Home Blog Page 228

De firma list en bedrog

0

Geschillen over een ontslag op staande voet worden vaak op het scherpst van de snede uitgevochten. Er staat immers veel op het spel voor beide partijen, een arbeidsovereenkomst, een goede naam, een carrière. Deze zaken hebben dan ook vaak een verrassende uitkomst.

Een dief of een bedrogen werknemer?

Een werknemer van een recyclingbedrijf wordt op heterdaad betrapt met materialen van de werkgever in de kofferbak van zijn auto, die hij klaarblijkelijk mee naar huis wil nemen. De werkgever had geen toestemming daarvoor gegeven en ontslaat de man dan ook op staande voet. De werknemer vecht vervolgens het ontslag aan door te stellen dat hij de spullen niet in zijn achterbak had gelegd. Iemand anders moet dat moet gedaan hebben, zodat de werkgever gratis van hem af kon komen, aldus de werknemer. Hij wijst erop dat meerdere collega’s weten dat zijn kofferbak niet afsluitbaar is, en de werkgever kon het tegendeel niet bewijzen. De camerabeelden van die dag, waarop de diefstal te zien was, waren helaas voor de werkgever al gewist. De rechter oordeelt vervolgens dat de diefstal inderdaad in scène gezet zou kunnen zijn, en het ontslag van de werknemer wordt teruggedraaid.

Al is de leugen nog zo snel…

Bij een ander bedrijf wordt een productiemedewerker op staande voet ontslagen omdat hij stiekem een sigaret van een collega had gepakt en opgerookt. De werkgever had niet gewaarschuwd dat dergelijke zaken niet getolereerd worden en de medewerkers bietsten in het verleden wel vaker sigaretten van elkaar. De bestolen collega had op een gegeven moment echter aangegeven dat de collega geen sigaretten meer van hem mocht nemen. Je zou zeggen dat dit een niet zo ernstig vergrijp is, en dat het bovendien lastig te bewijzen is. De bestolen collega had de diefstal echter stiekem met zijn mobiele telefoon gefilmd, en de rechter heeft het de dader vooral zwaar aangerekend dat hij -totdat hij met de opnamen werd geconfronteerd- de diefstal had ontkend.

Moraal van het verhaal

Het recyclebedrijf uit de eerste zaak lijkt een sterke zaak te hebben, maar trekt aan het kortste eind, en bij het productiebedrijf uit de tweede zaak is het precies andersom. Het is voor een rechter vrijwel niet vast te stellen of de werknemer in de eerste zaak er inderdaad niet wordt ingeluisd door een listige werkgever, terwijl in de tweede zaak een glashard liegende werknemer hard wordt afgestraft. Moraal van het verhaal: ook als de feiten duidelijk lijken is het goed om sluitende bewijzen te hebben en onderschat nooit de andere partij. Vooral niet in zaken over een ontslag op staande voet.

Aanvaarding van de nalatenschap en de positie van de schuldeiser

0

Vader, moeder of een verre oom overlijdt en je bent (testamentair) erfgenaam van de nalatenschap. Wat te doen: de nalatenschap verwerpen of beneficiair dan wel zuiver aanvaarden? Voor je het weet is de nalatenschap zuiver aanvaard, met alle negatieve consequenties van dien. Of is het beter om de nalatenschap te verwerpen zodat een schuldeiser zich niet kan verhalen? Wat zijn de valkuilen en welke mogelijkheden zijn er?

Als erfgenaam kun je een nalatenschap verwerpen, zuiver aanvaarden of beneficiair aanvaarden. Als de nalatenschap zuiver wordt aanvaard, kan een schuldeiser zich op het eigen vermogen van de erfgenaam verhalen als de nalatenschap over onvoldoende geld beschikt om de schulden van de overledene te betalen. Bij beneficiaire aanvaarding heeft de schuldeiser die mogelijkheid niet, zodat de erfgenaam mogelijk een positief saldo kan ontvangen. De keuze die wordt gemaakt, en met name het verwerpen en beneficiair aanvaarden, moet bij de rechtbank worden geregistreerd. Dat is meestal niet het eerste waar de erfgenaam mee bezig is na een overlijden. Daarin schuilt ook direct het gevaar. Als nog geen keuze is gemaakt kan uit bepaalde handelingen van de erfgenaam de conclusie worden getrokken dat hij de nalatenschap zuiver heeft aanvaard, met alle mogelijke negatieve consequenties van dien.

De Hoge Raad heeft recent geoordeeld dat het betalen van een etentje van de erfgenamen op de dag van het overlijden met de bankpas van de overledene, niet als gevolg heeft dat de nalatenschap zuiver is aanvaard. Tijdens dat etentje werd namelijk de begrafenis doorgesproken, waardoor deze kosten vielen onder de ‘kosten van de lijkbezorging’. Anders is geoordeeld over een erfgenaam die spullen van de overledene bij het grofvuil zette. Daarover werd geoordeeld dat de erfgenaam zich gedroeg alsof hij de nalatenschap zuiver had aanvaard. Uitkomsten van dergelijke procedures lopen zeer uiteen. Zeker bij onbekendheid met de omvang van de nalatenschap, is terughoudendheid op zijn plaats. Er kan altijd sprake zijn van een onverwachte c.q. onbekende schuldeiser.

Beneficiair aanvaarden kan de voorkeur hebben, zodat verhaal door schuldeisers op het eigen vermogen van de erfgenaam wordt voorkomen. Is eenmaal een keuze gemaakt, dan kan dat niet later worden gewijzigd. Indien ervoor wordt gekozen om de nalatenschap te verwerpen, kan de erfgenaam aanspraak maken op het zogenaamde ‘kindsdeel’, de legitieme portie. Die aanspraak moet gelijktijdig worden gedaan met het verwerpen van de nalatenschap. Voor een minderjarig kind kan alleen beneficiair worden aanvaard, tenzij de kantonrechter toestemming geeft voor het verwerpen van de nalatenschap.

