Home Blog Page 88

MKB-katalysatorfonds steunt fieldlab waterstof voor de maritieme sector

1
Foto pers ondertekening samenwerkingsovereenkomst

De bedrijven De Ruyter Dieseltechniek B.V. en Koedood Marine Group B.V. hebben de handen ineengeslagen om het eerste maritieme ‘zero emission’ fieldlab te verwezenlijken: het HEAT.Lab (Hydrogen & Energy Applied Technologies). Voor de opzet van dit fieldlab ontvangen de bedrijven een bijdrage van €40.000,– uit het MKB- katalysatorfonds Drechtsteden. Het fieldlab zal zich primair richten op waterstoftechnologie, met de ambitie om de eerste maritiem gekeurde waterstofcel te ontwikkelen. Daarnaast wordt er gewerkt aan de (door)ontwikkeling en het testen van andere duurzame technieken. Met het opzetten van dit eerste waterstof fieldlab in de regio Drechtsteden voor de binnenlandse maritieme sector willen de bedrijven de sector op weg helpen naar volledig zero emissie transport over het water.

Varen op waterstof

Waterstof is in opkomst. Deze brandstof van de toekomst vervult een sleutelrol in de energietransitie, waarbij rigoureuze veranderingen nodig zijn om de klimaatdoelstellingen te halen, terwijl de energievraag in de economie toeneemt. Om over 10 jaar zo’n 30% minder broeikasgassen uit te stoten, moeten emissieloze technieken zo snel mogelijk beschikbaar komen voor de markt. De Ruyter en Koedood, beide als fabrikant van scheepsmotoren diepgeworteld in de Drechtsteden, dragen vanuit hun industrie al het nodige bij aan de verduurzaming van de maritieme sector. Cor de Ruiter (directeur De Ruyter Dieseltechniek): “We zien duidelijk dat er een groeiende vraag is naar elektrisch varen en varen op waterstof. Met het oog op de steeds strengere uitstoot-eisen willen we onze klanten kunnen bedienen met zero-emissie voorstuwingstechnologie. Het HEAT.Lab gaat daarbij zorgen voor de nodige versnelling.”

Duurzame ontwikkelingen testen in de praktijk

In de ontwikkeling van duurzame technologieën zijn nog de nodige onzekerheden. Om toch het benodigde tempo te kunnen behouden, vinden de innovatieve partners het van groot belang om de ontwikkelingen direct te kunnen toetsen aan de werkelijkheid. Daarvoor is het fieldlab bedoeld. Sander Roosjen (R&D manager Koedood Marine Group): “De innovatieve waterstofoplossingen die straks voortkomen uit het HEAT.Lab, zijn direct inzetbaar op bestaande (hybride) schepen. Er bestaan nu al waterstof-applicaties aan boord van schepen – vooral kleine schepen zoals rondvaartboten etc. Dit zijn dan aangepaste waterstofsystemen voor trucks en bussen. Wij willen waterstofsystemen leveren die echt ontwikkeld zijn voor de binnenvaart. Dit betekent dat de bestaande concepten voor bussen etc. moeten worden herbeschouwd, gemariniseerd en minimaal met een vermogensfactor 10 worden opgeschaald. Daarmee willen we de “zero emission” technologie voor de maritieme sector een sterk fundament geven in de regio Drechtsteden.”

Verbinding met de regio

Het field lab zal een belangrijke bijdrage leveren aan een snelle en krachtige marktintroductie van de waterstof generatorset van de toekomst en daarmee aan een substantiële emissiereductie. De Koedood Marine Group i.s.m. De Ruyter vormt daarbij een ijzersterk duo, omdat een groot gedeelte van Nederlandse binnenvaartmarkt al door één of beide bedrijven bediend wordt en de doelgroep dus binnen handbereik is. Het onderzoek en de ontwikkeling

vanuit het fieldlab zorgen bovendien voor economische stimulatie, onder meer in de vorm van extra werkgelegenheid, en dragen bij aan de kennis en educatie van de regio. Martin van Dijk (waterstof ambassadeur Koedood Marine Group): “We combineren onze eigen kennis en ervaring in nieuwe schone technologieën en werken nauw samen met kennisinstellingen en het onderwijs. Universiteit Twente, het ROC Da Vinci College en de Duurzaamheidsfabriek zijn strategische partners in het HEAT.Lab. Op deze manier dragen we bij aan de toekomst en het innovatieve karakter van de maritieme sector.”

