Home Blog Page 91

Communiceren met de klant

1
Hans Klaasse

In een wereld die steeds meer belang hecht aan gezond en eerlijk voedsel staat de Agri & Food sector in het middelpunt van de belangstelling. Wie heeft het vandaag de dag niet over duurzaam ondernemen, het beperken van de CO2 uitstoot en de uitputting van natuurlijke hulpbronnen? De klant is kritisch en stelt eisen. Steeds vaker horen we over ketensamenwerking en het tegengaan van verspilling in de voedselproductie. Streekproducten zijn om die reden in. De consument wil extra betalen als de herkomst duidelijk is. Kwaliteit speelt een steeds belangrijker rol. Alles voor elkaar dus? Nee, was het maar waar. Vraag en aanbod moeten beter op elkaar afgestemd worden. Informatie-uitwisseling, kennisdeling en samenwerking moet tezamen met digitalisering zorgen voor een betere afstemming tussen duurzaamheid en de behoefte van de eindgebruiker.

Waarom zijn regionale producten zo in trek? De consument is uit op beleving. Iets wat uit de eigen omgeving komt. Het is te herleiden. Men weet over het algemeen wie de producent is. Vaak kent men de boer bij naam en toenaam. Dat resulteert in vertrouwen en het geeft een andere smaak- en kwaliteit beleving. Eigenlijk zou dit in heel de Agri & Food sector zo door de klant moeten worden ervaren. Kan dat? Ja, ik denk dat door goede communicatie met de consument een extra dimensie aan het product kan worden toegevoegd. Persoonlijker en meer gericht op de behoefte van de klant. Hierbij is het open en eerlijk zijn over de herkomst van het product een belangrijke voorwaarde. Dat vraagt om het aangaan van verbindingen met deelnemers uit de voedselketen en het inzetten op partnership.

Ook binnen de Agri & Food sector gaat het dus om beleving. Communiceren met de klant. Weten wie de klant is. Voldoen aan de behoefte en de wens van de klant. Moeilijk? Nee, volgens mij is het een kwestie van inzetten op smart communicatie. Niet meer met hagel schieten maar met scherp. Tenzij u handelaar bent in wild en gevogelte!

Hans Klaasse
Directeur Strategie & Organisatie bij HJ Media Groep

AA Lease & AA Rental vieren 50-jarig bestaan!

1
AA Lease Rental 1411

AA Lease en AA Rental bestaan 50 jaar. Een mooi moment voor de universele, onafhankelijke lease- en autoverhuurmaatschappij om daar samen bij stil te staan. Dit deden zij onder andere met het feestelijke evenement ‘Duurzaam moet je doen’ in het Van der Valk Hotel te Dordrecht.

Het goed bezochte event begon met een film met foto’s van AA Lease & AA Rental door de jaren heen. Oud-directeur Ab van den Akker weet er alles van. Hij vertelde dat AA Lease in 1969 is ontstaan vanuit Ames Autobedrijf, waarmee AA Lease nog steeds een goede samenwerking heeft. “Het was een leuke, maar soms ook zware tijd. De automatisering stond nog in de kinderschoenen. We werkten toen met z’n drieën en de offertes werden door de telefoniste uitgetypt.” Voordat Van den Akker directeur bij AA Lease werd, begon hij in 1987 bij Ames aan de Johan de Wittstraat. Op dat moment reden er voor AA Lease ongeveer 400 leaseauto’s en 40 huurauto’s, hoofdzakelijk voor het vervangend vervoer aan klanten. In 2003 ging Van den Akker met pensioen. Op dat moment werkten er bij AA Lease twaalf mensen en reden er zo’n 4.000 leaseauto’s. Inmiddels zijn dat ongeveer 11.000 contracten.

Vervolgens kondigde de dagvoorzitter Theo van der Hek oud-directeur Leo Fransen aan, de opvolger van Ab van den Akker. Fransen gaf aan met veel plezier en genoegen terug te kijken op zijn tijd bij AA Lease & AA Rental. “Het was mooie tijd waarin we met het hele team veel geleerd hebben en een goede basis voor de toekomst hebben neergezet. Samen begonnen we aan de modernisering en professionalisering van AA Lease & AA Rental. In de negen jaar dat ik directeur was, hebben we het wagenpark steeds zien groeien. Dat is natuurlijk niet alleen mijn verdienste, maar vooral die van het AA Lease & AA Rental team als collectief. Toen ik eind 2008 vertrok, kon ik dat dan ook doen in de weten- schap dat het team met Hans de Boer als directeur de strijd in de markt goed aankon. Daar ben ik nog het meeste trots op.”

Met deze woorden werd De Boer op het podium uitgenodigd. Hij kent het bedrijf al sinds zijn acht- tiende toen hij begon bij Ames, destijds het moederbedrijf van AA Lease & AA Rental. Na een aantal jaren elders gewerkt te hebben, kwam hij weer terug op het ‘oude nest’. Dat is inmiddels 24 jaar geleden. De Boer: “We zijn een echt mensenbedrijf en investeren graag in relaties. Daarom kan AA Lease rekenen op een grote groep trouwe klanten. Dankzij de gedrevenheid van het team en door hard te werken zijn we gegroeid. Daarnaast zorgen we ervoor dat we actief de ontwikkelingen binnen de markt volgen.” Hiermee linkt De Boer naar het thema van het evenement: Duurzaam moet je doen. “We hebben allemaal te maken met de ontwikkelingen die er zijn op het gebied van milieu en bereikbaarheid. Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet en spelen daarop in. Bijvoorbeeld door de mobiliteitspas aan te bieden waarin alle vormen van reizen worden aangeboden. Zo kunnen werknemers altijd kiezen voor de meest geschikte vorm van reizen. Dit is waar we naar toe gaan en waar we in geloven, de eerste successen zijn er al.”

