In Amerika schijn je als ondernemer pas serieus te worden genomen vanaf je eerste faillissement. Een faillissement wordt ook in Nederland steeds meer als een nieuwe start en/of mogelijkheid tot herstructurering gezien. Een (concurrerende) partij die tot zaken komt met de curator (de “Overnemer”) kan er echter belang bij hebben dat de gefailleerde ondernemer zijn activiteiten niet doorstart. Zowel een Overnemer als een gefailleerde ondernemer die diens activiteiten doorstart (de “Doorstarter”) kunnen zich bovendien geconfronteerd zien met concurrentie door voormalig werknemers van gefailleerde. De vraag kan echter rijzen of concurrentie met de Overnemer en/of Doorstarter wel altijd mogelijk is.
In het algemeen kunnen (voormalige) werknemers van een gefailleerde onderneming niet aan hun (eventuele) concurrentiebeding worden gehouden. Ook een Doorstarter zal veelal niet aan een concurrentiebeding zijn gebonden. Toch kan in dergelijke situaties sprake zijn van concurrentie door de voormalig werknemers en/of de Doorstarter die niet is toegestaan. Uit de (beperkte) rechtspraak die op dit gebied is gewezen, blijkt dat bij afwezigheid van een concurrentiebeding niet snel sprake zal zijn van onrechtmatige concurrentie. In beginsel is concurrentie toegestaan. Ook als hierbij gebruik wordt gemaakt van kennis of informatie die is verkregen in dienst van de gefailleerde. Dit kan bijvoorbeeld anders zijn indien het (door de Overnemer of Doorstarter) aangekochte klantenbestand door derden met wervende teksten worden benaderd. Ook het stelselmatig benaderen van het betreffende klantenbestand lijkt over het algemeen niet de goedkeuring van de rechter te krijgen.
Duidelijk is evenwel dat deze grenzen minder goed zijn vast te stellen én minder strikt zijn dan in het geval dat een beroep kan worden gedaan op een concurrentiebeding. Door de afspraken met de curator op de juiste wijze vorm te geven, kunnen bijvoorbeeld werknemers ondanks het faillissement aan het concurrentiebeding worden gehouden. Zo zou in een overeenkomst met de curator kunnen worden opgenomen dat deze recht heeft op een “bonus” als deze het (voormalige) personeel aan hun concurrentiebeding houdt. Een rechter die een dergelijk geval krijgt voorgelegd, zal (eerder) oordelen dat concurrentie door de (voormalige) werknemers niet is toegestaan.
Uit het bovenstaande volgt dat concurrentie met een Overnemer en/of Doorstarter zeker niet altijd is toegestaan. Het zijn (mede) de afspraken met de curator die van groot belang kunnen zijn voor de rechtspositie van de Overnemer en/of Doorstarter. Om die reden verdient het aanbeveling advies in te winnen voordat u tot een overname of doorstart komt.
In onzekere tijden neemt de tendens om te sparen toe. Het idee hierachter is, dat vermogen op een spaarrekening niet in waarde daalt door marktontwikkelingen, maar wel groeit door de rentebijschrijvingen. Uiteraard is het verstandig wat geld op een spaarrekening te hebben, maar het is een misvatting dat sparen de veiligste manier is om geld te reserveren. Wat zijn de risico’s?
Garantie risico
Banken kunnen failliet gaan, denk aan Lehman Brothers, Icesave en DSB.
Van overheidswege is er een garantie tot € 100.000,-. Heb je meer geld op de spaarrekening, dan ben je dat kwijt. In Europa is er discussie om het garantiebedrag te verlagen tot € 50.000,-.
Inflatie risico
Wanneer de inflatie hoger is dan de spaarrente, neemt de koopkracht af. Wie voor lange tijd geld opzij zet, doet er dus goed aan dit risico mee te wegen.
Risico van een lage rente
Banken hebben hun spaarrentes sterk verlaagd. Zo laag dat men zich kan afvragen of het nog wel zin heeft om te sparen. Na aftrek van belasting en inflatie blijft er minder dan niets over. Dit kan ertoe leiden dat beoogde doelen, zoals bijvoorbeeld de opbouw van een pensioenkapitaal, niet behaald worden.
Vermogen beschermen tegen inflatie
Aandelen worden gezien als een goede afdekking van het inflatierisico. Inflatie gaat meestal gepaard met toenemende economische bedrijvigheid en toenemende bedrijfswinsten. Dit is positief voor aandelenkoersen en het dividendrendement. Bovendien profiteren bedrijven met langlopende verplichtingen van inflatie, omdat schulden relatief kleiner worden.
Obligaties waren de afgelopen twee decennia een interessant alternatief. De rente is nu echter zo laag dat het risico op een rentestijging steeds groter wordt. Obligaties met een lange looptijd zijn hier gevoelig voor. Veel beheerders geven daarom momenteel de voorkeur aan obligaties met een korte looptijd.
De toegevoegde waarde van een goed gespreide beleggingsportefeuille
Uiteraard hebben inflatie en belasting ook invloed op het rendement van andere beleggingen. Bovendien lopen beleggers een beleggingsrisico. Een degelijk beleggingsproces maakt het goed mogelijk om te profiteren van de kansen op financiële markten. Aandelen kunnen in waarde stijgen en hogere dividenden uitkeren. Obligaties kunnen naast de vaste rente ook koerswinst opleveren. Door de juiste persoonlijke mix van beleggingscategorieën kan de belegger tot een beter resultaat komen, wat op termijn leidt tot een hogere eindwaarde.
