Home Blog Page 179

Haven, transport en logistiek

0

De column over dit onderwerp was net geschreven toen de uitslagen van de Amerikaanse verkiezingen binnen kwamen. En dat gaf te denken of deze column aangepast moest worden. Immers, de verkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten zal gevolgen hebben voor het grensoverschrijdend transport en de bijbehorende logistiek van en naar de Verenigde Staten.

De column is uiteindelijk niet aangepast, want voor u als ondernemer verandert er op dit moment nog niets. Als ondernemer heeft u als leverende partij of als ontvangende partij te maken met transport van goederen of informatie. Als we over havens praten dan hebben we het voornamelijk over goederen of documenten van waarde.

Wanneer u goederen of documenten van waarde verstuurt via een koerier, transportbedrijf of per post, vertrouwt u erop dat uw pakket met zorg wordt behandeld en binnen een redelijke tijd aan de geadresseerde wordt afgeleverd. Vervoer over water heeft daarbij nog een aantal specifieke extra aandachtspunten.

–  Hoe is het vervoer naar het water geregeld?
–  Hoe is het vervoer vanaf het water geregeld?
–  Wanneer begint de aansprakelijkheid van               de vervoerder over water?
–  Wanneer eindigt de aansprakelijkheid van              de vervoerder over water?
–  Wat wordt er eigenlijk gedekt tijdens het                vervoer over water?
–  Door welke regels wordt dit gedekt?
–  Hoe zit het met vertragingsschade?

Dit zijn een aantal van deze specifieke aandachtspunten. Afhankelijk van de goederen kunnen nog andere vragen een rol spelen.

Binnenland

Het spreekt voor zich, dat wanneer transport van plaats A naar plaats B binnen Nederland plaats vindt, teruggegrepen kan worden naar Nederlands Recht. Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek biedt hier uitkomst. Hiermee kan eigenlijk het gehele traject naar, op en vanaf het water binnen Nederland gedekt worden.

Buitenland

Het is de moeite waard om na te gaan of het land waarnaar vervoerd wordt ‘The Rotterdam Rules’ heeft ondertekend. Dit verdrag geldt voor het vervoer van goederen van deur tot deur, waardoor niet meer naar verschillende verdragen en landelijke bepalingen gekeken hoeft te worden voor de verschillende vormen van transport. Zowel water- als wegvervoer worden gedekt door ‘The Rotterdam Rules’. De Verenigde staten heeft dit verdrag ook ondertekend. De uitkomst van deze verkiezingsronde kan wellicht invloed hebben op de toepassing van dit verdrag.

Wat kunt u in de tussentijd zelf doen om uw risico te beperken? Wanneer u een overeenkomst met een transporteur aangaat, bespreek dan hoe ze omgaan met verlies van zendingen of data. Zorg dat u bij elke zending een duidelijk bewijs van afgifte bewaart in de vorm van een transportlog, kopie van de transportbrief, of afleverbewijs van uw email. En aan de kant van uw eigen overeenkomsten met uw klanten: zorg ervoor dat u duidelijk afspreekt in uw algemene voorwaarden of uw contracten met uw klanten hoe transport is geregeld en waar de aansprakelijkheden liggen. Een 100% waterdicht en foutloos transportmedium bestaat niet, ga daar ook niet van uit. Realiseer u dit, en als u dan naar beste kennis en mogelijkheden uw transport geregeld hebt, zijn de gevallen waarin wèl een transport mis gaat, over het algemeen met overleg en in redelijkheid te bespreken. Bij twijfel of in het geval u meer informatie over risicoreductie bij transport wilt weten, kun u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Dresscode

1

Kledingetiquette, het lijkt misschien achterhaald… toch worden er rondom de feestdagen genoeg (zakelijke) bijeenkomsten, feesten, borrels en diners georganiseerd waarbij een kledingvoorschrift of dresscode geldt. Uiteraard zijn wij u hierbij graag van dienst in onze winkels, maar om u alvast op weg te helpen geef ik alvast enige uitleg.