Voor het jubileumfeest was ook Ed Nijpels (voorzitter Klimaatberaad) uitgenodigd. Nijpels vertelde over het klimaatakkoord, wat de gevolgen zijn voor de mobiliteit en wat het op gaat leveren. Met zijn presentatie wist hij de aanwezigen te overtuigen over het risico van CO2-uitstoot. Hij gaf daarbij aan dat er nog veel moet gebeuren, maar wel blij te zijn met de investeringen die er momenteel gedaan worden in elektrische auto’s. “Het is een kwestie van tijd dat het voor iedereen mogelijk is om elektrisch te rijden.” Carlo van de Weijer (Directeur Strategic Area Smart Mobility TU Eindhoven) gaf tot slot een boeiende presentatie over smart mobility, de toekomst van mobiliteit, verkeer en de automotive wereld. Ook hij ziet veel voordelen van de elektrische auto. Zijn conclusie: “Elektrische auto’s helpen ons met het verminderen van CO2-uitstoot. Op korte termijn zullen de elektrische auto’s goedkoper worden, de actieradius zal toenemen en de duur van het opladen zal afnemen.” De sprekers gaven voldoende stof om over na te denken en na te praten. Dit onder het genot van een hapje en een drankje.

Neem ook een kijkje op de speciale jubileumsite waarin 50 jaar AA Lease & AA Rental in beeld zijn gebracht: www.aalease50jaar.nl.

Goede doelen

De opbrengst van de jubileumbijeenkomst leverde € 15.000 aan donaties op. Dit mooie bedrag hebben AA Lease en AA Rental geschonken aan twee goede doelen: Quiet Drechtsteden en de Voedselbank Dordrecht.

Over AA Lease

Het begon allemaal in 1969, toen een klant vroeg of hij voor een langere periode en tegen een vast bedrag auto’s kon huren. Inmiddels is AA Lease de grootste universele, onafhankelijke leasemaatschappij in de regio en was het als eerste leasebedrijf ISO gecertificeerd. Als universele en onafhankelijke leasemaatschappij beheert AA Lease ongeveer 11.000 contracten. De professionele aanpak van AA Lease heeft ervoor gezorgd dat zij meerdere malen is uitgeroepen tot beste leasemaatschappij van het jaar.

Over AA Rental

AA Rental is dé onafhankelijke autoverhuurmaatschappij in de regio Zuid-Holland-Zuid en is het zusterbedrijf van AA Lease. Met tien vestigingen is AA Rental altijd in de buurt. Door de jarenlange kennis en ervaring op het gebied van zakelijke én particuliere autoverhuur garandeert AA Rental mobiliteit onder alle omstandigheden. Men heeft keuze uit vele modellen, van een kleine stadsauto tot aan een grote bedrijfswagen met laadklep.

Verrassende opening Europort 2019 in Rotterdam Ahoy

0
Europort 2019 header nieuwsbrief

ROTTERDAM, 6 november 2019 – Met een sterk inhoudelijk debat tussen vier CEO’s van rederijen en een inspirerende presentatie van ondernemer, uitvinder en ontwerper Daan Roosegaarde is dinsdag in Rotterdam Ahoy de toonaangevende tweejaarlijkse maritieme vakbeurs Europort begonnen. Met een druk bezochte vakbeurs en een kennisprogramma vol congressen, workshops en seminars laat Europort duizenden bezoekers kennis maken met de belangrijkste uitdagingen voor de maritieme industrie.

De vier dagen durende vakbeurs en het bijbehorende kennisprogramma vinden van 5 tot en met 8 november plaats en bedienen maar liefst negen verschillende ‘special ship’-segmenten, variërend van superjachten, visserij, offshore, tot binnenvaart, workboats, cruises & ferries, shortsea en marineschepen.

Het thema van 2019  – Smart ships, smart solutions – is geïnspireerd op de tijdgeest waarin de maritieme industrie inziet dat dat slimme mensen en slimme technologieën onontbeerlijk zijn om de digitale toekomst van de maritieme sector vorm te geven. Dit leidt tot een groot aantal innovaties die tijdens Europort te zien zijn.

Paneldiscussie
Europort 2019 trapte af in een bomvolle congrezaal met een paneldiscussie tussen de directeuren van de Bolida Group, ESL Shipping, Stena Line en Van Oord. Moderator Geert Maarse poneerde enkele pittige stellingen waarover de directeuren met elkaar in debat gingen. Pieter van Oord, directeur van het gelijknamige offshore- en baggerbedrijf, waarschuwde voor het feit dat Europa het onderspit dreigt te delven tegenover China. “Zolang China zijn bedrijfsleven volop ondersteunt en Europa dat niet doet zullen we de strijd verliezen.” Annika Hult, Managing Director van Stena Line wees er juist op dat Europa qua kennis nog ver op China vooruit loopt. “Er is een verbazingwekkende hoeveelheid kennis in Europa. Ja, ook wij bouwen schepen in China, maar we maken gebruik van Europese onderaannemers en Europese kennis.

Antonio Bordils, CEO van Boluda Towage, zei dat je voor sommige ‘slimme’ oplossingen niet diep hoeft na te denken: “De efficiëntie van sleepboten wordt veel hoger wanneer meer Europese havens in elektrische aansluitingen investeren.”

Mikki Koskinen, Managing Director bij ESL Shipping antwoordde op de vraag of de scheepvaartindustrie wel  genoeg innoveert: “Als je mobiele telefoons ontwikkelt is de levenscyclus van je product slechts 6 maanden. Een autofabrikant kan iedere drie jaar een nieuw model op de markt brengen. Maar schepen bouw je voor minstens 25 jaar. Dat heeft dus nogal een effect op innovatie.”

Hemelbestormend
De aanwezige scheepvaart expertise en de focus van de directeuren op het sluitend maken van hun businesscases contrasteerde prachtig met de soms letterlijk hemelbestormende ideeën en projecten van Daan Roosegaarde.  In zijn keynote speech vertelde de Rotterdamse kunstenaar en visionair over de verbinding die hij altijd maakt tussen mensen, technologie en design. Roosegaarde schetste hoe hij radicale technologieën inzet om economische en ecologische doelen te halen. Zijn baanbrekende maar tegelijkertijd opvallend praktische projecten omvatten een luchtfilterende ‘smogvrije toren’ voor stedelijke gebieden, de ‘Windvogel’ vliegerenergie en een ‘ruimteafvallab’ om ruimteafval terug te winnen. Alle projecten van Roosegaarde zijn erop gericht om bestaande problemen om te zetten in hulpbronnen of eenvoudigweg om spullen die we anders maar zouden weggooien te recyclen.

