Home Blog Page 59

Voorne-Putten neemt concrete stappen richting aardgasvrij

0

De vier gemeenten van Voorne-Putten bereiden zich voor op een toekomst zonder aardgas. In het afgelopen jaar onderzochten de gemeenten samen met de woningcorporaties en de netbeheerder welke duurzame alternatieven er zijn voor aardgas. En ook in welk tijdspad de overstap op aardgasvrij op het eiland kan plaatsvinden. De resultaten van dit onderzoek staan in de Warmtetransitievisie Voorne-Putten. Een groep van 50 inwoners van Voorne-Putten heeft actief meegedacht over deze visie op warmte.

Besluitvorming

Warmtetransitievisie De gemeenteraden van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne bespreken de Warmtetransitievisie Voorne-Putten naar verwachting in hun vergaderingen van april en mei. Dit is afhankelijk van de ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19). Als de gemeenteraden akkoord gaan met deze visie op warmte, zetten de vier gemeenten een belangrijke stap voorwaarts op weg naar een aardgasvrij Voorne-Putten in 2050.

Wethouder Igor Bal, gemeente Nissewaard: “De gemeenten van Voorne-Putten staan voor een grote opgave in de overgang naar aardgasvrij. Maar deze opgave doen we niet alleen. Dit doen we met elkaar en dit doen we zorgvuldig. Met bewoners, gemeenten, ondernemers en andere partijen. En vanuit de waardevolle principes die de groep van 50 inwoners ons heeft meegegeven: komen tot een gedragen, solidaire, betrouwbare en betaalbare duurzame warmtevoorziening op Voorne-Putten. We vinden het belangrijk dat er op Voorne-Putten niemand in de kou staat”.

Wat zijn de alternatieven voor aardgas?

Voor het grootste gedeelte van de wijken op Voorne-Putten geldt dat een aansluiting op een warmtenet op dit moment een beter alternatief is dan een geheel elektrische oplossing, zoals met een warmtepomp. Warmtenetten kunnen gevoed worden door bijvoorbeeld restwarmte vanuit het havengebied of door eigen aardwarmte op Voorne-Putten. De potentie van aardwarmte is groot in de bodem van ons eiland en vormt dan ook een belangrijke kans in de overstap naar aardgasvrij. Gezamenlijk willen de gemeenten de potentie van aardwarmte op Voorne-Putten nader gaan verkennen en tegelijkertijd de mogelijkheden voor gebruik van restwarmte onderzoeken. Momenteel wordt er in heel het land ook geëxperimenteerd met innovatieve oplossingen, zoals waterstof. De vier gemeenten volgen de ontwikkeling van deze nieuwe technieken op de voet en zullen steeds op basis van nieuwe inzichten de analyse van de beste alternatieven herzien.

Wanneer worden wijken aardgasvrij?

Welke duurzame alternatieven voor aardgas in de wijken toegepast gaan worden en wanneer wijken precies aardgasvrij worden, is nu nog niet bekend. Wel is er in de Warmtetransitievisie een indeling gemaakt naar wijken waar voorbereidingen vóór 2030 starten en wijken waar de voorbereidingen ná 2030 starten. Gemeenten, woningcorporaties, energieleveranciers en netbeheerder Stedin starten samen met bewoners en ondernemers een zorgvuldig proces waarbij voor iedere wijk een plan wordt gemaakt hoe en wanneer de wijk aardgasvrij wordt. Voor alle wijken geldt dat bewoners alvast aan de slag kunnen met energie besparen. Zoals het gebruik van radiatorfolie en ledlampen, of door hun huizen te isoleren.

Waarom aardgasvrij?

Zowel landelijk als wereldwijd zijn er afspraken gemaakt om de CO₂-uitstoot te verminderen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Het gebruik van aardgas om huizen en gebouwen te verwarmen zorgt voor veel CO₂-uitstoot en daarmee voor klimaatverandering. Door de ontwikkelingen in Groningen heeft de Rijksoverheid ervoor gekozen om stapsgewijs richting 2050 te stoppen met het gebruik van aardgas. Woningen en gebouwen zullen in de toekomst op een andere manier verwarmd moeten worden. Ook zal er niet langer meer op aardgas gekookt kunnen worden. In Nederland is afgesproken dat uiterlijk in 2050 alle huizen en gebouwen in Nederland aardgasvrij zijn. Op Voorne-Putten staan ruim 71.000 woningen en 3.500 bedrijfsgebouwen. Samen met de bewoners en gebouweigenaren zoeken de gemeenten naar de beste oplossing, met een eerste inzet op besparing en een keuze voor alternatieve warmtebron(nen). Dit gebeurt stapsgewijs, omdat niet alle wijken in één keer aangepakt kunnen worden.

