Home Blog Page 188

Broertjes Saté

1

Ambachtelijke Indonesische saté op uw evenement of feest

Wat begon op de camping met een simpele barbecue is uitgegroeid tot een succesvol bedrijf dat veelgevraagd is op festivals en (zakelijke) evenementen en feesten. Broertjes Saté staat garant voor ambachtelijke Indonesische saté met zeer smakelijke Indonesische pindasaus.

Tijdens de barbecue werden de broers Rikkert en Erol door de aanwezige campinggasten geprezen om hun heerlijke saté. ‘Daar moeten jullie wat mee doen’ was een veelgehoorde opmerking. Niet veel later was het bedrijf Broertjes Saté geboren. “We maakten met onze saté eerst furore op festivals, maar al snel werden we ook gevraagd voor particuliere en zakelijke events en feesten,” aldus Rikkert.

De ambachtelijke Indonesische saté van Broertjes Saté wordt bereid volgens een oud familierecept vol met verse ingrediënten. Vaak geserveerd op een speciaal broodje om als broodje kipsaté aan te bieden en indien gewenst met zoetzure komkommer en gebakken uitjes. Erol: “Door onze volle focus op de saté te leggen kunnen we de kwaliteit waarborgen waar wij voor staan. De veelal positieve reacties onderstrepen dit alleen maar. Zelfs mensen van Indonesische afkomst complimenteren ons voor de smaak.”

Om die specifieke smaak te waarborgen, werken de twee gedreven ondernemende levensgenieters alleen met verse ingrediënten. “Niet alleen de kwaliteit van het kakelverse vlees en de passie in de marinade zijn hierin doorslaggevend, ook de tijd die wij het vlees geven in de marinade is een belangrijk onderdeel in dit proces.” En dat is eveneens niet onopgemerkt gebleven tijdens de verkiezing van De Lekkerste Saté Van Nederland. Van de 93 inzendingen eindigde Broertjes Saté in de top 5. Tevens zijn de broers genomineerd voor de food truck award van 24Kitchen.

 

“Alles is verweven met duurzaamheid”

0

Iets afraffelen komt niet voor in het woordenboek van Helga van Leur. Bij alles wat ze doet gaat een grondige voorbereiding vooraf en zorgt ze voor een perfecte uitvoering. Zo ook wat dit interview betreft. Persoonlijk contact gaat boven contact via allerlei social media kanalen. Het onderwerp is duurzaamheid, Ze raakt er niet over uitgepraat, al zegt ze wel: “Ik luister liever dan ik praat, want daar leer ik meer van.”

Duurzaamheid loopt als een rode draad door het leven van Helga van Leur, al noemde men het in haar jeugdjaren nog geen duurzaamheid. “Ik ben er mee opgegroeid. Het was een onbewust deel van mijn opvoeding, a way of life. Mijn moeder was altijd al bezig met de toekomst vanuit de people, planet, profit gedachte. Niet dat ze een activiste was, maar met een oorlog en enkele oliecrises nog vers in het geheugen, wilde ze dit toekomstige generaties besparen. Ze wilde ons een mooie toekomst bieden. Het belangrijkste wat ik van haar heb opgestoken is dat het altijd bij jezelf begint. Het leven is niet vanzelfsprekend, je moet er zelf iets van maken. Nadenken over wat je wilt en hoe je dit kunt realiseren, keuzes maken.”

Aardrijkskunde

Vanuit haar opvoeding is de weervrouw altijd bezig geweest met het bewust omgaan van wat de aarde te bieden heeft. Ook tijdens haar studiejaren kwam dit naar voren. Aardrijkskunde vond ze het leukste en meest interessante vak. Na HAVO en VWO koos ze voor de studie Bodem, Water, Atmosfeer aan de Universiteit Wageningen. Ze liep stage bij MeteoConsult en na haar studie is ze bij dit weerbedrijf in dienst getreden. Dat was de start van een glanzende carrière. “Bij MeteoConsult kwam ik er pas echt goed achter dat het maken van weerverwachtingen een uiterst boeiend beroep is, met ontzettend veel raakvlakken op andere terreinen. Zo ook met duurzaamheid. Dat raakt onze economie, het klimaat en vele andere facetten van ons leven en welzijn.” Een reden om een sabbatical te nemen om zich ook verder te bekwamen in andere richtingen. Zij volgde een NIMA A en B opleiding en toen haar werd verteld dat ze mediageniek was, volgde een screentest bij RTL5 voor het presenteren van de weersverwachtingen. Dat was in 1997 en sindsdien is er veel voor haar veranderd.

Verweven

In de jaren die volgden ging Helga als zelfstandige verder en werd een veel gevraagde spreker en dagvoorzitter. Zo is duurzaamheid een onderdeel geworden van haar drukke agenda. “Gemiddeld één keer per week geef ik lezingen over het weer, het klimaat, duurzaamheid en gedrag. Vooral gedrag is een belangrijk facet bij duurzaamheid. Vandaar ook dat ik mij nu verder aan het bekwamen ben in psychologie. Er valt veel te vertellen over de zekerheden en onzekerheden van verwachtingen, of het nu gaat om het weer, hypotheken, economie, inkomen of het klimaat. Alles is verweven met duurzaamheid. Wij verbruiken als mens nu al meer dan de aarde ons kan bieden. Ook onze (klein)kinderen hebben energie, voedsel, water en (schaarse) grondstoffen nodig. Daar kunnen en moeten we wat aan doen. Als je eenmaal weet hoe het in elkaar steekt, besef je dat zonder het inleveren van comfort het best wel gemakkelijk is om andere keuzes te maken die wel bijdragen aan een duurzame toekomst.”