Ton Spek, wethouder duurzaamheid gemeente Sliedrecht: “Om de klimaatdoelstellingen te bereiken, zijn maatregelen nodig om ondernemers vroeg te stimuleren om in te stappen bij de energie-ommekeer. Het is geweldig dat twee toonaangevende bedrijven uit onze regio hier op deze manier het voortouw in nemen en vanuit hun stevige positie in de markt ook echt het verschil kunnen gaan maken.”

Onderzoek naar grootschalige productie synthetische kerosine in Rotterdam

0
Rotterdam The Hague Airport

Er komt een onderzoek naar grootschalige productie van duurzame, synthetische vliegtuigbrandstof in de haven van Rotterdam. Vliegtuigbrandstof, oftewel kerosine, is nu een product van de olieraffinaderijen. Maar het kan ook gemaakt worden op basis van CO2, waterstof en groene stroom. De komende jaren komt op Rotterdam The Hague Airport een proefinstallatie die dagelijks 1.000 liter synthetische kerosine maakt. Het Havenbedrijf, Rotterdam The Hague Airport en Rotterdam The Hague Innovation Airport gaan nu uitzoeken wat ervoor nodig is om een dergelijke fabriek op te schalen naar een veel grotere productiecapaciteit.

De proefinstallatie op de Rotterdamse luchthaven wordt een bijzondere fabriek: de CO2 wordt uit de lucht gehaald en de waterstof wordt geproduceerd met duurzame elektriciteit. Voor de beeldvorming: Rotterdamse raffinaderijen produceren dagelijks 20.000 keer zo veel kerosine als de proefinstallatie gaat leveren. Opschalen is dus een belangrijke en essentiële stap op weg naar duurzaam vliegen.

Voor de Rotterdamse industrie is CO2 nu een restproduct. In de haven wordt momenteel gewerkt aan grootschalige infrastructuur voor CO2, groene stroom en waterstof. De haven is daarmee een voor de hand liggende locatie om fabrieken te ontwikkelen die grote hoeveelheden synthetische vliegtuigbrandstoffen maken. Bovendien liggen vanuit de haven leidingen naar met name Schiphol voor het transport van kerosine. De drie organisaties starten daarom nu samen deze studie naar opschaling van de productie van synthetische kerosine.

Daarin komen onder andere aan bod wat technische uitdagingen zijn bij het bouwen van grotere installaties, wat de benodigde ruimte is en waar dit soort productie het best zou kunnen plaatsvinden. De initiatiefnemers van de studie roepen bestaande petrochemische bedrijven op om aan te haken bij het onderzoekstraject. Ook andere partijen die een relevante bijdrage kunnen leveren worden uitgenodigd mee te doen.

Klantkennis systeem

0
Agremeent handen schudden

Bent u óók betrokken bij uw klanten? Je hoort de laatste tijd bijna alle ondernemers het over ‘mijn klant is Koning’ spreken. Zou het echt zo zijn? Op websites en in publicaties vliegen de klantbeloften je om de oren. Zouden ze allemaal één op één worden waargemaakt? Naar onze bescheiden mening markeert het hier en daar nog wel een beetje aan. Inderdaad klanten zijn heel belangrijk, tevreden klanten zijn zelfs goud waard. Het worden ambassadeurs en fans. Dat wil iedere ondernemer toch?!

Klanten winnen

Hoe kunt u klanten winnen, binden en blijven boeien? Hoe blijft u een aantrekkelijk partij? Wel, dat vraagt nogal wat van u als ondernemer. Het vraagt bewustzijn van uw medewerkers en het is noodzakelijk dat u een gerichte klantstrategie ontwikkelt. Naast deze strategie dient u een klantsysteem te bouwen. Informatie te verzamelen en te rubriceren. U dient gepersonaliseerde acties richting de klant te ondernemen. Daarnaast moet u de belofte aan de klant waarmaken. Zijn of haar verwachtingen overtreffen. Dat vraagt strategisch denken, doen en handelen. Met minder kunt u geen genoegen nemen.

Klantgericht handelen

Wilt u een klantgerichte organisatie worden? Dat kan! Maar het gaat zeker niet vanzelf. Besef wel dat de hele keten van handelingen en alle interne bedrijfsprocessen dan wel moeten kloppen. Afgestemd op de klant. Daarnaast is het van essentieel belang dat de hele onderneming als één gezicht oprechte interesse naar de klant uitstraalt. ‘Het de klant naar de zin maken’ is geen optie maar een keuze. Een keuze voor de klant. Pas dan gaat u de vruchten plukken van een functioneel intieme relatie met de klant ‘Customer Intimacy’! Spreek met uw medewerkers over het belang van de klant. Zet de klant in het middelpunt en bouw er multidisciplinaire klantgerichte teams omheen.