“Corona, geen klein bier!”

0

Boelaars en Lambert

Zelden zijn we met z’n allen zo in de ban geraakt van iets als nu met het coronavirus. COVID19 beheerst wereldwijd het nieuws, de politiek en de economie.

In de week van 28 februari zou er globaal voor 6.000 miljard euro aan beurswaarde zijn verdampt. Dat is ruim 6,5 keer ons bruto binnenlands product! Met dit verlies beleefden de wereldbeurzen de ergste horrorweek sinds 2008. Door het internationale karakter is de sector transport en logistiek een bedrijfstak die hard geraakt wordt. Hoe kunt u hier (verzekeringstechnisch) rekening mee houden.

Net als het vaker wassen van uw handen, gelden er ook voor uw transporten een paar logische hygiëneregels. Houd bijvoorbeeld uw voorraden in de gaten. Door de ontstane onzekerheid, leggen veel bedrijven extra grote magazijnvoorraden aan. Hierdoor zal ook de waarde van de opgeslagen goederen hoger liggen dan normaal. Als u bij de opslag van goederen gebruik maakt van diensten van derden, is het belangrijk dat u heldere afspraken maakt wie verantwoordelijk is voor de voorraad en wie de verzekering verzorgt. Houd daarbij wel rekening met de eventuele hogere voorraadwaarde.

Ook komt het veel voor dat er ook grotere bestellingen worden geplaatst. Bij een goederenlevering is de koper of verkoper verantwoordelijk voor het verzekeren van de zending. Ons advies is om altijd te zorgen voor een eigen transportverzekering. Zo bent u niet afhankelijk van het wel of niet uitkeren van andermans verzekeraar. Ook wordt het eventuele verhaal door uw eigen verzekeraar geregeld. Wijkt uw zending in waarde af, zorg er dan voor dat uw verzekering daar correct op is afgestemd.

De ontwikkelingen rondom het coronavirus gaan snel en de impact is al enorm. Scenario’s waarin het steeds lastiger wordt om goederen over landsgrenzen te vervoeren, zijn niet ondenkbaar. Het kan dus voorkomen dat uw zending vertraging oploopt waardoor u wellicht uw contractuele verplichtingen niet kunt nakomen. Voor vervoerders is het belangrijk om met verladers overeen te komen geen verantwoordelijkheid te aanvaarden voor de gevolgen van deze vertraging. Afhankelijk van de polisdekking zijn sommige vormen van vertraging verzekerd op de goederentransport- of vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering. De vertraging moet altijd onzeker en niet voorzienbaar zijn. Of daar in het geval van vertraging door het coronavirus ook sprake van is, moet nog maar blijken.

Voor goederen die onderweg zijn maar waarvan de verzekerde reis door het coronavirus buiten de macht van u als goedereneigenaar wordt onderbroken, gefrustreerd of beëindigd, biedt een goede transportverzekering wel een gelimiteerde dekking voor de additionele kosten om de verzekerde reis alsnog te voltooien. Ook als u geen verliezen van of materiële schade aan uw goederen lijdt.

Het coronavirus heeft inmiddels ook Nederland bereikt en heeft al op verschillende plekken het openbare leven stilgelegd. Het is aannemelijk dat op termijn ook transporten uit regio’s die voor u belangrijk zijn geraakt zullen worden. Levertijden en beschikbaarheid zullen hierdoor negatief beïnvloed worden. In geval van just in time leveringen is het belangrijk nadere afspraken te maken omdat hier vaak specifieke sancties aan gekoppeld zijn.

Heeft u specifieke vragen over de impact van het coronavirus op uw organisatie en de gevolgen voor uw verzekeringen? Dan nodig ik u van harte uit bij ons in de Schouten Toren. Wij hebben voldoende desinfectiegel voorhanden. En tijdens onze vrijdagmiddagborrel schenken we geen Corona maar Heineken. Uiteraard is er ook gewoon 0.0.

Roep om meer diversiteit in organisaties

0

Bij het ontwikkelen van de plannen voor 2020 medio oktober van het afgelopen jaar namen we onze magazines van 2019 nog eens door. Een van de constateringen was dat er verhoudingsgewijs weinig vrouwen te zien waren. De conclusie was dat we daar verandering in wilden brengen.