Conclusie
Sparen heeft wel degelijk een functie, maar vooral als buffer voor onvoorziene uitgaven of voor inkomen op de korte termijn. Geld dat voor langere termijn opzij wordt gelegd, kan beter in een gespreide beleggingsportefeuille worden ondergebracht. Niet alleen voor meer kansen op groei, maar vooral ook omdat het veiliger is.
Het gebeurt gelukkig niet elke dag, maar het kan iedereen overkomen. Als de FIOD contact met u zoekt, bedenk dan één ding, de medewerkers zijn professionals en willen scoren! Om de analogie met het voetbal even vol te houden, u bent in deze wedstrijd waarschijnlijk amateur en staat 3-0 achter voordat u met de ogen heeft kunnen knipperen.
Vanzelfsprekend heeft u niets verkeerd gedaan, maar het kan zomaar gebeuren dat u verzuimd heeft een melding te doen onder de Wet Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT), zonder dat u zich van deze, of een andere verplichting, bewust was.
Hieronder dus enige tips:
Als de FIOD zich meldt, laat hen niet binnen en vraag een afspraak te maken. Op deze wijze kunt u uw adviseur uitnodigen bij het gesprek aanwezig te zijn. Alleen als de FIOD een bevel tot doorzoeking heeft moet u hen binnen laten.
Zoals gezegd, de FIOD medewerkers zijn profs en staan dus meestal binnen voordat u iets heeft kunnen tegenwerpen.
In dat geval;
leidt hen naar een spreekkamer waar verder geen administratie aanwezig is;
vraag om identificatie en maak hier een kopie van. Indien de medewerkers hieraan niet meewerken, vraag dan een visitekaartje of schrijf de namen op;
Vraag wat ze komen doen, verzamel zoveel mogelijk informatie, maar verstrek geen informatie. Op vragen van de FIOD hoeft u niet te reageren. Doe dat ook niet.
Zodra de FIOD u waarschuwt dat u mag zwijgen, wordt u gehoord als verdachte en kunt u alleen nog maar zwijgen. Deze waarschuwing kan ook tussentijds in het gesprek komen, als u van getuige verandert in verdachte.
U zegt dan het volgende: “Mij is verteld dat ik verdachte ben. Ik verzoek u mij in de gelegenheid te stellen om mijn advocaat te bellen. Ik vraag u de processtukken voor mijn advocaat klaar te leggen. Als u mij daarna gaat verhoren, wil ik dat mijn advocaat daarbij aanwezig is. Tenminste totdat ik met mijn advocaat heb gesproken over de verdenking tegen mij en de daaraan ten grondslag liggende stukken doe ik een beroep op mijn zwijgrecht. Of ik later op uw vragen antwoord geef, zal ik met mijn advocaat bespreken.”
Bel uw advocaat en zorg dat u hem in persoon te spreken krijgt. Heeft u geen advocaat, dan kunt u zich richten tot Hertoghs advocaten te Breda (076-520 22 66), dit is een –landelijk werkend- kantoor gespecialiseerd in FIOD-zaken (www.hertoghsadvocaten.nl).
Wie een ondernemer vraagt naar het meest waardevolle van zijn bedrijf, krijgt vaak als antwoord: mijn personeel. Anderen meten meestal aan het personeelsbestand af of je wel een fraai bedrijf hebt. Maar nu, in tijden van crisis, lijkt dit waardevolle bezit steeds meer gezien te worden als een kostenpost. Die nieuwe zakelijkheid is prima, maar laat je dan ook leiden door de cijfers, niet door emotie.
Het leidt geen twijfel dat de personeelskosten een belangrijk deel van de bedrijfskosten vormen. Het gaat daarbij niet alleen om het salaris dat de werknemer verdient, maar om het totale pakket aan sociale voorzieningen, pensioenen en secundaire arbeidsvoorwaarden zoals de auto, iPad en smartphone. Het is in de huidige tijdsgeest zeker van belang dat personeel en bedrijf met elkaar in balans blijven. Personeel en kosten zijn immers belangrijke sturingselementen voor de prestaties van uw bedrijf en voor het resultaat dat onder aan de streep wordt gegenereerd. “Het is een kwestie van zakelijk afwegen” zou je denken. Dat blijkt toch anders te liggen. Wij voeren de salarisadministratie voor zo’n 4.000 bedrijven en ervaren dat nergens in het bedrijf zoveel beslissingen op emoties worden gebaseerd als in personeelsbeleid. Dat is niet zo vreemd.
Uit de bocht door polderen
Het Nederlandse Poldermodel heeft ervoor gezorgd dat we een stelsel van regelingen hebben dat in essentie eenvoudig is, maar dat door politieke compromissen haast ondoorgrondelijk is geworden. Dit maakt dat veel ondernemers hun salarisadministratie uitbesteden en zichzelf daarmee van een lastige materie verlossen. Daar is niets mis mee, mits je blijft nadenken over die materie. Zo niet, dan zou je in verkeerstermen kunnen zeggen dat ondernemers de macht over het stuur dreigen te verliezen. Er zijn legio ondernemers die, wanneer ze hun gedachten nagaan, moeten erkennen ooit ergens uit de bocht te zijn gevlogen.
