Overig

Pioniersgeest maakt Van der Vlist groot

802

De kade van Van der Vlist Terminal Moerdijk staat vol met gigantische onderdelen van windmolens. Diepladers van het zwaar- en speciaaltransportbedrijf rijden af en aan om de betonnen delen van de windmolens naar de plaats van bestemming te brengen.

Terminal Moerdijk is onderdeel van Van der Vlist Transportgroep, marktleider in Nederland voor zwaar- en speciaal transport. Het familiebedrijf, met het hoofdkantoor in Groot-Ammers, telt ongeveer 450 medewerkers, waarvan er 25 medewerkers op de terminal in Moerdijk werkzaam zijn. Eén daarvan is commercieel manager Rob van de Wal, gepokt en gemazeld in de transport- en havenwereld en al zo’n acht jaar actief bij het bedrijf. “Dat we hier in Moerdijk terechtgekomen zijn is eigenlijk toeval,” zo begint Van de Wal. “Begin jaren ’80 kregen we de vraag om fabrieksdelen op te slaan vanwege het zogenoemde Per+ (Shell)project. Hiervoor kocht Van der Vlist grond aan in Moerdijk en dat heeft zich uiteindelijk kunnen ontwikkelen tot het havenbedrijf zoals we dat nu zijn.” Inspelen op de situatie, dat toont het ondernemerschap van de familie Van der Vlist en deze manier van werken heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. De enorme expansie is voor een groot deel tot stand gekomen vanuit de behoefte van de klant. Van de Wal: “Veelal participeerden wij ter plekke mee met opdrachtgevers en investeerden waar nodig. Zo is een bloeiend bedrijf ontstaan. We zijn nu een internationaal opererend bedrijf, eigenlijk door op plekken te gaan zitten waar simpelweg wat te verdienen was. Dankzij een gezonde pioniersgeest en de bereidheid om projecten grondig aan te pakken zijn wij nu een wereldwijd opererende totaalleverancier op het gebied van buitenmaatse en zware ladingen.”

Zelfstandig
Op het haven- en industrieterrein Moerdijk beschikt Van der Vlist over 130.000 m2 binnen- en buitenruimte voor opslag en overslag, maar ook voor het assembleren van producten. “Wij opereren als zelfstandig havenbedrijf binnen Van der Vlist, maar de terminal vormt wel een hub voor onze zusterbedrijven. Het bezit van een eigen terminal met 270 meter kade is uniek. Op deze manier kunnen wij op logistiek gebied veel binnen eigen gelederen uitvoeren. Uiteraard ook het transport dat hierbij aan te pas komt. Ons streven is om totaaloplossingen aan te bieden en dat kunnen wij van hieruit optimaal realiseren.”

Bekende naam
De Van der Vlist Groep, met meer dan 250 eigen trucks en opleggers, is een bekende naam in de transportwereld. Van de Wal hierover: “Wij prijzen ons gelukkig dat wij langdurige relaties hebben met onze opdrachtgevers. Dat hebben we bereikt door ons te focussen op hetgeen waar we goed in zijn en ons te onderscheiden met kwaliteit. De klanten weten wat ze aan ons hebben.” Eén van de taken van Rob van de Wal is het commercieel begeleiden van projecten. “Wij kennen veel disciplines. Ik probeer dan ook het hele bedrijf te ‘verkopen’, want wij kunnen en doen veel meer dan menigeen denkt. Dat moeten we dan ook continu uitdragen. Onze corebusiness is speciaal en zwaar transport, maar wij hebben hieraan veel andere activiteiten kunnen linken om een klant maatwerk te kunnen leveren. Zo hebben bedrijven die actief zijn in de offshore bijvoorbeeld op dit moment behoefte aan opslagcapaciteit omdat projecten zijn uitgesteld of niet doorgaan. Daarin kunnen wij ze helpen.” De behoefte aan ruimte is enorm, zegt Van de Wal. Daarom is de Van der Vlist Groep continu op zoek naar meer opslagcapaciteit. Het liefst in Moerdijk. “Wij kunnen hier schepen als een volwaardig havenbedrijf ontvangen met alle faciliteiten die daarbij behoren. De voordelen van Moerdijk zijn talrijk: flexibel, kleinschalig en nauwelijks sprake van congestie.”

Inspelen
De offshore-activiteiten groeien behoorlijk, zo meldt Van de Wal. Dat is mede te danken aan de mogelijkheden die de haventerminal in Moerdijk te bieden heeft en de bereidheid om altijd naar gerichte oplossingen te zoeken. Zo is er voor een klant een stuk kade ter beschikking gesteld om een onderwaterrobot te testen voor het graven van geulen in rotsbodems. “De klinkers zijn eruit gehaald, er is een strook gegraven en die is volgestort met beton. De klant was erg gelukkig met deze oplossing,” zegt Van de Wal hierover. “Dat kan alleen maar hier en is een goed voorbeeld op het inspelen van klantbehoeften. Wij volgen de ontwikkelingen op de diverse markten nauwgezet. Met onze terminal zijn wij een fullservice havenbedrijf. Schepen met een diepgang van meer dan twaalf meter kunnen we weliswaar niet hebben, maar we kunnen wel heel veel hier.”