Discussie

Als dagvoorzitter begeleidt ze bedrijven en hun relaties tijdens congressen en inspiratiebijeenkomsten over onder meer duurzaamheid. “Het is fantastisch om te zien hoe bedrijven daardoor weer een stapje verder kunnen zetten naar een duurzame toekomst. Vraagstukken zoals ‘wat versta jij onder duurzaamheid?’ en ‘welke maatregelen zou je kunnen toepassen in je bedrijf of organisatie’? geven dikwijls stof tot discussie en dat inspireert de deelnemers. Deze discussies bieden bedrijven een helpende hand om verder te komen op de duurzaamheidladder. Het hierbij betrekken van klanten, fabrikanten, leveranciers en personeel biedt zelfs winst op de lange termijn.”

Mindset

Ook voor de komende generaties moet deze aarde nog steeds leuk, leefbaar en betaalbaar zijn. “Dat lijkt een utopie,” zegt ze hierover, “maar het is noodzakelijk om zonder stress te kunnen leven en je kinderen een mooie toekomst te kunnen garanderen. Dát vooral wil ik altijd mijn toehoorders meegeven.” Even zo goed een flinke uitdaging. Hoe krijg je mensen zover dat ze erover gaan nadenken en ernaar gaan handelen? Hoe kun je een positieve mindset creëren voor dit soms nog beladen thema? Helga van Leur met stelligheid: “Eigenlijk is het simpel als wij met z’n allen het volgende uitgangspunt zouden hanteren: ‘ik kan jou helpen en jij mij’. Delen, wederkerigheid en noem al die mooie woorden maar. Het gaat erom prettig en zonder zorgen te kunnen leven. Respect voor een ander, respect voor de aarde. Het draait dus gewoon om respect. En nog wat, duurzaamheid is niet per definitie duur. Het is bewustwording van de consequenties op de langere termijn. Daar hoop ik mijn steentje aan bij te dragen.”

 

‘Wanneer je in Rotterdam Marriott Hotel bent, moet je ook écht het gevoel hebben in Rotterdam te zijn’

0

De start van een nieuw tijdperk, inspelend op behoeften van nu: zo omschrijft Bart van de Brug de recente transformatie van The Manhattan Hotel naar Rotterdam Marriott Hotel. Dat de grootste hotelketen ter wereld besloot zich te vestigen in de Millenium Toren, pal tegenover het centraal station, vervult de general manager met trots.

Het Rotterdam Central District, lange tijd een enorme bouwput, is veranderd in een aantrekkelijk gebied vol ondernemerschap en gastvrijheid. Het stationsgebied is geen doorloopgebied meer, maar een verblijfsgebied. Om daar optimaal in te passen, werd bij de rebranding nagedacht over de kleinste details. “Het was geen kwestie van nieuwe tapijtjes neerleggen en even de gordijnen vervangen. Het draaide met name om connectiviteit, generatie X en generatie Y, verbonden zijn en het nieuwe werken. Ons sociale leven en werkleven vloeien steeds meer in elkaar over. Werken, ontmoeten, ontspannen en dineren zijn veel minder vaak gescheiden werelden. Hotelgasten multitasken meer dan ooit.” Op die ontwikkeling speelt Rotterdam Marriott Hotel haarfijn in. Dat begint al bij de lobby. “Voorheen was dat in feite niet meer dan een aankomsthal. Bij de rebranding hebben wij er bewust voor gekozen om er een levendige ruimte van te maken, waarbij geur, muziek en verlichting steeds worden aangepast om de sfeer op dat moment te versterken. Er zijn verschillende hoekjes gecreëerd, die zich lenen voor verschillende behoeftes gedurende de dag. Het interieurontwerp komt van HIP Studio. Er zijn plekken waar je heerlijk kan relaxen, maar ook werken in de lobby is goed mogelijk. Faciliteiten zoals draadloze telefoonopladers, zijn daarvoor aanwezig.” Het gloednieuwe restaurant Pillars, inclusief gezellige bar, valt bij binnenkomst ook direct in het oog. Ook bij de ontwikkeling van dat concept is niets aan het toeval overgelaten, vertelt Claudia van der Graaf, director of Sales & Marketing. “Wanneer je in Rotterdam Marriott Hotel bent, moet je ook echt het gevoel hebben in Rotterdam te zijn. We halen de stad naar binnen. Vanuit de hotelkamers die gefaseerd worden vernieuwd en waar het uitzicht door de grote ramen extra uitnodigt om de stad te ontdekken, maar ook op de menukaart van Pillars werkt dat door. We maken zo veel mogelijk gebruik van lokale leveranciers. Zo schenken wij Schiedamse gin, lokale bieren en is het brood van Jordy’s Bakery. Die lokale connectie valt bij gasten in de smaak, zeker als ze uit de regio Rijnmond komen. Ook in kussens en schilderijen op de hotelkamers zitten verwijzingen naar Rotterdam. Op een subtiele, smaakvolle manier overigens. Daarnaast liggen er magazines met informatie over de stad klaar.”