En zo publiceerden wij reeds in het novembernummer dat we vanaf dat moment meer vrouwen aan bod zouden laten komen, en dat we in het voorjaar van 2020 een event gingen organiseren met als thema ‘diversiteit in organisaties’. Maar ook dat we tijdens het event de ‘Topvrouwen 2020 Rotterdam Drechtsteden’ bekend zouden maken. Niet tot onze verrassing kwam de overheid begin december met de mededeling dat er een verplicht vrouwenquotum voor raden van bestuur en raden van commissarissen voor beursgenoteerde bedrijven moest komen. Dit moet ertoe leiden dat in de toekomst tenminste 30 procent van de commissarissen in het bedrijfsleven vrouw moet zijn. Voor sommige partijen gaat dit nog niet ver genoeg. Voor ons was dit met Port of BUSINESS een bevestiging dat we een goed thema te pakken hadden. We zijn dan ook meteen voortvarend aan de slag gegaan en hebben enerzijds een planning gemaakt voor 2020 en anderzijds het plan voor het event in maart van dit jaar verder uitgerold. We deelden het plan met enkele relaties en ook zij bleken positief.

Vijf vrouwen met een groot netwerk

Binnen no time wisten we Nathalie van Huet (AGIN Timmermans), Chantal Roest (KPN), Caroline Nagtegaal (namens VVD in het Europees Parlement), Barbara Keuzenkamp (vml. secretaris Werkgevers Drechtsteden) en Catharina Bieringa (Economic Development Board Drechtsteden) te enthousiasmeren om hun medewerking te verlenen aan het event. Deze vijf vrouwen stonden aanvankelijk ook op onze longlist en zijn stuk voor stuk topvrouwen. Vrouwen ook die beschikken over een aanzienlijke staat van dienst, beschikken over een groot netwerk en kennis van de regio. Aangevuld met Hans Klaasse (HJ Media Groep) en Kees van ’t Zelfde (Port of BUSINESS) was het team compleet. Nadat er een longlist met bijna driehonderd namen was opgesteld begon het selectieproces. Alle namen werden nauwkeurig getoetst aan de opgestelde selectiecriteria. Diverse locaties om het event te laten plaatsvinden passeerde de revue. Uiteindelijk viel de keuze op het hoofdkantoor van KPN in Rotterdam. KPN bleek bereid om haar medewerking te verlenen en werd tevens hoofdpartner van het event.

Fantastische line up

De organisatie slaagde er in om met inleiders als Jeroen Smit (keynote speaker), Jacqueline Prins (Directeur Emancipatie Ministerie OCW) en de panelleden Mai Elmar (Voorzitter VNO-NCW Rotterdam + Regio Rijnmond), Wico van Helden (Voorzitter Werkgevers Drechtsteden), Hein van der Loo (Burgemeester Zwijndrecht), Lucinda Douglas (Founder Elle Mastermind), Bas Janssen (Managing Director Deltalinqs), Gyzleme Kramer-Zeroual (Programma Manager Strategie en Externe Betrekkingen Albeda), Marquerite Soeteman-Reijnen (Voorzitter Topvrouwen.nl) en Harry Wijnhoven, Lid Raad van Bestuur van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een fantastische line up te realiseren. Glasgeschenken Gouda werd bereid gevonden om een fraaie glassculptuur te vervaardigen voor de winnaar van de Topvrouwen 2020 Rotterdam Drechtsteden Award.

Dank aan partners

Een event als dit is niet te realiseren zonder de medewerking van partners. Onze dank gaat uit naar KPN (Hoofdpartner), DRV, ING Bank, Albeda, Schaap + Citroen, Matrans, VNO-NCW afdeling Rotterdam + Regio Rijnmond, Werkgevers Drechtsteden, EDB, Topvrouwen.nl en Glasgeschenken Gouda.

Event en bekendmaking

Op het moment van schrijven is het, heel toepasselijk, Internationale Vrouwendag. Er zijn op dit moment nog tien dames in de race om Topvrouw 2020 van de Regio Rotterdam Drechtsteden te worden. Vanwege het coronavirus is het event verplaatst naar maandag 15 juni 2020.

Belangstelling? Kijk op topvrouwen2020.nl.

Subsidieaanvraag MIT-haalbaarheidsprojecten 2020 opengesteld

0

Provincie Zuid-Holland

Zuid-Holland stelt €4,5 miljoen beschikbaar voor de MIT-subsidie, haalbaarheidsprojecten. Een haalbaarheidssubsidie kan worden aangevraagd om de technische en economische haalbaarheid van een innovatieproject in kaart te brengen.