Zelf sturen
Dat je de macht over het stuur dreigt te verliezen is vreemd, want een ondernemer is iemand die graag zèlf aan de knoppen draait, zelf dingen wil overzien. Waarom zou dat bij de personeelskosten niet kunnen? Uitbesteden is wat anders dan afstand doen. Zoek een partner die wel zaken uit handen neemt en die je goede en zinvolle informatie verschaft, maar die niet het stuur overneemt. Samenwerken is het codewoord.
Eigen dashboard
Salarisadministratie moderne stijl is meer dan de bruto-nettoberekening en de aangifte loonheffing. De salarisadministratie bevat een bulk aan informatie. Moderne systemen kunnen deze informatie sorteren, bundelen en vooral heel tastbaar presenteren. Zodat het overzicht weer terug is. De moderne accountant werkt niet solistisch, die zoekt juist samenwerking om te zorgen dat u het dashboard krijgt waarmee u kunt navigeren.
Zodat u bijvoorbeeld in één oogopslag inzicht heeft in de totale personeelskosten per afdeling, per medewerker, de leeftijdsopbouw in uw onderneming, het verzuim, de verlofdagen en de kosten van de leaseauto’s. DRV kan u dit inzicht on-line bieden. Waardevolle sturingsinformatie over uw eigen bedrijf, uw mooiste investering. Lees zelf de meters af en ervaar het gevoel van een comfortabele wegligging. Over emotie gesproken!
Een merk is de aanduiding van een product of dienst. Een merkhouder heeft juridische bescherming indien hij zijn merk heeft geregistreerd. In de Benelux vindt de registratie plaats bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Inschrijving van het merk geeft de ondernemer het exclusieve recht om het merk voor een periode van minimaal 10 jaar exclusief in de Benelux te gebruiken.
Een merk dient te beschikken over onderscheidend vermogen. Dit houdt in dat het merk zich moet lenen om de waar waarvoor de inschrijving wordt aangevraagd, als afkomstig van een bepaalde onderneming te identificeren en dus om deze waar van die van andere ondernemingen te onderscheiden. Het onderscheidend vermogen van een merk moet worden beoordeeld op basis van de waren of diensten waarvoor de inschrijving van het merk is aangevraagd en van de perceptie door de betrokken marktsectoren, bestaande uit de consumenten van die waren en diensten. Volgens rechtspraak van het Hof van Justitie gaat het om de vermoedelijke perceptie van een normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument van de betrokken categorie waren of diensten. Tekens die geen onderscheidend vermogen hebben, kunnen niet worden ingeschreven. Ingeschreven merken die onderscheidend vermogen missen, kunnen door de rechter nietig worden verklaard. Tegen deze laatste maatregel liep een eisende partij recentelijk bij de rechtbank Utrecht aan.
Eiseres had haar merk LIMO in 1990 voor aanmaak limonade gedeponeerd. Vrumona deponeerde in 2010 een beeldmerk voor haar product Sisi Fruit Limo. Eiseres vorderde staking van dit merk nu dat inbreuk zou maken op haar geregistreerde merk LIMO. De rechtbank stelt dat het woord ‘limo’ moet worden beschouwd als een voor de hand liggende afkorting van het woord ‘limonade’. Het woord kan ook worden gezien als afkorting voor het woord ‘limousine’, maar gelet op de aard van de waar ligt voor de hand dat de consument het woord als afkorting van limonade zal opvatten. Het woord limonade is beschrijvend voor de verkochte waar (siroop, aan te lengen met water). Nu het merk van eiseres niet meer bevat dan de voor de hand liggende afkorting van het woord ‘limo’ zal de consument het merk LIMO niet zien als een aanduiding van de herkomst van de waar, maar als een beschrijving van de inhoud van de waar. De rechtbank oordeelt dat het merk LIMO zodanig beschrijvend is dat het ieder onderscheidend vermogen mist en spreekt de nietigheid van het merk uit. Uit de uitspraak volgt dat u als ondernemer uw merkrechten goed dient te bewaken en u goed moet laten adviseren alvorens een procedure te starten. De gevolgen kunnen – zoals blijkt – immers groot zijn.
Als er een geschil is gerezen dat men zelf niet meer kan oplossen, neemt men vaak een advocaat in de hand. Doorgaans zoekt men dan een raadsman, die niet alleen zijn vak verstaat, maar die tevens een indrukwekkende persoonlijkheid heeft. Deze mag de wederpartij best wat angst inboezemen, want het gaat toch om een rechtsstrijd en daarvoor is een gezonde dosis strijdlust noodzakelijk.
Kortom: advocaten worden niet ingehuurd om aardig te zijn. Een beetje eng is vaak een pré.
Voorts wordt van een advocaat verwacht dat hij ad rem is en overal een weerwoord op heeft. Het vliegen van anderen afvangen, moet hem in het bloed zitten. Als de ander een goed argument aanvoert, dan gaat de advocaat daar niet op in, maar hij kiest meteen de tegenaanval op de zwakste plek van de andere partij. Een advocaat moet zich richten op het uitvergroten van het eigen gelijk, terwijl de sterke of redelijke argumenten van de ander van tafel worden geveegd.
Kortom: advocaten zijn sluw, gelijkhebberig en spreken de halve waarheid.
Advocaten werken op basis van een uurtarief. Hoe meer tijd ze besteden aan een zaak, hoe meer ze verdienen. Zij hebben dus geen belang bij een snelle zakelijke schikking. Hoe meer rechtszaken en hoe langer deze duren, hoe beter.