Een erfgenaam met veel schulden kan ervoor kiezen om de nalatenschap te verwerpen, zodat een schuldeiser zich niet op zijn erfdeel kan verhalen. Staat de schuldeiser dan met lege handen? Niet perse! De schuldeiser die door het verwerpen van de nalatenschap zijn vordering niet kan verhalen of daardoor wordt bemoeilijkt in zijn verhaal, kan de rechtbank verzoeken om een vereffenaar te benoemen. De vereffenaar moet ervoor zorgen dat een overzicht wordt gemaakt van alle bezittingen en schulden van de overledene. Als de rechtbank een vereffenaar heeft benoemd, kan de schuldeiser alsnog (gedeeltelijke) betaling van zijn vordering uit de nalatenschap ontvangen, indien de betreffende erfgenaam uit de nalatenschap een geldbedrag zou hebben ontvangen als hij de nalatenschap niet had verworpen. Het is aan de vereffenaar om bepaalde goederen te verkopen als er onvoldoende financiële middelen zijn om de schulden van de nalatenschap te betalen. De vereffenaar overlegt met de erfgenamen over de goederen die worden verkocht. Voordat de vereffenaar de schulden kan betalen moet een uitdelingslijst worden opgesteld en legt de vereffenaar rekening en verantwoording af. Aan deze verplichtingen zijn strikte termijnen verbonden.

Het zuiver of beneficiair aanvaarden of het verwerpen van de nalatenschap kan grote gevolgen hebben, ook voor het privévermogen van de erfgenaam, en is eerder gedaan dan je doorhebt! Een goede voorlichting is van groot belang, zeker als de nalatenschap moet worden vereffend. De vereffening biedt daarbij mogelijkheden voor schuldeisers die hun vordering op een deel van de nalatenschap willen

ROLLERCOASTER

0

Waagt u zich wel eens aan een ritje in een achtbaan? Toen ik laatst stond te kijken bij de nieuwe attractie Baron 1898 viel mij op dat er veel verschillen zijn op te merken hoe mensen hun risico’s inschatten. Sommigen stappen zonder blikken of blozen in, anderen zijn nerveus, druk en lacherig en sommigen verstild van angst. Zo is het ook vaak als het gaat om het vaststellen van wat we in de financiële wereld een “risicoprofiel” noemen. Wat voor de één als een onoverkomelijk groot risico wordt gezien, zal door de ander worden weggewoven. En daar zit nu juist de kneep. Want ondanks dat je weet dat een ritje in een achtbaan betekent dat je altijd wel het eindpunt bereikt, als je maar blijft zitten, is dat met je eigen persoonlijke financiële situatie niet veel anders. Maar de vraag is of je dat moet doen terwijl de zenuwen door je lijf gieren en je nachten wakker ligt over wat het effect is van China op je aandelenpakket. Volgens alle media en “deskundigen” is het tijd om aan te passen, te verkopen en bij te stellen. Maar is dat wel zo? Stel je voor dat je eerst eens ontdekt welke rollercoaster voor jou wel een plezierige ervaring kan zijn? Misschien eentje die niet over de kop gaat en niet zo hard? En vergelijk dat eens met financiële beslissingen die je niet ‘s nachts wakker houden, maar die wel doen wat je voor ogen hebt, namelijk het behalen van je doel. Je pensioen, je huis aflossen, eerder stoppen met werken, een mooie reis of noem maar op. Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat je helemaal niet zo’n thrill-seeker hoeft te zijn, maar dat je door een gedegen vermogensplan en jaarlijkse bijsturing gewoon kan genieten van wat het leven je te bieden heeft. En natuurlijk, voor diegene die wel op zoek zijn naar de wildste ervaringen is er alle ruimte. Dat is volledig afhankelijk hoe je als persoon dit ervaart. Daarom zal een vermogensplanning voor iedereen anders zijn. En daarom kan een persoonlijk financieel planner u hierbij helpen, niet door te kiezen voor de grote massa aan risicomodellen en profielen, maar door juist heel persoonlijk naar u en uw situatie te kijken. En dan is een ritje in de achtbaan van de financiële wereld een prettige ervaring. Je weet dat je van links naar rechts, naar boven en naar beneden gaat, maar uiteindelijk kom je op de juiste bestemming aan.

Wordt alles beter na de VAR?

0

De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) verdwijnt. Dat zal geen nieuws meer zijn voor u. De datum van verdwijnen schuift echter steeds een beetje op. Hoe zit het nu precies en wat wordt de situatie daarna? In deze bijdrage zetten we voor u alles nog even op een rijtje.

1 april 2016

Na veel gedoe en alternatieven die kwamen en gingen weten we intussen dat de VAR geheel wordt afgeschaft. Het alternatief wordt geregeld in het wetsvoorstel Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Dit voorstel is door de Tweede Kamer begin juli van dit jaar aangenomen. Op dit moment buigt de Eerste Kamer zich er over. Veel fracties in de Eerste Kamer hebben nog veel zorgen en vragen over de nieuwe wet. De staatssecretaris heeft om die reden aangekondigd de invoering van de wet te verschuiven naar 1 april 2016. Tot die tijd blijven de huidige afgegeven VAR’s nog gelden. U krijgt tot 2017 de tijd om uw werkwijze aan de nieuwe wetgeving aan te passen.

Problemen met de VAR

De opdrachtnemer vroeg de VAR aan, de belastingdienst beoordeelde. De opdrachtgever kreeg zekerheid  over de vraag of de ingehuurde arbeidskracht wel of niet in dienstbetrekking was. Voor veel opdrachtgevers was een geldige VAR een vereiste voor een opdracht. Een zelf-ingevuld document is vatbaar voor manipulatie, vindt de staatssecretaris en controle door de belastingdienst is blijkbaar lastig. Daarom moet het anders.