Vanaf vandaag kunnen bedrijven een MIT (mkb innovatie topsectoren) -subsidie aanvragen om de technische en economische haalbaarheid van een innovatieproject in kaart te brengen. Projectaanvragen dienen te passen binnen de mkb-innovatieagenda’s van de in de provincie Zuid-Holland openstaande topsectoren. De aanvragen kunnen ingediend worden t/m 10 september 2020 waarbij geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Deze subsidieregeling behoort tot het reguliere pakket initiatieven voor een sterker economisch klimaat in de provincie Zuid-Holland op de lange termijn. Gedeputeerde Willy de Zoete: “In Zuid-Holland werken we behalve aan maatregelen tegen het coronavirus ook verder aan de toekomst van (mkb)bedrijven en de werkgelegenheid in onze provincie. De provincie Zuid-Holland wil haar economie elke dag beter en sterker maken”.

Steunmaatregelen COVID-19

Op dit moment kijkt provincie Zuid-Holland ook of zij maatregelen kan treffen die aanvullend zijn op het pakket steunmaatregelen en acties van gemeenten en het Rijk vanwege de coronacrisis (COVID-19).

Het coronavirus, isolement en overdenking

0

Port of BUSINESS- Kees van ’t Zelfde

Wie kon bevroeden dat bij het uitbreken van het coronavirus in China de verspreiding ervan zo snel kon plaatsvinden en bovenal dat het zo’n impact zou hebben op de maatschappij. Het meest erg is het natuurlijk voor de mensen die er inmiddels aan zijn overleden en voor hun familieleden. Je hoort en ziet heel verschillende reacties op de manier waarop er met de uitbraak wordt omgegaan. Hoe dichter de besmetting richting ons land kwam, hoe meer aandacht ervoor kwam. De politiek hield zich lang afzijdig, maar uiteindelijk was minister Bruins op één avond zowel bij alle nieuwsuitzendingen, als bij de diverse praatprogramma’s op tv. Hij straalde rust uit en verwees vooral naar de mededelingen vanuit het RIVM. Viroloog Ab Osterhaus en verschillende van zijn collega’s gaven aan dat we het niet moeten onderschatten, alle voorzorgsmaatregelen moeten treffen die nodig geacht worden om het virus te ontlopen, zoals regelmatig en minimaal 20 seconden je handen wassen. Wees terughoudend met het handen schudden en als je moet hoesten doe het dan in de binnenzijde van je elleboog. We moeten het volgens hen ook niet erger maken dan het is. Het is niet nodig om je vooraf volledig af te zonderen en in een isolement te leven. Maar wees wel alert. Bij een ’gewone’ griep overlijden er jaarlijks wereldwijd ook bijzonder veel mensen. Vooral ouderen. Tegenwoordig leven redelijk veel ouderen al in een soort van isolement. Sommigen zijn ook echt eenzaam. Nu is dat wel een gevoel, maar toch… Anderen hebben vaak weer te maken met een heel ander soort isolement. Ze kunnen of willen niet openstaan voor de mening van een ander. Het is zwart of wit, het is links of rechts, maar de argumenten van een ander met respect bekijken en de afweging maken of hij of zij een punt kan hebben daar staat men vaak niet voor open. Weer anderen hebben om welke reden dan ook te maken met armoede. Doordat ze over weinig ‘vrij besteedbaar’ vermogen beschikken raken zij en hun kinderen eveneens in een isolement. Kinderen die ’s morgens geen ontbijt krijgen, niet mee kunnen met een schoolreisje, geen lid kunnen worden van een sportvereniging, of laat staan samen met hun ouders op vakantie kunnen. Staan we er wel voldoende bij stil wat het met een kind doet als hij na de schoolvakantie terugkomt op school en zijn of haar klasgenootjes vertellen enthousiast over hun mooie vakantie in het buitenland? Het komt helaas maar al te vaak voor! En wat te denken van al die vluchtelingen die nu in het niemandsland tussen Turkije en Griekenland bivakkeren. Het is schrijnend! Ik hoop van harte dat wanneer u dit leest er inmiddels een oplossing voor hen is gevonden!

“We moeten het volgens hen ook niet erger maken dan het is.”

Terug naar het coronavirus en de gevolgen ervan voor de economie. Fabrieken in China werden gesloten en de gevolgen ervan werden voelbaar in de Rotterdamse haven. Bedrijven die rekenden op de levering van door hen bestelde producten moesten hun klanten teleurstellen. Wat we vast niet hebben aan zien komen is dat dit virus zo’n effect zou hebben op de economie. Ook wij met Port of BUSINESS merken de gevolgen. Toevallig is juist het thema van dit nummer toerisme en recreatie. Enkele reisorganisaties cancelden de advertentie en zelfs de coverstory die voor dit nummer was gereserveerd werd geannuleerd. Voor alles en iedereen is het te hopen dat het virus snel zal worden bedwongen. Maar ook dat we eens vaker stilstaan bij al die isolementen. Dit wil ik u graag ter overdenking meegeven!

