Home Blog Page 185

KS Profiel, het stalen gezicht van Moerdijk

0

Als Leendert Noordzij over zijn bedrijf begint te praten, dan spat het enthousiasme en de passie ervan af. En hoewel het eindproduct nou niet bepaald een ‘sexy’ consumentenartikel is, zal een ieder na een bezoek aan KS Profiel voortaan op een andere manier naar stalen profielen kijken en zich afvragen: komt dat wellicht ook uit Moerdijk?

Hoe het begon…

Ruim 40 jaar geleden startte Piet Noordzij in Zwijn-drecht een handelsbedrijf in stalen standaard profielen. Al heel snel besloot hij zelf te gaan produceren, om op die manier beter tegemoet te kunnen komen aan de wensen van de klant. Destijds waren dat vooral kassenbouwers. Het bedrijf groeide, want ook vanuit de stellingbouw was er steeds meer vraag naar speciaal geponste profielen. In 1995 werd een nieuwe productiehal gebouwd in Moerdijk, nog altijd de hoofdvestiging van KS Profiel, met inmiddels ruim 110 vaste medewerkers. Het machinepark werd verder uitgebreid waardoor KS Profiel een steeds breder scala aan profielen kon produceren, gebaseerd op de vraag van de klant. Tegenwoordig zijn er 13 productielijnen, waarop maar liefst 500 verschillende profielen worden gemaakt.

In 2009 nam Leendert het bedrijf van zijn vader over. “Die timing was heel bijzonder”, lacht Leendert. “De crisis was net uitgebroken, de volumes halveerden en de prijs van staal kelderde enorm. We zijn toen heel goed gaan kijken hoe we slimmer konden gaan werken. We wilden zo graag in een veel vroeger stadium bij die klant aan tafel zitten en samen met hen het optimale ontwerp bedenken in plaats van alleen maar uitvoeren wat zij zelf al bedacht hadden. We waren ervan overtuigd dat dat een enorme meerwaarde zou hebben voor iedereen.”

Samen sterk

Het concept bleek te werken en werd een succes! KS Profiel richtte een R&D afdeling op, er kwamen accountmanagers en de organisatie ging meer projectmatig werken. “We staan nu veel dichter bij onze klant, de beleving is daardoor veel intenser. We doen samen het hele traject vanaf het eerste idee tot het ontwerpen, ontwikkelen, testen en produceren. Door onze kennis op dit gebied, kunnen we een klant goed adviseren en een zo optimaal mogelijk eindproduct vervaardigen. En als je zo’n traject dan samen succesvol afsluit, dan is dat echt kicken!”

Vanuit Moerdijk gaan de stalen profielen de hele wereld over. “Onze klanten zitten vooral in Europa, maar hebben wereldwijd projecten lopen waar wij aan leveren”, aldus Leendert. “Ons logistieke proces is in de afgelopen jaren flink veranderd. Wij stemmen onze leveringen exact af op de wensen van de klant: fasegewijs, in specifieke volgorde, gelabeld of als montagepakket. Wij zorgen ervoor dat onze producten op het juiste moment ter plekke zijn. Just in time, zodat de klant de spullen niet eerst weken moet opslaan of zijn project stil komt te liggen,  omdat wij niet op tijd leveren.”

Goed bezig!

Zo’n 25% van de uitgaande zendingen wordt per container vervoerd, veelal naar bestemmingen buiten Europa. “Moerdijk is fantastisch gelegen, in het midden van het westen van Nederland. Dichtbij de havens in Antwerpen en Rotterdam, makkelijk te bereiken via het water en over de weg”, aldus Noordzij. Hij prijst het goed bewaakte en beveiligde bedrijventerrein, dat er ook nog eens “zo mooi groen uitziet.” Ook is Leendert Noordzij te spreken over de proactieve rol die het Havenschap Moerdijk speelt. “Ik ervaar het als positief dat ze echt bereid zijn je te helpen. Ze ondersteunen de groei van bedrijven en zijn sterk gericht op de ondernemer. Zo is een vergunningsaanvraag die wij destijds indienden voor uitbreiding snel en daadkrachtig opgepakt. Ook nam het Havenschap onlangs het initiatief om ons opslagruimte aan te bieden, toen ze wisten dat wij daar om verlegen zaten. Ja, ze zijn daar echt goed bezig!”

In de prijzen

Dat de organisatie zelf ook goed bezig is, blijkt uit het feit dat KS Profiel BV onlangs werd uitgeroepen tot best presterende werkgever 2016 in de branche. In het juryrapport wordt Noordzij een werkgever nieuwe stijl genoemd, wars van hiërarchie en een groot voorstander van het geven van verantwoordelijkheid en vertrouwen aan medewerkers op alle niveaus in de organisatie. Heidi van der Lugt is sinds een half jaar Office en PR Manager bij KS Profiel. “Er heerst in dit bedrijf een fijne, goede sfeer waarbinnen iedereen heel prettig samenwerkt. Toen ik hier kwam solliciteren en even moest wachten, viel het me al op dat iedereen me begroette. Dat soort kleine dingen zijn tekenend voor de sfeer hier.”

Leendert: “Ik hou helemaal niet van een machocultuur. Als je open en toegankelijk bent en de mensen verantwoordelijkheid geeft, dan voelen ze zich betrokken en trots. Zonder onze medewerkers zijn we nergens en zouden we nooit zo’n prachtig eindproduct kunnen maken!”