Ik geloof niet meer in Utopia“, vertrouwde Roosegarde de zaal aan het einde van zijn optreden toe. “Ik geloof in Protopia. Prototypen, testen, leren, en dat stap voor stap. We weten niet hoe de toekomst eruit zal zien, maar we weten wel andere dingen: we kunnen niet terug in de tijd en vasthouden aan wat we al weten is niet toekomstbestendig. We moeten investeren in nieuwe ideeën om te kunnen overleven.”

Annika Hult betrok Roosegaardes optreden direct op de sector: “De maritieme industrie is meestal nogal traditioneel. Hoe goed zijn we echt in een open blik? Hoe benutten we het potentieel in onze organisaties? Maken we we goed genoeg gebruik van alle verschillende mensen die we hebben? Gaan we als sector voorop? Ik denk van niet. We zullen veel vaker naar disruptieve technologieën moeten zoeken om onszelf concurrerender te maken.”

Ahoy directeur Jolanda Jansen nodigde daarop de vier CEO’s, Roosegaarde en drie Young Maritime Representatives (Danique Horstmeier; TU Delft, Bas Peeters; STC Rotterdam en Jesper Poppe;Hogeschool Zeeland die deelnemen aan het ‘High Tech, Hands On’-initiatief uit op het podium. Samen openden ze met een druk op een grote knop de vakbeurs officieel.

Kim Boersma nieuwe directeur VNO-NCW West

1
Kim Boersma

Kim Boersma is met ingang van 5 november 2019 de nieuwe directeur van VNO-NCW West. Zij volgt Bert Mooren op.

“Het is een prachtige uitdaging om samen met de leden het ondernemersnetwerk nieuwe impulsen te geven en te werken aan de ontwikkeling van VNO-NCW West als sterke marktgerichte organisatie”, zegt Kim Boersma. VNO-NCW West is hèt ondernemersnetwerk in de Randstad en behartigt de belangen van ruim 2000 aangesloten ondernemingen in Noord- en Zuid-Holland.
Boersma: “Het ondernemerschap, de wijze van ondernemen en de netwerkbehoeften van ondernemers zijn de afgelopen tien jaar sterk veranderd. Daar zullen we als vereniging ons aanbod op moeten afstemmen. De vertegenwoordiging van ondernemers blijft haar relevantie behouden, ook in deze tijd waarin het ondernemerschap verandert. De behoefte aan connectie, verbinding en persoonlijke groei blijft.”

Belangenbehartiging
De belangenbehartiging vraagt anno 2019 om een integrale aanpak van complexe vraagstukken. Ondernemers worden geconfronteerd met politieke actualiteiten, zoals de bevriezing van hun orderportefeuille door de stikstofproblematiek. Thema’s als de groei van Schiphol of de woningnood in de grote steden vragen om samenwerking met veel partijen in de regio, samenwerking tussen onder andere ondernemers, overheden, kennisinstellingen en NGO’s. “Die samenwerking wil ik de komende jaren intensiveren”, aldus Boersma.

Kim Boersma
Boersma (41) is in mei 2019 aangesteld als adjunct-directeur en heeft zich in de periode mei-november reeds voorbereid om het roer van haar voorganger over te nemen. Boersma heeft een achtergrond in het bedrijfsleven en was zelf ondernemer. Na een start van haar loopbaan in verschillende functies binnen de HRM-dienstverlening richtte zij een eigen bureau op. Na bijna 10 jaar ondernemerschap maakte zij de overstap naar management- en directiefuncties bij onder meer NGO’s. 
Eerder was Boersma al vertegenwoordiger van jonge ondernemers, in de periode 2005 -2012 was zij lid van het Dagelijks Bestuur van Jong Management, de ondernemersvereniging van VNO-NCW voor jonge werkgevers (tot 40 jaar). Sinds 2018 is zij lid van de adviesraad van Jong Management. 

Bert Mooren
Bert Mooren was 22 jaar directeur van de regionale ondernemersvereniging, eerst van de Hollandse Werkgeversvereniging HWV en later van VNO-NCW West. Hij gaat met pensioen. Mooren zette zich met verve in voor de belangenbehartiging. Hij zorgde er onder meer voor dat na 50 jaar discussie de A4 Midden Delfland werd gerealiseerd, introduceerde mobiliteitsmanagement in Haaglanden om de filedruk te verminderen, zette aan de Alderstafel in op verantwoorde groei van Schiphol en waarborgde ruimte voor de maakindustrie op bedrijventerreinen.

Maritime Award: KNVTS Schip van het Jaar 2019

1
Schip van het jaar 2019

In Rijswijk zijn maandagavond 4 november 2019 de winnaars van de Maritime Awards 2019 bekendgemaakt. Meer dan 900 maritieme professionals vierden tijdens het Maritime Awards Gala, een jaarlijks exclusief netwerkevenement, de successen van de innovatiekracht van de Nederlandse maritieme sector. De winnaars van de vijf Maritime Awards zijn: 

Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award 2019

De Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award 2019 is uitgereikt aan Kelly Villena met haar onderzoek naar ‘Optimaliseren van het ship to shore transport tijdens amfibische operaties’. De kern van een amfibische operatie is het op een veilige en snelle manier vervoeren van personeel en materieel vanuit zee naar het land of andersom. Deze operaties worden momenteel handmatig gepland, wat een tijdrovend en complex proces is. In dit onderzoek van Kelly Villena is een nieuwe methode ontwikkeld waarmee een optimale planning voor het ship to shore transportprobleem bepaald kan worden. Deze methode maakt gebruik van een wiskundig model om de optimale oplossing in een aanzienlijk kortere tijd te vinden dan voorheen mogelijk was. 