Whitepaper downloaden?

Op onze website https://hjmediagroep. nl/whitepaper kunt u over dit onderwerp een whitepaper downloaden geschreven door Hans Klaasse. Hans is verbonden aan HJ Media Groep als directeur Strategie en Organisatie. Hij adviseert ondernemingen en organisaties over klantgericht handelen en het inrichten van (smart media) klantsystemen.

Strategie, Loyaliteit, Creatie

0
Cover

HJ Media Groep is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in gepersonaliseerde smart media. Vanuit drie pijlers t.w.: Strategie, Loyaliteit en Creatie zoekt zij voor ondernemers en organisaties naar de inzet van de juiste communicatiemiddelen.

“Wij zoeken met de klant naar de bedoelingen achter de media campagne. Welke middelen zijn het meest effectief en op welke wijze zetten we onlineactiviteiten in? Dat is het voordeel van HJ Media Groep. Wij zijn zowel online als offline actief. We hebben alles in eigen huis, online marketeers, creatieve ontwerpers, tekstschrijvers en printfaciliteiten. Wat we ook inzetten, het is altijd persoonlijk, gericht op de klant en daarom doelgericht. Onze klanten zien het verschil. Na een door ons opgezette gepersonaliseerde media campagne ziet men de omzet stijgen. Wij meten dat, de klanten bevestigen het. Daarom vinden wij de onderzoeksfase zo belangrijk. Onze consultants doorgronden de noodzaak van een goede analyse. Op basis hiervan kijken we zowel intern als extern wat de beste aanpak is. We trainen desgewenst de medewerkers en voorzien hen van praktische tips!”, aldus Hendrik-Jan van Rhee, specialist in Creatie en Smart-Media, algemeen directeur van HJ Media Groep.

Hans Klaasse, directeur Statregie en Organisatie vult aan dat juist op deze wijze reclamebudget geen bodemloze put wordt en niet resulteert in het verbranden van veel geld, maar veelmeer een ‘winstversneller’ is. “Wij zien echt het effect van onze bemoeienis. Wij denken met de klant mee en zoeken naar de juiste strategie. Wij hebben eigen dataspecialisten die aan validatie en verrijking van de data doen. Door slimme databestanden te bouwen kunnen we koopgedrag sturen. Het gaat om het juiste aanbod gekoppeld aan de juiste boodschap. Daarom komen de door ons ontwikkelde loyaliteitsprogramma’s niet alleen sympathieker over bij de klant maar zij zorgen ook voor binding en beleving. Wij maken het verschil in onze branche. Wij doen niet interessant maar zijn interessant. Van het bedenken van een nieuwe herkenbare huisstijl tot het opzetten van een landelijke media campagne. Wij doen het met passie en plezier!”

ACTIES TEGEN STIKSTOFBELEID IN DE REGIO

0
Mensen met plakkaten

De landelijke organisaties VNO-NCW en MKB Nederland hebben een persconferentie gegeven over de economische crisis die kan ontstaan door het kabinetsbeleid voor stikstof en PFAS. Dat gebeurde in stevige bewoordingen. “Door ondoordacht beleid van dit en vorige kabinetten wordt het gehele Nederlandse investeringsklimaat geschaad’, zei voorzitter Hans de Boer.

Schadeclaim
Vooral voor het PFAS-beleid heeft hij geen goed woord over. PFAS is een verzameling van duizenden slecht afbreekbare synthetische stoffen. Het wettelijk toegestane PFAS-gehalte bedraagt sinds juli maximaal 0,1 microgram per kilo grond. Hierdoor mag in veel gevallen geen grond meer worden verplaatst en liggen duizenden bouwprojecten stil. VNO-NCW bereidt een schadeclaim voor tegen de staat die kan oplopen tot tientallen miljoenen.

Stikstof
VNO-NCW West volgt het PFAS-beleid op de voet en benadrukt dat een snelle oplossing geboden is, omdat in zowel Noord- als Zuid-Holland belangrijke bouw- en infrastructurele projecten van start moeten gaan. Toch onderneemt de regionale ondernemersorganisatie op dit typisch nationale dossier geen actie. Daarentegen voert zij in het stikstofdossier de druk op bij grote gemeenten en de provincies Noord- en Zuid-Holland. Door een uitspraak van de Raad van State in mei geven deze regionale overheden geen vergunningen meer af voor bouwprojecten in de buurt van natuurgebieden. Geheel onterecht, want bij zeker 80 procent van de projecten is de stikstofdepositie te verwaarlozen, zo schatten onze juristen in. Om deze projecten weer mogelijk te maken, pleit VNO-NCW voor het instellen van een drempelwaarde.

