringen en 1268 hoogwaardige arbeidsplaatsen in de regio. De resultaten overstijgen de voor 2020 afgesproken doelstellingen. Dat is bijzonder, omdat wereldwijd het aantal buitenlandse bedrijfsinvesteringen juist daalde én omdat InnovationQuarter naast haar reguliere activiteiten ook nog eens de Corona-OverbruggingsLening (COL) voor startups instigeerde en uitvoerde. Dankzij die COL bleven 160 innovatieve bedrijven in Zuid-Holland tijdens de coronacrisis overeind, die anders waarschijnlijk onderuit zouden zijn gegaan.  

Bedtenten voor ernstig gehandicapte kinderen (CloudCuddle uit Delft), een behandeling tegen kanker waarbij afweercellen zo aangepast worden dat ze de tumor opruimen (Cellpoint uit Leiden), een heupairbag die ouderen beschermt tegen heupletsel bij een val (Wolk uit Den Haag) en energieopwekkende vloeren (Energy Floors uit Rotterdam). Zomaar een greep uit de 160 Zuid-Hollandse bedrijven die de coronacrisis konden overleven dankzij de Corona-OverbruggingsLening. Er werd in totaal een bedrag van € 74 mln. verstrekt.

“In slechts een paar weken tijd hebben we alles in gereedheid gebracht om de Corona-OverbruggingsLening (COL) te kunnen uitvoeren voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Een huzarenstukje. We hebben laten zien heel snel en doelgericht te kunnen inspelen op veranderende economische omstandigheden,” zegt directeur Rinke Zonneveld. “Door onze dienstverlening aan te passen aan de directe behoeftes van ondernemers, door onze aandeelhouders te ondersteunen bij hun economische herstelplannen, door op verzoek van het kabinet uitvoering te geven aan de Corona-OverbruggingsLeningen (COL). Maar vooral door te blijven doen waar we goed in zijn.”

In Zuid-Holland vind je oplossingen voor heel de wereld

“InnovationQuarter zorgt ervoor dat de sterke, vaak wereldleidende sectoren in Zuid-Holland kunnen blijven bloeien,” zegt Zonneveld. “Het zijn namelijk onze innovatieve ecosystemen als quantum, biotechnologie, in de Rotterdamse haven, aerospacesector en de technologische industrie waar de Nederlandse economie voor een groot deel op draait en die zorgen voor maatschappelijke oplossingen voor heel de wereld. Niet voor niets is het Janssen-vaccin in Zuid-Holland geproduceerd, niet voor niets worden de oplossingen voor duurzame luchtvaart op Rotterdam-The Hague Innovation Airport ontwikkeld en getest.”

Regionaal resultaat om trots op te zijn

Op alle terreinen heeft InnovationQuarter in 2020 haar doelstellingen op direct-economische impact (banen en geïnvesteerd vermogen) overtroffen:

·       Innoveren realiseerde 58 businesscases en innovatieprojecten met een investeringsvolume van € 48 mln. Daarnaast heeft InnovationQuarter afgelopen jaar samen met partners onder andere grote innovatieprogramma’s als Energie & Klimaat, ZorgTech, SMITZH en Maritime Delta uitgevoerd.

  • Internationaliseren heeft 43 buitenlandse bedrijven geassisteerd bij vestiging dan wel uitbreiding in de regio. Deze bedrijven verwachten binnen drie jaar 1.268 arbeidsplaatsen te hebben gerealiseerd en € 273 mln. additioneel te hebben geïnvesteerd.
  • Investeren heeft 30 investeringen gedaan van de fondsen in beheer, waarvan 17 uit IQCapital, 5 uit UNIIQ en 8 uit ENERGIIQ. Afgelopen jaar hebben onze portfoliobedrijven € 93 mln. aan additionele investeringen aangetrokken, waarvan er € 22 mln. door InnovationQuarter is geïnvesteerd. Daarnaast heeft InnovationQuarter afgelopen jaar aan 160 startups, scale-ups en innovatieve mkb-ers een Corona-OverbruggingsLening verstrekt voor een bedrag van in totaal € 74 mln.

En InnovationQuarter doet meer. Zo ondersteunt het ook ondernemers uit de regio bij hun internationaliseringsambities, vormt het de schakel tussen het nationale topsectorenbeleid en het regionale bedrijfsleven en is er vanuit het secretariaat van de Economic Board Zuid-Holland gewerkt aan de Groeiagenda Zuid-Holland en bijbehorende regionale lobby.