Als er Black Tie (gala) op de uitnodiging staat dragen de heren een smoking (tweedelig kostuum) en de dames een lange of korte avondjurk. Als White Tie (gala) het kledingvoorschrift is dragen de heren een rokkostuum of gala-uniform en de dames een lange feestelijke avondjurk met decolleté en lange handschoenen.

Bij de dresscode Cocktail wordt het al iets minder strikt en mogen de heren naast een smoking ook kiezen voor een donker pak. De dames gaan gekleed in feestelijke mode zoals een korte, feestelijk jurk of rok. Tenue de ville (ook regelmatig gebruikt bij een bruiloft) staat voor nette kleding. Denk hierbij aan een net pak met overhemd en das – met eventueel een bijpassend gilet – voor de heren en een mantelpakje of nette jurk voor de dames.

Steeds vaker komen we ook de term Smart Casual tegen. Smart Casual is wat lastiger te definiëren, maar komt vooral neer op een nette, passende kledingstijl die tussen formeel en informeel inzit. Stijlvol, elegant, gekleed, slimfit, comfortabel en modieus zijn kernwoorden die bij Smart Casual horen. Om het nog wat lastiger te maken is er ook nog de dresscode Casual Chic; de iets klassiekere, ingetogen vorm van Smart Casual.

Ik kan me best voorstellen dat u na deze uitleg nog niet precies weet of u de geschikte kleding in de kast heeft hangen, passend bij de gevraagde dresscode. Daarom adviseren wij u bij Smit Mode graag over welke stijl bij het gevraagde kledingvoorschrift hoort, zodat u met de juiste outfit – waar u zich ook prettig bij voelt – de deur uit gaat. Want niets is vervelender om ‘verkeerd’ gekleed bij een gelegenheid aan te komen.

 

 

Bevestiging

1

Sinds enkele maanden schrijf ik standaard een column in iedere editie van Drechtsteden Business en Report of Moerdijk. Meestal gaat daar een heel traject aan vooraf. Dan maak ik zoveel mee en is er zoveel in het nieuws waar over geschreven kan worden, dat het lang duurt om de bewuste keuze voor het onderwerp te maken. Bovendien is het gemakkelijk om geleefd te worden door de waan van de dag. Dan ga ik echt bewust op zoek naar een rustiger moment en een minder drukke plek om te starten met schrijven. Eenmaal gestart met het schrijven kom ik vaak snel op dreef, maar na de eerste versie ben ik uiteraard niet geheel tevreden. Dan ga ik weer terug naar de spreekwoordelijke tekentafel en begin ik weer van voren af aan. Ondanks dat het veel tijd kost, heb ik er enorm veel plezier in. Ik vind het leuk om anderen een kijkje te geven in mijn werkende leven en te informeren over van alles dat er in de markt gebeurt op het gebied van arbeid en economie. De vraag blijft natuurlijk altijd, beleven anderen er ook zoveel plezier aan? Gelukkig krijg ik steeds vaker de bevestiging, in de vorm van een enthousiaste reactie, dat de columns wel degelijk gelezen worden. Soms komt het ter sprake wanneer ik op bezoek ben bij een opdrachtgever, soms wanneer iemand de vestiging bezoekt, maar recent ook terwijl ik gewoon lekker zat te eten bij de Brut Burgerbar. Erg leuk te merken dat de columns gewaardeerd worden. Ik wil jullie dan ook bedanken voor de feedback.

Ondertussen ratelen mijn hersenen natuurlijk voort over volgende onderwerpen. Wordt het een column over de verandering van onderwijs en de impact hiervan op de arbeidsmarkt? Of zal ik het hebben over sollicitatieplicht en mijn ervaringen hieromtrent? Is er een ander onderwerp, dat u graag eens belicht wilt zien? Laat het me gerust weten, wie weet kan ik er wat mee voor een volgende editie.

Modernisering personenvennootschappen?

