Overig

Postillion Hotel Dordrecht: “Wanneer bent ú tevreden?”

493

In de zomer van 2013 heeft het Postillion Hotel Dordrecht een geweldige metamorfose ondergaan. Inmiddels wordt het hotel geroemd om haar vergader- en congresfaciliteiten.

Erik-Jan Ginjaar (31) is regio directeur voor de Postillion Hotels in West-Nederland. Gastvrijheid met een hoofdletter G is hem met de paplepel ingegoten. “Ik heb een fantastische leerschool gehad bij mijn vader in de zaak. Uiteraard begonnen als afwashulp en als ik erg mijn best deed, mocht ik ook de koks helpen.” Na de Hogere Hotelschool Maastricht vertrok hij naar Zuid-Afrika en later werd hij general manager bij Amrâth Grand Hotel Heerlen en Tulip Inn Heerlen City Centre. In januari 2012 stapte hij over naar Postillion Hotels, waar hij general manager werd van Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Sinds augustus van dit jaar is hij regiomanager en in die hoedanigheid treffen wij hem in Postillion Hotel Dor-drecht. Ginjaar: “Dit hotel is vorig jaar geheel gerenoveerd. Een unieke klus die in een paar maanden is gerealiseerd. Dit is kenmerkend voor de voortvarendheid binnen onze keten. Het hotel beschikt nu over zeventien multifunctionele ruimtes en met een vergaderoppervlakte van 1673m² zijn we nu uniek in de regio Drechtsteden. Verder hebben wij als groot voordeel dat we aan de snelweg A16 liggen. De goede bereikbaarheid en de gratis parkeergelegenheid dragen bij aan het feit dat we hier op een fantastische plek zitten en zo dé ideale locatie zijn voor zakelijke afspraken, meetings en congressen.”

Omslagpunt
Toen Erik-Jan Ginjaar in 2012 bij Postillon Hotels zijn carrière vervolgde, stond de hotelketen voor een belangrijk omslagpunt. De keuze werd gemaakt om de congresmarkt te betreden en de focus meer op de zakelijke markt te richten. “Postillion Hotels is een organisatie die zegt de beste te willen zijn en dat nog laat zien ook,” vervolgt Ginjaar enthousiast. “Het is een sport om voor dit bedrijf te werken. Door met veel durf te investeren in mensen en middelen mogen we nu al grote internationale organisaties tot onze gasten rekenen. Wij willen niet alleen de beste zijn, maar ook blijven. Ook hier in Dordrecht zijn wij dus nog niet klaar, het parkeerterrein gaan we vergroten en zo staat er nog een aantal zaken op het programma die het voor onze gasten alleen maar aangenamer maakt om hier te vertoeven. Wij willen Champions League spelen en dan gaat het niet alleen om een goed team, maar ook om goede trainingen, voorbereiding en details. Niets mag aan het toeval worden overgelaten. Dat predik ik ook naar onze medewerkers. Je moet het leuk vinden om hier te werken en volledig voor je baan gaan. Dat betekent het volgen van gedegen -interne- opleidingen en alles over hebben voor de gasten.”

Brain Food
Onlangs introduceerde Postillion Hotels het concept Brain Food. “Vergaderen is topsport,” stelt Ginjaar vast. “Je zit uren stil, moet geconcentreerd luisteren en scherp zijn. Dan moet je niet op de been blijven met soesjes, candybars en kroketten. Daarom hebben wij Brain Food geïntroduceerd. Een ruim aanbod van maaltijden, versnaperingen en energy boosts met zogeheten langzame suikers, die onder begeleiding van een diëtist speciaal zijn afgestemd op de zittend werkende professional. Het motto hierbij is ‘weg met de vergaderdip’ en daarom biedt Postillion Hotels nu gezonde en vooral lekkere gerechten en energizers zoals rode biet/bleekselderij-smoothie, dadels/vijgen-bonbons met kokosraps en bananenmuffins met kastanjes. Op die manier bieden wij onze vergadergasten een aangepast assortiment food and beverage. Overigens kunnen diegenen die dit willen nog steeds een kroket bestellen.”