Actie
Vooral de belangenbehartigers Petra Tiel en Rogier Krabbendam steken, onder leiding van voorzitter Audrey Keukens, veel tijd in overleg met wethouders, gedeputeerden, statenleden en juristen, om hen ervan te overtuigen dat dit zo niet kan. Om hun overtuigingskracht te vergroten werken zij nauw samen met branches en verenigingen, zoals Bouwend Nederland, Techniek Nederland, Transport en Logistiek Nederland en de Koninklijke Metaalunie. Ook voeren ze samen met landelijk VNO-NCW actie, waaronder op 30 oktober op het Malieveld.

Resultaten
Mede door deze regionale belangenbehartiging kunnen sinds medio oktober in Noord- en Zuid-Holland weer vergunningen verleend worden. Voorwaarde is een ecologische toets. Jammer genoeg durven veel ambtenaren dit nog niet aan en wachten de provincies op een gesprek met de verantwoordelijke minister Schouten in december. Tegen die tijd kan bij veel kleine bedrijven de orderportefeuille leeg zijn en een faillissement volgen. Tiel en Krabbendam stellen dit risicomijdende gedrag nu aan de kaak. Tegelijkertijd prijzen zij gemeenten die wel voortvarend te werk gaan. Zo hebben sommige extra ambtenaren aangetrokken om de achterstand in de vergunningverlening zo snel mogelijk weg te werken. 

Dataplace neemt Datacenter Nedzone over

0
Dataplace neemt Datacenter Nedzone over

Alblasserdam, 13 november 2019 – Dataplace, dé carrier neutrale en landelijke datacenter exploitant van Nederland, heeft met ingang van 8 november jl. Datacenter Nedzone overgenomen. Met deze vierde overname van een datacenter versterkt Dataplace haar positie in de nationale datacentermarkt. 

Datacenter Nedzone is gevestigd in Steenbergen en speelt een belangrijke regionale rol als het gaat om datacenterdienstverlening in Brabant en het zuidelijk gebied van Nederland. Deze locatie zal voornamelijk het westen van Noord-Brabant en Zeeland gaan versterken met een verlenging naar onze zuiderburen in de regio Antwerpen. In combinatie met de doelstelling van het leveren van hoge kwalitatieve dienstverlening, maakt dit het datacenter tot de ideale aanvulling op het huidige datacenterportfolio van Dataplace.

Gerben van der Veen, Managing Director van Dataplace: ‘Nedzone heeft een uitstekende reputatie, is zeer klantgericht en ligt geografisch op een interessante positie. Wij zijn enorm verheugd met deze toevoeging aan ons groeiend aantal datacenters in Nederland en kijken uit naar de samenwerking met het team‘.

Arco van Bezooijen, Directeur van Datacenter Nedzone: ‘Wij zijn ontzettend blij met de overname door Dataplace. Voor de klanten verandert er niets en al het personeel blijft betrokken bij het datacenter. Tegelijkertijd kan het datacenter gaan profiteren van de sterke positie in de markt van Dataplace.

De auto in het middelpunt van de belangstelling

1
Car dashboard

In dit magazine leest u artikelen over mobiliteit en de auto in het bijzonder. Op dit moment is er in Nederland veel te doen over de belastingen op auto’s. Niet alleen de BPM maar ook de fiscale bijtelling op een auto ‘van de zaak’ is op veel feestjes en verjaardagen onderwerp van gesprek. De auto is -in het kader van de beperking van de CO2-uitstoot- een gewild onderwerp van gesprek geworden. Maar ook onderwerpen als rekeningrijden en de stimuleringsmaatregelen voor het elektrische rijden zijn hot.

Wat gaat er zoal veranderen? Zoals altijd zijn er plus- en minpunten te noemen. Pluspunten zijn het verlagen van subsidies voor elektrische auto’s en de invoering van rekeningrijden, zegt de RAI, maar het is “onacceptabel” dat de bijtelling op elektrische auto’s al in 2020 in plaats van 2021 wordt verhoogd. Ook de brancheorganisatie BOVAG is daar niet blij mee. Volgens de organisatie zijn al volop auto’s besteld voor 2020, op basis van de nu geldende fiscale regels.

