“Innovatie is cruciaal voor de haven. Het is niet de slagroom, maar de taart zelf. Als we niet een voorloper worden bij allerlei transities in de energiesector en de IT, dan merken we dat over tien jaar”. Paul Smits, cfo van het Havenbedrijf Rotterdam beseft dat, ondanks het feit dat de Rotterdamse haven in het derde kwartaal van 2015 dankzij de oliesector een recordoverslag boekte, een omslag een must is.
Het nieuwe Port XL van het Havenbedrijf en adviesbureau Ernst & Young (EY) moet dat innovatieproces versnellen. Voor het eerst in de wereld worden haven-start ups met kennis en een jaarlijks budget van 1,3 miljoen euro gesteund. In drie jaar tijd moet het dertig levensvatbare start ups opleveren. Jan Peter Balkenende van EY zegt: “Start ups kunnen uitstekend inspelen op nieuwe markten en technologieën. En dat is een voorwaarde voor de duurzame groei van de Rotterdamse haveneconomie”.
Slimste
Smits: “Ik denk dat straks de Rotterdamse economie voor een aanzienlijk deel bestaat uit start ups. Dit betekent dat je het nu verdiende geld moet investeren om je toekomstige business veilig te stellen. Lukt dat “anders denken”, dan zijn we straks de slimste haven ter wereld.
“De know how van onze partners is daarbij bepalend”, vult PortXL-directeur Mare Straetmans aan. “We gaan op zoek naar start ups in binnen- en buitenland en ze kunnen zich ook aanmelden. In maart 2016 selecteren we er circa tien uit om mee te doen aan ons programma, waarmee ze toegang hebben tot een netwerk van 150 mentoren, ruim 200 investeerders, zakelijke partners en sponsors. Bij RDM Rotterdam kunnen ze testen. Vanaf juli 2016 begeleiden we hen naar de markt.”
Investeringen
Maar in de het derde kwartaal van 2015 overheerst de bulk nog in Rotterdam. Door een overslagsstijging van olie met 8,5 % en olieproducten met 22.1%, steeg de totale overslag in de haven met 5,4%. Dit komt doordat de oliesector voor de helft verantwoordelijk is voor de overslag. Allard Castelein ceo van het Havenbedrijf stelt dat de stijging wordt veroorzaakt door de lage olieprijs, wat de marges groter maakt. Verder blijkt uit de cijfers dat de overslag van droge bulk daalde en dat de volautomatische terminals van APM en RWG nog niet volledig operationeel zijn, waardoor Rotterdam marktaandeel aan Antwerpen verliest.
Castelein: “Pas in de loop van 2016 zullen daar de volumes toenemen. Tot die tijd vangt Antwerpen de groei beter op. Dat terrein winnen we op middellange termijn terug”.
Ondertussen wordt er volop geïnvesteerd in de traditionele- en de innovatieve havensectoren. Zo kondigde Exxon Mobil aan voor een miljard euro haar Botlek-raffinaderij te gaan moderniseren. Biodieselpoducent Nesté Rotterdam bouwt voor 60 miljoen euro de eerste Bio LPG fabriek ter wereld. Het biopropaan wordt tijdens het productieproces van de rest gescheiden en afgenomen door SHV Energy. Bovendien start er in de Slufter een proef met drijvende zonnepanelen, die meedraaien met de stand van de zon.