Overig

‘Reizigersgedrag is gewoontegedrag, maar dat kan en mag best worden doorbroken’

474

VNO-NCW Regio Rotterdam, De Verkeersonderneming en het platform Samen Bereikbaar organiseerden onlangs een werkgeversontbijt bij Ames Audi Centrum Dordrecht.
Als rode draad door de bijeenkomst liep het thema ‘gedragsverandering naar slimmer vervoer binnen uw bedrijf’. Gezien de hoge opkomst op de vroege ochtend sprak het onderwerp velen aan.

Onder de vlag van R10, het netwerk van werkgevers uit de regio’s Drechtsteden en Rijnmond die gezamenlijk optrekken naar slimmere mobiliteit, werd bezoekers een vol programma voorgeschoteld. Na een kort welkomstwoord van Miriam Hoekstra-Van der Deen, bestuurslid VNO-NCW Regio Rotterdam, was het woord aan Leen de Koning. De directeur van Amega Groep vertelde als gastheer hoe zijn bedrijf tegenover bereikbaarheid en duurzaamheid staat. “Wij voeren natuurlijk een keur aan automerken, dus de opmerking dat wij ook flinke veroorzakers van het fileleed zijn komt regelmatig voorbij. Dat kan ik natuurlijk niet helemaal ontkennen, maar tegelijkertijd staat binnen ons bedrijf duurzaam ondernemen echt hoog op de agenda. Van het verlagen van de CO2-uitstoot tot aan bewust omgaan met afvalstromen: daar denken we allemaal over na. Én we ondernemen actie. Regionaal verkeer is de grootste probleemmaker van files. Daarom zet Amega Groep ook in op alternatieven, zoals carpoolen, met de fiets of e-bike naar je werk en vaker thuiswerken. Graag voeg ik ook openbaar vervoer toe aan dat rijtje, maar dan moeten de mogelijkheden er wel zijn. In Dordrecht zijn de verbindingen van en naar bedrijventerreinen helaas niet optimaal.” Om alles binnen de eigen organisatie goed in kaart te brengen, werd middels het platform Samen Bereikbaar onlangs een mobiliteitsscan uitgevoerd. “Dat is heel verhelderend en kan ik ieder bedrijf aanraden, aldus De Koning. Anna Schouten kon al vertellen dat in navolging op Amega Groep ook Rabobank, AA Lease en MAAT zo’n scan gaan doen.

Schadepost van 1,1 miljard euro

Mobiliteitsmakelaar Monique Verhoef besprak vervolgens de laatste ontwikkelingen. En die zijn niet rooskleurig. “Het aantal files in Nederland zit in de lift en dat blijft de komende jaren zo. Geschat wordt dat de filedruk binnen 6 jaar met 40 procent toeneemt. Achteroverleunen en niks doen, is dus geen optie. TNO berekende onlangs dat de economische schade voor het Nederlands bedrijfsleven in 2015 maar liefst 1,1 miljard euro bedroeg.” Wat is dan de oplossing om te breken met die ongewenst stijgende lijn? “Het antwoord zit hem niet alleen in extra wegen aanleggen. Er is een mix van maatregelen nodig om Nederland mobiel te houden. Het bedrijfsleven mag zichzelf ook kritischer vragen stellen. Moeten alle medewerkers nu echt iedere dag op hetzelfde moment onderweg zijn? Of is thuiswerken of eerder beginnen en eerder naar huis eenvoudig in te passen? Reizigersgedrag is gewoontegedrag, maar dat kan en mag best worden doorbroken.” Om interactie met de zaal te versterken, werd er tussen de visies van sprekers door een mobiliteitsquiz gespeeld. Wat zijn de kosten voor een medewerker die op de fiets naar zijn werk komt op jaarbasis, luidde een vraag. Het goede antwoord: 555 euro. Door de quiz leerden de aanwezigen ook dat 300 bedrijven in deze regio gebruik maken van de watertaxi en dat fietsers in 94 procent van de gevallen droog aankomen op hun werk. Hans Tanis, wethouder in Slie-drecht en vicevoorzitter van het Drechtstedenbestuur, benadrukte dat het mobiliteitsvraagstuk echt prioriteit heeft en er flink gelobbyd wordt om de problematiek rondom de A15 prominenter op de agenda te krijgen. Ook ging hij in op de nieuwe openbaar vervoer-concessie in de regio Drechtsteden/Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (DAV), die op 1 december 2018 van start gaat. ln de afgelopen maanden heeft de provincie Zuid-Holland, samen met de regio, ter voorbereiding hierop, gesproken met verschillende partijen om de wensen, behoeften en kansen hiervoor in kaart te brengen.

Ook eigen verantwoordelijkheid pakken

Namens het werkgeversplatform Samen Bereikbaar greep Jacob Klink de microfoon. Zijn betoog ging vooral over meer samenwerken. “Er zijn in dit gebied vele, lokale ondernemersverenigingen. Die hebben allemaal hun eigen vraagstukken, maar daar zal ook best veel overlap in zitten. Daarom zou het mooi zijn wanneer al die ondernemersverenigingen vaker als één gezicht naar buiten treden. Niet touwtrekken, maar de knoop met elkaar in balans krijgen: dat zou al veel winst opleveren. De A15, A16, N3, maar ook A27 kampen allemaal met opgaven. Door samen naar buiten te treden, sta je sterker. Die wegen zijn nu allemaal eilanden, er zit geen tot onvoldoende samenhang tussen. Dat is frustrerend en onpraktisch. De A15 is de aorta van het westen, dus beter beleid en maatregelen die iets opleveren zijn bittere noodzaak.” Als afsluiting vond een paneldiscussie plaats tussen R10-ambassadeurs Leo Ruijs, CEO van ECT en gesprekspartner vanuit het Rotterdamse bedrijfsleven richting minister Schultz, Hans de Boer, directeur AA Lease, en Bas Ort, voorzitter Ondernemers Kring Alblasserdam. Ruijs: “Minister Schultz heb ik leren kennen als een betrokken persoon. Ze is, terecht, ook heel geïnteresseerd in wat het bedrijfsleven zelf doet aan het verminderen van mobiliteitsproblemen. Die eigen verantwoordelijkheid wordt nog lang niet altijd gepakt. Maar we zijn natuurlijk ook vaak afhankelijk van Den Haag. Dus het is niet of-of, maar én-én.” De Boer: “Hoe geef je invulling aan slimme mobiliteit? Dat is denk ik de vraag waar veel werkgevers mee worstelen. Net als mijn collega Leen de Koning doet ook AA Lease veel aan duurzaamheid. We stimuleren thuiswerken en we voeren bij het aannemen van personeel in de regel het beleid dat we niemand aannemen die meer dan 25 kilometer van onze vestiging vandaan woont.” Ort: “Ik zou ook willen oproepen om als werkgever meer verantwoordelijkheid te pakken. Blijf ook met elkaar lobbyen om zaken eerder voor elkaar te krijgen en zet in op meerdere oplossingen. Met alleen 10 procent spitsmijden lossen de files niet op.”