0

Er zijn in Nederland circa 218.000 personenvennootschappen. De huidige wettelijke regeling voor de maatschap, vennootschap onder firma en commanditaire vennootschap dateert uit 1838. Ondanks verschillende pogingen in het verleden is de wettelijke regeling sindsdien nauwelijks gewijzigd. Volgens de werkgroep personenvennootschappen moet hier verandering in komen en  kan het eenvoudiger en moderner.

De huidige wettelijke regels voor personenvennootschappen zijn verspreid in verschillende wetten en mede ingevuld door de rechtspraak. Er is sinds 1838 een tweetal pogingen ondernomen om de wettelijke regeling van de personenvennootschap te wijzigen. Een eerste poging is ondernomen in de jaren 50 van de vorige eeuw. Dit initiatief is echter nooit omgezet in een wetsvoorstel. Eind 2002 is een
nieuwe poging gedaan met het wetsvoorstel voor titel 7:13 BW. Dit wetsvoorstel is uiteindelijk in 2011 (na 9 jaar!) ingetrokken, omdat de doelstelling van het wetsvoorstel (het faciliteren van ondernemers) uiteindelijk onvoldoende tot zijn recht kwam.

Op 26 september jl. heeft de zelfbenoemde werkgroep personenvennootschappen het rapport
Modernisering Personenvennootschappen aan
minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) aangeboden. Een nieuwe poging om het personen-
vennootschapsrecht te wijzigen. Aanleiding voor de werkgroep is dat de huidige regeling niet eenvoudig toegankelijk en sterk verouderd is ten opzichte van die in andere westerse landen. Daarnaast moeten de toepassingsmogelijkheden voor de ondernemers worden verruimd.

Het voorstel van de werkgroep bevat voor een groot deel regelend recht. Via de vennootschapsovereenkomst kunnen andere afspraken worden gemaakt dan hetgeen beschreven in het wetsvoorstel. Als het niet in de vennootschapsovereenkomst is geregeld, wordt door de vennoten teruggevallen op de door de werkgroep voorgestelde wettekst.

In dit voorstel blijven de huidige personenvennootschappen (maatschap, vennootschap onder firma en commanditaire vennootschap) behouden. De grootste wijziging is dat personenvennootschappen die aan het rechtsverkeer deelnemen rechtspersoonlijkheid verkrijgen na inschrijving in het Handelsregister. Deze rechtspersoonlijkheid wordt benut om reorganisatiemogelijkheden die het huidige recht niet kent, zoals omzetting, fusie en splitsing ook voor de personenvennootschappen te regelen.

De rechtspersoonlijkheid vereenvoudigt de goederenrechtelijke aspecten. Door de rechtspersoonlijkheid kan de personenvennootschap het juridische eigendom van een onroerende zaak bezitten. Het toe- en uittreden van vennoten brengt in dat geval niet de heffing van overdrachtsbelasting met zich mee.

De personenvennootschappen zullen echter ondanks de rechtspersoonlijkheid voor de winstbelastingen fiscaal transparant blijven. Behaalde resultaten worden net als nu het geval is, toegerekend aan de vennoten en bij deze vennoten belast.

Vooralsnog gaat het slechts om een voorstel. De minister zal het rapport betrekken bij de nota
Vernieuwing ondernemingsrecht, die nog dit najaar naar de Tweede Kamer gaat. Ik ben benieuwd of de conclusie zal zijn dat de voorgestelde aanpassingen de ondernemers voldoende faciliteren of dat we uiteindelijk toch liever bij de huidige vertrouwde
regeling blijven.

De werkgroep personenvennootschappen heeft de discussie in ieder geval weer op gang gebracht. De modernisering van de personenvennootschappen zal de komende jaren weer behoorlijk wat stof doen opwaaien.