Dat verhogingen van BPM (bij aankoop van een nieuwe auto) en van de motorrijtuigenbelasting van de baan zijn, noemt BOVAG een belangrijk uitgangspunt. Verder is de vereniging blij dat er gewaakt wordt voor te veel stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden en dat het taboe op rekeningrijden van tafel is. “Met het pakket maatregelen dat het kabinet inzake klimaat nu voorstelt, lijkt de mobiliteit een wezenlijke bijdrage te kunnen leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot”, aldus BOVAG.

Een auto uitzoeken heeft voor velen alles te maken met emotie. De belijning, de techniek, het dashboard en de kleur houden menig aspirant koper uit de slaap. Ging het vroeger vooral om de PK’s en het uitlaatgeluid, nu spelen zaken als milieu en zuinigheid een steeds belangrijker rol. Toch zit juist daar de ideale uitdaging. Moderne motoren die gecombineerd worden met ondersteunende elektroaandrijving zorgen voor acceleratiemonsters die toch zuinig zijn. Steeds vaker zal de consument in de komende jaren verbaast staan omtrent de mogelijkheden en prestaties. Derhalve de garantie dat de auto -ook in de toekomst- in het middelpunt van de belangstelling zal blijven staan.

Lang leve de auto!

Rabobank investeert in overgang naar duurzame Food & Agrisector

1
Voorkeur Dhr Blok Rabobank

Samen komen we het verst

Rabobank is vastberaden een belangrijke partner te zijn voor klanten en relaties in de overgang naar een duurzame Food & Agri sector. We spreken hierover met Remon Blok, directeur Food & Agri in het First Rotterdam gebouw, de prachtige locatie nabij Centraal Station waar Rabobank zeer recent haar intrek in heeft genomen.

“De wereldbevolking groeit hard. Naar verwachting zullen er in 2050 negen tot tien miljard monden te voeden zijn. Deze stijgende behoefte aan voedsel vraagt veel van het milieu, de boeren en alle anderen die een rol in de voedselketen hebben. Wij zullen de manier waarop wij ons voedsel verbouwen, verwerken en verorberen radicaal moeten herzien. En wij hebben daar minder dan één generatie de tijd voor”, begint Blok zijn verhaal. “Onze missie is: growing a better world together. We willen er dus samen voor gaan zorgen dat we de hele wereld kunnen voeden op een manier die de aarde én boerenbedrijven respecteert.”

Vier grote uitdagingen

Blok licht toe: “In Nederland zijn er vier grote uitdagingen op het gebied van Food & Agri. Dit zijn:
1. Duurzame verdienmodellen voor tuinders en boeren; bij een geringe opbrengst, kun je amper innoveren terwijl ze al zoveel doen. Dat moet beter om de verduurzaming een boost te geven.
2. Gezondere voeding; een gezondere levensstijl en beschikking over gezonde voeding voor alle mensen is een issue in Nederland. Dit kan ziekten voorkomen waardoor zorgkosten kunnen worden teruggebracht. Ook het verkleinen van de kenniskloof tussen dénken dat je weet wat je eet en daadwerkelijk wéten wat je eet is een aandachtspunt.
3. Beschikbaarheid van voeding; voor iedereen moet voldoende en gezonde voeding beschikbaar zijn. Nu en in 2050.
4. Voedselverspilling terugbrengen; 1/3 van ons voedsel wordt nu wereldwijd verspild. Dat moet anders. Als we nu niks meer zouden verspillen, was het voedselprobleem opgelost.

Als je kijkt waar het voedselverspilling het meest plaatsvindt, is dat overigens bij de consument thuis. Ongeveer 20% van alle voeding verdwijnt wekelijks in de prullenbak. Als je je daar bewust van bent, heb je al een stuk gewonnen. Het gaat ook om kennis. Er zijn nog genoeg mensen die een kiloknaller prefereren boven een duurzamer maar ook duurder stukje vlees omdat ze simpelweg niet alle in’s en out’s kennen.’

Rol van de Rabobank

“We zien het als onze taak om duurzame ondernemers te faciliteren in hun verdere groei en hun investeringen. Ook gaan we de discussie aan met onze klanten dat duurzaamheid niet langer een bijzaak is maar van wezenlijk belang. Daar moet dan ook een financiële beloning tegenover staan. Dat betekent dat wij als consument iets meer moeten betalen voor ons voedsel. Het gaat niet om enorme bedragen. Een cent op een liter melk is al heel veel voor een boer. De gemiddelde consument zal dat kunnen betalen. Voor de mensen die het krapper hebben, moeten we oplossingen bedenken. Als je minder verspilt, heb je minder uitval in de keten en zo ook minder verlies van verdiensten en blijft er meer over om duurzamer te kunnen produceren. Het hangt allemaal met elkaar samen.”