Alleen het allerbeste is goed genoeg

Op 27 juni kreeg de ‘Marriott M’ een prominente plek op de gevel en werd de Marriott-vlag gehesen. Voor de buitenwacht was de transformatie vanaf dat moment duidelijk. Voor alle medewerkers ging er een heel voortraject aan vooraf. “Onze filosofie is niet totaal veranderd. We zien de transitie vooral als een mooie aanvulling op hetgeen we al waren. Ons team voelt als één grote familie. Gasten willen we ook dat gevoel geven. Voor familie wil je alleen het allerbeste. Dat geldt ook voor onze instelling tegenover onze gasten,” legt Van de Brug uit. “Binnen het Marriott, van oorsprong een familiebedrijf, nemen diverse loyaliteitsprogramma’s niet voor niets een prominente rol in. Met onder meer Marriott Rewards, Rewarding Events en Preference Plus profiteren trouwe gasten van de meest uiteenlopende voordelen wanneer zij boeken bij één van de 4400 Marriott Hotels wereldwijd.” Van de Brug zit helemaal op zijn plek in Rotterdam. Hij typeert het afgelopen jaar als ‘een enorme rollercoaster’, maar is blij met waar de inspanningen toe hebben geleid. ‘Work hard and have fun along the entire process’ is het credo dat te lezen valt op het Twitter-account van Van de Brug. Is dat gedurende de rebranding volledig gelukt? “Dat harde werken in ieder geval,” lacht hij. “We maakten geen weken van 70 uur, maar het was voor iedereen wel aanpoten. Dat moet ook, want we gaan niet voor een 6,5. Een 8 is zelfs nog niet goed genoeg. Rotterdam Marriott Hotel is alleen tevreden met een 9 of een 10. Om dat te bereiken en vast te houden, is plezier hebben en het hele team betrokken houden een must. In zo’n sfeer loop je namelijk automatisch nog harder voor elkaar én voor gasten. Al met al zijn hier alle ingrediënten aanwezig voor een goede toekomst.”

Warm welkom op After Summer Event

0

Met meer dan 400 bezoekers is het eerste After Summer Event meer dan geslaagd te noemen. Ondanks de temperaturen die ver boven de dertig graden uitstegen, namen ondernemers en bestuurders uit de regio’s Rijnmond, Drechtsteden en Moerdijk de moeite om elkaar te ontmoeten bij Ritchie Bros, op het haven- en bedrijventerrein Moerdijk.

Op deze unieke locatie stond hen een warm welkom te wachten en niet alleen qua temperatuur. De sponsoren hadden namelijk alles uit de kast getrokken om het de relaties van Drechtsteden BUSINESS, Rijnmond BUSINESS, Re/Port of Moerdijk en de partners van het event zo veel mogelijk naar de zin te maken. Zo waren er tijdens het evenement dat plaatsvond op woensdag 14 september verschillende foodtrucks aanwezig, o.a. verzorgd door VHC Kreko Groep, die de meest heerlijke gerechten en streetfood uitserveerden. Van broodjes met ambachtelijk gemaakte saté tot aan smakelijke gekookte mosselen en van handgemaakte frites tot aan kroketten en bitterballen met liefde bereid. Op het sfeervolle terrein waren ook diverse bars te vinden waar de gasten zich te goed konden doen aan speciaal geselecteerde wijnen, bijzondere bieren en frisdranken.

Fantastisch dat u er ook bij bent!

In het welkomstwoord gaf commercieel directeur Kees van ’t Zelfde van HJ Media Producties aan verheugd te zijn over de overweldigende opkomst en de samenwerking met de sponsoren. “Mede dankzij Ritchie Bros., AA Lease, Havenschap Moerdijk, VHC Kreko, Ricoh Document Center Zuid-Holland, Euro Promo Textiel, Focs Catering, Broertjes Saté, Ger Vos Music Productions en CT-AV is het mogelijk om dit fantastische event op deze geweldige plek neer te zetten.” Dit kon Ferdinand van den Oever, directeur van Havenschap Moerdijk, alleen maar beamen. “Op een unieke locatie aan de vierde zeehaven van Nederland is het event een mooie gelegenheid om zaken te doen en om verbinding te zoeken. Fantastisch dat u er ook bij bent!”

Dit is de kans om uw netwerk te vergroten

Martin Koornneef van Ritchie Bros. zei het terrein – van ‘s werelds grootste veilinghuis van materieel en trucks die in de bouw, landbouw, transport en andere industrieën gebruikt worden – graag ter beschikking te stellen voor het event. “Dit is de kans om uw netwerk te vergroten,” sprak hij de aanwezigen toe. En dat dit niet tegen dovemans oren was gericht, bleek wel uit de geamuseerde gesprekken die volgden. In informele sfeer werd er met elkaar kennisgemaakt en werden de onderlinge banden verstevigd. En de sfeer leek er alleen maar beter op te worden door de verloting van printers die ter beschikking werden gesteld door Ricoh Document Center Zuid-Holland en de optredens van Ger Vos. De zanger genoot zichtbaar van de bijeenkomst: “Wat een fantastisch en ruim opgezet event met een zeer goede opkomst. Complimenten aan de organisatie,” zei de internationaal bekende zanger na afloop.