 

Misverstand

0

De wereld loopt over van de misverstanden en ongefundeerde geruchten. Er zijn dagen dat ik het gevoel heb dat het er steeds meer worden. Pas werd ik op een bijeenkomst door een bekende samenzweerderig terzijde genomen. “Heb je het al gehoord”,  fluisterde hij. “Wat gehoord?”, vroeg ik. Hij keek me ernstig aan. “Ze gaan de Nieuwe Haven dempen. Op die plek wordt straks het nieuwe stadskantoor gebouwd; 18 verdiepingen, hoger dan de Grote Kerk.” “Echt”, fluisterde hij toen ik hem verbijsterd aankeek en nam nog een slokje koffie.

Laat ik het snel toegeven, voor dit volstrekt ongefundeerde gerucht een eigen leven gaat leiden. Ik heb dit voorbeeld verzonnen, helemaal verzonnen,  omdat ik geen echt voorbeeld wilde gebruiken. Voor je het weet heb je dan iemand beledigd. Maar het gekke is tegelijk dat, terwijl ik het opschreef, ik het gevoel had dat deze anekdote zo maar écht gebeurd had kunnen zijn. Want je hoort de gekste dingen en meeste verbazingwekkende misverstanden.

Eén van die misverstanden is de bereikbaarheid van de regio. Dordrecht en de andere Drechtsteden liggen strategisch aan de A16, de corridor tussen Rotterdam en Antwerpen. Verder zijn er de A15, de N3, maar liefst drie grote rivieren, een uitgebreid én uniek Waterbusnetwerk en de trein. Zouden er veel vergelijkbare steden en regio’s zijn met een uitgebreider infastructuurnetwerk? OK, we hebben geen vliegveld. Maar Rotterdam The Hague Airport ligt bijna net zo dicht bij Dordrecht als bij Den Haag.

Natuurlijk: ik wil morgen alle internationale treinen terug. En er staan regelmatig files. Maar waar staan die niet? Er is nog nooit een regio economisch beter geworden door tegen zichzelf en de wereld te roepen dat hij slecht bereikbaar is. Dus laten we -in regionaal verband- keihard blijven werken aan de verbetering van de bereikbaarheid. Maar intussen koesteren en uitdragen wat we allemaal al hebben.

Dan het parkeren in en om de binnenstad van Dordrecht. Ik hoor nog regelmatig beweren dat parkeren niet meevalt. De binnenstad van Dordrecht is zeer compact. Je loopt in 10 minuten van de ene naar de andere kant. Alleen aan de rand van de binnenstad al zitten maar liefst 4 uitstekende parkeergarages. Wie wel eens elders in Nederland moet parkeren in een stad die zichzelf serieus neemt, weet wat parkeren daar kost.  De tarieven in Dordrecht vallen niet uit de toon, integendeel. Overigens zijn die tarieven veel minder belangrijk dan veel mensen denken. Maar daarover en over het feit dat de binnenstad ook heel goed bereikbaar is met de trein, de bus en de Waterbus en dat je op nog meer plekken kunt parkeren, vertel ik u een volgende keer.

U zou mij een groot plezier doen door te helpen deze misverstanden over bereikbaarheid en parkeren een beetje de kop in te drukken. In de tussentijd werken we dan samen verder aan het nóg verder verbeteren van de bereikbaarheid van stad en regio.

 

Niets te klagen!

0

Vanmorgen opende ik zoals gewoon diverse nieuwsapp’s op mijn telefoon om zo het wakker worden een beetje te bespoedigen. Even vluchtig door het nieuws scrollen is toch een soort koude douche vaak, waarmee je net wat sneller opstaat. Vanmorgen echter moest ik gniffelen. De “asfaltmachine” moet worden aangezet, zo kopt de Telegraaf. De “Kamer” eist een oplossing voor het fileleed, zo schrijft de NOS. Natuurlijk begrijp ik de frustratie. Ook ik mag dadelijks geruime tijd aanschuiven in grote rijen blik, die toch steeds groter worden en eerder ontstaan. Ook ik heb daar misschien wel een hele grote hekel aan. Desondanks vind ik dat we eigenlijk niets te klagen hebben.