“Bovenal hebben onze activiteiten bijgedragen aan de weerbaarheid van onze regionale economie en de vele mooie innovatieve bedrijven die onze regio rijk is. Door te blijven investeren in deze bedrijven en ze te helpen met innoveren en internationaliseren zorgen we dat Zuid-Holland sterker uit de crisis komt,” zegt Rinke Zonneveld.

Boskalis eerste kwartaal in lijn met verwachtingen

0

Papendrecht, 12 mei 2021

Het marktbeeld en de ontwikkelingen in het eerste kwartaal bij Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) liggen in lijn met de verwachtingen zoals geschetst bij de bekendmaking van de jaarcijfers 2020.

HOOFDPUNTEN EERSTE KWARTAAL 2021

  • Omzet vrijwel stabiel ten opzichte van het eerste kwartaal 2020 met een hoger resultaat
  • Gevolgen van de COVID-19 pandemie laten zich in de operatie onverminderd voelen
  • Redelijke bezetting van de vloot bij zowel Dredging als Offshore Energy
  • Verdere toename van orderportefeuille tot recordhoogte van EUR 5,6 miljard
  • Onverminderd sterke financiële positie; netto kaspositie van EUR 275 miljoen en direct beschikbare financieringsruimte van ruim EUR 1 miljard

OPERATIONELE GANG VAN ZAKEN

Bij de bekendmaking van de jaarcijfers 2020 is de verwachting uitgesproken dat het eerste halfjaar van 2021 als gevolg van de COVID-19 gerelateerde beperkingen redelijk stabiel zou zijn met een geleidelijke verbetering in het tweede halfjaar. Het eerste kwartaal heeft zich conform deze verwachting ontwikkeld.

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar was de omzet vrijwel stabiel met een hoger resultaat. De bezetting van de grote schepen (hoppervloot bij Dredging en zware ladingschepen bij Offshore Energy) was ten opzichte van geheel 2020 vrijwel stabiel. De stand van de orderportefeuille is per einde kwartaal met circa EUR 270 miljoen toegenomen ten opzichte van het recordniveau van eind 2020 tot EUR 5,6 miljard. De netto kaspositie is conform verwachting afgenomen maar de financiële positie is nog altijd onverminderd sterk.

Dredging & Inland Infra

De omzet van de divisie Dredging & Inland Infra is in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar afgenomen, voornamelijk als gevolg van de timing van enkele werken in Nederland en COVID-19 gerelateerde verstoringen in de operatie.

Vermeldenswaardige projecten in uitvoering betroffen LNG Canada, Pulau Tekong Polder en Tuas Terminal 2 (beide in Singapore), Fehmarnbelt tunnel (tussen Denemarken en Duitsland), Romanian Beaches en het omvangrijke project Markermeerdijken uit het nationale Hoogwaterbeschermings-programma, net als diverse andere middelgrote projecten in Nederland.

De bezetting van de hoppervloot was naar omstandigheden goed en lag op een vergelijkbaar niveau als in geheel 2020. De twee grote snijkopzuigers lagen het eerste kwartaal conform verwachting stil met een voorziene inzet vanaf de zomer in de Filipijnen, respectievelijk Singapore.

In het eerste kwartaal is de investeringsbeslissing genomen om de sleephopperzuiger Oranje te verlengen. Deze investering maakt deel uit van het vorig jaar gepresenteerde corporate business plan. Voor de verlenging zal de Oranje in de tweede helft van 2021 vier maanden uit de vaart worden genomen, waarna deze in het eerste kwartaal 2022 met circa 33% procent meer laadcapaciteit en een nieuwe beuninhoud van circa 21.000 kubieke meter zal terugkeren in de vloot.

De orderportefeuille van Dredging & Inland Infra is ten opzichte van eind 2020 licht toegenomen. Het grootste aangenomen project betreft de Oosterweelverbinding in België, met daarenboven een variëteit aan haven- en energieprojecten (zowel LNG als offshore wind). Na afloop van het kwartaal is de voorlopige gunning ontvangen voor het omvangrijke dijkversterkingswerk Meanderende Maas, dat evenals eerder genoemde werken deel uitmaakt van het Hoogwaterbeschermingsprogramma om Nederland tegen overstromingen te beschermen.

Offshore Energy

Het eerste kwartaal bij Offshore Energy is conform verwachting verlopen bij een licht hogere omzet in vergelijking met het eerste kwartaal 2020.