Maritime Designer Award 2019

De Maritime Designer Award 2019 is toegekend aan Niels de Vries (C-Job Naval Architects) met zijn studie naar toepassing van ammoniak als maritieme brandstof. Niels de Vries gebruikt in zijn onderzoek een ammoniak tanker die vaart op zijn eigen lading om het concept van het gebruik van ammoniak als scheepsbrandstof te bestuderen. Door toepassing van ammoniak kunnen schadelijke emissies in de scheepvaart significant worden verminderd. Volgens De Vries kan ammoniak gebruikt worden als scheepsbrandstof wanneer een aantal veiligheidsmaatregelen opgenomen zijn in het ontwerp. 

Maritime Innovation Award 2019

Conoshop International BV is de winnaar van de Maritime Innovation Award omdat het bedrijf een zeer innovatieve praktische hulp-voortstuwings-unit voor schepen heeft ontwikkeld. De eConowind-unit; een 40-voets container met twee uitklapbare ‘Ventifoils’. Rechtopstaande innovatieve vleugelprofielen van 10m hoog, die windkracht direct omzetten in stuwkracht voor het schip, ca. 5 keer zo veel als bij zeilen met gelijk oppervlak. De eConowind-units kunnen net zo eenvoudig worden gemonteerd als een 40-voets container. VentiFoils klappen bij gunstige wind autonoom omhoog en richten zich optimaal om de grootste stuwkracht te leveren. Bij gelijkblijvende vaarsnelheid worden brandstofverbruik en CO2-emissies gereduceerd, gemiddeld 10 tot 30%.

Maritime KVNR Shipping Award 2019

De Tweede Kamerfracties van de VVD en CDA hebben ervoor gezorgd dat alle schepen onder Nederlandse vlag met gewapende bescherming aan boord kunnen varen in de gebieden waar dit toegestaan is. Bijzondere erkenning daarvoor krijgen zij door het winnen van de Maritime KVNR Shipping Award 2019. De Nederlandse maritieme sector, van reders tot families van zeevarenden, heeft bijna tien jaar gepleit bij de regering voor het mogelijk maken van de inzet van particuliere gewapende beveiliging op Nederlands gevlagde schepen. Het ging daarbij om de situaties dat de Vessel Protection Detachments van Defensie niet ingezet konden worden om deze schepen te beveiligen. Ondanks erkenning van het probleem door de regering ondernam zij geen actie. Daarom hebben de Tweede Kamerleden van VVD en CDA zelf het initiatiefwetsvoorstel Wet ter Bescherming Koopvaardij opgesteld en in stemming gebracht. Uiteindelijk is de wet in 2019 aangenomen in zowel de Tweede als de Eerste Kamer.

Maritime Award: KNVTS Schip van het Jaar 2019

Binnenvaartschip Sendo Liner, gebouwd door Concordia Damen, is tot winnaar van de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar 2019 uitgeroepen. De Sendo liner is een binnenvaart containerschip met afmetingen 110 x 11.45 x 3.2 m (LxBxT). Het schip is in eigen beheer ontworpen door Sendo ShippingBij het ontwerp van het schip is zowel uitgebreid aandacht besteed aan het nu zo efficiënt, zuinig en schoon mogelijk maken van het schip als aan het toekomstbestendig maken ervan. De Sendo Liner kan over zijn gehele levensduur een koploper zijn op het gebied van emissiearm varen. Speciale aandacht werd besteed aan uitgebreide optimalisatie van de scheepsvorm, het ontwikkelen van een diesel-elektrisch voortstuwingsconcept met een accupakket, een ontwerpopzet die het mogelijk maakt om in de toekomst op relatief eenvoudige wijze van energiebron te wisselen en maximalisatie van de ladingcapaciteit.

Maritime Awards Gala 

Het gala wordt georganiseerd door de Stichting Maritime Awards Gala. Hierin zijn Netherlands Maritime Technology, KVNR, KNVTS, de Koninklijke Marine, Nederland Maritiem Land en het NISS vertegenwoordigd. Het gala wordt mede mogelijk gemaakt door de Gold Sponsors Anker Crew InsuranceEuroportRoyal IHCMarstrat BVMultraship &NovatugNNPCPraxis Automation Technology BV en Wärtsilä Netherlands.
 
Maritime Week 

Het Maritime Awards Gala is het hoogtepunt van de ‘Maritime Week’ die dit jaar van 2 t/m 9 november wordt gehouden. De Maritime Week staat in het teken van kennisdeling én het ervaren van de opleidings- en carrièremogelijkheden die de sector te bieden heeft.

Vervolg voor innovatieprogramma voor digitalisering maakbedrijven

34
Afbeelding bij nieuwsbericht Smitzh

Het succesvolle innovatieprogramma SMITZH (Smart Manufacturing: Industriële Toepassing in Zuid-Holland) krijgt een vervolg. De provincie investeert €5,2 miljoen in de derde fase van het programma waarmee bedrijven worden geholpen hun productieproces te digitaliseren, automatiseren of te robotiseren.

Tot nu toe is in het programma vooral gewerkt aan de opzet van het programma en het samenbrengen van partijen. Deze volgende derde fase richt zich op opschaling van de initiatieven tot nu toe, het aansluiten van nieuwe partners, het bereiken van veel meer maakbedrijven en het verder ontwikkelen van slimme maaktechnologie. Hiervoor is in totaal €12 miljoen beschikbaar. De provincie draagt €5,2 miljoen bij, TNO €1,5 miljoen. Dit zijn ook 2 van de initiatiefnemers van het programma, naast InnovationQuarter en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In totaal bestaat SMITZH uit een consortium van 11 partners.

Onwikkeling van slimme maakbedrijven

Doel van SMITZH is het samenbrengen van bedrijven en kennisinstellingen samen met fieldlabs met specialismen als robotica, 3D-printing en big data. Met meer dan tien kiemprojecten, tientallen bedrijven die in actie kwamen rondom slimme maaktechnologie en drie demonstratieprojecten, is het huidige SMITZH-programma een succes. Toch bleek het bereiken van bedrijven een enorme uitdaging. Er zijn ongeveer 10.000 maakbedrijven in Zuid-Holland, waarvan velen kleine series complexe producten maken. Het is de inschatting dat er nu zo’n 400 zijn bereikt. SMITZH-3 heeft de ambitie om veel meer Zuid-Hollandse mkb en middelgrote bedrijven te betrekken bij de verdere ontwikkeling van slimme maaktechnologie.