We hebben net zoveel passie voor de F&A sector als een boer dat heeft voor zijn vak

De kracht van het netwerk

Rabobank richt zich op alle ondernemers, van klein tot groot, die bijdragen aan een betere wereld. “Dat doen wij door te stimuleren, te faciliteren en speciale producten zoals leningsvormen voor duurzame investeringen met rentekorting, maar vooral door ons netwerk in te schakelen”, vertelt Blok. “Uitdagingen in de ene sector kunnen soms worden opgelost door zaken die in een andere sector voorhanden zijn. Zo hebben wij een bedrijf, gespecialiseerd in alternatieve eiwitten die mogelijk bruikbaar zijn in dierenvoer, in contact gebracht met een aantal subsidieadviseurs én met ons netwerk. We zijn verheugd dat de eerste gesprekken met onder andere een veevoederbedrijf tot stand zijn gekomen.”

Agrarische roots

Dat Rabobank over de kennis, de producten en het netwerk beschikt is wel duidelijk. Ook het unieke Food & Agri team speelt een belangrijke rol. Blok: ”Iedere dag zet mijn team zich voor meer dan 100 procent in voor de 3500 klanten in het gebied dat uit het grootste gedeelte van Zuid-Holland bestaat. Ze hebben niet alleen passie voor Food & Agri, hun roots liggen in een boerenbedrijf of ze zijn zelf nog boer. We spreken zo de taal van onze klanten, snappen wat het is om boer te zijn en kennen de wet- en regelgeving. Sommige collega’s staan om vijf uur op: gaan ze eerst melken bij de klant voor ze naar kantoor komen omdat ze het leuk vinden. We hebben net zoveel passie voor de Food & Agri sector als een boer dat heeft voor zijn vak.”

Tot slot

Blok ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Als agrariërs, de wetenschap, de politiek, financiële instellingen en consumenten de krachten bundelen en samenwerken, geloof ik echt dat we de sleutel in handen hebben tot een duurzame voedselketen die aan de stijgende vraag kan voldoen. Rabobank en het Food & Agri team zullen zich daar in ieder geval hard voor maken en ondernEmers helpen waar mogelijk.”

Agri Food en eigendom: zo gewonnen, zo geronnen?!

1
Pieter

Agri Food is een dynamische sector, waarin wordt geteeld, gefokt, gekweekt en natuurlijk gehandeld. Dat de eigendom wisselt binnen de productieketen ligt min of meer voor de hand. Maar de overgang van eigendom volgt niet per se het ritme van koop en verkoop. Zo kan eigendom ook overgaan zonder dat de bedoeling van partijen daarop gericht hoefde te zijn – zoals bij ‘natrekking’ en “vermenging” – en terwijl het product binnen de productieketen gewoon op zijn plaats blijft, zoals bij “zaaksvorming’. Deze wijzen van eigendomsovergang zijn wars van onze intenties en kunnen daarom vervelend uitpakken voor wie zich laat verrassen.

De sleutel is voorbereiding. Hierna volgen twee praktijkvoorbeelden en een kort woord van advies, ter afsluiting.

Natrekking

De bank verkrijgt een recht van hypotheek op een perceel tuinland met bedrijfsruimte en glasopstanden van een kwekerij en oefent dit recht uit nadat het faillissement van de kwekerij is uitgesproken. Een ingebouwd teeltsysteem met een waarde van € 212.000,- wordt door de bank mee-verkocht, mede omdat het na verwijdering uit de kas nog slechts een oud-ijzerwaarde zou hebben van circa € 20.000,-.

Helaas voor de bank is de marktwaarde van het teeltsysteem niet zozeer doorslaggevend, als wel de vraag of het systeem uit de kas kan worden verwijderd zonder beschadiging van betekenis. Omdat het enkel in “hanteerbare stukken’ zagen van de teeltgoten geen noemenswaardige beschadiging oplevert – aldus de rechtbank – strekt het hypotheekrecht op de kas zich niet mede uit tot het teeltsysteem.

Vermenging / Zaaksvorming

Een varkenshouderij vestigt pandrechten op haar zevenduizend biggen en varkens ten behoeve van haar voerleverancier, waarna zich ook een fokker en een handelaar als rechthebbende melden, beiden op basis van een ander eigendomsvoorbehoud elders in de productieketen. De voerleverancier houdt vol dat eventuele eigendomsvoorbehouden van fokker of handelaar zijn vervallen omdat (a) de dieren door samenvoeging met voer en water door de varkenshouderij tot nieuwe zaken zijn omgevormd en (b) de “voorbehouden’ varkens en biggen vermengd zijn geraakt met andere – verpande – varkens.