Het contracting deel van de divisie bestaat uit Seabed Intervention, Heavy Lifting (o.a. offshore wind fundaties) en Subsea Cables. Bij Seabed Intervention heeft een Floating Storage and Regasification Unit project in El Salvador evenals het Yunlin offshore wind project in Taiwan aan de omzet bijgedragen. Subsea Cables had een relatief druk kwartaal met onder meer de projecten Ostwind 2 en Morray East in uitvoering. Bij Heavy Lifting worden volop engineeringvoorbereidingen getroffen voor het project Changfang & Xidao dat later dit jaar in uitvoering gaat in Taiwan.

Het services deel van de divisie bestaat uit Marine Transport & Services, Subsea Services en Marine Survey. Bij Marine Transport was de BOKA Vanguard volledig bezet met het transport van de Argos Floating Production Unit. De bezetting van de rest van de vloot liet een gemengd beeld zijn, mede als gevolg van het doorschuiven van een project naar de tweede helft van het jaar. Per saldo lag de bezetting van de zware ladingschepen fractioneel lager dan over geheel 2020. Bij Marine Survey nam de omzet af in vergelijking met begin vorig jaar, na een uitzonderlijk druk eerste kwartaal 2020 in het Midden Oosten. Bij Subsea Services heeft de acquisitie van Rever Offshore eind 2020 en de daarmee samenhangende uitbreiding van de vloot bijgedragen aan een forse groei van de omzet. In het afgelopen kwartaal zijn belangrijke stappen gezet met de integratie van Rever Offshore met een positieve bijdrage aan het resultaat als gevolg.

Recentelijk is een aantal schepen toegevoegd aan de Offshore Energy vloot. Begin januari was dit de Boka Tiamat, een multi-purpose offshore construction vessel. Dit schip zal initieel worden ingezet voor offshore windprojecten in Taiwan. Eind maart is de Lewek Fulmar verworven, het zusterschip van de Boka Falcon dat in 2019 aan de vloot werd toegevoegd. Begin april is de Southern Ocean, een grote CSV, aangekocht. Het schip is binnen de divisie breed inzetbaar voor uiteenlopende projecten. Bij Marine Survey is het nieuwe geophysical survey schip de Ocean Resolution in gebruik genomen en sinds het eerste kwartaal volop aan het werk. Verder zijn recent twee schepen gekocht die de komende maanden worden omgebouwd tot respectievelijk geotechnical (Horizon Geodiscovery) en geophysical (Ocean Geograph) survey schepen. Tot slot loopt de ombouw van het Bokalift 2 kraanschip voorspoedig. Het schip wordt direct na oplevering ingezet op het Changfang & Xidao windproject.

In het kwartaal is een grote variëteit aan opdrachten aangenomen en het Offshore Energy orderboek is ten opzichte van eind 2020 met circa 10 procent toegenomen. Het aandeel offshore windprojecten in de portefeuille bedraagt circa 50 procent.

Towage & Salvage

De start van 2021 stond bij Salvage in het teken van enkele uitdagende projecten, waaronder de berging van de VLCC tanker New Diamond, het vlottrekken van de Ever Given in het Suezkanaal en de berging van het stuurloze vrachtschip Eemslift Hendrika. De omzet van Salvage lag op een vergelijkbaar niveau als het eerste kwartaal van 2020. De bijdrage van de Towage joint ventures was door een combinatie van factoren hoger dan vorig jaar.

FINANCIËLE POSITIE

De uitzonderlijk hoge netto kaspositie van EUR 439 miljoen per jaareinde 2020 is met bijna EUR 165 miljoen afgenomen tot EUR 275 miljoen, grotendeels als gevolg van investeringen, het aandeleninkoopprogramma en een normalisatie van het werkkapitaal. Met de aanwezige liquide middelen en de bankfaciliteiten beschikt Boskalis over een direct beschikbare financieringsruimte van circa EUR 1 miljard. Er wordt ruimschoots aan de financiële convenanten voldaan.