Ik vertrek… of niet?

0

Facet

In het televisieprogramma Ik Vertrek staan Nederlanders centraal die een nieuw leven in het buitenland proberen op te bouwen. Als buitenstaanders zien wij de problemen waarmee ze te maken krijgen, vaak al van verre aankomen. Mensen spreken niet of nauwelijks de taal, zijn onvoldoende op de hoogte van de lokale regelgeving en zijn vooral heel goedgelovig. Fouten die wij niet zouden maken, toch?

Helaas zie ik in de praktijk dat mensen zich bij de aanschaf van een vakantiehuis in het buitenland vooraf vaak onvoldoende informeren. Want waar betaalt u belasting als u een tweede woning in het buitenland heeft? En wat gebeurt er als u komt te overlijden? Bent u dan ook daar erfbelasting verschuldigd? En als u het vakantiehuis verhuurt, zijn die huurinkomsten dan belast?

Op al deze vragen is niet één antwoord te geven. Het is afhankelijk van het land waar de tweede woning staat. Onroerend goed is namelijk belast daar waar deze is gelegen. Heeft u een woning in het buitenland, dan moet u deze wel in uw Nederlandse belastingaangifte opgeven, maar gelijk ook verzoeken om voorkoming van dubbele belasting. Over uw vakantiehuis in Nederland moet u gewoon hier belasting betalen, maar dan wel alleen over de waarde van de vakantiewoning. De huurinkomsten zijn onbelast, wat het een goede investering maakt.

En stel dat u vaker in dat tweede huis in het buitenland verblijft. Ook dan is het goed om bepaalde dingen te laten uitzoeken. Want hoe is het dan bijvoorbeeld met de zorgverzekering gesteld? Vaak geldt daar een meldplicht voor een langer verblijf in het buitenland. En wat als u zich definitief in het buitenland gaat vestigen? Weet dat u dan voor elk jaar voorafgaand aan uw pensioendatum dat u niet in Nederland bent ingeschreven, 2% op uw AOW wordt gekort. Gaat u emigreren en bent u eigenaar-bestuurder van een BV? Als u niks regelt, dan verhuist uw BV mee naar het buitenland en zult u met de Nederlandse fiscus moeten afrekenen. Daarnaast krijgt u ook nog een conserverende aanslag opgelegd over de meerwaarde van de aandelen die u in de BV bezit. Behoudt u na emigratie wel een woning in Nederland, dan wordt deze hier belast in box 3. Aan zo’n emigratie kleeft dus best wel een aantal belangrijke, fiscale aandachtspunten.

Mijn advies? Onroerend goed is absoluut een goede investering, maar schaf het altijd in privé aan en laat het erfrecht goed vastleggen in uw testament. Schakel bij de koop van onroerend goed altijd een deskundige in die ‘de taal van het land spreekt’, niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk. Zo voorkomt u een hoop gedoe. En… bij FACET staan wij uiteraard ook voor u klaar!

Vrouwen die hun mannetje staan

0

Sommige vrouwen hebben kwaliteiten die onontbeerlijk zijn om leiding te geven aan een bedrijf. Zijn mannen dan per definitie slechtere leiders? Ik zou het niet graag willen beweren. Vrouwen zijn echter in sommige situaties en onder bepaalde omstandigheden beter in staat om ‘de boel’ op te schudden, bij elkaar te houden en in beweging te krijgen. Wat dat is? Passie, professionaliteit, een nuchtere kijk op de zaken gecombineerd met typisch vrouwelijke eigenschappen. Sommige organisaties zijn dus beter af met een vrouw op de directiestoel!

Vrouwelijke eigenschappen

Wat zijn eigenlijk typische vrouwelijke eigenschappen? Waarom zijn deze eigenschappen zo belangrijk voor het leidinggeven aan mens en organisatie? Wel, recent onderzoek heeft aangetoond dat mannen over het algemeen wat hoekig en menigmaal te rationeel zijn. Uit het aangehaalde onderzoek bleek dat een aantal zaken hoog scoren bij vrouwen als het gaat om kenmerken van goed leiderschap. Leiders moeten bijvoorbeeld expressief zijn en stevige plannen kunnen maken voor de toekomst. Vasthoudend maar ook empathisch. Goede leiders moeten zeker van hun zaak zijn en beslist in hun uitlatingen, zij dienen dit echter wel met alle redelijkheid te presenteren. Inlevingsvermogen en rekening houden met de omgeving. Van leiders verwachten medewerkers loyaliteit, flexibiliteit en geduld. Iets wat bij sommige mannen niet echt sterk is ontwikkeld. Verder worden als belangrijke kenmerken veerkracht, intuïtief vermogen en een coöperatieve instelling genoemd. Kortom, allemaal belangrijke eigenschappen.