Een welkom initiatief

Ook Ferdinand van den Oever sprak vol lof over het After Summer Event. “Fantastisch dat er zoveel belangstelling was voor dit event van o.a. Re/Port of Moerdijk. Zoveel betrokken ondernemers uit de regio bij elkaar op het haven- en industrieterrein Moerdijk, dat moet vast veel nieuwe connecties voor eenieder hebben opgeleverd. Een welkom initiatief van HJ Media Producties, en perfect georganiseerd.” Merijn Kreté van VHC Kreko kijkt eveneens met genoegen terug op het event. “Samen met alle partners hebben we een mooie netwerkbijeenkomst kunnen neerzetten. Wij zijn zeer tevreden over de grote opkomst en de positieve reacties die wij hebben gekregen over het eten. We hebben zelfs nieuwe contacten aan het event overgehouden die enthousiast zijn over ons bedrijf en de Kreko X-mas kerstpakketten en relatiegeschenken.”

Under construction: Groots ondernemerscongres “Op weg naar logistieke efficiency”

0

Onze regio trekt met zijn grote haven logischerwijs veel transport aan. Hoe kan dit beter en slimmer worden georganiseerd?

Logistieke efficiëntie draagt niet alleen bij aan kostenbesparingen en groei, maar heeft daarnaast ook positieve effecten op o.a. economie, milieu, veiligheid en regionale ontwikkeling. Dit en meer zal nader worden uitgewerkt tijdens een groots ondernemerscongres “Op weg naar logistieke efficiency”.

Save the date: 9 november 2016

Op woensdagavond 9 november 2016 organiseren een aantal belangrijke stakeholders op het gebied van transport en logistiek dit ondernemerscongres. We willen daarmee elkaar bijpraten over de ontwikkelingen en kansen op het gebied van transport en logistieke optimalisatie.

Keynote: Dr. Ir. Ronald Waterman…

Niemand minder dan Dr. Ir. Ronald Waterman zal de bezoekers meenemen in zijn visie omtrent dit thema. Waterman is in 50 verschillende landen actief om regeringen en instellingen te adviseren. Zijn leven staat in het teken van het vinden van  antwoorden op de vraag hoe – onder het creëren van meerwaarde – vele bestaande en komende problemen in groot-stedelijke concentraties op het gebied van ruimte, economie en milieu in onderlinge samenhang tot een gewogen oplossing kunnen worden gebracht. De voorbeelden zijn talrijk, te beginnen om de hoek: onze Randstad Holland – een meerkernige netwerk-deltametropool met een blauwgroen hart van binnen en kustgebieden aan de buitenzijde. Tijdens dit congres geeft hij zijn visie op transport en logistieke optimalisatie.

…en Prof. Dr. Harry Geerlings

Prof. Dr. Harry Geerlings is als hoogleraar verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij is een autoriteit op het gebied van duurzame mobiliteit en ook hij heeft een duidelijke toekomstvisie voor onze regio. Met regelmaat geeft hij gevraagd en ongevraagd advies aan stakeholders in deze regio. Op 9 november deelt hij graag zijn visie met u.

Theaterzaal Van der Valk Ridderkerk-centrum

Het congres wordt georganiseerd in de theaterzaal van Van der Valk in het centrum van Ridderkerk, naast het gemeentehuis, Koningsplein 2, Ridderkerk. Van 19.00 tot 22.00 uur.

Via een panel, discussies, interactie en onderling netwerken, krijgt u tijdens dit congres een beter zicht op het gezamenlijk belang van overheid en bedrijfsleven aangaande optimalisatie van transport en de logistieke keten. Dit congres biedt u kennisoverdracht op het gebied van transport en logistiek. Panelleden praten u bij op het gebied van overslag, doorvoer en logistiek. Ook voor u kan het slimmer, efficiënter en duurzamer.

Meld u alvast aan voor deze bijeenkomst:

Dit kan per mail bij Annemarie van der Rhee:
am@hjmediagroep.nl

Save the date:
woensdagavond 9 november 19.00 – 22.00 uur.

Dit programma is ‘under construction’. Via onze website www.rijnmondbusiness.nl en in ons volgende magazine presenteren wij u het complete programma. Graag tot ziens op 9 november!

Sfeervolle BOB borrel met heerlijke oesters en mosselen bij Delta Hotel in Vlaardingen

0

“Het heeft zo zijn voordelen om lid te zijn van de Vrienden van BUSINESS,”  sprak een van de bezoekers aan de BOB borrel op dinsdag 30 augustus bij het Delta Hotel in Vlaardingen. “Dit jaar hebben we al een flink aantal interessante en sfeervolle bijeenkomsten gehad en nu vandaag weer een boeiende masterclass over de veranderingen in de Wwz door Schouten Zekerheid en Ten Holter Noordam Advocaten en aansluitend nu weer een fantastische BOB borrel met collega ondernemers waarmee ik kan netwerken. Met een glaasje Prosecco als welkomstdrankje heb ik eerst even heerlijk op het buitenterras van het uitzicht staan genieten.” “Net een levend schilderij he?,” vult een zakenrelatie aan. “Inderdaad en zojuist enkele lekkere oesters van de Oesterparel op en nu aan de mosselen.  Het is weer goed verzorgd. Dat is het eigenlijk altijd bij de BOB borrel. Een uitstekende combinatie van kennisvermeerdering, lekker eten en drinken en netwerken. Een prima concept en eigenlijk onvoorstelbaar dat jullie dit zo kunnen organiseren voor zo’n laag bedrag aan lidmaatschap.”