VOORUITZICHTEN

Boskalis staat er goed voor met een historisch hoge orderportefeuille en een sterke financiële positie. Zoals begin maart bij de publicatie van de jaarcijfers 2020 is aangegeven, zal 2021 in belangrijke mate worden bepaald door het verdere verloop van de COVID-19 pandemie vanwege het opstarten van enkele grote internationale projecten in de tweede helft van dit jaar. Gegeven deze onzekerheden en het projectmatige karakter van een significant deel van onze activiteiten is het moeilijk om een kwantitatieve uitspraak te doen over het jaarresultaat 2021. Echter, met de ontwikkelingen in het eerste kwartaal en de goedgevulde orderportefeuille ligt er een solide basis om dit jaar de EBITDA van 2020 te evenaren. Voor 2021 wordt een investeringsbedrag van circa EUR 350 miljoen verwacht met inbegrip van dry dockings. Eventuele acquisities zijn hierbij niet inbegrepen.

Aangepaste Financiële Agenda

Noot: de publicatiedatum van de halfjaarcijfers 2021 is gewijzigd naar dinsdag 24 augustus 07.00 CET.


2021-2022
FINANCIËLE AGENDA
12 mei 2021Algemene Vergadering van Aandeelhouders
14 mei 2021Aandeel noteert ex-dividend
17 mei 2021Registratiedatum voor dividendgerechtigdheid (na sluiting beurs)
24 mei 2021Betaalbaarstelling aandelendividend
24 augustus 2021Publicatie halfjaarcijfers 2021 (gewijzigde datum)
12 november 2021Trading update derde kwartaal 2021
10 maart 2022Publicatie jaarcijfers 2021 
12 mei 2022Trading update eerste kwartaal 2022 
12 mei 2022Algemene Vergadering van Aandeelhouders 
18 augustus 2022 Publicatie halfjaarcijfers 2022 
11 november 2022Trading update derde kwartaal 2022 

Consensus Estimates

Boskalis verzamelt voorafgaand aan de publicatie van de (half)jaarcijfers en geplande trading updates de schattingen (estimates) van sell-side analisten die Boskalis volgen. Het gemiddelde van deze schattingen (consensus estimates) kan op de website van Boskalis worden geraadpleegd boskalis.com/IR/estimates.

Leerlingen winnen met hun slimme plasticvanger

0

Maritiem Museum laat jongeren meedenken over duurzame oplossingen

Met hun idee voor een slimme plasticvanger wonnen leerlingen van het Christelijk Lyceum Delft vandaag het technasiumproject van het Maritiem Museum Rotterdam, in samenwerking met CLEAR RIVERS. Ze ontvingen hun prijs uit handen van wethouder Arno Bonte, museumdirecteur Bert Boer en Ramon Knoester, Founding Director van CLEAR RIVERS.

Van het Maritiem Museum Rotterdam en CLEAR RIVERS kregen technasiumleerlingen de opdracht om een slimme plasticvanger te ontwikkelen. Scholieren van zeven technasia verdiepten zich in manieren om drijvend plastic uit het water te halen en ontwierpen hun eigen plasticvangers. Het ontwerp van het team van het Christelijk Lyceum Delft, “de Zeekoe”, kwam als winnaar uit de bus. Tijdens de finale, die vandaag plaatsvond in de RDM Campus Innovation Dock in Rotterdam, werden prototypes getest in een bassin.

Wethouder Arno Bonte van duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie: “Rotterdam bouwt aan een circulaire economie. Plasticvrije wateren zijn hier een belangrijk onderdeel van. Hier hebben we iedereen bij nodig en kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen. Daarom is het zo mooi dat het Maritiem Museum dit project jaarlijks organiseert en deze keer samen met CLEAR RIVERS enthousiaste jonge talenten heeft begeleid. Deze leerlingen zijn letterlijk de toekomst voor een schone, duurzame stad en een voorbeeld voor hun leeftijdsgenoten. Daar kunnen zij trots op zijn, ik ben dankbaar voor hun werk!”

Leerlingen laten meedenken over duurzaamheid

De winnede leerlingen – Maria, Marijn, Jade en Thijs – mogen hun idee pitchen in de tentoonstelling ‘Offshore Experience’ van het Maritiem Museum. Daar gaan ze de strijd aan met andere innovatieve maritieme plannen. Bezoekers van de Offshore Experience kunnen stemmen op het beste idee. Vervolgens mag het team achter de pitch met de meeste stemmen hun idee voorleggen aan een expert van kennisinstituut MARIN. Dit kan leiden tot een levensvatbaar plan, dat innovatie stimuleert en grote impact heeft. Voor de leerlingen is dit een unieke kans.