De houdbaarheid van waarde

0

‘Alles van waarde is weerloos’; wie kent niet het filosofische gedicht, althans deze centrale zin eruit, van Lucebert. Poëzie van hoogstaand niveau en met een diepe betekenis. Los van de diepere betekenis, gaat waarde tegenwoordig over €’s. Een financiële en economische betekenis dus. Er was een tijd dat daarvoor eigendom erg belangrijk was. Welke panden of productiefaciliteit er op de balans stond. Assets om trots op te zijn, maar in mijn ogen in het hier en nu een blok aan ’t been.

Transponeer ik het naar ICT, dan komen we uit een tijdperk waarin bedrijven vol trots hun serverruimte toonden. Gasten werden geïmponeerd door de van achter het glas toeknipperende lampjes ten teken dat alles up and running was. Je zou er nog maar recent zwaar in geïnvesteerd hebben … Nee, de waarde zit tegenwoordig juist in het niet meer hebben van dergelijke hardwarebolwerken. Immers, op het moment dat het neergezet wordt is het al verouderd. Alternatief?

Waar het in onze ogen bij waarde om gaat is efficiency, innovatie en flexibiliteit. Daarop scorend geeft pas echte waarde die op een balans thuis hoort. In ons vakgebied geeft deze benadering een enorme kanteling. On premises omgevingen (zo heet dat als bedrijven zelf hard- en/of software bezitten) maken plaats voor cloud omgevingen. Om drogredenen zoals haperende beveiliging nogal eens verguisd, maar cloud is absoluut waard om in te investeren. Sterker nog, als het gaat om flexibiliteit, is dat de enige manier om dat te bewerkstelligen.

U begrijpt het al, wat ons betreft is, als het gaat om ICT maar één investering die echt meerwaarde oplevert en dat is op in de cloud gebaseerde oplossingen. Het geeft een boost aan de efficiency en alleen dan is er voldoende schaalbaarheid om uw bedrijfsambities waar te maken. Tenminste, als u écht meerwaarde wil creëren en een waardeloze investering wil vermijden.

Nog niet overtuigd van deze nieuwe benadering; bedrijven als Amazon of Coolblue zijn er het bewijs van. Meer weten hoe u uw ICT daarop inricht? Wij delen onze kennis en ervaring graag met u. Dat is pas waarde!

Peter de Graaf

Loslaten

0

De zomervakantie is weer voorbij en daarmee zijn de werkweken voor velen van ons weer van start gegaan. ‘’Voorbij met de pret’’, zo blijkt uit vele onderzoeken. Het heerlijke en ontspannen vakantiegevoel is meestal na een week weer helemaal weggeëbd. Zonde eigenlijk hè? Komen we helemaal  ontspannen terug en laten we onszelf toch al snel weer bevangen door de dagelijkse gang van zaken. Toch blijkt dat vakantie van goede invloed is op mens en werk, de meeste onderzoekers zijn het hier over eens.

Zelf ervaar ik het overigens ook zo, hoewel dat een flink proces is geweest. De eerste jaren als zelfstandig ondernemer durfde ik het niet aan. In een bepaalde mate voelde ik me onmisbaar op de zaak en hield ik mezelf voor dat het prima was om niet op vakantie te gaan. Gewoon doorwerken, dat was de oplossing. Op zich ging dat goed, maar na verloop van tijd begon het toch te kriebelen. Ik houd van het avontuur, het ontdekken van de wereld en wilde er op uit! De eerste paar vakanties verliepen nog steevast met de telefoon in mijn hand zodat ik direct kon opnemen wanneer ik werd gebeld en de e-mails binnen niet al te lange tijd kon beantwoorden. Inmiddels heb ik ook dat achter me gelaten en geniet ik met volle teugen van de vakanties. Het liefst reis ik naar een land waar het tijdverschil flink is. Heb je dat ‘probleem van de telefoon die aan je hand kleeft‘ ook gelijk opgelost. De wereld aan de andere kant slaapt wanneer jij actief bent en andersom. Maar, ook wanneer ik niet aan de andere kant van de wereld ben, lukt het allemaal best hoor.  De juiste medewerkers om je heen verzamelen en dan is het puur een kwestie van ‘gewoon doen‘!

Voor mij voelt vakantie ook vaak een beetje hetzelfde als de periode van de jaarafsluiting. Wanneer ik mijzelf de tijd gun om van een afstandje naar de zaak te kijken, echt na te denken over het werk, de medewerkers, de structuren etc. dan ratelt dat bij mij altijd nieuwe plannen op. Ervaart u dat ook zo? Andersom zie ik dat dit bij medewerkers natuurlijk net zo werkt. Ook zij komen terug met nieuwe initiatieven en ideeën. Ik kijk altijd uit naar het moment dat iedereen er weer is, dan bundelen we de nieuwe inzichten en geven we uitvoering aan de nieuwe plannen.