Kortom: advocaten zijn niet oplossingsgericht, maar maken de problemen groter om zoveel mogelijk te verdienen.
Natuurlijk is dit een karikatuur van de werkelijkheid, maar dat advocaten vaak gelijkhebberige ruziezoekers zijn, is wellicht meer dan alleen een vooroordeel. Hoe dan ook, dit beeld bepaalt het imago van een advocaat. Een enkele keer heb je daar als advocaat baat bij, bijvoorbeeld als je onverwacht wordt benaderd door een voormalige tegenstander. De reden: “U heeft mij toen zo genadeloos te grazen genomen, ik heb nu een conflict met iemand, die ik graag hetzelfde toewens!”
Maar doorgaans zit dit imago mij een beetje dwars, zeker als het gaat om de zakelijke markt. Daar zijn onze klanten ondernemers of non profit instellingen, die nuchter met een juridische kwestie om willen gaan en hun raadsman zeker geen blanco check willen geven om in oeverloze procedures te verzanden. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel kwesties waarbij het er juist om gaat dat een conflict voorkomen wordt, bijvoorbeeld door middel van een juridische verantwoord contract.
Wat nu te doen? Dan maar aardig zijn? Nee,een goede advocaat is als een Kameleon. Hij kan de kleur van de achtergrond aannemen en onzichtbaar vliegen vangen. Of hij kan een angstaanjagende kleur aannemen waardoor roofdieren op de vlucht slaan. Die veelkleurigheid betaamt ook een advocaat. Wij zullen steeds de juiste rol en aanpak moeten kiezen welke de belangen van onze klant het beste dient. Als onzichtbare adviseur op de achtergrond, als constructieve procesbegeleider of als afschrikwekkende vechtjas op de voorgrond. Zijn we dan enge mensen? Of gewoon goede professionals? Zegt u het maar!
Vrienden van Rijnmond Business troffen elkaar op dinsdag 11 september bij Lommerrijk aan de Straatweg 99 in Rotterdam voor een uitstekend verzorgde BOB borrel. BOB staat voor Business Ontmoet Business. Anders gezegd: ondernemers ontmoeten elkaar in een unieke ambiance om onder het genot van een drankje en een hapje in een ongedwongen sfeer met elkaar te kunnen praten over de zaken die hen bezighoudt. Dit keer waren de ‘Vrienden van Rijnmond Business’ te gast bij het fraai aan de Bergseplas gelegen Lommerrijk.
Na een Prosecco als welkomstdrankje te hebben ontvangen werden de gasten toegesproken door Rijnmond Business uitgever Kees van ’t Zelfde. Hij constateerde dat er weer veel nieuwe gezichten aanwezig waren en dat de ‘Vrienden van Rijnmond Business’ er steeds meer leden bij krijgt. Sterker, de groei neemt steeds sneller toe. Dat blijkt ook wel uit het groeiend aantal bezoekers van de BOB borrel. Er waren maar liefst ruim 130 ondernemers aanwezig. Na het welkomstwoord, een korte presentatie over Lommerrijk door directeur Monique Delfgaauw en de verloting van een door Lommerrijk aangeboden rondvaart met Prosecco en hapjes op een boot op de Bergseplas, een door Jewel Trend uit Ridderkerk aangeboden dames- of herenhorloge naar keuze, twee door Rijnmond Business aangeboden toegangsbewijzen voor een concert van Jan Smit in Ahoy inclusief hapjes en drankjes in de ABC Club van Ahoy, twee door Rotterdam Topsport aangeboden toegangsbewijzen in een VIP box voor het WK honkbal en een bedrijfsprofiel in Rijnmond Business, konden de bezoekers genieten van een heerlijk buffet eveneens aangeboden door Lommerrijk. De aanwezige ondernemers, zijn niet alleen lezer van dit blad maar tevens ‘Vriend van Rijnmond Business’, komen niet alleen uit Rotterdam, maar uit de hele regio. Dit maakt, samen met het feit dat de ondernemers uit vele verschillende branches en van diverse grootte van hun onderneming lid zijn deze ‘Vriendenclub’, ook zo bijzonder. Bij vertrek ontvingen alle bezoekers nog een goodybag met daarin ondermeer een lekker luchtje. Wilt u ook lid worden van de ‘Vrienden van Rijnmond Business? Stuur dan een mailtje naar kees@rijnmondbusiness.nl. Geef aan of u persoonlijk lid ( 95 euro per jaar!), of een bedrijfslidmaatschap (160 euro per jaar!) wenst. Met een bedrijfslidmaatschap mag u zelfs twee collega’s meenemen naar de BOB borrel. De volgende BOB borrel organiseert Rijnmond Business samen met MeerBusiness. We zijn dan te gast bij RTV Rijnmond. De volgende BOB borrel is op 9 oktober aanstaande van 17.30 tot 20.30 uur.
Streeft u naar een hechtere band met uw relaties of werknemers? Dan is een lidmaatschap van de Ahoy Business Club zeker het overwegen waard. Ahoy is immers zo veelzijdig dat het elke doelgroep kan bekoren. Erika Bronkhorst, Manager Ahoy Business Club en Gert-Jan van den Nieuwenhoff, General Manager Business to Business Events, vertellen over de privileges en voordelen die de Ahoy Business Club biedt, de grote stappen die zijn gemaakt en over hoe zij de zakelijke klant na deze vernieuwing nog beter van dienst kunnen zijn.