Zo’n tachtig ondernemers genoten deze middag volop van het gebodene en gingen graag met elkaar in gesprek over de zojuist opgedane kennis over de veranderingen in de Wwz en andere zakelijke ontwikkelingen.

Rijnmond BUSINESS bedankt het Deltahotel en Oesterparel voor de uitstekende en gastvrije verzorging van deze BOB borrel. En Schouten Zekerheid en Ten Holter Noordam Advocaten voor het verzorgen van de masterclass en de bezoekers voor de aanwezigheid deze middag.

Samenwerken en elkaar versterken met PORT FOR BUSINESS

0

Gekend en herkend te worden is van eminent belang bij het ondernemerschap. Onbekend maakt immers onbemind. Maar om succesvol te zijn gaat het om meer dan alleen een goede naamsbekendheid.

Welke producten of diensten lever je bijvoorbeeld. Is er markt voor, welke waarde kun je als ondernemer met je bedrijf toevoegen, ben je service- klantgericht, ben je betrouwbaar en is de prijs-prestatieverhouding in balans. Zaken die allemaal moeten kloppen. Daarnaast zijn facetten als ben je actief in netwerken, zijn het de juiste netwerken en hoe vermarkt je je product of dienst, factoren die de mate van succes beïnvloeden.  Op het gebied van marketing en communicatie is het tenslotte van belang een goede communicatiemix te hanteren, gericht op de juiste doelgroep. Juist op de laatste twee punten biedt PORT FOR BUSINESS toegevoegde waarde.

HJ Media Producties is onder meer uitgever van de gerenommeerde zakenmagazines Rijnmond BUSINESS, Drechtsteden BUSINESS en Re/Port of Moerdijk. Maar eveneens van de titels INSIGHT en Ridderkerk Leeft! Met de ‘Vrienden van BUSINESS’ beschikt HJ Media Producties tevens over een actieve businessclub, organiseren we masterclasses over diverse onderwerpen, beschikken over actuele websites, vervaardigen nieuwsbrieven, bedrijfsfilms en organiseren en participeren (in) evenementen.

Verbreding, versterking en verdieping van BUSINESS platform

Om het voor de ondernemers en bestuurders in onze regio nog interessanter te maken met ons samen te werken verbreden en versterken wij onze organisatie steeds verder. Door zaken alleen op te pakken ga je misschien sneller, maar door samenwerking kom je verder. Dit laatste is ook ons motto. Reden waarom Hendrik Jan van der Rhee en Kees van ’t Zelfde eerder samenwerking met elkaar hebben gezocht en nu samen met Cees Vingerling een volgende stap maken met de verdere verbreding, versterking en verdieping van het BUSINESS platform.

Hendrik Jan van der Rhee: “Met onze organisatie bieden wij ondernemers en bestuurders zowel online als offline al een geweldig pakket aan mogelijkheden. Maar stilzitten is voor ons geen optie en we krijgen bovendien steeds vaker specifieke vragen vanuit de markt. Voor ons dan ook redenen genoeg om nieuwe mogelijkheden te creëren om de markt nog beter te kunnen bedienen. We ontwikkelen momenteel een platform voor de regio Drechtsteden, Moerdijk en Rijnmond waarbij wij ondernemers en bestuurders een op maat gesneden lidmaatschap aanbieden. Overall ziet het er uit als een bijenkorf, waaruit je naar eigen behoefte en wensen een pakket kunt samenstellen.”

Kees van ’t Zelfde: “Met onze titels, maar ook met de online mogelijkheden en de BUSINESS club, zijn wij al voor bijzonder veel partijen een belangrijke en interessante partner voor alles wat te maken heeft met commerciële communicatie. Maar de huidige ontwikkelingen en behoeften die ondernemers en bestuurders hebben, hebben ons aan het denken gezet. We bieden straks met ons platform een dusdanig pakket dat het voor elke ondernemer en bestuurder interessant is om zich bij ons aan te sluiten. Of het nu gaat om een ZZP’ er of een multinational, een kleine gemeente of om de grote steden in ons verzorgingsgebied, wij brengen u met de juiste en gewenste personen in contact.

Mede omdat je door samenwerken verder komt en ik Cees Vingerling al heel lang ken, hebben we contact met hem gezocht en hebben we onze ideeën met hem besproken. Cees bleek meteen enthousiast en zag een samenwerking met ons helemaal zitten.

Cees Vingerling: “klopt, Kees en ik kennen elkaar al vele jaren. Enerzijds vanuit de periode dat ik nog werkzaam was bij de Rabobank en anderzijds hebben we samen eerder al verschillende projecten gedaan. Onze kennis en ervaring sluit goed op elkaar aan. De plannen die nu in ontwikkeling zijn zie ik absoluut als een geweldige opportunity voor deze regio. Gedrieën zijn we bezig de plannen verder te vervolmaken en vervolgens gaan we ermee aan de slag. Samen beschikken we nu al over een enorm netwerk en dat gaan we zeker verder uitbouwen. De nadruk zal hierbij zeker komen te liggen bij kennis en kennissen delen. Dit om een extra kwaliteitsimpuls te geven aan organisaties en het bewerkstelligen van nieuwe relaties!”