Wist u trouwens dat werknemers die er met regelmaat even tussenuit gaan vaker worden omschreven als ‘fit’ en ‘productief’ en daarmee hun kans op promotie verhogen? Nog maar eens een reden om er lekker op uit te gaan. Ik wens u en uw medewerkers vast veel plezier en ontspanning toe op uw volgende vakantie. En nu weer snel aan het werk…

Werken aan een slagvaardig en concurrerend havenbedrijf

0

Het is goed zakendoen in Moerdijk en dat trekt steeds meer bedrijven. Het Japanse Mitsubishi Materials Corporation gaat er afgedankte elektronica uit heel Europa verzamelen om het later in Japan te recyclen. De vestiging biedt straks werk aan ongeveer vijftig mensen. Het bedrijf koos voor Moerdijk door de gunstige ligging. En Mitsubishi is niet de enige: ook autobandenhandelaar Inter-Sprint en logistieke dienstverlener Rulewave kozen dit jaar voor uitbreiding of vestiging van hun bedrijf in Moerdijk.

Voor Brabant is de haven aan het Hollands Diep goud waard: het maakt de provincie extra aantrekkelijk als doorvoerroute en als vestigingsplaats. West-Brabant werd onlangs nog uitgeroepen tot tweede logistieke hotspot van Nederland. Het haven- en industriegebied kan zich bovendien verder ontwikkelen en nog meer bedrijven en goederenstromen aantrekken. Twee jaar geleden stippelden het havenbedrijf, gemeente Moerdijk en Provincie Noord-Brabant daarom een strategie uit waarmee ze de concurrentiekracht van de haven willen vergroten.

Verzelfstandiging van de haven is daarbij een belangrijke stap. De Provinciale Staten van Noord-Brabant, de gemeenteraad van Moerdijk en de Raad van Bestuur van het havenbedrijf hebben voor de zomer ingestemd met de bestuurlijke verandering en per 1 januari worden alle activiteiten van het Havenschap ondergebracht in Havenbedrijf Moerdijk N.V.. Ook derde, strategische, publieke partijen kunnen nu aandeelhouder worden. Hierdoor kan de samenwerking met omliggende havens en partners worden uitgebreid en de toekomstige ontwikkeling van het gebied gemakkelijker worden gefinancierd.

De gemeenschappelijke regeling van provincie en gemeente voor financiering van de haven blijft voorlopig bestaan. Ook houden provincie en gemeente een meerderheidsaandeel in het havenbedrijf. Samen met de directie en de nieuwe Raad van Commissarissen werken zij straks aan een commercieel sterk en slagvaardig bedrijf, dat ook oog heeft voor de belangen van omwonenden en de bescherming van natuur en milieu. De ontwikkeling van Logistiek Park Moerdijk maakt onderdeel uit van die ambitie, en ik hoop dan ook dat we daar spoedig mee verder kunnen. Want als het logistiek knooppunt Moerdijk aan belang wint, profiteert de hele provincie daarvan.

Ontdek haven- en industrieterrein Moerdijk op 22 oktober

0

Ruim 400 bedrijven vinden hun thuishaven op het haven- en industrieterrein Moerdijk. Van chemie tot recycling en van logistiek tot dienstverlenende bedrijven. Maar wat doen al die bedrijven precies?

Om het antwoord op die vraag te vinden, organiseert het Havenschap Moerdijk samen met diverse bedrijven op zaterdag 22 oktober 2016 een Open Dag.

Diverse bedrijven openen hun deuren om te laten zien wat zij doen. Voor eigen medewerkers en hun gezin, voor omwonenden, en voor iedereen die geïnteresseerd is in het reilen en zeilen op het haven- en industrieterrein. Het wordt een dag met voor ieder wat wils. De ultieme gelegenheid om in de herfstvakantie met je partner, je gezin of met vrienden op ontdekkingstocht te gaan op het haven- en industrieterrein. Meer informatie vindt u binnenkort op www.portofmoerdijk.nl.

Ruimte maken voor werkervaringsplaatsen

0

In iedere organisatie is ruimte voor sociaal ondernemen: het Werkgeversservicepunt AVregio ondersteunt u graag bij de invulling hiervan.

Het Werkgeversservicepunt AVregio stimuleert deelname van kwetsbare mensen in de samenleving. Dit vinden we belangrijk omdat we geloven dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om actief deel te nemen aan de maatschappij. Momenteel staan te veel mensen aan de zijlijn. Het ontbreekt ze bijvoorbeeld aan de juiste startkwalificatie, (sociaal) netwerk, vaardigheden en/of capaciteiten om volwaardig aan de huidige, complexe samenleving deel te nemen.

In deze regio zijn er al veel werkgevers die samen met het WSP ruimte hebben gemaakt voor deze kwetsbare groep.

Een mooi voorbeeld hiervan is Arti 70.

Arti 70 is een professionele standbouwer die al 40 jaar zowel standaard als op maat gemaakte stands bouwt. In de werkplaats in Meerkerk is al jaren lang ook ruimte voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Samenwerking met Avres

Op dit moment is een medewerker al ruim twee jaar werkzaam bij Arti 70. Dit gebeurt middels een detachering. Deze medewerker is ooit begonnen met een proefperiode van twee weken. Dit is aan beide kanten goed bevallen en men was zeer enthousiast over de wijze waarop de medewerker zich profileerde. Maar dat is niet alles. Ook biedt Arti 70 al heel lang een plek voor medewerkers die op basis van een werkervaringsplaats aan de slag kunnen. Vaak gaat het om mensen die al enige tijd niet actief zijn geweest op de arbeidsmarkt. Bij Arti 70 krijgen ze de kans zich opnieuw te bewijzen. Vanuit deze werkervaringsplaats wordt gekeken naar een volgende logische stap, natuurlijk het liefst richting de reguliere arbeidsmarkt.