Vrouwen versus mannen

Uit deze hele opsomming valt op dat alleen ‘beslist’ en ‘veerkracht’ als typisch mannelijke kwaliteiten worden gekwalificeerd. Het onderzoek geeft aan dat de resterende kenmerken typisch vrouwelijk zijn. Vrouwen staan dus vanuit hun oorspronkelijk gedrag en persoonlijke kwaliteiten op voorsprong. Bijzonder dat er toch zoveel mannelijke leiders zijn! Zijn mannen beter in het veroveren van de macht? Zetten vrouwen zich op achterstand vanwege de zorg om het gezin? Of schakelen vrouwen liever al deze genoemde kwaliteiten in om hun relatie diepgang en toegevoegde waarde te geven? Als dit laatste zo is krijgen de mannelijke partners -door deze genereuze en loyale opstelling- meer ruimte om carrière te maken. Is er dan sprake van een sterk koppel? Kortom, vragen te over wanneer we serieus kijken naar de kwaliteiten van dames en de stagnatie van vrouwen die doorstoten naar de top van het bedrijfsleven. Is het wellicht zo dat vrouwelijke leiders minder worden geaccepteerd? Leven we anno 2020 nog met dit soort gedachten?

Vrouwelijk leiderschap

Deze veronderstelling blijkt niet echt uit het onderzoek. Er zijn zelfs mannen die een vrouwelijke leider meer wenselijk achten dan een mannelijke. Dit komt waarschijnlijk omdat mannelijke leiders over het algemeen als ‘gevoelloos’ worden omschreven. Hard, (te) rationeel, uit op macht en met minder empathie. Is dit altijd het geval? Ik zou het niet graag willen beweren. Wel is het zo dat het aangehaalde onderzoek spreekt van een grote sympathie voor vrouwelijk leiders. Ruim vijftig procent van de ondervraagden heeft geen voorkeur, dus ook geen bezwaar tegen een man of vrouw. Een opmerkelijke uitspraak. Dit geeft aan dat wanneer vrouwen écht willen, zij ook gelijke kansen zouden moeten hebben. Het gaat m.i. om het tentoonspreiden van ‘interpersoonlijke’ vaardigheden. Ik noemde al empathie, maar ook zaken als het vermogen om conflicten op te lossen, zaken op een positieve wijze te beïnvloeden en een grote mate van zelfkennis. Zij scoren hoog als het gaat om acceptatie van de vrouw als leider. Vrouwelijke ondernemers en bestuurders als sterke leiders, er zijn dikke boeken over geschreven.

Vrouwelijke voordelen versus vooroordelen

Toch blijft het veel mensen bezig houden. Vooral vrouwen? Of hebben zij zich erbij neergelegd? Opmerkelijk is dat veel talentvolle en ambitieuze vrouwen uiteindelijk kiezen voor een sterke mannelijke leider als werkgever. Misschien nog een laatste verrassende constatering; hoewel doorsnee werknemers aanvankelijk de voorkeur geven aan een mannelijke leider zijn vrouwen heel snel in staat om met dit vooroordeel af te rekenen. Dat moet een reden hebben! De meerderheid van de ondervraagden gaf namelijk aan dat -achteraf bezien- de vrouwelijke leider het heel goed doet en (eigenlijk) de voorkeur heeft boven een mannelijke leider. De praktijk als het beste bewijs. Een reden temeer om nog eens goed na te denken over meer vrouwelijke leiders. We zien het bij bedrijfsopvolging in de familiesfeer. De dames doen het helemaal niet zo slecht. Zij weten het overgedragen bedrijf op een koersvaste wijze te loodsen door de nieuwe realiteit van het zakendoen. Het beste bewijs dat vooroordelen op dit terrein achterhaald zijn!

www.topvrouwen2020.nl

Port of Business is o.a. organisator van TOPVROUWEN

Rijnmond-Drechsteden. Op deze wijze vragen wij aandacht voor vrouwelijke ondernemers, bestuurders en ambtenaren. Vrouwen die zich weten te onderscheiden.

