Overig

Rabobank Drechtsteden is op verschillende manieren dichtbij

480

Dat Rabobank zich profileert als een organisatie met een coöperatief karakter, zal velen bekend in de oren klinken. Maar op welke manieren daar allemaal invulling aan wordt gegeven, is niet altijd even bekend.

“Voor ons is die houding zo vanzelfsprekend, dat we soms gewoon vergeten te vertellen waar we aan bijdragen en bij betrokken zijn,” vertelt Piet Hoogendoorn, directievoorzitter Rabobank Drechtsteden. Wars van borstklopperij legt hij Drechtsteden Business op verzoek graag uit hoe dit onderscheidend vermogen van de bank er in de praktijk concreet uitziet.

“Iedere bank heeft één geldwinkeltje, waaruit het verschil tussen sparen en uitlenen de winst is. Rabobank daarentegen heeft als enige bank in Nederland nóg een winkeltje. Daarmee richten wij ons op sociaaleconomische ontwikkelingen binnen het gebied waarin we werken,” legt Hoo-gendoorn het verschil uit. “Wij verdienen ons geld in de Drechtsteden, dus voelen wij ons moreel verplicht een stukje overwinst terug te brengen in het gebied. Hoe dat op de beste manieren kan, is een altijd aanwezig aandachtspunt. Er verandert best weleens iets. Zo is ons beleid met betrekking tot sponsorgeld niet al te lang geleden drastisch veranderd. Besloten is om verenigingen en clubs minder vaak kleine bedragen te schenken en juist bewuster te kiezen voor ondersteuning waarbij onze gift echt het verschil maakt. Dat houdt in dat we nu vaker grotere bedragen doneren, maar deze minder versnipperd verdelen. Dan is de impact nog groter.” Als voorbeeld noemt Hoogendoorn de schenking van 5000 euro aan reddingsbrigade Te Water. “Rabobank Drechtsteden besloot deze vereniging met dit bedrag te ondersteunen, omdat er recent twee nieuwe vrijwilligers zijn gestart. Eén van hen kan daarmee nu zijn tweejarige opleidingstraject volgen, waardoor hij straks adequaat te werk kan gaan bij incidenten.”

Lokale betrokkenheid en verantwoordelijkheid

Rabobank ondersteunt niet alleen met geld, maar ook met middelen. In samenwerking met Platform De Nieuwe Winkelstraat is bijvoorbeeld het initiatief genomen om op lokaal niveau stakeholders bij elkaar te brengen en een actieplan op te stellen om de leegstand in winkelstraten te voorkomen of terug te dringen. “Vanuit onze lokale betrokkenheid kennen wij veel stakeholders goed, dus de rol om deze partijen bij elkaar te brengen en aan te jagen in de transitie naar een toekomstbestendig winkelgebied past ons als geen ander.” Ook levert Rabobank geregeld kennis aan instanties als zorginstellingen en woningcorporaties. “Daarnaast hebben we altijd stagiairs rondlopen. Meer dan eens is er iemand blijven hangen. Wat dat betreft hebben we het getroffen.” Sinds de verbouwing van het kantoor aan de Wilgenbos in 2015 beschikt het onderkomen van Rabobank Drechtsteden over een restaurant waarbij het sociale karakter van de bank ook naar voren komt. “We hadden meteen de uitdrukkelijke wens om daar iemand met een beperking bij te betrekken. De eerste mevrouw leverde het helaas te veel stress op, maar de jongen die haar heeft vervangen kan het, uiteraard met wat begeleiding, goed aan. Door hem een kans te geven, toon je als bank je medemenselijkheid. Vroeger werden mensen met een beperking weggestopt. In het dorp waar ik opgroeide en nog steeds woon, kwam in de zomervakantie altijd de elders wonende, verstandelijk gehandicapte zoon van een familie voor zes weken terug naar huis. Zijn moeder ging dan vooraf de deuren langs om te waarschuwen dat hij weleens aan zou kunnen bellen tijdens het buiten spelen en om snoep zou kunnen vragen. Haar verzoek was om dat niet te geven, maar mijn moeder stopte hem toch altijd iets toe.” Met het voorbeeld wil Hoogendoorn aantonen dat er anno 2016 toch winst is geboekt en dat mee laten doen in plaats van wegstoppen in verreweg de meeste gevallen de norm is. En Rabobank Drechtsteden neemt ook hierin haar verantwoordelijkheid. “Het credo ‘de bank dichtbij’ is een levenshouding. Bankkantoren verdwijnen, maar onze zichtbaarheid niet. We participeren in netwerken, helpen bij rolstoelwandelingen van het Rode Kruis en zijn op vele andere manieren betrokken bij de lokale en regionale samenleving.” Bij Rabobank zit overal een gedachte achter. Ook als het gaat om de kerstpakketten voor het personeel. “Medewerkers mogen kiezen of ze die willen. Stelt iemand er geen prijs op? Dan schenken wij het bedrag van zo’n pakket aan een goed doel.” Naast een dienstbare bank is Rabobank overigens natuurlijk ook gewoon een commercieel bedrijf dat winst moet maken. “Maar mensen die boventallig worden, proberen wij wel altijd maximaal te faciliteren. Een man die hier tientallen jaren werkte, hebben wij geholpen bij het opzetten van een motorrijschool. Voor een ander konden we een steentje bijdragen bij het behalen van zijn groot rijbewijs, omdat hij zich na zijn gedwongen vertrek om wilde laten scholen tot vrachtwagenchauffeur. Ook in nare situaties en bij het brengen van pijnlijke boodschappen probeert Rabobank altijd haar sociale en coöperatieve insteek te behouden.”