Helaas voor de voerleverancier stelt de rechtbank vast dat de biggen zo’n twee dagen na hun geboorte een uniek bedrijfsnummer ontvangen, als oormerk. Daarmee krijgen de dieren een eigen identiteit en dus bleven zij individueel aanwijsbaar, met als gevolg dat eventuele eigendomsvoorbehouden van fokker en handelaar niet zijn vervallen door de vermenging met andere biggen en varkens, noch door het afmesten van die biggen tot slachtrijpe varkens.

Kort woord van advies

De gevolgen van natrekking, vermenging en zaaksvorming kunnen niet contractueel worden uitgesloten. Wat kunt u doen om toch zoveel mogelijk boter bij de vis te bewerkstelligen? Een verlengd/verbreed/doorlopend eigendomsvoorbehoud kan worden aangevuld met bijvoorbeeld bevoorschotting, betaalgaranties en borgstellingen. Ontbreken deze voorzorgsmaatregelen op het moment van de waarheid, dan kan doorgaans de schade nog worden beperkt door het recht van reclame en van retentie in te roepen. Dit moet dan wel snel gebeuren, want de termijnen zijn kort. Op elk moment kijken we graag met u mee.

Pieter Frölich
Advocaat bij Van den Herik & Verhulst Advocaten N.V.

60 jaar Ames Ridderkerk bekroond met vernieuwd pand

1
Volkswagen groepsfoto

Leo van Nieuwenhuijzen: “Ik voel me hier als een vis in het water”

Ames Autobedrijf Ridderkerk is verbouwd. In een periode van zes weken heeft het pand een moderne en frisse uitstraling gekregen. Al met al een eindresultaat om trots op te zijn. Dat vindt ook vestigingsmanager Leo van Nieuwenhuijzen. Binnenkort viert hij zijn dertigjarige jubileum bij Ames Ridderkerk, terwijl Ames al bijna zestig jaar in Ridderkerk gevestigd is. Hij neemt ons mee terug in de tijd en vertelt wat er in de loop der jaren allemaal veranderd is.

Maar eerst toont hij trots het vernieuwde pand van de Ames Volkswagen vestiging in Ridderkerk en legt hij uit wat er allemaal aangepakt is. “De muren zijn gestuct en er ligt een nieuwe vloer. Ook het ingangsportaal van het pand is onder handen genomen. Het portaal voldoet nu net als de rest van het pand aan de eisen van Volkswagen en straalt uniformiteit uit. Fijn zijn de open en transparante wachtruimte en werkplekken, waardoor je direct contact hebt met de klant en je collega’s.”

Complimenten

We vragen Van Nieuwenhuijzen hoe hij en zijn collega’s de verbouwing ervaren hebben. “Tijdens de zes weken verbouwing hebben we op alle afdelingen op geïmproviseerde wijze onze werkzaamheden kunnen verrichten en dat is zeer goed verlopen. De verkoopafdeling was tijdelijk gevestigd in de kantine en op ons achter terrein hadden we een grote tent geplaatst die als showroom fungeerde. De werkplaatsreceptie heeft gedurende deze periode vanuit een porto-cabin gewerkt, die bestond uit twee lagen. Op de bovenverdieping bevond zich de wachtruimte voor de klanten. Zij hebben overwegend positief op de verbouwing gereageerd, waardoor de zes weken voorbij gevlogen zijn.” Volgens Van Nieuwenhuijzen is alles het meer dan waard geweest. “In de nieuwe showroom is het heel prettig werken en komen de auto’s beter tot hun recht. We hebben al veel complimenten van klanten ontvangen.”

Mooie tijd

We vragen de sympathieke manager om over zijn carrière bij Ames te vertellen. Gepassioneerd blikt hij terug. “Nadat ik van 1984 tot 1986 een studie volgde aan de IVA Driebergen was Ames in 1986 mijn eerste werkgever. Na school heb ik samen met collega Kees Peels deelgenomen aan het schoolverlatersproject van importeur Pon. In dit programma doorliepen wij gedurende een jaar vele trainingen bij onze importeur in Leusden, regelmatig ook op externe locaties. Tijdens deze trainingen kwamen alle facetten van het autobedrijf, van pure productkennis, verkoopvaardigheden tot aan fiscaliteit aan bod. Het was een mooie tijd met veel contact met collega’s die daar via een andere dealer aan deelnamen.” In 1986 start Van Nieuwenhuijzen als junior verkoper bij Ames in Zwijndrecht. Via de vestiging in Dordrecht komt hij in 1990 terecht in Ridderkerk. “Ames was toentertijd gevestigd in de P.C. Hooftstraat in 1998 zijn we verhuisd naar het huidige pand, waar we nu na 21 jaar verbouwd hebben.”