Hendrik Jan: “om alvast een indruk te geven welke kant het op gaat, hiermee een ruwe opsomming:  wij bieden de markt straks verschillende lidmaatschappen aan op elk gewenst niveau. Hierbinnen vallen vervolgens masterclasses, netwerkevents, congressen, seminars, beurzen, online en offline mogelijkheden en nog veel meer.”

Kees van ’t Zelfde vult Hendrik Jan tenslotte nog aan: “ook met in company bijeenkomsten cq rondetafelgesprekken, met door de opdrachtgever gewenste deelnemers, met of zonder publicatie in de bladen of via een bedrijfsfilm behoren tot de mogelijkheden. Alle dwarsverbanden, zowel off- als online zijn middels PORT FOR BUSINESS mogelijk!”

Rondetafelgesprek Drechtsteden BUSINESS: ‘Stukje bij beetje komen we tot een schonere, slimmere en betere wereld’

1

Wat betekent circulaire economie nu echt? Hoe staan we er in de Drechtsteden voor met betrekking tot dit onderwerp? Op welke manier geven bedrijven er uiting aan?  En welke kansen en mogelijkheden liggen er nog?

Mark Scheurwater, servicemanager bij Koninklijke Kemper en Van Twist, Harjan Dekkers, directeur van Dekkers van Gerwen, Jan-Willem Kanters, mede-oprichter van Cirkellab, Corine Vermeij, directeur van FrisFacilitair en Ignas Janssens,  sustainability officer bij Pelican Rouge, bespraken deze en andere zaken onder het genot van een kop koffie bij Pelican Rouge.

“Het  begrip circulaire economie is een enorm containerbegrip,” trapt Scheurwater af. “Daarom is de algemene betekenis moeilijk in een paar zinnen te verwoorden. In de context van Koninklijke Kemper en Van Twist zou ik zeggen dat circulaire economie het hergebruiken van grondstoffen (reviseren van motoren) en zo veel mogelijk levensverlengend onderhoud plegen is. De 3 P’s, People, Planet en Profit, staan bij die manier van sociaal ondernemen centraal.” Dekkers: “In plaats van verbruiker van deze planeet  zijn we steeds meer gebruiker geworden. In de grafische industrie werken we uiteraard met veel papier. Hoewel de perceptie vaak nog anders is, worden er binnen de papierindustrie tegenwoordig meer bomen aangeplant dan gekapt. De bewustwording dat we zuinig moeten zijn op de aarde is er echt wel. Zo bestaat 80 procent van het in Nederland gemaakte nieuwe papier en karton uit gerecycled oud papier.” Het zijn zaken die Kanters bemoedigen. “Binnen de filosofie van Cirkellab is hergebruiken van grondstoffen een belangrijke pijler. Binnen een circulaire economie ligt de nadruk meer op hergebruik dan op energie, die moet vanzelfsprekend zo snel mogelijk duurzaam worden opgewekt . We hebben van vorige generaties geleerd om niet te morsen. Niet tijdens het eten, maar ook niet op andere gebieden. Onnodige verspilling is zonde, terwijl optimaal hergebruik enorme economische kansen biedt.” Dekkers vraagt zich wel af wat voor mensen de belangrijkste beweegreden is om een steentje bij te dragen aan een circulaire economie. “Is men echt intrinsiek gemotiveerd of is het poppenkast gestoeld op financiële voordelen? Koop je een bos af en praat je jezelf groen of kom je dagelijks op de fiets naar je werk om een steentje bij te dragen aan een CO2-neutrale wereld? Kanters: “Circulaire economie is natuurlijk begonnen vanuit duurzaamheid, maar benadrukt van daaruit meer de economische kansen voor business en werkgelegenheid.” Janssens: “Een wezenlijk onderdeel van duurzaamheid is dat voor alle stakeholders duidelijk is wat daaronder wordt verstaan. Vraag 120 mensen wat het betekent en je krijgt 120 verschillende antwoorden. Ons streven is om die discussie in de toekomst niet meer te voeren. Hoe? Bijvoorbeeld door de principes van The United Nations Global Compact in deze regio ruimer onder de aandacht te brengen. Door dat als leidraad te nemen, wordt het begrip eenduidig en voor iedereen toegankelijk.”