Belangrijkste reden hiervoor is toch wel dat ik vind dat we de vierhoek, Den Haag – Rotterdam – Amsterdam – Utrecht, steeds meer als één stad kunnen gaan beschouwen. Daarmee is het vele stilstaan niet opgelost, maar als we deze vierhoek nu als stad “Holland” beschouwen dan is het fileleed toch al een stuk beter te begrijpen. Want zeg nu zelf, als je naar London vliegt en voor die paar tientjes minder op Heathrow vliegt, accepteer je toch ook dat je er circa 2 uur over doet om de stad te bereiken? Als je in Beijing de weg op wilt gaan als het net een beetje is gaan regenen dan sta je toch ook makkelijk 3 uur stil om bij je restaurant een wijkje verder te komen? Als ik dus in de avonduren van de wijk Amsterdam naar de wijk Utrecht moet, heb ik dus een beetje file maar te accepteren. Het is, als we kijken naar de hoeveelheid inwoners in de stad “Holland” heel normaal dat er een beetje vertraging is. Het enige verschil is, en daar zou je wellicht wat over kunnen zeggen, is dat de steden die ik eerder noemde een wat ruimere infrastructuur hebben (een goed aangelegde metrolijn, zesbaans snelwegen), maar goed, we moeten toch ook wat te wensen overhouden, niet waar?

Als een iets minder belangrijke reden, maar zeker niet minder overtuigend… Is het niet zo dat al dit file-“leed” ook betekent dat de economie weer aantrekt? Dat er weer meer mensen een baan hebben? Dat er weer meer geld te besteden is? Juist! Dat geld wordt dus ook weer besteed aan uit eten gaan, een borrel gaan drinken, een hotelletje pakken of extern vergaderen of congresseren. En daarom vind ik dat ik als horeca ondernemer niets, maar dan ook niets, te klagen heb!

Arbeid en logistiek

0

De juiste man, op de juiste plaats, op het juiste moment

Ondanks de slechte olie- en gasprijzen trekt de markt aan en daarmee neemt ook de vraag naar goede vaklieden weer toe. Het al langer bestaande tekort aan vaklieden wordt opnieuw duidelijk en nijpend. Dat tekort was er, het is er, en ik ben bang dat het ook blijft. Daar heeft het in mijn ogen althans alle schijn van. Ik ben benieuwd hoe u dat ziet.

Als manager van een bedrijf in de technische maakindustrie wordt u ongetwijfeld ook geconfronteerd met een al dan niet geplande behoefte aan goede vaklieden. Of die behoefte nu ontstaat vanwege een kortdurende productiepiek, een gepland project dat u wilt invullen met flexkrachten of als gevolg van een zieke ‘eigen’ medewerker, het resultaat is hetzelfde: u heeft een ‘logistiek’ probleem (of zo u wilt een uitdaging) dat u graag uit handen wilt geven. Of zoals het tegenwoordig wel heet: u wilt ‘ontzorgd’ worden!

U kent de oplossingen voor uw huidige tekort aan productiviteit natuurlijk als geen ander: meer vaste medewerkers aannemen, overwerken, ploegendienst, uitbesteden van werk of het inhuren van flexkrachten. Dat is het wel zo’n beetje denkt u ook niet?

Als het gaat om het inhuren van flexibele vaklieden en ontzorgen dan kan ik alleen maar in goed Nederlands zeggen: that’s where DMjob comes in! De roots van DMjob, een business unit van Deltametaal, liggen tenslotte in de Metalektro-sector in de Drechtsteden en het Rijnmondgebied.

DMjob bemiddelt vaklieden zoals ijzerwerkers, lassers, bankwerkers en pijpfitters en is alweer ruim 10 jaar een begrip in de scheepsbouw, constructiebouw en jachtbouw. Als het gaat om onze klanttevredenheid dan worden termen als snelheid, creativiteit, meedenken, integriteit en vakmanschap genoemd. Hoewel wij natuurlijk vinden dat het altijd beter kan, zijn we hier met recht trots op.