In dat kader gaat onze interesse uit naar het hoe en waarom van succesvolle vrouwen. Waarom maken zij het verschil? Om welke reden zijn zij in staat om zaken sneller en beter voor elkaar te krijgen? Maar ook; waarom kiest de ene vrouw voor een deeltijdbaan in de schaduw van haar partner en de ander voor een fulltime veeleisende functie of een zwaar ambt?

Rond de selectie van de TOPVROUWEN 2020 worden veel zaken duidelijk. Zijn vrouwen per definitie sterke leiders? Welke -van de man- onderscheidende eigenschappen bezit een vrouw?

Wat doet Breeman BMW & MINI tegen het coronavirus?

0

In korte tijd zijn wij met elkaar in een andere wereld terecht gekomen. Nederland is net als veel andere landen in de ban van het coronavirus en neemt drastische maatregelen die een enorme impact hebben op ons dagelijks leven.

Ons familiebedrijf kan al ruim 112 jaar rekenen op een trouwe klantenkring en loyale medewerkers. De gezondheid van onze klanten en medewerkers heeft een hoge prioriteit en daarom nemen wij als bedrijf alle mogelijke maatregelen om de gezondheid van eenieder te waarborgen.

Wij weten dat er op dit moment belangrijkere zaken zijn om over te praten dan auto’s en mobiliteit, maar graag willen we u blijven informeren over welke mogelijkheden er zijn om met onze vestigingen in contact te blijven.

Samen zijn we sterk!

Stay safe.

Breeman BMW & MINI

Hoe blijft u in contact met de klant?

0

HJ Media Groep- Hendrik Jan van der Rhee

In deze tijd van crisis -vanwege het coronavirus- is het belangrijk levendig contact te houden met uw klant. Allerlei bijeenkomsten en netwerk events worden afgelast, de horeca moet tijdelijk sluiten, winkels krijgen te maken met stagnatie en bedrijven die handeldrijven met het buitenland worden geconfronteerd met allerlei beperkingen.

Hoe kunt u toch in contact blijven met uw klant? Wat is belangrijk? Waar moet u zich op focusseren? Hoe kunt u -juist nu- binding houden met uw klant? Op welke wijze gaat u de communicatie bestendigen? Op welke wijze blijft u ‘top of the mind’? Kortom, welke middelen gaat u inzetten? Hendrik Jan van der Rhee van HJ Media Groep geeft u graag enkele tips.

Van klantgericht naar klantaantrekkelijk

Allereerst is het belangrijk om aantrekkelijk te blijven voor de klant. Dat is hetgeen waarop ondernemers zich moeten focusseren in deze tijd. Alles opzijzetten voor de klant. Juist in crisistijd. Stel de klant centraal in al uw doen en denken. Meedenken! Een ondernemer moet juist nu proactief sturen op klantgerichtheid. Anders zijn alle kansen al -bij voorbaat- verspeeld. De medewerkers moeten dagelijks gespitst zijn op het belang van de klant. Hoe kunt u de klant verleiden tot een aankoop of het plaatsen van een order, terwijl het fysieke contact minimaal is? Wel, door u -als ondernemer- geheel te richten op de belangen van de klant! U moet precies weten wat de klant bezighoudt en wat zijn of haar interesses, wensen en behoeften zijn. Door betrouwbaar, vriendelijk en goed getrainde medewerkers te hebben -dat van elk (wel of niet fysiek) klantcontact een kwaliteitsmoment weet te maken- ontstaat er een aantrekkelijke atmosfeer binnen uw bedrijf. Waardoor gaan bedrijven in crisistijd van de weeromstuit bezuinigen op personeel? Waarom sturen bedrijven goed personeel te snel naar huis? Waardoor lopen bij sommigen de omzetten direct terug? Zij maken geen keuze, zijn te weinig onderscheidend en hebben niet de instelling en de HR-strategie die het verschil kan maken. Daar prikt de klant doorheen. Men gaat elders kijken. Zeker in crisistijd!