Kleine veranderingen in gang zetten

Op welke manieren dragen de vertegenwoordigde bedrijven aan tafel bij aan een circulaire economie? Vermeij: “Als het gaat om materialen en middelen is duurzaamheid binnen onze organisatie leidend. Zo zijn wij bijvoorbeeld koploper als het gaat om het gebruik van reinigingsmiddelen waar milieubelastende stoffen zijn uitgefilterd. Wij zijn met Cirkellab in gesprek om nieuwe ontwikkelingen door te voeren op gebied van milieuvriendelijke toevoegingen in schoonmaakmiddelen om ook tegemoet te komen aan de vraag op het gebied van geurbeleving van reinigingsmiddelen. Daarnaast richten wij ons op de menselijke kant van het schoonmaakvak. FrisFacilitair vindt dat iedereen een goede plek op de arbeidsmarkt verdient. Wij werken niet alleen met reguliere medewerkers maar ook met een grote groep medewerkers met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. Door middel van intensieve leertrajecten en duidelijke communicatie heeft 99,9 procent van onze werknemers een vakdiploma. Dat is ongekend. Wij hebben ook samen met het SVS (opleidingsinstituut) een TREX Tool  (online e-learning programma) ontwikkeld. Met deze tool kunnen wij aantonen dat onze medewerkers over de gewenste kennis beschikken en het maakt zichtbaar waarop extra scholing gewenst is. Op deze manier kunnen wij de kwaliteit van de schoonmaak borgen.” Scheurwater: “Wij zijn ISO 26000 gecertificeerd (MVO) en worden met enige regelmaat geauditeerd voor diverse kwaliteitskeurmerken, waaronder ons duurzaamheidsbeleid. Daarnaast zijn wij erg bezig met de jeugd. We werken samen met ROC’s, schrijven mee in kwalificatiedossiers en geven rondleidingen binnen ons bedrijf om leerlingen te enthousiasmeren voor onze sector. Met het oog op de toekomst is daarin investeren wat ons betreft niet meer dan logisch. De P van People staat hoog op de agenda.” Kanters: “Waar zulke zaken voor jullie vanzelfsprekend zijn, kan een ander bedrijf weer hele andere prioriteiten hebben. Het licht uitdoen wanneer je een ruimte verlaat zal voor velen een hele normale gewoonte zijn, maar andere, simpele dingen die verband houden met een circulaire economie worden vaak nog niet gezien.” Allround bezig zijn met het thema is iets dat Janssens om hem heen nog wel mist. “Je moet een credible story vertellen. Het kan niet zo zijn dat je veel investeert aan de menskant, maar het laat liggen op gebied van energie.” Kanters ziet desondanks best wat progressie. “Er worden best stappen gemaakt, zeker ook in de Drechtsteden. Om dichtbij onszelf te blijven: onder de noemer ‘afval bestaat niet’ hebben wij de handen ineengeslagen met Pelican Rouge en andere partners met als doel een nuttige toepassing te vinden voor hun snij-afval van koffieverpakkingsmateriaal. Het afval verwerken tot serviceproducten voor klanten is daarbij het idee. We zijn druk bezig met de ontwikkelingsfase. We kunnen nooit de hele keten van voor tot achter in één dag veranderen, maar stukje bij beetje komen we met nieuwe oplossingen en businessmodellen tot een schonere, slimmere en betere wereld.” Daar is Dekkers het mee eens. “Alleen door innovatie overleef je. Wij hebben onlangs voor de derde keer op rij ons cradle to cradle-certificaat behouden. Dekkers van Gerwen gebruikt op jaarbasis tonnen papier. Door de materialen die we inkopen te testen op ingrediënten en bij resultaten die te weinig duurzaam zijn tegen papierfabrieken te zeggen: ‘er moeten enkele wijzigingen worden doorgevoerd’ zet je hele kleine veranderingen in gang. Maar met elkaar ontstaan er op die manier toch mooie dingen. Wanneer verschillende personen een kleine steen in het water gooien, vloeien de rimpelingen in elkaar over. Dat is pure winst.”

Kansen pakken om voorop te lopen

Janssens: “In de wereld van vandaag is beleving belangrijker dan ooit. We willen dat mensen zich goed kunnen voelen bij de koffie die ze drinken.” Toch kan beleving weer op de achtergrond raken op het moment dat het financiële plaatje ter sprake komt, merkt Vermeij. “Wie drie offertes opvraagt, kiest nog te vaak blind voor de goedkoopste aanbieder. Zelf laat ik mij daar niet door leiden. Bij een aanvraag ga ik vaak langs bij het bedrijf om de wensen te inventariseren en de sfeer te peilen. Wanneer ik vertel over de mix aan medewerkers binnen FrisFacilitair, tast ik af hoe de reacties daarop zijn. Vaak zie je direct of mensen daar belang aan hechten of dat het alleen gaat om het financiële gedeelte. In dat laatste geval probeer ik te laten inzien dat onze schoonmakers geen voetveeg zijn die na 17.00 uur aan het werk gaan, maar een wezenlijk deel kunnen uitmaken van een organisatie met oog voor Social Return On Investment. ‘Bijzondere mensen maken mooi schoon’, zeg ik altijd. Onze mensen zijn veelal aan het werk op tijden dat personeel van klanten dat ook is. Maar ze denken mee en gaan echt niet stofzuigen op het moment dat er net een vergadering of telefoongesprek aan de gang is.” Scheurwater: “Wij winnen soms opdrachten omdat meespeelt dat wij met SROI bezig zijn. Het werkt gelukkig dus ook de andere kant op.” Janssens: “Er zijn de laatste tijd wat bewegingen om bij aanbestedingen het MVO-aspect meer mee te laten wegen. Lijk je een potentiële klant niet binnen te halen op basis van de prijs? Dan krijg je als MVO-bewust bedrijf bijvoorbeeld een fictieve korting op de offerteprijs. Ik denk dat steeds meer organisaties het belang van een circulaire economie gaan inzien. Wat daar vooral voor nodig is? Inzicht en een meer faciliterende rol vanuit de overheid.” Kanters: “In Nederland denken we ten onrechte dat we voorop lopen op het gebied van duurzaamheid. Als het aankomt op circulaire economie is er wel de mogelijkheid om nog voorop te lopen. Qua recycling en hoogwaardige technologie hebben we immers een goede naam opgebouwd wereldwijd. Dat moeten we benutten. In deze regio beschikken we landelijk gezien over een bovengemiddeld aantal recyclebedrijven en natuurlijk de Maritieme Topregio. Het zit in de cultuur van de Drechtsteden ingebakken om zuinig, schoon en netjes met je spullen om te gaan. Deels ook vanwege de vele familiebedrijven. Die focussen zich niet alleen maar op de korte termijn, maar zijn er met name op gericht om over 150 jaar nog steeds te bestaan.” Janssens: “In dat kader vind ik Deen uit Zwijn-drecht een mooi voorbeeld. Zij zijn voorloper op LNG-gebied en hebben tot aan de Europese Unie hun nek uitgestoken voor een duurzame binnenvaart. Dat er in deze regio maar velen op hun eigen manier zijn voorbeeld mogen volgen.”