Samenwerking en trots

Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (Economie en Innovatie): “Onze provincie is het zwaartepunt voor Smart Manufacturing op gebieden als lucht- en ruimtevaart; maritiem en offshore; instrumenten en sensoren; en agro en food. Al deze maaksectoren hebben er belang bij dat we digitalisering verder gaan brengen. Samenwerking is daarbij van groot belang, en ik ben er trots op hoe dat vorm heeft gekregen in de eerste 2 fases van het SMITZH-programma. Laten we dat vasthouden. Daarnaast zou het mooi zijn als we die trots uitdragen en zo de zichtbaarheid vergroten. Daardoor sluiten mogelijk ook andere partijen zich bij SMITZH aan en vergroten we de slagkracht. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken.”

Sterke uitgangspositie Haven Rotterdam voor ontwikkeling circulaire hub

1
Circulaire economie

De haven van Rotterdam beschikt qua omvang en strategische ligging over een uitstekende uitgangspositie om zich te ontwikkelen tot een circulaire hub. De aanwezige industrie is een grootverbruiker van grondstoffen en produceert evenals de logistieke sector en de omliggende regio een scala aan afvalstromen. Hergebruik en recycling van deze reststromen past in de bredere transitie naar een nieuw grondstoffensysteem en biedt Rotterdam nieuwe economische en maatschappelijke kansen.

Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport ‘Rotterdam towards a circular port – a deep dive into Waste-to-Value opportunities van het Havenbedrijf Rotterdam en Circle Economy. In het rapport worden de huidige afvalstromen in de haven in kaart gebracht, evenals ontwikkelingen bij een aantal geavanceerde bedrijven in het industriecluster die al inzetten op circulaire activiteiten. Het rapport geeft verder inzicht in de mogelijkheden om nieuwe circulaire activiteiten in de haven te ontplooien.

In de huidige lineaire wereldeconomie worden grondstoffen omgezet in producten en wat overblijft wordt behandeld als afval. Hoewel het grootste deel van het industriële afval in de haven wordt gerecycled of gebruikt als brandstof, wordt een aanzienlijk deel van het afval nog verbrand of gestort.

Door verwaarding van reststromen kan Rotterdam de positie als circulaire haven en internationale Waste-to-Value Port versterken, met een leidende positie in grondstoffenproductiviteit en low-carbon, circulaire productie.

Opschaling

Op weg naar een circulaire economie werkt het Havenbedrijf Rotterdam in de eerste plaats aan stimulering van innovatie. Daarbij gaat het vooral om het aantrekken van nieuwe activiteiten en opschaling van startups. Immers, de circulaire economie staat nog aan het begin van ontwikkeling. In de toekomst is het vooral zaak technologieën te kunnen introduceren die de grote volumes van de Rotterdamse regio aankunnen.
In de tweede plaats wordt aandacht besteed aan sortering en recycling. Dat past uitstekend omdat in Rotterdam alle schakels uit de keten aanwezig zijn: van primaire plastic producenten, transporteurs, sorteerders, recyclers tot afnemers van een scala aan secundaire producten.

Het derde aandachtspunt betreft de industriële symbiose. De concentratie van industriële en logistieke activiteiten maakt het voor bedrijven relatief eenvoudig om producten en reststromen te kunnen uitwisselen, en ook gebruik te maken van gemeenschappelijke voorzieningen. Tot slot wordt ingezet op CCU (Carbon, Capture & Utilisation), een technologie waarbij CO₂ wordt afgevangen en opnieuw ingezet als grondstof voor de industrie.

Drie stappen roadmap

De aandacht voor circulariteit past in de bredere ambitie van het Havenbedrijf Rotterdam om het havengebied in overeenstemming te brengen met de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs. Om een voortrekkersrol in de internationale energietransitie te kunnen spelen is een roadmap samengesteld om in drie stappen de nationale klimaatdoelen van 2030 en 2050 te realiseren. Circulariteit speelt hierin een onmisbare rol.

De eerste twee stappen van de roadmap gaan voornamelijk over energie-efficiency, de aanleg van nieuwe infrastructuur en de ontwikkeling van een nieuw energiesysteem gebaseerd op elektrificatie en waterstof. In de derde stap komt een nieuw grondstoffen- en brandstoffensysteem en beschikken we over een circulaire economie. Om dat doel met succes te bereiken zetten bedrijven in de haven nu al in op het terugdringen van grondstofgebruik, onder andere met verwaarding van reststromen.

Vakantiewoning in box 3 straks fors duurder?

1
Jan van Neerbos Verstegen Accountants

De (spaar)rente is nagenoeg nihil waardoor steeds meer spaarders zich verzetten tegen de belastingheffing over spaargeld in box 3 van de inkomstenbelasting. Deze werd lange tijd gebaseerd op een fictieve rente van 4%, waarover tegen een tarief van 30% geheven werd. In 2017 werd daarom de tariefstructuur van box 3 aangepast, waarbij de wetgever meer poogde aan te sluiten bij werkelijke rendementen op spaargeld en beleggingen. Ook na deze wijzigingen werd de heffing door velen nog als oneerlijk ervaren.

Begin september heeft de staatssecretaris van Financiën daarom aangekondigd dat per 1 januari 2022 box 3 op de schop gaat. De contouren zijn al bekend, maar wijzigen mogelijk nog. Als het totaal aan bezittingen meer is dan circa € 30.000, wordt het meerdere gesplitst in spaargeld en beleggingen. Voor iedere categorie geldt een apart forfaitair rendement. Het tarief stijgt naar 33%. Burgers met uitsluitend spaargeld zullen geen box 3-belasting meer betalen over de eerste € 440.000 (voor fiscale partners geldt het dubbele bedrag). Het overige spaargeld wordt belast tegen een fictief rendement van 0,09%, dat meer aansluit bij de huidige spaarrente. Een belastingplichtige betaalt voor een spaarsaldo van € 1 miljoen in 2020 een kleine € 12.000 aan box 3-heffing, in 2022 zou dat op basis van de plannen nog slechts € 165 zijn.