Het belang dat wij hechten aan goed werkgeverschap maakt dat wij tevens een goede relatie met onze vaklieden onderhouden. Continuïteit, een passend salaris, veilig werk en intercedenten en een back office waar je op kunt bouwen. Ook DMjob als uitzendbureau denkt in termen van binden en boeien.

Laten we echter niet vergeten dat het belangrijk is om ook lange termijn oplossingen te ontwikkelen. Dat vraagt om een andere aanpak zoals het investeren in uw medewerkers en het verbeteren van de instroom van jongeren in de techniek. Dat is in het belang van de BV Nederland, van de sector, van uw onderneming, eigenlijk van ons allemaal.

Ook Deltametaal, met haar bijna 50 jaar ervaring in de Metalektro-sector, onderkent dit belang. Sterker nog, het is de grote uitdaging, het vak en dagelijks werk van onze business unit Metalent. Hierover graag meer in een volgende uitgave.

Voor nu sluit ik af met de opmerking dat DMjob staat voor ontzorging en échte vaklieden; professionals die houden van hun vak en trots zijn op hun vak!

 

Veldkamp en Overhand vormen Team Hybride voor Arctic Challenge Tour 2017

0

Ondernemers Evelien Veldkamp en Frank Overhand gaan in een Audi Q7 E-Tron van autobedrijf Ames in Dordrecht als Team Hybride deelnemen aan de vijftiende Arctic Challenge Tour 2017.

De Rotterdamse IT-ondernemer Overhand en de eigenaresse van de Haagse StomerijWasserette Veldkamp, gaan in januari samen de uitdaging aan om in maximaal negen dagen tijd 7000 kilometer af te leggen van ons land naar de Poolcirkel.

Veldkamp en Overhand, in het dagelijks leven ook partners, hebben de stichting Rotterdamse Sporticonen als hun goede doel voor de rit in februari 2017 gekozen. Ook veel andere deelnemers gebruiken de toertocht voor personenauto’s dwars door Scandinavië om zo geld in te zamelen voor een goed doel. Gezien hun grote sporthart kozen Veldkamp en Overhand voor de Rotterdamse stichting die topsporters uit de Maasstad die nog actief, gestopt of overleden zijn, elk jaar met een eigen evenement huldigt. Met als doel om daarbij zoveel zo veel mogelijk kinderen aan het sporten te krijgen. Het gaat niet om het niveau, maar om de ervaring voor deze kinderen. Iedereen krijgt een medaille. Doel is dat de duizenden deelnemertjes zich hierna aanmelden bij een vereniging.

Veldkamp: “In mijn jeugd heb ik altijd veel gesport, sport heeft mij net als mijn broer Bart altijd veel gebracht. Ik vind het fantastisch dat er in Rotterdam een initiatief is gelanceerd dat jeugd probeert te stimuleren om te gaan sporten. Nu nog in mijn eigen stad Den Haag.” Overhand fietste dit jaar nog van de Amerikaanse west- naar de oostkust. Diens sporthart is minstens zo groot als dat van Veldkamp. “Rotterdamse Sporticonen appelleert aan een gevoel dat we graag ondersteunen. Kinderen gaan altijd gratis deelnemen en er zijn geen voorwaarden vooraf voor het niveau. Het gaat om het plezier. Daarom gaan alle deelnemers ook met een herinnering naar huis. Nog even los van het feit dat ze echt in contact zijn gekomen met een topsporter. Een inspirerend moment voor hun ontwikkeling als mens en, naar later misschien zal blijken, als beginnend topsporter.”