Het initiatief voor de Ahoy Business Club is enkele jaren geleden genomen door Van den Nieuwenhoff. “Ik vond het apart dat business clubs in voetbalstadions heel vanzelfsprekend waren en zelfs in een enkel theater, maar dat Ahoy er geen had. Vooral omdat er in Ahoy een keur van evenementen is; voor elk wat wils en het hele jaar door!”
Door die diversiteit is het voor ondernemers dé uitgelezen locatie om relaties op een unieke manier te ontvangen of te netwerken. Dit kan in de meest uiteenlopende sferen, passend bij ieders smaak. Bronkhorst: “Een lid van onze business club krijgt bij Ahoy waar voor zijn geld want het aanbod aan evenementen is groot en enorm afwisselend. In Ahoy tellen we ongeveer 100 dagen per jaar waarop men een evenement kan bijwonen. Dat is heel wat meer dan het aantal wedstrijden dat een club speelt in de Nederlandse voetbalcompetitie.” Ahoy biedt een mix van muziek, gezinsvoorstellingen, sport en ook de meest uiteenlopende beurzen. “Het unieke is dat er altijd wel een evenement is, dat een specifieke doelgroep aanspreekt. Of het nou toptennis is of wereldcircus, internationaal vermaarde topartiesten of nationale volkszangers; alles is te bewonderen in Ahoy.”
“Na de verbouwing van Ahoy, die werd afgerond in januari 2011, kunnen we onze zakelijke relaties nog beter van dienst zijn. Zo hebben we nu dus de beschikking over de Ahoy Business Lounge. Hier ontvangen we de leden van de Ahoy Business Club en hun genodigden, met alle egards die je van een professionele organisatie als Ahoy mag verwachten,” legt Van den Nieuwenhoff uit. Bronkhorst vult aan: “We merken dat onze zakelijke relaties het op prijs stellen dat ze bij ons hun eigen randvoorwaarden kunnen creëren. Wij bieden namelijk altijd maatwerk. Een bedrijf dat technische voorzieningen nodig heeft voor een presentatie en aansluitend een buffet in de vergaderruimte wenst, kunnen we net zo goed helpen als een relatie die zijn of haar voltallige personeel na afloop van een evenement, in een speciale setting wil ontvangen.”
Leden van de Ahoy Business Club worden altijd direct geïnformeerd zodra er een nieuw concert of evenement op de agenda wordt gezet. Zo zijn zij altijd als eerste op de hoogte. Bronkhorst: “Toen vorig jaar bijvoorbeeld bekend werd dat Coldplay hier zou optreden, bleef mijn telefoon rinkelen. Dat is overigens wel vaker zo, ook als bijvoorbeeld De Vrienden van Amstel worden aangekondigd of als een bekende tennisser zich aanmeldt.”
De Ahoy Business Club heeft in korte tijd een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Want niet alleen biedt zij een volledig lidmaatschap aan, waarbij bedrijven ten minste twee en maximaal zes business seats kunnen afnemen. Daarmee heeft men het gehele jaar de mogelijkheid om samen met genodigden een concert of evenement bij te wonen en optimaal te genieten van de ambiance van het vernieuwde Sportpaleis. Vrij recentelijk zijn ook Premium Seating Arrangementen aan het pakket toegevoegd. Bij het Premium Seating Arrangement kan men per jaar vier concerten of evenementen bezoeken, waarbij steeds zes Business Seats op de eerste ring worden afgenomen. Vanzelfsprekend biedt een lidmaatschap of een Premium Seating Arrangement meer privileges zoals een aantal parkeerkaarten, catering, begeleiding door hostesses en meer.
Voor de nabije toekomst tipt Van den Nieuwenhoff drie evenementen in het bijzonder. “Ten eerste de Spaanse Rijschool, die slechts een keer per vijf jaar te zien is in Nederland. Op 9, 10 en 11 november is dit hippische instituut bij ons te aanschouwen. Van 7 tot en met 9 december is er Cirque du Soleil en van 21 tot en met 30 december is er het traditionele Kerstcircus Ahoy. Om medewerkers aan het einde van het jaar te bedanken voor hun inzet, zijn deze familie-evenementen uitermate geschikt. Het leidt gegarandeerd tot een mooie herinnering.”
Woensdag 12 september vonden de Tweede Kamer verkiezingen plaats. Grote winnaars waren VVD en PvdA. Wie had zo’n uitslag zien aankomen, wat betekent deze uitslag, slagen deze twee partijen erin om samen een coalitie te vormen, wat staat ons als ondernemers en als burgers te wachten en wat zou een nieuw kabinet als een van de eerste zaken aan moeten pakken. Vragen die wij stelden aan Wim van Sluis, voorzitter Deltalinqs, Bruno Tideman, voorzitter MKB Nederland afdeling Rotterdam en Jos van der Vegt, voorzitter Kamer van Koophandel Rotterdam.
Wim van Sluis, voorzitter Deltalinqs
Had u deze uitslag verwacht?