Het alternatief

Voortaan wordt de beoordeling van de arbeidsrelatie een zaak van zowel opdrachtnemer als opdrachtgever. Daarin zit het verschil met de VAR. Opdrachtgever en –nemer gaan samen een overeenkomst aan. Uit die overeenkomst moet de arbeidsrelatie duidelijk blijken.

Nog steeds zekerheid mogelijk

De nieuwe regels sturen dus aan op meer verantwoordelijkheid voor beide contracterende partijen. Er is echter nog steeds zekerheid vooraf te krijgen, voor de opdrachtgever althans. Dit kan op twee manieren. U kunt gebruik maken van modelovereenkomsten. Die zijn te vinden op de website van de belastingdienst. Of u legt de gesloten overeenkomst ter beoordeling voor aan de belastingdienst. Houd er in dat geval rekening mee dat het minstens zes weken duurt voor u een antwoord krijgt. Bij korte opdrachten niet heel praktisch dus.

Maar: geen vrijwaring voor opdrachtgever

Misschien wel de belangrijkste wijziging is de volgende. Mocht achteraf blijken dat de arbeidsrelatie voor de fiscus toch een dienstbetrekking is, dan krijgt u als opdrachtgever de naheffing loonheffing en premies werknemersverzekeringen. De vrijwaring dat u niet hoefde af te dragen (zoals u die als opdrachtgever had bij een VAR-winst of VAR-dga, tenzij sprake was van kwade trouw) geldt dus niet langer. Naheffing dus bij opdrachtgever en niet meer (alleen) bij opdrachtnemer.

Zo maakt de nieuwe wet voor de fiscus misschien niet de controle makkelijker, maar dan toch wel de naheffing van belasting en premies. Het is maar dat u het weet!

Een nieuw fenomeen: verbouwfraude

0

“Verzekeraars zijn boeven, allemaal! Ik betaal al jarenlang premie en nu heb ik een keer schade en dan zijn ze niet thuis!” Veel gehoorde uitspraken en soms nog eens waar ook; het gaat gelukkig vaker goed dan fout. Maar er zijn ook echte boeven in het verzekeringsvak: frauderende “klanten”.  In onze praktijk kwam ik onlangs deze bijzondere schade tegen.

Het betreft de diefstal van een BMW waaraan nogal wat handenarbeid zou zijn verricht. De eigenaar van de gestolen auto stelde dat hij het voertuig eigenhandig had omgebouwd naar een nieuwer type. Voor de kenners onder u: het zou gaan om een BMW type E39 naar een type E60. Er zouden diverse werkzaamheden zijn uitgevoerd om tot het nieuwe type te komen. Vrijwel de gehele carrosserie werd onder handen genomen. Alleen de ruiten werden hergebruikt. Zo beweerde de klant althans.

Laat de klant nu op meerdere onderdelen door de mand vallen. De auto was namelijk 3 maanden voor de diefstal getaxeerd, waarbij ook foto’s waren gemaakt. Hieruit bleek dat het derde remlicht van de getaxeerde BMW bovenin de achterruit zat. Het derde remlicht van het oude type BMW (E39) zit echter aan de onderzijde. Let wel, de ruit zou niet zijn vervangen. Ander detail was de kilometerstand van de sleutels. Beide werden na de diefstal uitgelezen op 137.000 kilometer. Bij de politie gaf de klant 162.500 kilometer op. Deze afwijking van bijna 30.000 kilometer was – op z’n zachtst gezegd – merkwaardig. Nog merkwaardiger was de kilometerstand gemeten bij de taxatie: 161.750 kilometer. Er zou in 3 maanden tijd dus slechts 750 kilometer zijn gereden. Dat was niet meer merkwaardig maar geheel ongeloofwaardig. De enig mogelijke verklaring: het waren 2 verschillende auto’s. De klant had een BMW type E60 laten taxeren met het kenteken van het type E39. Ook de niet-kenners onder u zullen begrijpen dat de klant na de – geplande – diefstal zo een hogere uitkering wilde opstrijken. De minimaal hogere premie werd daarbij graag voor lief genomen.

Echter werd de klant door verzekeraars in de wielen gereden en slaagde hij niet in zijn opzet. De gevolgen van fraude liegen er overigens niet om. De schade wordt niet uitgekeerd en gedane uitkeringen worden teruggevorderd. Ook wordt de verzekering normaliter beëindigd. Soms worden ook alle overige verzekeringen beëindigd. Verzekeraars zullen de fraudeur in hun interne systemen aantekenen. Ook krijgt de fraudeur vaak in centrale registers een rood kruis achter zijn naam. Als fraudeur ontvang je dus geen schade-uitkering, eindig je zonder verzekeringen en ben je bovendien niet meer verzekerbaar.

Natuurlijk is het niet leuk om een hoge premie te betalen of om een schade niet (geheel) vergoed te krijgen. Maar om dan maar te liegen, bedriegen en de boel te belazeren? Eerlijkheid duurt het langst zullen we maar zeggen. Wilt u samen met mij kijken of u een te lage schade-uitkering krijgt? Of wilt u iets anders van uw schade bespreken? Daarvoor kunt u altijd terecht in de Schouten Toren. Tijdens de koffie deel ik misschien nog een fraudeverhaal met u. Geheel geannonimiseerd natuurlijk.

CBRE Dutch Office Fund

1

Vroeger konden aanbieders van commercieel vastgoed vertrouwen op de kracht van hun objecten, tegenwoordig moeten zij huurders en gebruikers echt het hof maken. Het CBRE Dutch Office Fund (DOF), onderdeel van CBRE Global Investors, heeft de handschoen opgepakt. ‘De stip op de horizon is een DOF community’.

In de VS heeft het 5-Star World Wide programma van CBRE Global Investors zijn intrede gedaan. Hard werken gaat voortaan samen met jezelf ontspannen in de fitnessruimte, snel je kleren laten stomen of fijne uitgaanstips aangereikt krijgen. Ook Nederland zal kennis gaan maken met deze vijfsterren service op de werkplek.