Het Maritiem Museum organiseert dit educatieve project jaarlijks om leerlingen aan het denken te zetten over duurzame oplossingen voor de toekomst. Dit gebeurt steeds in samenwerking met een andere partner uit de maritieme sector. Volgend jaar wordt dit educatieprogramma uitgebreid in samenwerking met Technasium Nederland: vanaf dat moment kunnen dertig scholen uit het hele land deelnemen.

Offshore Experience: de zoektocht naar energie

Het technasiumproject hoort bij de Offshore Experience van het Maritiem Museum. In deze tentoonstelling gaan bezoekers op een uitdagende zoektocht naar energie. Ze wanen zich aan boord van een platform op zee en ervaren het uitdagende werk van boormeesters, kraanmachinisten en helikopterpiloten. Wie lukt het bij drie meter hoge golven een container vanaf een schip aan boord van het platform te hijsen?

thyssenkrupp Steel, HKM en Havenbedrijf Rotterdam onderzoeken opzetten waterstofketens

0

De Duitse staalbedrijven thyssenkrupp Steel en HKM, en Havenbedrijf Rotterdam onderzoeken gezamenlijk de mogelijkheid om internationale toeleveringsketens voor waterstof op te zetten. Tijdens hun transitie naar klimaatneutrale staalproductie hebben thyssenkrupp Steel en HKM steeds meer waterstof nodig om staal te produceren zonder hierbij steenkool te gebruiken. Al decennia importeren beide bedrijven steenkool, ijzererts en andere grondstoffen via hun eigen terminal in Rotterdam, waarvandaan het via duwbakken en per spoor verder wordt getransporteerd naar hun hoogovens in Duisburg.

Samen willen de partijen de mogelijkheden verkennen om waterstof te importeren via Rotterdam, evenals de mogelijke aanleg van leidingen tussen Rotterdam en de staalfabrieken van thyssenkrupp Steel en HKM in Duisburg. De samenwerking kan fungeren als kader voor andere initiatieven en is erop gericht bestaande initiatieven en projecten waarbij de partners betrokken zijn te ondersteunen.

Havenbedrijf Rotterdam doet al onderzoek naar de mogelijkheden om waterstof te importeren uit een groot aantal landen en regio’s wereldwijd. Groene waterstof is een duurzaam alternatief voor steenkool, olie en aardgas. De import van grote hoeveelheden waterstof is nodig als Europa en Duitsland de CO2-uitstoot willen verminderen en in 2050 klimaatneutraal willen zijn, en tegelijkertijd een sterke industriële basis willen behouden. Rotterdam is tevens bezig met het opzetten van een systeem voor transport en opslag van CO2, Porthos genoemd, dat ook wordt overwogen als opslaglocatie voor CO2 voor de productie van blauwe waterstof via het ‘H2morrow steel’-project, waarbij thyssenkrupp Steel tevens een partner is.

De drie partners zijn het erover eens dat nieuwe, grensoverschrijdende infrastructuur nodig is om de energietransitie te ondersteunen. Er is met name behoefte aan extra pijpleidingen. Een concrete en aanzienlijke vraag naar waterstof vanuit de staalindustrie als alternatief voor steenkool, en de mogelijkheid om CO2 op te slaan, kunnen fungeren als stimulans voor het verwezenlijken van deze infrastructuur. De samenwerking tussen Rotterdam als de grootste haven van Europa en Duisburg als staalhoofdstad van Europa kan een signaaleffect hebben voor het opzetten van toeleveringsketens voor de energietransitie, en zo bijdragen aan een belangrijk duurzaam Europees industrie- en logistiekcluster.

Hüttenwerke Krupp Mannesmann

Hüttenwerke Krupp Mannesmann (HKM) is gevestigd in het zuiden van Duisburg en is een dochteronderneming van thyssenkrupp Steel Europe AG, Salzgitter Mannesmann GmbH en Vallourec Tubes S.A.S. HKM heeft 3.000 werknemers, produceert jaarlijks circa vier tot vijf miljoen ton staal en heeft een aandeel van 12% in de staalproductie in Duitsland. De nadruk ligt op de productie van brammen en ronde staven, die binnen de moederbedrijven verder worden verwerkt.

thyssenkrupp Steel Europe

thyssenkrupp Steel Europe is een van ’s wereld toonaangevende leveranciers van platte koolstofstalen producten. Het bedrijf met circa 27.000 werknemers levert staalproducten van hoge kwaliteit voor innovatieve en veeleisende toepassingen in een breed scala aan bran-ches. Klantspecifieke materiaaloplossingen en -diensten op staalgebied vullen het dienstenaanbod aan. Met een jaarlijks productievolume van circa 11 miljoen ton ruwe staal is thyssenkrupp Steel de grootste producent van platte staalproducten in Duitsland.