Niet helemaal maar wel gehoopt. Het was moeilijk te voorspellen natuurlijk maar ik denk wel dat dit resultaat heel bemoedigend is. Twee grote partijen en de rechter en de linkerkant (PVV en SP), zijn fors kleiner geworden. Ik denk dat dit voor Nederland goed is. Nu hoor je wel stemmen opgaan die zeggen dat dit niet is wat de kiezer gewild heeft. Dat lijkt me raar want er is zo gestemd. Het is gewoon een fantastische uitslag, de kiezer heeft gesproken dus klaar. Zeggen dat ze het zo niet gewild hebben is echt onzin. Dus daar moeten de zogenaamde deskundigen niet over zeuren? Nee, dit is gewoon de uitkomst.
Denkt u dat VVD en PvdA samen een coalitie (kunnen) vormen?
Het zou mijn voorkeur hebben dat ze er samen uitkomen en misschien een afspraak maken met het CDA en de Eerste Kamer. Ik denk dat het voor de hand ligt dat ze het met zijn tweeën doen, vaart maken en ze er snel uit zijn. Ik hoop dat ze een mooie raamovereenkomst maken en niet alles dicht timmeren. Dus een beetje flexibel blijven op de oplossingen. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat er genoeg steun binnen de Eerste Kamer is om datgene wat nodig is te doen. Een derde partij erbij lijkt me niet zinvol en is ook niet nodig. Met VVD en PvdA heb je een stevige coalitie en ook een stevige oppositie en dat is niet verkeerd.
Is deze uitslag gunstig voor ondernemend Nederland?
Absoluut. Er zit van alles wat in. Wat overheerst is toch al dat gedoe met die euro, althans de betrouwbaarheid van Nederland als partner in de euro, die staat niet meer ter discussie en dat is natuurlijk voor ondernemend Nederland belangrijk. Ik denk dat deze twee partijen met een goed economisch programma er uit kunnen komen. De een past misschien wat meer op de kassa en de ander houdt het ook sociaal. Daar is dus niks verkeerd mee. Ik hoop dat er een goede balans komt, het kan natuurlijk niet zo zijn dat het van alles niks is.
Wat zou een nieuw kabinet volgens u als eerste aan moeten pakken?
De woningmarkt, vertrouwen scheppen in de woningmarkt en de pensioenen. Er moet geldverruiming komen in Nederland, nu staat het MKB veel te veel vast en dat is natuurlijk totaal onnodig. De kansen zijn er maar ja op dit moment is het natuurlijk moeizaam ondernemen, de consument houdt de hand op de knip en een investering kun je bijna niet meer doen want ook de bank is voorzichtig. Dus moet zo snel mogelijk de geldton verruimt worden. Dat zit toch vast in de pensioenfondsen en de spaarfondsen, zo simpel is het. Dus daar moet zo snel mogelijk wat mee gebeuren. En ja de woningmarkt moet weer vlot getrokken worden, ik denk dat dat ook kan. Zekerheid en duidelijk geven over het hypotheekverhaal op lange termijn, dat zou je eigenlijk kaderbreed moeten doen dus dat daar geen discussie meer over is in de Kamer. Tenslotte denk ik dat je met de zorg duidelijkheid moet scheppen. Niet mensen alleen maar nog meer op kosten jagen.
Kijkend naar onze haven, de werkgelegenheid en economische ontwikkeling van de haven. Wat moeten ze vooral doen? Wat het kabinet vooral moet doen is de Blankenburg tunnel snel goedkeuren. De infrastructuur in deze regio op niveau brengen en zorgen dat ze het internationale bedrijfsleven niet te veel gaan belasten. Dat wat nu goed is door blijven voeren zodat mensen willen investeren. Dat is toch belangrijk. We leggen nu de nieuwe Maasvlakte 2 aan, er komt dus veel ruimte bij. We hebben een goede infrastructuur nodig en dat brengt weer werkgelegenheid. Grote partijen kijken naar allerlei factoren en met het oogmerk op kwaliteit staan we er goed voor. Maar je moet wel zorgen dat infrastructuur en vestigingsklimaat op orde is, anders sta je op achterstand.
Als de formateurs of de toekomstige bewindslieden u om advies zouden vragen, welk advies zou u ze geven?
Onze economie staat of valt met vertrouwen en dat begint aan de top. Dus straal vertrouwen uit, dan komen consumenten en investeerders vanzelf in beweging. Een stabiel kabinet dat ook vertrouwen in elkaar heeft geeft vertrouwen en dat komt de economie ontzettend ten goede.
Bruno Tideman, voorzitter MKB Nederland, afdeling Rotterdam
Had u deze uitslag verwacht? Ik was wel verrast dat de VVD en de PvdA allebei zoveel gewonnen hebben.
Wat betekent deze uitslag volgens u en denkt u dat VVD en PvdA een coalitie vormen?
Ik denk dat er een goede kans is dat dat gaat gebeuren ja. Het enige is dat ze geen meerderheid hebben in de Eerste Kamer, maar ik weet niet of dat een groot probleem is. Ze moeten het samen kunnen. Trouwens als ze er het CDA bij betrekken dan zouden ze dezelfde fout maken als vier jaar geleden. Als je samen 79 zetels hebt dan kun je gewoon met twee partijen de regering vormen en dat geeft volgens mij minder kans op discussies dan wanneer je met zijn drieën bent. Ze moeten bezuinigen, maar ook investeren en ontkomen er niet aan om compromissen te sluiten. Bezuinigen waar het kan en investeren waar het moet. In Rotterdam bijvoorbeeld investeren in bereikbaarheid. Zorgen dat de Blankenburgtunnel er komt. Maar ook investeren in banen en werkgelegenheid. Dus in de economische ontwikkeling van de regio investeren en geen al te veel geld uitgeven aan dingen die wij ons niet kunnen permitteren zoals dure pensioenen en dure uitkeringen.