Vooruitstrevende rol

Het klinkt onwennig zo niet vreemd: een beleggingsfonds in kantoorvastgoed dat dergelijke diensten beschikbaar stelt aan gebruikers. Het illustreert hoe de kantoorvastgoedwereld verandert. In hun streven steeds meer toegevoegde waarde te leveren verschuift de sector de aandacht van de ‘stenen’ naar de huurders en ad ultimo naar de gebruikers van de vierkante meters. DOF speelt in dat proces een vooruitstrevende rol.

“Onze assetmanagers gaan naast de makelaar ook altijd mee bij een eerste bezichtiging”, licht Fund Manager Frederique Weber een kenmerkende gewoonte van DOF toe. “Zij kunnen als kantoorspecialisten direct sparren met potentiële huurders over de meest efficiënte ruimte-indeling en -gebruik. Hebben zij behoefte aan vaste werkplekken, flexibele werkplekken of een combinatie daarvan? Het nieuwe werken is actueel. Wij weten exact wat daarbij komt kijken.”

Huis van de verbinding

Waar deze huurders in ieder geval verzekerd van zijn, is een hoogwaardige kantooromgeving. DOF heeft posities in de belangrijkste economische centra van Nederland en is eigenaar van iconische gebouwen als WTC Amsterdam, Beatrix ll in Den Haag, Delftse Poort in Rotterdam en het nog te realiseren WTC Utrecht, dat gepland staat om in 2018 open te gaan.

Frederique Weber: “Wij hebben een voorkeur voor gebouwen die plaats bieden aan meerdere huurders, van kleine tot middelgrote en grote bedrijven. Multi-tenancy staat garant voor dynamiek en verbinding, waaruit nieuwe samenwerkingen en business kansen voortvloeien.”

Op een presenteerblaadje

Daarnaast heeft DOF naam gemaakt in duurzaam kantoorvastgoed. Het heeft een complex van – technische – maatregelen doorgevoerd, die waarborgen dat de impact van de gebouwen op mens en maatschappij zo gering mogelijk is. Een klein, maar aansprekend voorbeeld is de Energy Monitor App die DOF in 2013 in omloop heeft gebracht. In hun werkomgeving kunnen gebruikers – elk kwartier – op hun smartphone hun energieverbruik en CO2-uitstoot meten en daarmee ook verlagen. Immers, verbetering begint met bewustwording.

Steevast krijgt DOF in het GRESB-onderzoek (Global Real Estate Sustainability Benchmark) een Green Star, de hoogste kwalificatie. Al drie jaar op rij voert het de Europese ranglijst aan van meest duurzame aanbieders van kantoorvastgoed.

Frederique Weber: “Je ziet ook dat huurders onze duurzame huisvestingsoplossingen integreren in hun beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het wordt hen op een presenteerblaadje aangeboden.” “Duurzaamheid is voor ons ook een gezond werkmilieu creëren en bijdragen aan het welzijn van mensen over langere termijn, zodat zij ook maximaal productief zijn”, vult Cor Treure aan, Senior Service Manager en Manager Sustainability bij DOF.

5-Star World Wide

Hoe kun je medewerkers zich prettig laten voelen in een kantoorgebouw en hen volledig in hun kracht zetten? Dat wordt meer en meer de centrale vraag voor DOF. Daarbij verlegt het telkens grenzen. Waren we net gewend aan ‘shared services’ als catering en receptie, nu is de volgende stap in zicht.

CBRE Global Investors, moederorganisatie van DOF, heeft het 5-Star World Wide programma ontwikkeld, dat in de VS furore maakt. Dit kant-en-klare pakket bevat tal van services die het leven op de werkplek aangenamer en comfortabeler maken. Van dagopvang tot stomerij, van vervoersdienst tot een conciërge of ‘gastheer’ die weet wat er in een stad te doen is en je voorziet van advies en tips. Cor Treure: “5-Star World Wide heeft toekomst in Nederland. En waar we de diensten niet kunnen concentreren in een gebouw, betrekken we ze uit de omgeving en verwerken we ze in aantrekkelijke arrangementen.”

Beveiliging en schoonmaak

Die ruime keuze aan faciliteiten schept ook verplichtingen. Je moet huurders alleen dat laten betalen aan servicekosten wat ze daadwerkelijk afnemen. In een groot multi-tenant gebouw is dat nog niet zo makkelijk te organiseren, maar het kan wel, vooral met behulp van moderne informatietechnologie.

Cor Treure noemt als voorbeeld de beveiliging. De infrastructuur is aanwezig, maar in welke mate iemand daar gebruik van wil maken is dankzij geavanceerde Cloud-oplossingen in aparte proces flows vast te leggen en aan te sturen. “Het kan zelfs nog scherper ‘op maat’. Dat je niet meer hoeft te kiezen voor een standaard-cleaningpakket, maar dat er alleen wordt schoongemaakt én afgerekend als in een ruimte een bepaalde hoeveelheid activiteit is gesignaleerd.”

DOF community

De ontwikkeling die DOF heeft ingezet, is onmiskenbaar. De gebruikers staan meer dan ooit centraal in hun kantoorgebouwen. Waar dat toe moet leiden? Frederique Weber en Cor Treure hebben daar wel een beeld bij. Flexibiliteit wordt steeds belangrijker in het arbeidsproces (en in contractvormen). Hoe mooi zou het zijn als gebruikers zich betrekkelijk eenvoudig kunnen bewegen tussen de diverse DOF-kantoorpanden, gesteund door professionele WiFi- en mobiele netwerken? Frederique Weber: “Dat zij DOF herkennen en erkennen als partij die hun belangen voor ogen heeft en zich onderdeel voelen van wat ik noem de ‘DOF community’.”