Ondersteuning vanuit Avres

Avres ondersteunt zowel de medewerkers als Arti 70. De werkcoach vormt de spil tussen werkgever en werknemer. Soms zijn er bijvoorbeeld momenten waarop de medewerker wat meer ondersteuning nodig heeft. In overleg tussen de werkcoach en de werkgever wordt gekeken naar welke tijdelijke afspraken kunnen worden gemaakt. Allemaal gericht op een zo effectief mogelijke inzet van de medewerkers.

Meer weten?

Wilt u ook een steentje bijdragen en meer horen over de mogelijkheden? Bel ons dan voor een afspraak, 0183 – 751 750. Natuurlijk bent u ook welkom op een van onze werkgeversbijeenkomsten. Meer informatie hierover vindt u op www.wspavregio.nl

Rondetafelgesprek circulaire economie

0

De angst voor het onbekende in een veranderende wereld, toewerken naar een circulaire economie en al dan niet oprechte intenties bij meegaan in duurzaamheid: daar ging het onder meer over tijdens een rondetafelgesprek bij restaurant Kampanje.

Onder het genot van een goed verzorgde lunch wisselden Cecile Ouwerkerk, mede-eigenaar en registeraccountant van G&O Verstegen, Frank den Hollander, algemeen directeur van GCC personal printers, Diderik van Beusekom, teammanager Werkgeversdienstverlening bij Avres, Bas de Stigter, adviseur en directielid van Kop ICT en Rolia Wiggelinkhuijsen, secretaris Stichting BlauwZaam, van gedachten.

Binnen verschillende disciplines in het bedrijfsleven volgen ontwikkelingen zich in rap tempo op en de opkomst van robotisering zal het managen van arbeid en processen best veranderen. Maar daar zit lang niet iedere medewerker op te wachten, merkt Den Hollander. “In veel gevallen zijn mensen gewoon tevreden met het werk dat ze doen en staan ze prima achter die machine of zitten ze wel lekker op kantoor. Dat is wel iets om rekening mee te houden wanneer je met allerlei projectgroepjes veranderingen bedenkt om door te voeren binnen jouw organisatie.” Het is iets waar Wiggelinkhuijsen zich in kan vinden. “De mens is van nature helemaal niet veranderingsgezind. Veel liever willen we dat alles bij het oude vertrouwde blijft.” Van Beusekom: “Bij het samenvoegen van twee bedrijven zie je dat in de praktijk ook. Je bent iets gewend en dan dreigt er van alles te veranderen vanwege een fusie.” Hoe bereid je medewerkers dan voor op zo’n verandering? “Dat is eigenlijk niet mogelijk. Om een voorbeeld te noemen: wij zijn een Business Point van PostNL. In dat proces zijn de plekken van de postbussen veranderd en die kleinigheid zorgde in de eerste week al voor wat boze klanten. Niet zozeer omdat de postbus op een lastigere plek stond, maar eigenlijk alleen omdat er gebroken was met een gewoonte. Inmiddels is iedereen gewend aan de nieuwe situatie en is het GCC voor en na, maar daar ging even wat tijd overheen,” legt Den Hollander uit.

Financieel-economische beweegredenen versus oprecht oog voor het milieu

Veranderingen zijn niet tegen te gaan. Het containerbegrip circulaire economie komt ook op steeds meer agenda’s te staan. Dit economisch systeem kan worden aangeduid als iets wat is bedoeld om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Wiggelinkhuijsen: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen is uit de hoek van ‘we proberen op eigen houtje iets voor een betere planeet te doen’ gehaald. Langzaamaan komen we met elkaar tot iets geïntegreerds, met oprechte bedoelingen.” Ouwerkerk: “Daarbij heb ik toch enige kanttekeningen. Vaak worden bedrijven op dit vlak financieel-economisch gedreven. Wordt elektrisch rijden vanuit de overheid gestimuleerd met belastingvoordelen en subsidies? Dan gaan we massaal overstag. Nu die voordeeltjes sinds dit jaar voor een groot deel zijn weggevallen, stopt bijna iedereen er weer net zo snel mee.” Van Beusekom: “What’s in it for me? Daar ligt de uitdaging. Vanuit Avres willen we werkgevers kunnen overtuigen dat meedoen aan het creëren van een maatschappelijke omgeving voor iedereen, de economie uiteindelijk ook ten goede komt. Niet altijd direct meetbaar, maar daar moet je het ook niet voor doen. Je moet gewoon allemaal een maatschappelijk steentje willen bijdragen. En niet alleen omdat het je financieel zelf iets kan opleveren.” De Stigter: “Om duurzaamheid een continu proces te laten zijn, moet het echt vanuit mensen zelf komen. Maar een stukje financieel gewin zit er meestal wel aan vast, zo reëel moet je zijn. Anders laat bijna niemand zonnepanelen op zijn dak leggen hoor. Toch zie ik om mij heen steeds meer dat de financieel voordeel nog wel belangrijk is, maar niet meer de enige reden om te kiezen voor duurzame oplossingen.” Den Hollander: “Natuurlijk worden er stappen gemaakt. Nu zie je overal ledverlichting. Nog niet eens zo heel lang geleden stond dat synoniem voor slecht licht dat niet te dimmen was. Nu is de perceptie heel anders en geven argumenten op basis van duurzaamheid de doorslag.” Het valt Wiggelinkhuijsen wel op dat organisaties zich vaak niet de tijd geven om zich goed in het onderwerp circulaire economie en duurzaamheid te verdiepen. “Veel ondernemers gunnen zichzelf de rust niet om er echt goed over na te denken. Omdat duurzaamheid onlosmakelijk verbonden is met veel verder kijken dan de korte termijn, is dat juist belangrijk. Ik snap het ook wel, want een hoop ondernemers hebben de afgelopen jaren alle zeilen bij moeten zetten om het hoofd boven water te houden. Dan ligt de focus op hard werken en niet op zaken als deze. Maar of eerder beginnen en later naar huis gaan een eigenschap van een goede ondernemer is? Ik denk het niet. Het gaat vooral om slimme keuzes maken en inspelen op de toekomst.” Van Beusekom: “Maar niet alles is altijd maar vooraf te voorspellen. De vrij algemeen heersende gedachte dat print binnen een paar jaar een kansloze business zou worden vanwege almaar toenemende digitalisering, komt totaal niet uit.” Dat kan Den Hollander alleen maar beamen. “GCC personal printers heeft het drukker dan ooit. Met print val je juist op. Ik maak deel uit van de RvC van Rabobank en een jonge vrouw merkte binnen die organisatie eens op dat ze het raar vond dat alles er digitaal ging. ‘Maak juist een mooie brochure en laat die via de post verspreiden. Er worden steeds minder poststukken verstuurd, dus dan valt zo’n uiting juist op. In een mailbox gaat het daarentegen op in de massa.’ Daar zit natuurlijk wel wat in.”