Klantaantrekkelijkheid zorgt voor klanttrouw

Klanten willen aandacht en betrokkenheid ervaren. Dat vraagt inlevingsvermogen. Let wel, dat is iets anders dan commercieel gedrag. Dat eerste -inlevingsvermogen- is zorgen dat u uw ontvanger afstemt op de zender, de klant. Een klant vraagt om een vriendelijke en open bejegening. Hij moet u kunnen vertrouwen. De klant vraagt om hulp, om een oplossing. De verwachting van de klant dient u continu te overtreffen. U dient uw omzethonger los te koppelen van het klantbelang. Het gaat niet uitsluitend om het product of de dienst maar om de klant! Wees aantrekkelijk voor de klant. Laat dit ook het credo van uw medewerkers zijn. Zorg voor mensen met passie en bezieling voor de klant. Bezuinig niet op goed personeel. Door samen met uw medewerkers oprechte betrokkenheid bij de klant te tonen gaat u -zeker weten- aantrekkelijk worden. Zoek de klant op wanneer u hem of haar ‘mist’. Zet onorthodoxe communicatiemiddelen in. Doe nooit moeilijk om iets extra’s voor de klant te doen. Juist nu! Dan zal klanttrouw uw deel worden. Maak al uw beloften waar. Afspraak is afspraak. Overtref uzelf in hoffelijkheid en vriendelijkheid. Gaat er toch iets fout? Jammer! Geef het toe en los het op. Snel en kosteloos. Zorg dat ieder (wel of niet fysiek) contact tussen u en de klant plezierig, zinvol en waardevol is!

Trouwe klanten willen uw gezicht (blijven) zien

Gezichten -ook van uw medewerkers- geven een menselijke kant aan uw onderneming. Een persoonlijke visie of een ‘boodschap op maat’ geven meerwaarde. Investeer dus juist nu om u te laten zien middels vlogs, filmpjes en andere online of offline uitingen! Klanten moeten aan u blijven denken, ook wanneer het contact minder frequent is. Klanten moeten het als plezierig ervaren om met u zaken te (blijven) doen. Dan moeten ze wel uw gezicht af en toe zien. Wij zijn eenpleitbezorger aangaande het investeren in een langdurige vertrouwensrelatie met de klant. De klant echt leren kennen en hem of haar optimaal bedienen. Deze klanten blijven. Deze klanten lopen ook vanwege een crisis niet ‘over’! Vaak is er al veel voorgevallen voordat een klant opstapt. Dat is te voorkomen. Juist nu! Dienstbaarheid, dienstbetoon en dienstvaardigheid zijn belangrijke zaken. Besteedt u aandacht aan de gedragingen en het gedrag van uw organisatie? Klanten zijn -juist nu- gevoelig voor de wijze waarop ze door medewerkers worden bejegend. Zorg dus dat uw medewerkers weten wat de klant wenst. Klanten zijn veeleisend. Met of zonder crisis. Tussen veeleisend en veelzeggend zit op dit punt weinig verschil. U wilt uw klanten toch graag behouden? Laat dan uw ware gezicht zien. Doe er alles aan om zichtbaar te blijven!

Denk aan elkaar en stuur een wenskaart

0

HJ Media Groep bedenkt website tegen het eenzaamheidsvirus

In deze onzekere en moeilijke tijd rondom het coronavirus zijn wij van mening dat we aan elkaar moeten (blijven) denken. Hoe kun je dat nu beter doen dan met een wenskaart?! Daarom heeft HJ Media Groep de website www.denkaanelkaar.nl bedacht.

We maken met elkaar een moeilijke en onzekere periode door. Naast de zorgen om onze gezondheid en die van onze dierbaren, is er voor veel mensen een eenzame tijd aangebroken. Veel mensen zitten (eenzaam) thuis en zijn onthouden van sociale contacten. Omdat de mensen van HJ Media Groep daar wat aan willen doen is www.denkaanelkaar.nl gelanceerd. Met het sturen van een wenskaart kun je laten weten dat je aan iemand denkt en dat je iemand niet in de steek laat. Ga de strijd aan tegen het eenzaamheidsvirus en stuur een kaart! Op de site is dat heel gemakkelijk voor je gemaakt. Ontdek de mooie, lieve en grappige kaarten, eventueel met een attentie zoals een zakje bloemzaadjes. Vanaf € 2.95 (inclusief portokosten) verstuur je al heel eenvoudig een dubbele wenskaart met envelop.  

Wenskaarten voor bedrijven

Op de website is er ook een speciale pagina voor bedrijven. Wil je thuiswerkers laten weten dat je ze niet vergeten bent, klanten een hart onder de riem steken of medewerkers bedanken voor hun inzet? Stuur ze dan een kaartje. Een klein gebaar met een groots effect. Juist nu kun je laten weten dat je aan ze denkt en dat je betrokken bent.

HJ Media Groep is een gerenommeerd bedrijf uit Ridderkerk dat creatieve oplossingen biedt. Deze website is hier een voorbeeld van. Meer weten over de website, de kaarten op maat of over HJ Media Groep? Stuur dan een mail naar info@hjmediagroep.nl.