Bouwproductie herstelt zich in 2015

0

Dit jaar zal de bouwproductie herstellen en voor het eerst sinds jaren een krachtige groei laten zien. Naar het zich nu laat aanzien zal het herstel ook volgend jaar doorzetten. Met een groei van vier procent dit jaar en naar verwachting drieeneenhalf procent in 2016 zal de bouwnijverheid ook een groei laten zien binnen de Nederlandse economie.

Daar waar eerder nog van een kleine daling werd uitgegaan, zal ook de bouwproductie dit jaar licht toenemen. Zo is de lezen in de raming in september van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Volgens Taco Hoek (directeur EIB) moeten we 2014 zien als een transitiejaar. Het zal echter nog wel even duren voordat de werkgelegenheid weer serieus zal toenemen.

Utiliteitsbouw

Na forse productiedalingen in de afgelopen jaren kan dit jaar een lichte groei in de utiliteitsbouw plaatsvinden. Vooral in de logistieke sector is inmiddels sprake van een groeiende behoefte aan huisvesting, waardoor de nieuwbouwproductie in deze sector toeneemt. Wat kantoren en winkels betreft: de hoge leegstand is er de oorzaak van dat er vooralsnog sprake is van een productieherstel. De bouwproductie voor de zorg is de afgelopen jaren relatief fors teruggezakt. De ontwikkeling van het aantal verleende bouwvergunningen wijst echter op herstel van de bouwproductie in deze sector. Door de aantrekkende economische groei zal, naar verwachting, de groei van de utiliteitsbouw vanaf dit jaar toenemen. De nieuwbouw van kantoren en schoolgebouwen loopt echter nog terug. Voor volgend jaar wordt voor de utiliteitsbouw niet meer dan een bescheiden groei verwacht.

Infrastructuur

De markt voor Grond, Weg- en Waterbouw zal dit jaar herstel laten zien na twee slechte jaren waarin de productie met in totaal tien procent afnam. Vooral door het werk aan enkele grote wegenprojecten zullen de investeringen van het Rijk dit jaar toenemen met zo’n drie procent. Ook bedrijven geven weer meer opdrachten voor grond, weg- en waterbouwwerkzaamheden. Dit geldt vooral voor haven- en industrie gerelateerde bedrijven. Dit jaar zal het herstel van de grond, weg- en waterbouwmarkt, bij normaal winterweer, voorzichtig doorzetten. De investeringen van de decentrale overheden en de bedrijven trekken daarbij stevig aan, onder meer door de sterke groei in de woningbouw. Deze sterke groei werkt ook volgnd jaar door in de investeringen van zowel gemeenten als die van energiebedrijven. Onder invloed van verdere economische groei trekken ook de investeringen in industrie en havens verder aan. Als gevolg van de bezuinigungen lopen de investeringen van het Rijk echter iets terug.

Regiononale verschillen zijn beperkt

De bouwproductie in Nederland groeit dit jaar met een half procent, dit na een daling van vier procent in 2013. De regionale verschillen zijn dit jaar beperkt. In Randstad-Zuid (Zuid-Holland) ligt de groei iets boven gemiddeld. In de provincies (Zeeland, Noord-Brabant en Limburg) ligt dit iets boven het landelijk gemiddelde. In Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel, Flevoland en Gelderland krimpt de bouwproductie nog licht. Zowel in Randstad-Noord (Utrecht en Noord-Holland) als in Zuid-Nederland blijft de woningbouw achter, maar de utiliteitsbouw ontwikkelt zich in deze gebieden gunstig. Voor Noord en Oost Nederland blijft de utiliteitsbouw juist achter bij de landelijke ontwikkeling. In Randstad Noord is de groei van de grond, weg- en waterbouw productie sterker dan in andere delen van het land.

Ontwikkeling arbeidsmarkt

Met de sterke terugval van de bouwproductie is ook de werkgelegenheid in de bouw in de jaren 2009 tot 2013 sterk teruggelopen. In de afgelopen vijf jaar is de werkgelegenheid met bijna vijfenzestigduizend arbeidsjaren afgenomen. De werkgelegenheid van zelfstandigen nam de afgelopen jaren iets toe. De verwachting is dat de werkgelegenheid dit jaar nog zal dalen. Het EIB voorziet een verlies van zo’n zestienduizend arbeidsjaren. Alleen de flexibele schil van uitzendkrachten en gedetacheerd personeel neemt enigszins toe. Vanaf volgend jaar verbetert het beeld langzaam in positieve zin. De werkgelegenheid neemt de komende twee jaar naar verwachting met in totaal veertienduizend arbeidsjaren toe.

Bij Van der Valk Hotel Ridderkerk zijn de wensen van gasten leidend

0

In juni 2007 vond de officiële opening plaats van Van der Valk Hotel Ridderkerk. Gasten blijven verrassen en tegelijkertijd het vertrouwde gevoel laten behouden; dat is de afgelopen 8 jaar een leidraad geweest. Zoiets gaat niet vanzelf, maar is een kwestie van inspringen op signalen en hard werken. Directeur Freek van der Valk en marketing & sales manager Krystle van der Valk vertellen over de recente verbouwing op de eerste verdieping en hun toekomstvisie.

“Sinds enkele jaren is de manier waarop mensen vergaderen en ontmoeten duidelijk veranderd. Toen wij in 2007 openden, was het de gewoonte om lang in één zaal te blijven, daarna misschien nog even een drankje te nuttigen en dan op huis aan te gaan. Tegenwoordig gaat het er veel interactiever en dynamischer aan toe. Overleggen in compacte groepjes, korter in een zaal blijven en langer werken in subruimtes; die trend is al een poosje gaande,” legt Freek uit. “We hebben veel ogen en oren op de werkvloer en met elkaar zagen we de veranderende behoefte ontstaan,” vult Krystle aan. “Steeds vaker kregen wij de vraag om zitjes buiten de zaal en besloot men om langer dan voorheen gezellig na te borrelen. Die ontwikkeling heeft ons ertoe doen besluiten om de eerste verdieping geheel te verbouwen. Zowel in uiterlijk als qua functionaliteit is de nieuwe situatie niet te vergelijken met de oude. Van kleurrijk en speels is de ruimte nu vrolijk en warm, met een beetje chique. De lilatinten die de boventoon voerden zijn vervangen door een diepere kleur paars, er zijn twee extra spreekkamers, veel meer werkplekken en een open break-out ruimte met bar in de foyer. Voor het plenaire gedeelte hadden wij alles al in huis om onze zakelijke gasten optimaal te bedienen, maar nu sluit ook het informele gedeelte nog veel beter aan op de wensen van onze gasten. Het totaalplaatje klopt. Die toegevoegde waarde is vandaag de dag nog belangrijker dan vroeger.”