Overhand: “Ik was zelf in Beijing toen Deborah Gravenstijn daar in 2008 Olympisch zilver won. Voor mij een magisch moment dus ik weet hoe het straks voelt als er kleine meisjes in een wit of blauw judopak voor haar staan. Dat soort momenten zijn onbetaalbaar. Bovendien laat Rotterdamse Sporticonen zien dat je sporters niet met een straatnaam moet eren als ze eenmaal dood zijn. Dus niet wachten tot ze zijn overleden, zegt bestuurslid Pim Blokland steeds. Maar ze nu het respect geven dat ze verdienen. Daar dragen Evelien en ik via deze Arctic Challenge graag iets aan bij. Ik ben blij dat dit door mensen uit mijn stad, Rotterdam, is gerealiseerd.” Rotterdamse Sporticonen Voorzitter Ed van Leeuwen reageerde even verbaasd als trots op het initiatief van Veldkamp en Overhand. “Wat een prachtig gebaar. We zijn een nieuwe stichting, maar het is geweldig om nu al zo veel gevoel op te roepen voor ons doel om Rotterdamse sporters als grote voorbeeld te gebruiken om jeugd te laten bewegen en plezier beleven.”

Bij The Arctic Challenge Tour gaat het overigens vooral om het navigeren. Het uitzoeken van de slimste route, teambuilding en verstandig rijden. Daarnaast zullen er klassementsproeven zijn die mede de eindstand van elke etappe en uiteindelijk het eindklassement zullen aangeven. The Arctic Challenge Tour is een uitdaging die geheel Scandinavië doorkruist. Snelheid is geen criterium, de afstanden van de etappes zijn soms dusdanig lang dat dag en nacht doorgereden wordt en er dus aanspraak wordt gedaan op doorzettingsvermogen. Vaak onder omstandigheden met veel sneeuw, zeer gladde wegen en temperaturen van ver onder nul. Zelfs tot minus 40 graden is mogelijk.

The Arctic Challenge Tour is volgens Rob de Groot van het in Dordrecht gevestigde autobedrijf Ames  geen snelheidswedstrijd. “Het is een uitdaging. Het komt neer op behendigheid, goed navigeren en anticiperen. De deelnemers zijn verplicht zich te houden aan de maximum snelheid van het betreffende land. Het competitie-element zit vooral in het vinden van de meest ideale route en het afleggen van etappes in een zo kort mogelijke tijd en/of zo kort mogelijke afstand.” Met een blik naar de auto van het duo Veldkamp en Overhand schroeft De Groot de verwachtingen voor de duizenden kilometers lange tocht alvast op. “Wat er ook gebeurt, aan de auto kan het niet liggen. De Audi Q7 E-tron is het paradepaardje van het Duitse merk. Bij Ames vinden wij het leuk dat dit ondernemende duo gaat deelnemen. Wij gaan voor Olympische gedachte. Plezier en ervaring is de basis. Winnen is de overwaarde.”

Volg vanaf 14 januari de verrichtingen van Team Hybride in deze uitputtingsslag live op hybride.avantage.nl

 

 

 

 

 

 

Aanmelden voor de Innovation Award ZHZ is al mogelijk

0

De Innovatie Award is inmiddels niet meer weg te denken uit de Drechtsteden. Op woensdag 14 juni vindt tijdens een feestelijk event de uitreiking plaats van de vierde editie, onder de iets veranderde naam Innovation Award ZHZ. Een vernieuwing voordragen kan via www.innovationawardzhz.nl Een vakkundige jury zal vervolgens de inzendingen beoordelen en in een later stadium de genomineerden bekendmaken.

De criteria wijken niet in grote mate af van de vorige edities. Uitgangspunt is dat de innovatie een product, dienst of samenwerkingsverband kan zijn, zowel technologisch als niet-technologisch van aard. Bij een technologische innovatie gaat het om het vernieuwen dan wel sterk verbeteren van producten, diensten of de processen waarmee producten en diensten worden voortgebracht. Van niet-technologische innovatie is sprake bij vernieuwingen in de organisatie of de samenwerking tussen organisaties. Wie de opvolger van BFT Transport uit Zwijndrecht wordt, weten we over ruim een half jaar. De voorbereidingen zijn echter al in volle gang.