Wat verwacht u nog meer van een nieuwe coalitie?
Ik denk dat het bedrijfsleven een coalitie tussen PvdA en VVD zal ondersteunen. Zoals gezegd, ze moeten niet teveel geld uit willen geven aan salarissen en pensioenen en dat soort dingen, maar investeren in de toekomst, dan hebben onze kinderen straks ook een baan en een inkomen. Als we nu geld uitgeven aan mensen die niks willen inleveren dan moeten onze kinderen dat straks bij elkaar brengen. Ik denk dat dat niet goed is. Dus je moet niet alleen investeren in zaken die ‘rechts’ zijn, maar ook in duurzame en socialere dingen. Dat zijn namelijk ook dingen waar je wat aan hebt.
Is deze uitslag gunstig voor ondernemend Nederland?
Ik denk dat het op zich goed is als er een regering komt van deze twee grote partijen en vooral als het een stabiele regering is. Als ze nou allebei hun minder goede punten laten vallen en het over de sterke punten eens worden, dan zal het weleens heel goed uit kunnen pakken voor ondernemers.
Wat zou een nieuw kabinet volgens u als eerste aan moeten pakken, kijkend naar onze regio?
Investeren in de infrastructuur. Het aanleggen van de Blankenburgtunnel, en de wegen rondom Rotterdam. Dat levert ook weer banen op. Maar ook de elektronische ontwikkeling die kansrijk is stimuleren. Ook dat zorgt weer voor een stukje werkgelegenheid.
Als de formateurs of de toekomstige bewindslieden u om advies zouden vragen, welk advies zou u ze geven? Het is natuurlijk heel belangrijk dat de woningmarkt wordt aangepakt. Ik denk dat er ook een kans is dat de VVD wat prijs moet geven wat de hypotheekrenteaftrek betreft. Maar de PvdA zal wat water bij de wijn moeten doen qua liberalisering van de woningmarkt. Mensen moeten weer een huis durven kopen.
Jos van der Vegt, voorzitter Kamer van Koophandel Rotterdam
Had u deze uitslag verwacht?
Nee, absoluut niet. Ik was eigenlijk ook wel blij verrast. Geen enkele voorspelling liet zien dat de PvdA en de VVD samen een meerderheid zouden kunnen hebben. Deze uitslag is ook geen seconde in mijn gedachte opgekomen. Maar goed het zou wel eens een eenvoudige en overzichtelijke coalitie kunnen worden tussen die twee ondanks de verschillen. Ik geloof als ik de kranten hier zo af en toe download (we interviewen Jos van der Vegt tijdens zijn vakantie op Cyprus, red.) dat ze op het goede spoor zitten.
Wat betekent deze uitslag volgens u?
Ze zullen er alles aan doen om er samen uit te komen. Best uniek, want de PvdA en VVD zijn toch een beetje tegenpolen zou je zeggen. Ik denk dat iedereen zoiets heeft in belang van het land gaan we ervoor. We snakken allemaal naar een snelle en stabiele regering waarin knopen worden doorgehakt en ik denk dat ze die druk wel voelen. Dus ik heb nu wel het gevoel, ook al zit ik op afstand, dat ze er geen derde of vierde partij bij gaan halen. Daar dacht ik kortgeleden nog wel ietsje anders over. Maar met dit resultaat denk ik, ga maar lekker samen, hoe meer je erbij haalt hoe meer problemen.
Is deze uitslag gunstig voor ondernemend Nederland?
Ja, denk ik wel. De plannen van de VVD komen het dichtst bij wat ondernemers over het algemeen het meest aanspreekt. Ik denk dat dit wel de kans is om een coalitie te vormen die gaat doorpakken, hete hangijzers echt zal aanpakken met toch wel een sociaal tintje. Ondernemers hebben ook behoefte aan duidelijkheid waar het gaat om vernieuwing, maar zeker van vermindering van regeldruk en sociale wetgeving, ook daar waar het gaat om ontslagrecht en zo. Maar ondernemers zitten er ook niet op te wachten om allemaal puur rechtse hobby’s ingevoerd te zien worden, zodat we helemaal geen sociaal Nederland meer zijn, zoals dat toch in al die jaren is opgebouwd. Dus ik denk dat de combinatie van doorpakken, zaken vereenvoudigen en duidelijkheid scheppen in de hypotheekrente aftrek bijvoorbeeld, maar wel met een sociale plicht, een warme hand zeg maar gaat werken. Harde maatregelen met een warme hand.
Wat zou een nieuw kabinet volgens u als eerste aan moeten pakken?
Leiderschap tonen en eensgezindheid uitstralen in de zin van dit is het pakket waar we voor staan. Uiteindelijk zullen ze een concessie moeten doen, dat zal niet al te makkelijk zijn. Daarom hoop ik ook niet dat het al te lang duurt. Een beetje haast is geboden zeg maar en op het moment dat de coalitie er is dit uitstralen dat bij hun achterban. We moeten niet hebben dat allerlei orakels (sommige voormalige politici hebben er nog weleens de neiging van) van een afstand allerlei dingen te roepen. Niet doen zou ik zeggen, maar eensgezind vertellen, dit gaan we de komende vier jaar doen! Leiderschap uitstralen dus. Het ligt natuurlijk in de lijn der verwachting dat Rutte de premier zal worden. Vraag is natuurlijk wie vice premier zal worden namens de PvdA. Die twee moeten echt een hecht en strak team vormen en zeggen: ‘zo gaan we het doen in dit land’. Dat zou mijn grootste wens zijn.