Gasten op maat blijven bedienen

Tapijt, wanden en interieurbouwdelen; alles werd gestript om de nieuwe situatie zo optimaal mogelijk in te delen en in te richten. Het was het waard, want gasten reageren enorm positief op het resultaat na de verbouwing. Freek: “Het woord ‘wow’ valt vaak wanneer mensen het resultaat voor het eerst zien. Dat is een mooi compliment voor al het harde werk van afgelopen zomer. Gasten typeren de verdieping als aangenaam, mooi en fijn in gebruik. Precies wat wij voor ogen hadden, dus onze missie is geslaagd. Het wordt ook gewaardeerd dat het na afloop van een vergadering niet nodig is om eventueel beneden aan de bar nog iets te drinken, maar dat de eerste verdieping nu ook een sociale ontmoetingsplaats is geworden met alle voorzieningen die daarbij  horen. In de zalen zelf zijn we begonnen met het vervangen van de audio-videofaciliteiten en volgend jaar is het tijd voor de volgende stap. Dan zal de techniek in de overige zalen vervangen worden om de audio- en videofaciliteiten naar een nieuwe standaard te brengen. Tijdens het openingsfeest van Van der Valk Hotel Ridderkerk spraken Freek en Krystle met elkaar af dat zij er alles aan zouden doen om ervoor te zorgen dat zij bij het 10-jarig jubileum nog steeds over een modern hotel, passend bij de tijd, zouden beschikken. Op de eerste verdieping is daarvoor in ieder geval een grote stap gezet. De voortekenen voor 2017 zijn eveneens uitstekend. “De wereld verandert in rap tempo, dus wij moeten altijd met de tijd mee. Achterover leunen is geen optie. In 2007 hadden wij niet gedacht dat metamorfose van de zalen in dit stadium prioriteit zou hebben, maar de behoefte van gasten bepaalde anders. En dat is altijd leidend. Wij zijn zo flexibel dat we daar goed op kunnen inspelen. De laatste 5 jaar is er op technisch, functioneel en sociaal vlak veel veranderd. Als dienstverlener ondernemen wij daar actie op. Daarbij kijken we niet alleen naar morgen of volgend jaar, maar ook naar volgende generaties. We doen liever investeringen die goed zijn en waarmee we tijden vooruit kunnen, dan dat we oppervlakkig en gehaast te werk gaan. Dat past ook niet bij de visie van ons familiebedrijf. De verbouwing van onze zalen is verlopen aan de hand van een duidelijke filosofie. Over alles is tot in het kleinste detail nagedacht.” Het nadenken over volgende projecten om gasten op maat te blijven bedienen gaat ook altijd door. Krystle: “Het perfectioneren van de lobby is een volgende prioriteit. Er wordt al druk overlegd met de interieurontwerpers. Vroeger werkten gasten meestal maar even met hun laptop in de lobby, maar tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat Van der Valk Hotel Ridderkerk dient als werkplek voor een hele dag. Daarom willen we die ruimte net even finetunen. Ook qua uitstraling willen we de lobby weer een nieuw gevoel geven. We zijn hier nooit klaar, maar dat is helemaal niet erg. Wij houden, net als onze gasten, van dynamiek en vooruitgang.”

Auto Wüst Mercedes-Benz

0

Bij Auto Wüst, officieel Mercedes-Benz en Smart dealer, met vestigingen in Oud-Beijerland,

Dordrecht en Hellevoetsluis, staat de klant centraal. Dat die bewerking klopt, blijkt wel uit het feit dat het bedrijf dit jaar door klanten voor de tweede maal op rij is onderscheiden als meest klantvriendelijke Mercedes-Benz dealer van Nederland. Marcel Wüst, die samen met zijn broer George de dagelijkse leiding heeft, is dankbaar voor deze blijk van waardering.

Permanent meet Mercedes-Benz Nederland de klanttevredenheid van haar dealers. Van showroom tot en met werkplaats beoordelen klanten de meest uiteenlopende onderwerpen. “Natuurlijk is het ontzettend mooi om te weten dat klanten tevreden zijn, daar doen we het voor! Klanttevredenheid is niet iets wat je iemand oplegt, het is een attitude die van binnenuit komt. De hele organisatie door. Alles wat onze medewerkers doen, gebeurt met 100 procent inzet. Naast bevlogen, zijn onze medewerkers stuk voor stuk door Mercedes-Benz opgeleid en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Kwaliteit leveren en bij de tijd zijn; daar zetten wij hoog op in, al 87 jaar lang. Dat geldt ook voor met je tijd mee gaan, ontwikkelingen niet alleen nauwlettend volgen en daarop inspelen, maar vooral ook voorop durven lopen en nieuwe mogelijkheden creëren. Auto Wüst werd in 1928 als universeel garagebedrijf opgericht door de grootvader van Marcel en George. In deze beginjaren van toenemende mobiliteit was het bedrijf, naast automobielen, gespecialiseerd in reparaties van alles wat met techniek te maken had, met name landbouwwerktuigen. In 1946 werd Auto Wüst Volkswagendealer, wat tot 1967 duurde. Hierna richtte Auto Wüst zich op occasions van alle merken. In deze tijd ontstond ook de passie voor Mercedes-Benz. Sinds 1981 is Auto Wüst Mercedes-Benz dealer voor de Hoekse Waard. 2003 werd het verzorgingsgebied uitgebreid door overname van het huidige bedrijf in Hellevoetsluis en sinds 2011 is het bedrijf ook gevestigd aan de Mijlweg 81 te Dordrecht. Zowel Marcel als George Wüst hebben alle bedrijfsonderdelen van jongs af aan doorlopen. George is sinds 1987 volwaardig in dienst en Marcel vanaf 1993. Door de jaren heen veranderde er veel in de autobranche, maar wat onveranderd is gebleven is dat Auto Wüst staat voor kwaliteit, passie, deskundigheid, betrokkenheid en klantvriendelijkheid. Dat de onderscheiding ‘beste Mercedes-Benz dealer van Nederland’ een verwachting schept voor de toekomst is volgens Marcel en George slechts een logisch gevolg van het jarenlang streven naar maximale klanttevredenheid. “Wij doen er alles aan dat verwachtingspatroon iedere dag waarmaken. Daarom streven wij naar perfectie. Natuurlijk gaat ook bij ons weleens iets mis, maar de manier en mate waarop je het oplost is bepalend voor de toekomstige klanttevredenheid. Niet voor niets is het motto van Mercedes-Benz ‘das Beste oder nichts’.”