Als een vis in het water

We zijn benieuwd waarom Van Nieuwenhuijzen altijd bij Ames is blijven werken. Daar hoeft hij niet lang over na te denken. “Ik voel me hier als een vis in het water. Ik mag werken met een prachtig merk en fijne collega’s. Ons team bestaat uit een mooie mix van jong en oud. Met sommige collega’s zoals Bram Korteweg werk ik al heel lang samen. We weten wat we aan elkaar hebben en hebben samen al heel wat mensen opgeleid. Zoals Jaap Versteeg, onze jongste verkoopadviseur. Samen met het serviceteam vormen we een hechte groep die het belangrijk vindt om de klant op de eerste plaats te zetten. In al die jaren hebben we al veel mooie relaties opgebouwd. De loyaliteit van onze klanten is groot, sommige zijn al dertig jaar klant of langer. Ze waren al klant toen we gevestigd waren aan de Lagendijk of de P.C. Hooftstraat, waar eerst Leen de Koning vestigingsmanager was. Ondanks dat we nu gehuisvest zijn in een ruim en modern pand is de Ridderkerkse charme altijd gebleven. Dat komt ook vanwege ons uitgangspunt om altijd dicht bij de klant te blijven staan.”

Veel veranderd

Terugdenkend aan de manier van werken waarbij alle verkochte auto’s met streepjes in een boekje werden genoteerd, stelt Van Nieuwenhuijzen dat er veel veranderd is in dertig jaar tijd. “Vroeger handelde je van A tot Z alles zelf af. Nu doe je het met elkaar. Ieder heeft zijn of haar eigen taak.” Die verandering geldt ook voor het aantal modellen dat er tegenwoordig te koop is. “We kunnen nu zo’n beetje aan iedere vraag voldoen. Destijds had je alleen de keuze uit een Volkswagen Polo, Golf of Passat. Nu zijn er alleen al vijf SUV-modellen van Volkswagen te koop, terwijl de Polo en Golf nog steeds onverminderd succesvol zijn.” De komst van de elektrische auto’s ziet Van Nieuwenhuijzen als een positieve ontwikkeling. “Als bedrijf vinden we het belangrijk om rekening te houden met het klimaat. En het is prima rijden in een elektrische Volkswagen. De auto’s accelereren fijn en de actieradius wordt steeds groter. Met de nieuwe VW I.D. modellen die in aantocht zijn, kunnen we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.”

Fleetsales

En er zijn meer veranderingen. “De laatste jaren wordt er steeds meer gebruik gemaakt van private lease. Vooral bij jongeren zie je en verschuiving van bezit naar gebruik.” Tot slot geeft Van Nieuwenhuijzen aan dat ook zakelijke klanten kunnen rekenen op Ames. “Wij hebben veel kennis en kunde in huis op het gebied van fleetsales. Wij ondersteunen bedrijven bij hun wagenparkbeheer en hebben een goede samenwerking met leasemaatschappijen en AA Lease in het bijzonder. Om gehoor te geven aan het Klimaatakkoord kunnen wij onze klanten begeleiden bij de transitie naar duurzame mobiliteit. Wij zijn volledig op de hoogte wat de gevolgen voor ondernemers en bedrijven zijn en lichten de mogelijkheden graag toe in een vrijblijvend gesprek. Bovendien kunnen wij Amega breed veel merken aanbieden en in samenwerking met onze zusterbedrijven zoals PSB Bedrijfswageninrichting alles op het gebied van bedrijfswagens.”

Zestig jaar Ames Ridderkerk is bekroond met een renovatie. De geschiedenis van Ames Ridderkerk gaat terug naar 1958, wanneer Jan Ames een stalhouderij aan de Lagendijk in Ridderkerk kocht. Na een intensieve verbouwing volgde in 1960 een feestelijke opening. In 1973 verhuis- de Ames Ridderkerk naar de P.C. Hooft- straat. Sinds 1998 is Ames Ridderkerk gehuisvest aan de Wolweverstraat. Na 21 jaar werd het tijd om het pand te moder- niseren. De feestelijke (her)opening hier- van vond plaats in het weekend van 4 en 5 oktober j.l. Scan de QR-code om het filmpje van de opening te bekijken in 1960 (!).