Wiggelinkhuijsen: “Al met al heb ik veel bewondering voor de ondernemers in deze regio. Wel blijf ik ze natuurlijk pushen om nog meer met duurzaamheid te doen. We hebben hier alle ingrediënten in huis om een mooie circulaire economie te creëren: windmolens, ICT, transportbedrijven, de maritieme sector en ga zo maar door. Ik zie nog heel veel potentie. Om stappen te maken, is er behoefte aan bruggenbouwers. Die moeten we de komende tijd nog meer gaan vinden.”

Restaurant Kampanje

Bij restaurant Kampanje zijn alle gerechten prachtige schilderijtjes en smaakexplosies

‘Wij hebben een paar vrienden mee uit eten genomen die nog nooit bij Kampanje waren geweest. Zij bleken enorm verrast door het warme welkom van de gastheer, de goede en vriendelijke bediening en het toverwerk uit de keuken. Wij hebben genoten van variërend en vooral heerlijk eten’ en ‘Alle gerechten zijn een prachtig schilderijtje en geven een ware smaakexplosie. De bediening is vriendelijk en toch onopvallend aanwezig’: het zijn zomaar enkele voorbeelden van enthousiaste reacties die gasten online achterlieten na een etentje bij Kampanje. Het stijlvolle en modern ingerichte restaurant vormde het decor van het rondetafelgesprek. Gelegen in het centrum van Hardinxveld-Giessendam, op een steenworp afstand van de A15 en rivier De Merwede, was het goed toeven in de sfeervolle restauranttuin. In een ongedwongen, maar professionele ambiance staat het laten genieten van gasten binnen de organisatie altijd voorop. Lunchen, dineren, vergaderen, presenteren, feesten of een borrel drinken: het is allemaal mogelijk. Kampanje beschikt ook over enkele zalen, onder meer geschikt voor het houden van privédiners, recepties en bruiloften. Nieuwsgierig geworden naar restaurant Kampanje? Kijk dan op www.restaurantkampanje.nl voor meer informatie en de restaurant-, brasserie- en lunchkaart.

Kop ICT & Telecom

Kop ICT is al meer dan 14 jaar gespecialiseerd in het ontwerpen, installeren en beheren van computersystemen en telecomoplossingen. Gecertificeerde en getrainde specialisten leveren een compleet pakket aan ICT diensten voor organisaties van 1 tot 100 (of meer) werkplekken. De focus ligt wel op het MKB, maar daarnaast zijn onder andere ook enkele overheidsinstellingen klant bij Kop ICT. De organisatie is gevestigd in Leerdam en opende enkele maanden geleden ook een vestiging in Culemborg. Een derde locatie is, passend bij de gedachte dat het in sommige gevallen ook erg prettig is om letterlijk dichtbij de klant te staan, al wenselijk.

Avres

Avres voert de Participatiewet uit voor de gemeenten Giessenlanden, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Leerdam, Lingewaal, Molenwaard en Zederik. De Participatiewet is er om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. Avres ondersteunt daarbij zowel werkzoekenden als werkgevers.

GCC personal printers

Na ruim 25 jaar op de Spijksedijk verhuist GCC personal printers binnenkort naar de Einsteinstraat. Ook staat er een naamswijziging op stapel. Ondanks deze veranderingen blijft de vertrouwde dienstverlening ongewijzigd: het aanbieden van specifieke oplossingen voor de meest uiteenlopende vraagstukken van klanten. GCC personal printers print en drukt op alle materialen en alles al vanaf 1 exemplaar. Klanten kunnen terecht voor elke print- of drukwerkopdracht, van een enkel kopietje tot een totaal afgehandelde direct mailing in monsteroplage.