Voor beleggingen gaat een forfaitair rendement gelden van 5,33%, voor schulden een forfaitair rendement van 3,03% negatief. Een particulier met een vastgoedportefeuille van € 2 miljoen die is gefinancierd met een lening van eveneens € 2 miljoen, betaalt momenteel geen box 3-heffing maar vanaf 2022 iets meer dan € 15.000.

Een burger zonder spaargeld die privé een vakantiewoning in Nederland bezit ter waarde van € 175.000, betaalt in 2020 circa € 1.300 aan box 3-heffing, maar vanaf 2022 een kleine € 3.000. Omdat de heffing jaarlijks terugkeert is dit extra bitter. Als deze vakantiewoning is gefinancierd met een lening, pakken de wijzigingen nog nadeliger uit.

Gelukkig is er nog één mogelijkheid voor eigenaren van een vakantiehuis om aan deze hogere heffing te ontkomen. Nederland heft namelijk niet (effectief) over buitenlandse vakantiewoningen. Het heffingsrecht is dan toebedeeld aan het land waar de vakantiewoning is gelegen. Uiteraard is het dan van belang om de fiscale gevolgen in dat land in kaart te brengen. Misschien toch een reden voor een vakantiewoning in een meer exotisch oord?

Jan van Neerbos
Partner bij Versgegen accountants en adviseurs

De fiscale ruimte in het Belastingplan 2020

1
RBP_1146

Verstegen Najaarsbijeenkomst

Twee dagen na Prinsjesdag organiseerde Verstegen accountants en adviseurs haar jaarlijkse cliëntenbijeenkomst. Evenals voorgaande jaren vond deze plaats in de Augustijnenkerk in Dordrecht. Het thema van de meer dan goed bezochte bijeenkomst was ‘Geef ambitie de ruimte’. En wie kun je bij zo’n thema beter als gastspreker uitnodigen dan André Kuipers?!

Maar voordat de voormalig astronaut aan zijn boeiende inleiding begon, was het woord aan belastingadviseur Dick Klop (Partner bij Verstegen accountants en adviseurs en member of MGI Business Solutions Worldwide). Dat hij slechts één dag en twee avonden de tijd had om zich te verdiepen in de plannen van het kabinet voor 2020 en volgende jaren en de presentatie voor te bereiden was niet aan hem te merken. Hij nam de bezoekers in een vlot tempo en op heldere wijze mee in het Belastingplan 2020. Over dat het nog steeds goed gaat met de BV Nederland, de overheidsschuld verder is afgenomen en, zeker ten opzichte van de ons omringende landen, dat het goed gaat met onze economie. Daar waar Duitsland bijvoorbeeld een lichte krimp laat zien, groeit onze economie nog steeds. Voor volgend jaar is de verwachting echter dat de economische groei ook in ons land zal afnemen, maar er nog wel steeds een groei van zo’n 1,5% zal zijn. Natuurlijk zijn we hierbij ook voor een deel afhankelijk van hetgeen er buiten onze landsgrenzen gebeurt en waar we weinig of geen invloed op uit kunnen oefenen. Denk hierbij aan de gevolgen van de Brexit en aan onder meer de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Daarnaast zijn de hoge huizenprijzen en de verdere verlaging van de rente door de ECB een punt van zorg. Maar Dick Klop begon zijn inhoudelijke deel met goed nieuws: de koopkracht gaat er vermoedelijk met gemiddeld 2,1% op vooruit in het nieuwe jaar. Maar het slechte nieuws is dat de ondernemers dit grotendeels betalen…

Tweeschijvenstelsel

De invoering van een tweeschijvenstelsel zou aanvankelijk pas in 2021 plaatsvinden, maar dat gebeurt nu al in 2020. Dit betekent dat er volgend jaar nog slechts twee belastingtarieven gelden. Reeds vorig jaar heeft het kabinet de lijnen uitgezet voor deze zogenoemde ‘vlaktax’, die nu dus versneld wordt ingevoerd. De nieuwe tarieven en percentages in box 1 van de inkomstenbelasting (belastbaar inkomen uit arbeid en het woningbezit), inclusief premies volksverzekeringen, bedragen voor 2020 in de eerste schijf tot een belast- baar inkomen van 68.507 euro 37,35% en daarboven in de tweede schijf 49,50%. Ook gaf Dick Klop een toelichting op de hoge heffing in box 3. Eigenlijk is er maar één oplossing op dit moment en dat is sparen in de BV! Maar er gloort licht aan de horizon! Het Kabinet wil de box 3-heffing in 2022 ingrijpend hervormen. Voor spaarders zien die plannen er goed uit, maar beleggers zullen er op achteruit gaan.

Geen miljoenennota zonder wijzigingen rond de auto van de zaak
Zoals gebruikelijk, is ook de belasting rond de auto van de zaak weer aan veranderingen onderhevig in de miljoenennota. Voorlopig is het fiscaal nog aantrekkelijk om elektrisch te rijden, maar vanaf 2026 is er geen onderscheid meer tussen elektrisch en niet-elektrisch rijden. Tenminste als er niet volgend jaar weer een verandering voor de deur staat. Per 1 januari aanstaande stijgt de bijtelling voor het privégebruik van elektrische auto’s naar 8% over maximaal 45.000 euro (dit jaar nog 4% over 50.000 euro). Daarboven is de normale bijtelling van 22% van toepassing. De komende jaren zal de bijtel- ling voor elektrische auto’s verder worden verhoogd naar 12% in 2021, 16% in 2022 en 17% in 2025. Ter- wijl het bedrag waarvoor de bijtellingspercentages gelden met ingang van 2021 verder verlaagd zal worden tot 40.000 euro. Vanaf 2026 is er dus geen enkel verschil meer qua bijtelling tussen elektrische auto’s en een conventionele auto.