Een merk in beweging

Door de jaren heen is Mercedes-Benz een steeds bredere doelgroep gaan aanspreken, merken ook George en Marcel. Steeds vaker is Mercedes-Benz een belangrijke speler als bij de keuze voor een nieuwe auto. Veelal ook bij mensen die de modellen tot voor kort niet overwogen. Hoe komt het dat dit in zo korte tijd is verandert vragen we ons af? “Het imago van Mercedes-Benz is veranderd, aldus Marcel. Attractiever, en voor een prijs die niet hoger is dan een auto van een ander merk in ons segment. Attractiviteit ook bij een snel groeiende groep jongeren en dames die onze modellen weten te waarderen. Niet alleen qua styling, maar vooral ook qua rijden en complete uitrusting. Vroeger werd de gemiddelde rijder getypeerd als een man van middelbare leeftijd met een sigaar en een hoed. Die perceptie klopt vandaag de dag zeker niet meer. Dankzij de ruime keuze in modellijnen is er voor ieder wat wils. We voeren op dit moment 28 aansprekende modellen en het merk is enorm in beweging. In 2015 hebben we al 6 introducties gehad en in 2020 ligt de doelstelling op rond de 40 modellen. Wij groeien mee met die uitbreidingsslag.”

Voordeel door volume

Dat deze veranderingen tot doel hebben meer voertuigen met de ster op de weg te krijgen mag duidelijk zijn. Hoe spelen jullie daar als dealer op in om dit volume omhoog te krijgen? Marcel: “Door scherpe aanbiedingen en een breed en aansprekend showroomaanbod antwoord hij direct. Dat kunnen tijdelijke acties zijn maar belangrijker nog zijn de aanbiedingen die we zelf maken. Op dit moment bieden wij een keur aan voorgeregistreerde auto’s, waarbij het voorraadvoordeel voor klanten flink oploopt. Een nieuwe Mercedes-Benz voor de prijs van een jonge occasion zeg maar. Veelal worden deze auto’s aangeboden met het Buy and Drive label van Auto Wüst. Maar ook op niet voorgeregistreerde auto’s kan een enorm voordeel zitten vult George aan. Voor de zakelijke rijder heeft Auto Wüst, zeker dit jaar nog genoeg moois in petto. Voor veel modellen gaat de bijtelling omhoog per 1 januari 2016. Zo worden op dit moment de allerlaatste C350e plugin hybrids met 7% fiscale bijtelling aan de man/vrouw gebracht. Volgend jaar gaat die naar 15%, overigens nog steeds lager dan de meeste auto’s in het premium segment die naar de 25% bijtelling opgetrokken worden. Maar, voor wie dit jaar nog wil genieten van onze speciale leaseeditions met verlaagde bjtelling, we hebben ze nog beschikbaar zeggen de broers bijna in koor. Ook voor 2016 staan er weer diverse introducties op stapel waar wij veel van verwachten, zoals bijvoorbeeld de C-klasse Coupé, de S-klasse cabriolet en de nieuwe E-klasse. Ook de GLC zal ongewijzigd populair blijven. Deze SUV werd al dit jaar gepresenteerd als de opvolger van de GLK en gooide hoge ogen. Onze aanbiedingspolitiek zullen we verder doorzetten, waardoor we bestaande en nieuwe modellen kunnen blijven aanbieden voor een meer dan concurrerende prijs. Op social media is Auto Wüst actief, dus geïnteresseerden kunnen Wüst ook daar altijd volgen en acties en aanbiedingen in de gaten houden. Bezoek daarvoor ook eens www.autowust.nl.”

Een bezoek aan het Carel Wüst Museum, op de tweede verdieping van de vestiging aan de Mijlweg 81 in Dordrecht, is zeker de moeite waard! Het werd enkele jaren geleden door Marcel en George gerealiseerd en toont een privécollectie van ruim 50 automobielen. “Het is tijdens kantooruren vrij toegankelijk voor geïnteresseerden. De oldtimers en youngtimers zijn volledig authentiek en bieden bezoekers inzicht in de ontwikkeling van de automobiel door de jaren heen. Met het uitdragen van de merkbeleving zit het dus op meerdere fronten wel goed. Het helpt daarbij dat Auto Wüst een door familie geleid bedrijf is. Daardoor zijn de lijnen kort en weten George en Marcel precies wat er binnen alle gelederen gebeurt. Auto Wüst is groot geworden door klein te blijven én door kwaliteit altijd als eerste vereiste te hebben. Het is prachtig dat klanten dat op waarderen en Auto Wüst voor de tweede keer op rij hebben uitgeroepen tot meest klantvriendelijke Mercedes-Benz dealer van Nederland.” U vind Auto Wüst aan de Mijlweg 81 in Dordrecht, Jan van de Heijdenstraat 29 in Oud-Beijerland en aan de Rijksstraatweg 38 in Hellevoetsluis. Of natuurlijk op www.autowust.nl

Anders kijken, anders denken, anders doen!