Uitgangspunt
Een andere innovatie is het online boeken van een meetingroom. Met het overall concept ‘Meet Work Stay’ komt de hotelketen tegemoet aan de behoeften van de moderne zakelijke reiziger. “Zo kunnen onze gasten vergader- en werkplekken online boeken en -als eerste in Nederland- de meeting rooms zelfs direct betalen met een creditcard. Het zaalnummer en alle faciliteiten liggen dan meteen vast,” zegt Ginjaar. “Wij zijn van een kamergeoriënteerd hotel met een paar vergaderzalen geworden tot een congresfaciliteit met hotelkamers. Dat vraagt om een totaal andere aanpak. Het is een specifieke markt met ook een specifieke benadering van onze gasten die bij ons willen reserveren. Een online reservering is snel en efficiënt. Dit is meestal van toepassing voor kleine gezelschappen die met een standaard vergaderpakket uitstekend uit de voeten kunnen. Als het om een omvangrijk congres gaat, voeren wij uitgebreid overleg met de opdrachtgever. Vaak zijn er dan specifieke wensen en onze beginvraag is dan steevast: wanneer bent ú tevreden? Dat is namelijk ons uitgangspunt; hoe kunnen wij bijdragen aan het slagen van het evenement en het behalen van de doelen van de gasten die bij ons komen? Het gaat ons niet meer om alleen het ‘verkopen’ van zalen.” Het valt onze gasten op dat de mindset bij ons anders is dan voorheen. Wij bieden daadwerkelijk toegevoegde waarde. Dat krijgen wij terug van onze gasten. Transparantie is daarbij een voorwaarde, je moet namelijk ook durven aangeven wat wij niet kunnen.”

Middensegment
Inmiddels zijn er zes Postillion Hotels in Nederland en de ambitie is om nog verder te groeien. Er staat nog een aantal locaties op de wensenlijst meldt Ginjaar. “Wij zijn op de goede weg. In Utrecht Bunnik, Amersfoort en hier in Dordrecht beschikken we al over congreszalen met een capaciteit tot 600 personen. Er zijn niet veel accommodaties in Nederland die dat aantal aan kunnen. Tot zo’n 250 gasten en boven de 1.000 zijn er genoeg mogelijkheden, maar wij vullen ook het midden-segment in. Al onze zalen zijn voorzien van de modernste apparatuur. Naast de vergader- en congreszalen beschikken wij over een aantal luxe uitgevoerde boardrooms met een vaste tafelopstelling en twaalf zitplaatsen. Al onze meetinglocaties zijn voorzien van het gouden Greenkey certificaat. Dit houdt in dat gasten bij ons altijd een milieubewuste duurzame vergadering of meeting kunnen houden. Met het ‘Postillion Meet Work Stay concept’ bieden wij de zakenreiziger een totaalproduct, met de modernste voorzieningen voor werken, eten en slapen.”

15 minutes fix
Dordrecht is dus een congreslocatie rijker waar bedrijven, organisaties en overheden terecht kunnen voor hun symposium, congres, bijeenkomst of productpresentatie. Om de kwaliteit te kunnen borgen heeft Postillion Hotels het fenomeen ‘15 minutes fix’ in het leven geroepen. Ginjaar hierover: “Stel dat er tijdens een congres iets niet in orde is en wij kunnen dat niet binnen een kwartier oplossen dan ontvangt de opdrachtgever het volledige afgesproken bedrag terug. Ongeacht de hoogte van dit bedrag. Een service die wij ons kunnen veroorloven. Als je de beste wilt zijn op de congresmarkt moet je je zaakjes voor elkaar hebben en in jezelf geloven. Dat doen wij dan ook.

Wij zijn genomineerd voor de ‘Beste Congreslocatie van het jaar 2014’ en niet voor niets,” zo besluit de bevlogen regiomanager.