Overige wijzigingen

Uiteraard werden ook de wijzigingen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB), met onder andere een wijziging in de ketenregeling en de transitievergoeding toegelicht. Daarnaast kent ook de Werkkostenregeling (WKR) een wijziging met een verruiming in de vrije ruimte en een onbelaste vergoeding van de Verklaring Omtrent Gedrag. Ten slotte blikte Dick Klop nog vooruit naar toekomstige plannen van de overheid. Zo kon hij melden dat het Ministerie van Financiën dit jaar is gestart met zes onderzoeken naar een nieuw belastingstelsel. Kortom: “de belastingen blijven ons bezighouden, maar Verstegen weet waar de fiscale ruimte ligt”, zo besloot Dick Klop zijn presentatie.

Mensen horen niet thuis in de ruimte

Vervolgens was het podium voor André Kuipers, die de aanwezigen meevoerde in zijn ambities om ruimtevaarder te worden. Al op jonge leeftijd trok de ruimte hem en toen hij dan ook een advertentie in de krant zag staan dat er vijf astronauten werden gezocht heeft hij er, na enige aarzeling (waarom zouden ze mij kiezen?), op gereageerd. Wellicht tot zijn eigen verbazing werd hij uitgenodigd voor een gesprek en kwam hij door de selectieprocedure. Je hebt vier soorten mensen volgens André Kuipers: dromers, denkers, doeners en durfals. Hij behoort in elk geval tot de laatste categorie. Hij vertelde over de zware opleiding die hij heeft gevolgd en die onder meer veel impact heeft gehad op zijn privéleven. Tijdens zijn presentatie ging hij in op de eerste raket die de ruimte in ging, de eerste mens in de ruimte, de wedloop tussen Rusland en de Verenigde Staten, de eerste mens op de maan, maar ook de intense samenwerking tussen Rusland, de Verenigde Staten, Europa en Japan. Iedereen luisterde geboeid naar André Kuipers die zijn verhaal ondersteunde met prachtige foto’s en vooral indrukwekkende filmpjes. Het was prachtig om de geschiedenis van de ruimtevaart en die van een ruimtevaarder te ervaren, maar ook om te zien wat voor vele toepassingen de diverse ruimtereizen tot op heden al hebben opgeleverd. Dit gaat van ontwikkelingen op het gebied van medicijnen, navigatiesystemen, communicatiesatellieten, weersatellieten tot verzameling van data, zoals metingen van ontbossing, de dikte van ijsoppervlakte, luchtvervuiling en ga zo maar door. We staan er meestal niet bij stil, maar de ruimtevaart heeft de mensheid al heel veel producten opgeleverd. Naast het hiervoor genoemde kun je ook denken aan brandwerende materialen, zonnepanelen et cetera. Het was een bijzonder inspire- rend en indrukwekkend verhaal.

Tijdens de afsluitende borrel werd er dan ook nog flink nagepraat over de belastingplannen voor 2020 en volgende jaren, maar met name ook over André Kuipers. Er bleek veel bewondering voor hem. Enerzijds moet je maar het lef hebben om in zo’n raket te stappen, op een plaatsje te zitten dat niet veel groter is dan een maxi-cosi en waar je je amper kunt bewegen, je behoefte in een luier moet doen en een ruimtereis die allerlei risico’s met zich meebrengt. De drijfveren van André Kuipers om astronaut te worden moeten dan ook wel heel erg groot zijn geweest. De conclusie van een ieder was dat het weer een bijzonder inspirerende en leerzame bijeenkomst was met voldoende ruimte om hier met elkaar over na te praten.

RAC realiseert iconisch pand

1
Bedrijfseigenaar

Jaguar en Land Rover optimaal vertegenwoordigd op Autoboulevard in Dordrecht

We treffen directeur Ton van Vugt van RAC in hun tijdelijke onderkomen aan de Nijverheidstraat. Met de nadruk op tijdelijk want op een steenworp afstand van de showroom verrijst momenteel een gloednieuw pand op een prominente zichtlocatie direct langs de A16. We vragen Van Vugt naar de ontwikkelingen in de branche en uiteraard naar die rondom het nieuwbouwproject. Naar verwachting zal RAC haar nieuwe deuren nog dit jaar openen.

Bij betreding van de showroom glanst een scala aan Jaguars en Land Rovers je tegemoet. Een mix van de nieuwste modellen en occasions wordt gepresenteerd. Stuk voor stuk prachtige auto’s, met zorg ontworpen en gefabriceerd. Een lust voor het oog. Van Vugt komt met een grote glimlach aanlopen en steekt meteen van wal. “RAC is begin jaren dertig opgericht en is gespecialiseerd in luxe en onderscheidende auto’s. We zijn al sinds 1955 Jaguar dealer in Zuid-West Nederland. Daarmee waren we al een van de oudste en grootste dealers van dit bijzondere merk in ons land”, aldus Van Vugt. “In 2016 zijn de merken Jaguar en Land Rover samengevoegd als gevolg van de wereldwijde ‘Dual Brand’-strategie die vanuit het United Kingdom werd uitgerold. Dit betekende voor Nederland een landelijke herstructurering en zo werd ons Jaguar-dealerschap uitgebreid met Land Rover.”

Strategische nieuwe plek

“Om beide merken vanaf 2016 onder één dak aan te kunnen bieden, moest er wel een en ander gebeuren”, licht Van Vugt toe. “We verplaatste de Jaguar en Land Rover verkoop naar de Drechtsteden regio, een strategische plek in het gebied tussen Breda, Rotterdam en Gorinchem. Daar waren onze merken nog niet fysiek aanwezig. Vanaf deze plek zien we volop mogelijkheden om vanuit Dordrecht onze klanten uit de wijde omtrek te kunnen bedienen. Toen de beslissing eenmaal was genomen zijn we direct gaan zoeken naar een geschikte locatie voor onze nieuwbouw. Die vonden we, pal naast de A16 aan de Mijlweg. Het is een prachtige zichtlocatie waar ons nieuwe onderkomen als een icoon op de Autoboulevard zal zijn.”