Havenbedrijf Rotterdam

Doel van het Havenbedrijf Rotterdam is de versterking van de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als logistiek knooppunt én industriecomplex van wereldniveau. Niet alleen in omvang, maar ook in kwaliteit. Het Havenbedrijf kan en wil impact maken en richt zich daarom op de versnelling van de verduurzaming in de haven en zij is partner in de digitalisering van de haven en logistieke ketens. De kerntaken van het Havenbedrijf zijn de duurzame ontwikkeling, beheer en exploitatie van de haven, het handhaven van de vlotte en veilige afhandeling van de scheepvaart en het ondersteunen van de toekomstbestendigheid van de Rotterdamse haven.

Havengebied

12.500 ha havengebied (land & water, waarvan ca. 6.000 ha bedrijfsterreinen). Lengte havengebied is ruim 40 km. Werkgelegenheid: (direct en indirect) 385.000 arbeidsplaatsen in Nederland. Goederenoverslag: ca. 440 miljoen ton goederen per jaar. Scheepvaart: ca. 30.000 zeeschepen en ca 100.000 binnenvaartschepen per jaar. Toegevoegde waarde: (direct en indirect) €45,6 miljard, 6,2% van het BBP.

Een baan voor jongeren dankzij Kickstart your Career

0

Goed nieuws voor jongeren die werk zoeken. Het project ‘Kickstart your Career’ helpt minimaal 150 jongeren uit de provincie, waaronder in de regio Drechtsteden, aan een baan in één van de groeisectoren van Zuid-Holland. Het project krijgt steeds meer vorm en schaalt verder op. Belangrijk voor de Drechtsteden: het creëren van extra arbeidsplaatsen, ook voor jongeren, is één van de ambities.

Jongeren uit de regio Zuid-Holland, die in aanmerking komen voor het project, krijgen een werkplek bij een bedrijf uit de omgeving. Het gaat om bedrijven uit de volgende sectoren: haven, tuinbouw, cybersecurity, life sciences & health en smart industry. Ook bedrijven die actief zijn in digitalisering, energietransitie of circulaire economie kunnen zich aanmelden. 

In gesprek met kandidaten en bedrijven  

De Economic Board Zuid-Holland is met tientallen kandidaten en bedrijven in gesprek voor een mogelijke match. Bedrijven kunnen tot 20% subsidie (max. €10.000) krijgen voor het salaris van hun match wanneer zij de mogelijkheid hebben om een eerste baan te creëren voor een jongere uit de regio. Dit zijn jongeren die net hun diploma hebben behaald op mbo-3, -4, associate degree of hbo-bachelor niveau. Inmiddels zijn er ook twee subsidieaanvragen goedgekeurd en worden er nog drie behandeld. 

Onderdeel van Human Capital Akkoord  

In 2019 tekenden 65 partijen uit bedrijfsleven, onderwijs en overheid uit de provincie Zuid-Holland het Human Capital Akkoord Zuid-Holland met daarin diverse concrete projecten. Met het Human Capital Akkoord wil Zuid-Holland nationaal en internationaal concurrerend worden, dankzij een arbeidsmarkt die het talent van werkenden optimaal benut. ‘Kickstart your Career’ is één van de projecten die voortkomt uit het Human Capital Akkoord.  

30.000 extra arbeidsplaatsen in de Drechtsteden 

De Drechtsteden hebben gezamenlijk de ‘Groeiagenda 2030’ opgesteld. De Groeiagenda bevat de doelen en ambities waaraan tussen nu en 2030 wordt gewerkt. Werken waar je woont is één van die ambities. Dat betekent bestaande banen behouden en nieuwe bedrijven en werkgelegenheid naar de regio halen. Maar ook investeren in goed opgeleide mensen die aan de vraag van het bedrijfsleven in onze regio kunnen voldoen. 30.000 extra arbeidsplaatsen is het doel. Als partner van Economic Board Zuid-Holland en ‘Kickstart your Career’ draagt dit project bij aan de ambities. 

Meer weten over ‘Kickstart your Career’? 

Ga naar https://workmyway.avature.net/nl_NL/kickstartyourcareer  

Meer weten over de ambities?  

Ga naar https://www.drechtsteden.nl/Werken_Economie