G&O Verstegen

G&O Verstegen werd in 1999 opgericht door Anke Garstman en Cecile Ouwerkerk. Met een klein, kundig team wordt met name het MKB bediend. Per 1 januari 2011 heeft het in Gorinchem gevestigde kantoor een samenwerkingsverband met Verstegen accountants en adviseurs te Dordrecht. Door deze krachtenbundeling is een compleet dienstenpakket ontstaan en kunnen scherpe prijzen worden gehanteerd.

Stichting BlauwZaam

Begin 2010 is het fundament gelegd voor de Stichting BlauwZaam. Vanuit liefde, respect en bewogenheid voor de regio, natuur, mensen die er wonen en werken werd er nagedacht over een beweging die ondernemers aan duurzaamheid verbindt. Uit het verleden naar het heden en vooral de toekomst. Inmiddels is dit initiatief uitgegroeid tot een brede duurzaamheidsbeweging in de regio Alblasserwaard / Vijfheerenlanden. Door een groot aantal ondernemingen, organisaties en gemeentes wordt inmiddels actief deelgenomen aan diverse activiteiten binnen verschillende werkgroepen, symposia en kennissessies.

Overdracht voelt goed

0

Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden is een veelzijdige financiële dienstverlener. Zo heeft de bank ook specialisten in huis voor een bedrijfsoverdracht, want voor de overname van een bedrijf is goede begeleiding onmisbaar. Bij de recente overname van Autobedrijf Van Zessen wierp dit zijn vruchten af.
Het was een goede gewoonte van Paul van Zessen. In functioneringsgesprekken met de medewerkers van zijn Lexmondse autobedrijf vroeg hij steevast waar zij zichzelf zagen over een paar jaar. Eind 2014 verrasten Thijs Weeda en Arie den Besten hun werkgever met een wedervraag: waar zie jij jezelf over vijf jaar? Beiden waren groot geworden bij Van Zessen en toegegroeid naar mooie functies, maar – in de geest van het bedrijf – waren ze ambitieus. Thijs Weeda was als jonge autopoetser begonnen in de vroegere vestiging in Ameide. Hij deed de HTS Autotechniek en werd senior verkoper bij Van Zessen. Paul van Zessen had Arie den Besten letterlijk opgehaald op de school ’t Gilde in Gorinchem toen hij een leerling autotechnicus zocht. Den Besten volgde daarna alle mogelijke technische opleidingen en werd aftersales manager. Hij zegt: “Thijs en ik werkten hier allebei meer dan vijftien jaar toen we onze toekomst bespraken. Voor ons beiden gold dat die mogelijk niet hier zou liggen, omdat we zo ambitieus waren.” Ze hadden Paul van Zessen echter horen zeggen dat hij zijn bedrijf tussen zijn 60ste en 65ste wilde overdragen. Daarom besloten ze eerst hem te vragen wat hij van plan was.

Familiebedrijf

Paul van Zessen bouwde zijn bedrijf op sinds 1980 tot de onderneming die het nu is. Merkdealer van Mitsubishi en Peugeot en een universele Bosch-garage. Sinds 2012 werkt Autobedrijf Van Zessen vanuit één pand met alle medewerkers bij elkaar aan de Ambachtsweg in Lexmond. Toen Weeda en Den Besten hem de vraag stelden was Van Zessen 57 jaar. “Ik had voor de toekomst gedacht aan geleidelijke opvolging, maar dat kwam er nog niet van,” zegt hij. “Ik heb twee zoons waarvan ik denk dat zij het familiebedrijf zouden kunnen voortzetten, maar zij hebben andere ambities. Zij werken aan hun dromen net zoals ik deed toen ik dit bedrijf oprichtte. Dat is toch prachtig?” Weeda en Den Besten zijn weliswaar geen familie, maar groeiden wel op in het bedrijf. “Ik was voldoende getriggerd door hun voorstel. Ik wilde ze niet aan het lijntje houden. Ik heb een adviseur genomen en een voorstel gedaan en heb hen ook geadviseerd een adviseur te zoeken en een businessplan te maken.”

Financiering

Dat deden ze. Ze lieten zich uitvoerig adviseren en zetten hun plan op papier. Daarna gingen ze met accountmanager Frans Vonk van Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden om de tafel. “We hadden al ons voorwerk paraat. Frans belde een dag later terug: wanneer we tijd hadden om de offerte voor de financiering te bekijken,” vertelt Weeda. “Ik had verwacht dat de financiering een grote hobbel zou zijn, maar als je plan goed is en je zit met de juiste mensen aan tafel blijkt dat het ook heel makkelijk kan gaan.” Paul van Zessen vult aan: “Ik stond er versteld van. Je hoort weleens de verhalen dat verzoeken om financiering kansloos zijn, maar de bank werkte helemaal niet vertragend. Integendeel. Alle partijen – Thijs en Arie, de

Rabobank en ik – hebben hun nek een beetje uitgestoken. Zo blijkt het ook vanuit een loonsituatie tot opvolging te kunnen komen.”

Op tijd

“In principe maakt het niet veel uit of de opvolging vanuit de familie komt in een familiebedrijf,” zo kijkt accountmanager Frans Vonk terug op het proces. “Van Zessen heeft een mooie uitstraling in de omgeving en beide partijen hadden zich goed voorbereid. De kopers hadden het plan geschreven samen met een adviseur. Dat zou ik ook altijd aanraden. Daarna hebben ze onze bank benaderd. We denken bij bedrijfsovernames mee over het plan van aanpak, de inrichting van de financiering, ontwikkelingen en kansen in de branche. We willen echt een sparringpartner zijn voor de ondernemer in het proces.” Vonk geeft nog een tip mee: “Begin op tijd met de voorbereidingen, want de doorlooptijd voor een bedrijfsovername is langer dan je misschien zou denken. Als je ruim op tijd komt kunnen we meteen meedenken over de financiering.”