Door de bouw van ons nieuwe pand brengen we ons aanbod in auto’s en service naar een nog hoger niveau

Niet zonder slag of stoot

De bouw van het nieuwe pand heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad. Met name het voortraject ging niet zonder slag of stoot. Van Vugt licht toe: “Er stond nog een oud pand dat eerst volledig gesloopt moest worden, daarna moest de boel worden gesaneerd. Vanuit het United Kingdom wordt voorgeschreven aan welke wensen en eisen het pand moet voldoen, van gevel tot verlichting maar dus ook van de indeling en routing. Ook moest de hele infrastructuur van industrieterrein Louterbloemen worden aangepast. Voordat alle vergunningen waren aangevraagd en gehonoreerd, en de infrastructuur daadwerkelijk was omgelegd, waren we wel een tijdje verder. We hadden gepland om ons nieuwe pand eerder te betrekken maar dat was door de ingrijpende voorbereidingen niet mogelijk. Dat is best wel een uitdaging geweest maar dat probleem hebben we overwonnen kunnen we nu wel zeggen. We zijn heel flexibel. Ons team zit nu weliswaar niet bij elkaar maar wel vlakbij. We lopen makkelijk heen en weer.”

Hoogste punt

We voegen daad bij het woord en lopen naar de bouwplaats voor een rondleiding. Het pand heeft een strakke, moderne uitstraling met veel licht en glas. Op 10 januari jl. werd de eerste paal geslagen, daarna ging het hard. Op 3 juli werd het hoogste punt bereikt. Een bijzonder moment dat feestelijk werd gevierd met het personeel en andere betrokken partijen. ”Tot aan de opening nemen we de tijd om RAC verder in te burgeren in de Drechtsteden-regio,” vertelt Van Vugt. “We vonden het vanaf het moment van de samenvoeging van de merken al belangrijk om fysiek in deze regio aanwezig te zijn. Door voor de tijdelijke locatie te kiezen, hebben klanten de afgelopen tijd al kennis kunnen maken met de representatieve, moderne auto’s uit de top van hun segment en niet te vergeten: met onze persoonlijke aandacht en uitstekende service. Door de bouw van ons nieuwe pand brengen we ons aanbod in auto’s en service naar een nog hoger niveau.”

Over RAC

RAC staat voor Rotterdams(ch)e Automobiel Centrale B.V.. Sinds de oprichting in 1931 is RAC gespecialiseerd in luxe en onderscheidende auto’s, waaronder de legendarische merken als uiteraard Jaguar en Land Rover maar ook Packard, Rover, Sunbeam, Humber, SAAB, Volvo en Maserati. U kunt er terecht voor de aankoop, verkoop en inruil. Heeft u uw droomauto in het buitenland gevonden, dan biedt RAC een volledige importservice. Daarnaast verzorgt zij met finesse het onderhoud, (nieuwe) onderdelen en APK.

Duurzaam en gesplitste werkplaatsen

Het pand is werkelijk gigantisch en daarbij nog duurzaam ook. De twee etages beslaan samen een oppervlakte van zo’n 2300 vierkante meter, op de begane grond bevinden zich de entree, showroom en werkplaats. Op de eerste etage staan de occasions en is het bijzondere dat hier -pal naast de multifunctionele carlift- nog een tweede werkplaats is ingericht. “Die tweede werkplaats hebben we gemaakt vanwege de nieuwe generatie hybride en elektrische auto’s zoals de Jaguar I-Pace en de Range Rover Sport”, legt Van Vugt uit. “Hoewel je over het algemeen minder vaak en minder snel aan onderhoud en reparatie toe zult zijn met dit soort auto’s, is de werkwijze -als het wel zover is- totaal anders dan bij een ‘gewone’ auto. Sowieso omdat er meer techniek en programmeerwerk bij komt kijken. Maar ook door het hoge voltage van de accu bijvoorbeeld. Hierdoor moet een bepaald gebied rond de auto afgezet worden en draagt de monteur speciale kleding. Het is echt een groot verschil of je werkt met een accu van 14 volt of die van 300 tot 600 volt. Onze monteurs worden hier speciaal voor getraind. Ieder model heeft ook een eigen aanpak.

We waren nooit zo ver gekomen zonder al onze trouwe klanten en ons kundige personeel

Moderne snufjes voor optimale beleving

Tot slot staan we even stil bij een van de technische snufjes die het pand rijk is: de Car Configurator. Van Vugt: “Middels deze Configurator kunnen we klanten een totaalbeleving bieden. Via een groot touchscreen kunnen ze hun gewenste auto in 3D samenstellen en opties uitproberen. En dat niet alleen. Van alle soorten stoffen en leer, kleuren en materialen liggen stalen die aangeraakt, bekeken en vastgepakt kunnen worden. Het is een experience waardoor alle zintuigen worden geprikkeld en de klant een realistisch beeld geeft van zijn of haar gedroomde auto.”

Feestelijke opening

De intentie is om voor de kerst operationeel te zijn vanuit het nieuwe pand. Begin 2020 volgt de feestelijke opening. Van Vugt: “RAC bestaat al bijna 90 jaar. We waren nooit zo ver gekomen zonder al onze trouwe klanten en ons kundige personeel. Mede door hun loyaliteit en inzet zijn we waar we nu zijn. Ik kan niet wachten om, samen met hen, begin volgend jaar deze mooie stap in de geschiedenis van RAC te vieren.”

Excellente dienstverlening

RAC is een modern autobedrijf en van alle autozaken thuis. Hun normen en waarden zijn daarentegen gedegen. Het gaat bij RAC niet om snelle verkoop via gelikte marketingcampagnes.

Voor het team van RAC zijn een uitstekende kwaliteit, gedegen advies en persoonlijke aandacht de ingrediënten om een lange en duurzame relatie op te bouwen. Naar eigen zeggen profileren ze zichzelf als een delicatessezaak tussen de supermarkten. Ze zijn een bedrijf met de beste producten, uitstekende dienstverlening en waar de wensen en behoeften van de klanten voorop staan. Dit wordt geborgd door al bijna 90 jaar kwaliteit, toewijding en vakmanschap.