Overig

Pricon werkt aan de reputatie van haar klanten

706
Pricon werkt aan de reputatie van haar klanten

Directeur Henk Dekker heeft met Pricon een duidelijk doel: De klantenservice van bedrijven optimaliseren voor een (nog) betere reputatie. Dit uit zich in een optimale bereikbaarheid en een goede dienstverlening. Pricon gaat verder dan alleen de telefoon aannemen. Het bedrijf kruipt in de huid van haar klanten en biedt bellers in veel gevallen direct een oplossing.  ,,De klant van onze relaties merkt niet dat hij met iemand spreekt die niet op de locatie van de relatie zit.’’

24/7 bereikbaar

,,De klantenservice is cruciaal voor de reputatie en de resultaten van bedrijven,’’ meent Dekker. ,,Hoe vanzelfsprekend dit ook lijkt, in de praktijk wordt de rol van de klantenservice dikwijls onderschat.’’ Dekker spreekt uit ervaring, als interimmanager en adviseur is hij al jaren betrokken bij allerlei vormen van klantenservice. ,, Er wordt veel geld besteed aan marketingkosten om nieuwe klanten te werven. De opvolging is doorgaans onvoldoende , waardoor  ze meteen via de achterdeur weer vertrekken. Dat is natuurlijk zonde.’’

Goede bereikbaarheid is volgens Dekker essentieel. Pricon biedt deze bereikbaarheid 24 uur per dag en zeven dagen per week. Daarnaast geeft de organisatie advies voor het efficiënt en effectief organiseren van de klantenservice. De diensten van Pricon variëren van een antwoordservice op piekmomenten tot een permanente oplossing voor bijvoorbeeld de receptionistefunctie, informatievoorziening, orderverwerking of klachtenbehandeling. Dit betreft niet alleen inkomend telefoonverkeer, maar ook e-mailverwerking en aanvullende activiteiten, zoals het bijhouden van bestanden.

Goede reputatie

,,Iedere organisatie is gebaat bij een goede klantenservice,’’ stelt mede MT-lid Jacqueline Nieuwenhuijse. ,,Van commerciële bedrijven tot overheden en (zorg)instellingen. De reputatie van een bedrijf valt of staat met de klantenservice. Klanten doen bovendien eerder herhalingsaankopen bij een plezierige leverancier dan bij een partij die slecht bereikbaar is.’’  Een goede klantenservice heeft volgens Nieuwenhuijse ook een positieve uitwerking op de interne organisatie. Wanneer klanten tevreden zijn, zijn de medewerkers doorgaans ook tevreden. Dekker licht toe: ,, Een bedrijf dat gericht is op een goede service is gevoelig voor positieve invloeden. Medewerkers gaan hierin mee, dit verhoogt het werkplezier en uiteindelijk ook de productiviteit.’’ Ook Pricon zelf werkt volgens dit uitgangspunt, waardoor de medewerkers zich met plezier en daadkracht inzetten voor de klant. Op dit moment werken er zestig medewerkers bij Pricon. Zij vormen het verlengstuk van ruim 250 organisaties. In het Rijnmond gebied ziet Pricon nog tal van mogelijkheden om bedrijven en instellingen in hun 7×24 bereikbaarheid te ontzorgen.

Kostenbesparing

Volgens Dekker is het uitbesteden van de klantenservice een uitstekende kostenbesparing. ,,Het mes snijdt aan twee kanten. Enerzijds bespaart een bedrijf op hoge administratie- en HR-kosten. Anderzijds resulteert een goede klantenservice in een positief imago, waardoor een bedrijf bespaart op marketingkosten en uiteindelijk ook meer verkoop genereert. Onze betrokken medewerkers dragen hieraan bij.’’