Voortvarend

En dan kan een overname waarvoor zowel de kopers als verkoper best wat obstakels voorzagen eigenlijk heel voortvarend worden beklonken, zoals aan de Lexmondse Ambachtsweg gebeurde. Arie den Besten is sinds april van dit jaar de directeur after sales en Thijs Weeda de directeur sales. Paul van Zessen is nu senior verkoper, samen met zijn voormalige compagnon en bedrijfsleider Peter Mesker. “De afspraak blijft zo een paar jaar staan,” zegt hij. “Zo lang we het leuk vinden. Peter is in ons pand een scootmobielbedrijf begonnen. Vrienden van me zeggen dat ik het niet lang volhoud in deze rol.” besluit Van Zessen lachend, “maar tot nu toe gaat het me gemakkelijk af. Thijs en Arie werken hier al zestien jaar. In die tijd waren er geleidelijk aan al taken overgedragen. Het was ook ontzettend leuk om dit te vertellen aan onze klanten en ons personeel. Het was voor velen een verrassing, maar er is positief op gereageerd.”

Opvolging

Arie den Besten: “Het voelt als opvolging binnen het bedrijf. Niet als een overname.” Die constatering zorgt ervoor dat ook de nieuwe directeuren snel gewend zijn aan een nieuwe rol. Weeda: “Er zijn maar weinig startende ondernemers die in zo’n bedrijf  beginnen natuurlijk. Dat is een hele verantwoordelijkheid voor ons, maar ook een voordeel. We stappen in op een goed rijdende trein. Wij hebben best onze eigen ideeën over de toekomst, maar we hoeven het spoorboekje niet op zijn kop te zetten. We werken hier al zo lang dat we ons al verantwoordelijk voelden voor het bedrijf. In die zin voelt onze rol niet eens zo anders nu. Maar dat is hij natuurlijk wel.”

Zonde

0

Degenen die net als ik een orthodox christelijke achtergrond hebben, denken bij het zien van de titel van deze column wellicht: “Wat krijgen we nu, een preek in Insight?” Nu ben ik accountant, geen dominee, maar ook als accountant heb ik het graag even met u over “zonde”.

Ik vond op WikiKids een mooie definitie van het woord “zonde”: zonde is een ander woord voor jammer, spijtig, gezegd als iets nodeloos verspild wordt of verloren gaat: dus je hebt het eigenlijk allemaal voor niets gedaan? Zonde zeg!

Als we het hebben over duurzaamheid, kunnen we op allerlei manieren de voordelen benoemen. Ondanks al die positieve bewoordingen zien we nog geen echte omslag naar een duurzame economie, geen echte sprong vooruit in het realiseren van een circulaire economie.

De keerzijde daarvan: er wordt nog altijd veel verspild. Papier, gas, plastic, mankracht, stroom, verouderde apparaten, benzine, meubilair, water, olie. Zonde, allemaal voor niets. Sterker nog, het is niet voor niets, er hangt een prijskaartje aan al die verspilde elementen.

Vanuit mijn werk bezoek ik al ruim tien jaar met enige regelmaat een buitenlandse houtzagerij. Mooi om te zien hoe ruwe boomstammen via een heel proces tot bruikbare planken, latten en stokken worden omgevormd. Maar wat een nutteloos afval bleef er in eerste instantie over. Door de jaren heen zag ik dat in de eerste plaats door betere technieken de relatieve hoeveelheid afval verlaagd werd en tegelijkertijd hoe wat eerst afval was stapsgewijs steeds meer veranderde in nieuwe grondstof. Voor de eigen energieopwekking, voor de productie van briketten en pellets, bodembedekking voor dierenverblijven. Het hoeft denk ik geen uitleg dat dit niet alleen het uiterlijke plaatje van dit bedrijf sterk veranderd heeft, maar ook het financiële plaatje. Kosten besparen is altijd zinvol, van kosten opbrengsten maken is meer dan zinvol. Wat een uitdaging om hier als ondernemer eens creatief over na te denken. Wat wordt er in mijn onderneming nog verspild?  Kan ik die verspilling terugdringen? Of kan ik er nog wat anders mee? Valt er een bestemming te bedenken waar wellicht mijn portemonnee of anders in ieder geval mijn omgeving beter van wordt? Dan is het allemaal niet voor niets gedaan. Da’s bepaald geen zonde zeg!

‘De 21ste eeuw is niet de eeuw van bolwerken, maar van netwerken’

0

Carina Huisman-Roest, Gert Huisman, Mark den Uil, Gerbert van Wijnen en Christa de Groot: dat zijn de drijvende krachten achter Huisman Accountants. Het kantoor is niet alleen bezig met cijfers, maar vooral ook met mensen en duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Op een professionele, betrokken en betrouwbare manier wordt uiting gegeven aan het veelomvattende dienstenpakket. Sinds eind 2015 niet meer vanaf de Kleine Landtong, maar de Robberstraat 18.