De Innovation Award ZHZ is een gezamenlijk initiatief van Werkgevers Drechtsteden en Drechtsteden BUSINESS en mag zich inmiddels verheugen in een breed draagvlak bij bedrijven, instellingen en de regionale en lokale overheden. Dit komt onder meer tot uiting in een divers samengesteld bestuur, een deskundige jury, een collectief van kennispartners en een ervaren Raad van Toezicht.

Ook in 2017 zal rondom de uitreiking een avondvullend programma zijn. Naast de uitreiking van de Innovatie Award werden er in 2015 bijvoorbeeld onder aanvoering van het Da Vinci College en Amega ook prijzen uitgedeeld aan MBO-studenten die uitblonken bij hun leerbedrijf. Ook reikte NexTech enkele scholarships uit aan leerlingen uit 5 havo en 6 vwo die opvielen met hun technische profielwerkstuk. Tijdens de editie van 2017 zullen de studiebeurzen, net als in 2016, wederom worden vergeven aan jonge, veelbelovende talenten.

Meer weten over de uitreiking van de Innovation Award ZHZ of een
bedrijf of organisatie voordragen? Zie www.innovationawardzhz.nl

‘Doe de juiste dingen met je tijd’

0

Time management gaat volgens spreker Roel van de Wiele van de Rabobank Management Workshop van 8 november bij Da Vinci College en HBO Drechtsteden in Dordrecht niet over op tijd komen, maar over wat je met je tijd doet in dit korte leven.

Het publiek genoot van de energieke Belgische spreker, die vol passie vertelde over time management. “Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe minder energie iets kost. Daar draait het om bij time management. Doe de juiste dingen met je tijd en sla bijvoorbeeld de verplichte nummers, waar je geen zin in hebt, over. Bedenkt goed wat je wilt, want veel mensen doen niet wat ze willen.”

Het enige bezit dat je hebt, is tijd, stelde Van de Wiele. Hij kwam met een aantal valkuilen – dingen die je niet moet doen als het gaat om time management. Zo is veel doen en dat allemaal tegelijkertijd niet goed. “Dan heb je een jachtig leven en ga je fouten maken. Natuurlijk moet je wel meegaan in snelheid want daar ontkom je vandaag de dag niet aan, maar neem ook de tijd. Kijk uit voor die speed-trap en probeer de valse dringendheden van de echte te onderscheiden.”

Ook bracht Van de Wiele naar voren dat het beter is om e-mails niet gelijk te versturen. “Dan kun je nadenken over de inhoud. Je kunt er ook voor kiezen om de telefoon te pakken of bij iemand langs te gaan als je bijvoorbeeld een niet zo positieve e-mail wilt versturen, dan komt de boodschap vaak beter over en reageer je niet impulsief.”

Ook keuzes hebben met time management te maken. De spreker vertelde dat wanneer je een keuze hebt gemaakt, je daar dan voor moet gaan. “Voel je niet schuldig over wat je niet gekozen hebt. Wie niet kiest, verliest. Maak verder onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke dingen en tussen dringende en minder dringende dingen. Wat heeft prioriteit? Ga voor het belangrijkste, zoals lezen, plannen en sociaal bezig zijn. Dan wordt de kwaliteit van al je andere taken hoger.”

Een boeiende Rabobank Management Workshop, vond Henny van der Gaag, van Praktijk voor Oosterse Geneeswijze. “Leerzaam en je wordt weer even met je neus op feiten gedrukt van dingen die je al wist. Ikzelf benader mensen erg vanuit het mens-zijn en het praatje van de spreker was meer algemeen gericht, op de praktische kant. We hebben absoluut dezelfde raakvlakken, maar we hebben allebei een andere benadering. Heel interessant.” Dat laatste vond ook Peter van der Schelde van Cross Link Services BV. “Een goede spreker, die erg humoristisch is. Het verhaal is een echte reminder; er blijft zeker wat van hangen.”