Welke noodzakelijke maatregelen verwacht u als voorzitter van de KvK, regio Rotterdam. En dan bijvoorbeeld specifiek voor onze regio?
Maatregelen qua infrastructuur. Aanleg van de Blankenburgtunnel, Oranjetunnel, dat soort zaken. De bereikbaarheid van de 2e maasvlakte in zijn algemeenheid die er nu al ligt en nog helemaal ingericht moet worden. Besef van de economische functie van dit gebied, versterking daarvan. Ik denk aan de ondersteuning van het in het leven roepen van een regionale ontwikkelingsmaatschappij, een actueel onderwerp waar nu binnenskamers over gesproken wordt en waar volgens mij absoluut behoefte aan is. Maar ook het positioneren en profiteren van onze regio als kennisgebied met kennis (TU-Delft, Erasmus Universiteit)- en zorginstellingen (Erasmus MC) en overheden. Rol Rotterdam en Delft. Maar vooral ook het bedrijfsleven, ik denk dat de rijksoverheid daar de randvoorwaarde voor kan creëren om al die processen die er nu lopen, een duw in de goede richting te kunnen geven. Dan krijgen we weer een beetje vertrouwen met zijn allen en gaan we weer echt ondernemen. Kortom: doorpakken!
Vrijdag 14 september was het dan zover. Na maanden van hard werken, ondermeer door de medewerkers van bouwbedrijf De Vries en Verburg uit Stolwijk, konden de door ROGAM uitgenodigde relaties, vrienden, familie, medewerkers en een afvaardiging van de directie van Mercedes-Benz Nederland het resultaat van de noeste arbeid bewonderen. In recordtempo is er een door architect Peter Moog van Daimler ontworpen gebouw verrezen op een meer dan fraaie A-locatie op de Autostrada langs de A16, aan de voet van de Van Brienenoordbrug. Automobilisten die regelmatig over de Van Brienenoordbrug rijden, hebben de ontwikkeling van de bouw goed kunnen volgen.
Rond de klok van 20.00 uur was de officiële opening. Algemeen directeur Hans van Ruiten vertelde over de keuze voor genoemde architect en het bouwbedrijf en roemde de samenwerking met deze partijen. Alvorens het woord te geven aan Hans ter Haar, directeur van Mercedes-Benz Nederland, ging de gepassioneerde directeur van ROGAM de grootste en dit jaar voor het tweede jaar achtereen tot Best Managed Company gekozen Mercedes-Benz dealer van de regio, in op de ontwikkelingen in de autobranche en de bewuste keuze die hij met ROGAM enkele jaren geleden heeft gemaakt om naast ‘Bedrijfswagens’ ook personenwagens te voeren. Met de overname van autobedrijf Victoria werd hier invulling aan gegeven. Na enkele jaren met de dubbele naam ROGAM – Victoria te hebben gewerkt is er nu voor gekozen om alleen nog de naam ROGAM te voeren.
Mercedes-Benz directeur Hans ter Haar complimenteerde Hans van Ruiten met zijn visionaire kijk op ondernemerschap en zijn durf om in deze periode een nieuw pand te laten ontwikkelen. Van Ruiten heeft volgens ter Haar een duidelijke visie en laat met de ontwikkeling van ROGAM Autostrada zien dat hij weet wat de Rotterdamse klanten wensen, nu en in de toekomst. De enkele honderden aanwezigen konden na de officiële openingshandeling die Martin den Heijer (directeur) en Simon en Jim (zoons van Hans van Ruiten) verrichten, met eigen ogen zien dat deze vernieuwde vestiging van ROGAM Autostrada een pareltje is in autoland en absoluut op de toekomst is voorbereid. ROGAM Autostrada is een indrukwekkende Mercedes-Benz en smart personenwagenvestiging met een showroomoppervlakte van maar liefst 3.000 m2 en een ultramoderne werkplaats van 900 m2 en een parkeergarage van 1.500 m2. ROGAM Autostrada staat symbool voor de ambities van Mercedes-Benz. Het pand geeft ruimte aan het hoogste niveau van dienstverlening.
Introductie A-Klasse
Hoe toepasselijk en een beter moment ondenkbaar, was het feit dat tijdens de officiële opening ook de nieuwe A-Klasse werd geïntroduceerd. Na vertoning van een wervelende film van deze splinternieuwe A-Klasse, een werkelijk schitterende auto, die volgens directeur ter Haar van Mercedes-Benz Nederland voor een breed publiek is ontwikkeld. Bij de ontwikkeling ervan stond eigenlijk centraal dat het een auto zou moeten worden voor de jonge en ambitieuze vrouw. Daar zijn de bedenkers bijzonder goed in geslaagd.
Herman den Blijker
De genodigden konden vervolgens een kijkje nemen in de fraaie showroom en onder meer genieten van heerlijke, door Herman den Blijker, bereide en geserveerde hapjes en vis.
Vanaf zaterdag 15 september is ROGAM Autostrada voor het publiek geopend.