0

Business Meets Rabo op 10 november

Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde organiseert alweer de achtste editie van Business Meets Rabo. Business Meets Rabo is het zakelijke inspiratie- en netwerkevenement  voor ondernemers uit Ridderkerk, Rhoon, Barendrecht en Heerjansdam.

Business Meets Rabo staat dit jaar in het teken van ‘anders kijken, anders denken, anders doen’, maar waarom eigenlijk? Het gaat toch goed zo, waarom zou ik nu anders gaan kijken? Wat levert dat mij op? Inspirerende sprekers die al ‘anders kijken, anders denken, anders doen’ gevenu tijdens de avond antwoord op deze vraag. In dit artikel alvast meer informatie over de sprekers.

De wereld verandert en daarmee ook de wereld van de ondernemer. Digitalisering en social media hebben grote invloed op onze manier van werken. Kennis is breed beschikbaar en wordt gedeeld via alle mogelijke kanalen. We zijn een netwerksamenleving geworden. Mensen verbinden zich aan elkaar. Formeel, informeel en in een steeds veranderende samenstelling. Het ondernemerschap verandert. Er worden andere kwaliteiten gevraagd van een ondernemer. De ondernemer van de toekomst gaat op onderzoek uit, ontdekt en gebruikt nieuwe technologieën die de koers van het bedrijf bepalen, de ondernemer leert van andere ondernemers, leert van andere branches en van nieuwe werknemers.

Inspirerende sprekers

Tijdens de avond gaat presentatrice Kim Coppes in gesprek met ondernemers Peter Etman van Tamoil en Vincent van Zon van EntertheMothership over het thema. Ook professor Cor Molenaar en organisatiestrateeg Danny Mekić sluiten aan bij dit gesprek. Een interessante groep mensen die allemaal in staat zijn om anders te kijken, te denken en te doen.

Cor Molenaar

Cor Molenaar is als hoogleraar niet alleen bekend van de trends en ontwikkelingen in het marketingvak, maar voorspelt, voorziet en doorziet ook het gedrag van consumenten en winkeliers. Op dit moment is hij een veelgevraagd hoogleraar binnen de overheid, want daar spelen ze met de lastige vraag  hoe ze de toenemende leegstand in  winkelgebieden kunnen stoppen.

Danny Meki´c

De tweede spreker van Business Meets Rabo is Danny Mekić. Hoeveel ondernemers kunnen zeggen dat zij al op hun 28e als adviseur aan tafel hebben gezeten bij KLM, de Belastingdienst en Randstad? Danny Mekić kan dat zeggen. Hij is ondernemer, investeerder, jurist en opiniemaker. Hij startte al op zijn vijftiende zijn eerste bedrijf, vervolgens besloot hij de middelbare school niet af te maken om zich volledig te richten op het ondernemerschap. De mensen die het voor het zeggen hebben in de grote bedrijven luisteren aandachtig als hij spreekt. Ze hebben inmiddels geleerd om Mekić niet aan de kant te schuiven maar hem te omarmen. Mekić is een expert op het gebied van social media en weet precies hoe hij deze effectief in kan zetten. Hij noemt zichzelf dan ook een ‘social media-architect’.

Vincent van Zon

En dan de derde deelnemer aan het gesprek: dat is Vincent van Zon. Hij werkt bij een  bijzonder bedrijf. Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de  nieuwe Markthal in Rotterdam. Een bedrijf dat leeft van de kunst en dat is op zijn minst opvallend te noemen. Toch is dat precies wat EntertheMothership doet. Vincent van Zon is sinds 2014 partner bij EntertheMothership Art Consultancy waar hij een samenwerking aan ging  met Kunstenaar Jeroen Everaerts. Zijn bedrijf maakt al tien jaar kunstproducties in gebouwen en publieke plekken. Eerder was Van Zon directeur bij de Marlies Dekkers Group. Maar waarom koos hij voor EntertheMothership? Deze vraag zal hem zeker voorgelegd worden op 10 november a.s.

Peter Etman

En de vierde spreker in het gezelschap op het podium is Peter Etman, sinds 1998 CEO van Tamoil Nederland. Nieuwsgierig zijn wij naar zijn toekomstvisie op vervoer. Want dat de wereld van vervoer op het punt staat om radicaal te veranderen is een ding wat zeker is. Elektrisch vervoer is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Steeds meer initiatieven op dit gebied zullen ons leven radicaal beïnvloeden. En wat doe je dan als oliemaatschappij? Hoe blijf je bestaan en welke keuzes maak je om klaar te zijn voor die toekomst? Dat en meer komt tijdens de avond ter sprake.

Joke Hermsen

Maar voor dat al deze boeiende sprekers het podium betreden, zetten we de tijd even stil. Filosofe Joke Hermsen neemt u mee in de tijd met haar lezing ‘Stil de tijd: Kairos. Een nieuwe bevlogenheid’. Hermsen vertelt over de Griekse god van het ‘geschikte ogenblik’ en de juiste menselijke maat. Zij stelt dat de homo digitalis in opkomst is en de verregaande technologisering van de mens een onomkeerbaar feit is. Het is zaak onze aandacht op het menselijke van de mens te blijven richten. Wat doet de mens van de machine verschillen? Het antwoord is: creativiteit, empathie en het vermogen opnieuw te beginnen. En dat lijkt dan weer naadloos aan te sluiten bij de netwerksamenleving waarin technologie en het menselijk contact de belangrijkste twee componenten zijn.

Kim Coppes gaat op een prikkelende manier het gesprek aan met de gasten. Zodat u aan het einde van de avond geïnspireerd bent om anders te kijken, anders te denken en anders te doen.