Rabobank Drechtsteden denkt altijd oplossingsgericht

0

Als sparringpartner voor ondernemers biedt Rabobank Drechtsteden haar dienstverlening graag zo overzichtelijk en gemakkelijk mogelijk aan.

Neem virtualisering van zakelijk financieren als voorbeeld. “Door online een financieringsaanvraag te doen, kunnen tijdens het eerste gesprek meteen spijkers met koppen worden geslagen. Het is snel en eenvoudig,” vertelt Danielle van Ginkel. Een gesprek met de manager MKB over de nieuwe werkelijkheid en financieel regisseurschap.

Op het gebied van virtualisering zijn de afgelopen periode flinke stappen gemaakt. “Klanten loggen in via  internetbankieren  en kunnen vervolgens heel eenvoudig een aantal gegevens omtrent hun bedrijfsvoering invullen en een onderbouwde financieringsaanvraag indienen. Door deze methode zijn wij als bank meteen goed voorbereid op het eerste gesprek en hoeft een klant vooraf en tijdens het gesprek niet alles meer uit te leggen. Dat is heel efficiënt. Informatie zoals   jaarcijfers en WOZ-waardes zijn direct up te loaden. Door online een aanvraag te doen, win je tijd. Dat is voor een ondernemer natuurlijk altijd prettig.” Wie online een financieringsaanvraag is gestart, kan voor het einde van de eerstvolgende werkdag al een telefoontje van een medewerker MKB verwachten. “Op dit moment is deze service alleen nog beschikbaar voor klanten van Rabobank, maar uiterlijk medio 2017 willen we het ook aan niet-klanten aanbieden. Financieren binnen één dag wordt daardoor voor nog meer ondernemers mogelijk. Want dat is wat wij nastreven: binnen één dag financieringsduidelijkheid geven.”

Waar voorheen het antwoord vaak louter ‘ja’ of ‘nee’ luidde op een financieringsaanvraag, is het tegenwoordig niet meer zo zwart-wit. “Als bank zijn wij vandaag de dag meer en meer een financieel regisseur. Komt er bijvoorbeeld een aanvraag binnen voor 100.000 euro? Dan kan het best zo zijn dat wij 75.000 euro financieren en de overige 25.000 euro door middel van Qredits, crowdfunding of een particuliere investeerder wordt gefinancierd, maar wel allemaal door ons geregisseerd. Wij werken hierbij louter samen met betrouwbare partijen, die onze visie en filosofie delen.” De afdeling  Bedrijven werkt daarnaast ook intensief samen met de afdeling Particulieren. “Bij ondernemers heerst bijvoorbeeld nog vaak de perceptie dat het weleens lastig kan zijn om een woonhuis te kopen. Maar er is vaak veel meer mogelijk dan gedacht. Binnen de kaders van de regelgeving zijn er vaak echt wel kansen en mogelijkheden. Doordat onze afdelingen nauw samenwerken, hoeven ondernemers als privépersoon niet nogmaals hun verhaal van voor af aan te doen. Werk en privé lopen wat dat betreft vloeiend in elkaar over. Klanten goed bedienen en faciliteren op de manier die zij wensen: dat staat organisatiebreed voorop binnen Rabobank Drechtsteden.

Partycentrum Hipper & Kolfbaan voert perfectie door tot in details

0

Partycentrum Hipper & Kolfbaan voert perfectie door tot in details

Goed gastheerschap en optimale culinaire verzorging van feesten en evenementen op een bijzondere stijlvolle locatie: Dat is waar Hipper & Kolfbaan in hartje Gorinchem voor staat!

Zowel voor het  bedrijfsleven als particulieren heeft het partycentrum veel te bieden. Vier prachtige zalen en een unieke binnentuin maken het plaatje compleet. Hipper & Kolfbaan maakt elk event bijzonder en biedt voor iedereen wat wils.

Bij Hipper & Kolfbaan vindt u een ijzersterke balans tussen de formele en informele invulling van onder andere een bijeenkomst, receptie, vergadering en bedrijfsfeest. En dit alles kan vergezeld worden met luxe hapjes, een mooie lunch, diner, buffet of barbecue. En met de naastgelegen parkeergarage kunnen gasten praktisch naast de locatie parkeren. Het is nog zomer maar ook voor kerst- en nieuwjaar diners/feesten/borrels is Hipper & Kolfbaan dè locatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen via info@hipper.nl, via  tel. 0183-666695 of via de website www.hipper.nl.