“Onze nieuwe locatie past beter bij het karakter van ons kantoor,” legt registeraccountant Huisman-Roest uit. “Het huidige pand heeft veel meer een MKB-uitstraling.” Omdat het karakteristieke pand in het centrum van Gorinchem 125 jaar oud is, was een grondige verbouwing noodzakelijk. Huisman Accountants profileert zich graag als groene accountant, dus werden vanuit dat oogpunt veel duurzame keuzes gemaakt. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in ons DNA. Proberen om het milieu te ontzien is binnen onze filosofie erg belangrijk. Om enkele voorbeelden te noemen: we omarmden de digitalisering als één van de eerste accountantskantoren en werken bijna papierloos.” Gedurende het verhuistraject was duurzaamheid dan ook geen ondergeschoven kindje. “Dit gebouw was op een 19de eeuws manier geïsoleerd: helemaal niet,” lacht Den Uil. “Natuurlijk niet heel duurzaam of energiezuinig. Daarom hebben we de vloer geïsoleerd, overal gekozen voor dubbel glas, ledverlichting geïnstalleerd en zonnepanelen op het dak laten plaatsen. Door alle maatregelen zijn we van energielabel F naar energielabel A gegaan. Het was een flinke investering, maar op termijn levert het iets op. Niet alleen financieel, maar ook voor het milieu.” Bijna de gehele verbouwing werd uitgevoerd door kleine, lokale ondernemers. Naar volle tevredenheid, laat Huisman-Roest weten. “Het pakte ontzettend goed uit. We hadden steeds aan een paar woorden genoeg om duidelijk te maken welke sfeer wij neer wilden zetten. De uitvoering en service waren super. MKB’ers halen zelden de landelijke krant, maar zijn van onschatbare waarde voor onze economie. Dat mag best eens worden gezegd. De kleine ondernemers waar wij mee samenwerkten, verdienen een grote pluim.”

Dat de krachtenbundeling zo succesvol bleek, ligt misschien ook aan het feit dat Huisman Accountants dezelfde taal spreekt als haar ondernemende klanten. Investeren in het écht leren kennen van klanten om tot op maat gesneden adviezen te komen is het credo. En voor als die expertise bij meer specialistische gevallen niet in huis is, bestaat er een kringetje zorgvuldig geselecteerde samenwerkingspartijen, zoals advocaten en fiscalisten. Een kracht en geen zwakte, vindt Huisman-Roest. “’De 21ste eeuw is niet de eeuw van de bolwerken, maar van de netwerken’, hoorde ik eens. Daar kan ik mij helemaal in vinden. Met elkaar staan we sterker.” Den Uil: “Kleinere ondernemingen ontstaan vaak vanuit de passie voor een bepaald product of bepaalde dienst. Daar ligt de focus logischerwijs op. Die cijfertjes zijn vaak een vervelende bijzaak, maar het veroorloven van een financieel adviseur is voor een kleiner bedrijf meestal geen haalbare kaart. Wij willen die zorg daarom uit handen nemen door op te treden als een sparringpartner.” En vaak komt er ook een stukje aansporing en bevestiging om de hoek kijken. Huisman-Roest: “Ondernemers, zeker beginnende, kunnen best onzeker zijn als het gaat om zaken die binnen ons vakgebied vallen. Die angst voor het onbekende nemen wij in een eerste gesprek vaak weg. Dat werkt bemoedigend, leert de ervaring. Het kan net het duwtje over de drempel zijn wat er voor zorgt dat iemand de knoop doorhakt om voor zichzelf te beginnen.” Omdat Huisman Accountants, dat ruim 20 jaar geleden werd opgericht, inzet op langdurige relaties zijn er vele succesverhalen op de voet gevolgd door de jaren heen. “We hebben klanten die ons al twee decennia lang trouw blijven. Dat is een mooi compliment. Natuurlijk maak je met elkaar ook weleens minder leuke dingen mee. Ook dan moet je er zijn. Met onze persoonlijke aanpak maken we op die momenten eveneens het verschil.” Den Uil: “Je kan je altijd onderscheiden. Zelfs als het gaat om standaard producten. Niet alleen op prijs, maar ook in benadering.” Huisman-Roest vult aan: “Neem zoiets als de driemaandelijkse BTW-aangifte. Op zich niet zo heel spannend, maar door vooraf even een blik op de boekhouding te werpen, hou je toch de vinger aan de pols.” Een eenvoudig voorbeeld, maar bij Huisman Accountants houden ze dan ook niet van poespas. “Je krijgt de klanten die bij je passen. Wij doen ons niet anders voor dan we zijn. Dan hou je het ook niet zo lang vol. Wij zijn een vakkundige, professionele organisatie, maar daar hoort niet per se altijd een driedelig pak, grote wagen en chique aktetas bij. Dat is ook geen minpunt, maar het gaat in onze ogen veel meer om oprechtheid en eigenheid. Woont een klant in de buurt? Dan pak ik gerust de fiets. De dienstverlening verandert daar niet door.” Door de jaren heen zijn de verwachtingen van klanten wel enigszins veranderd. “Snelheid is belangrijker geworden, maar dat is logisch met de huidige middelen. Waar iemand vroeger geen probleem had met een antwoord binnen drie weken na het toesturen van een brief, wil men nu het liefst binnen drie uur antwoord op een mail. Een andere ontwikkeling is dat het aantal eenpitters explosief is gegroeid. In die gevallen gaat het nog meer om de mensen dan om de cijfers. Dat past dus prima in ons straatje.”