Overig

Ria den Hartigh (Intertaste) heeft smaak te pakken

553

“Crises overwin je met collectieve mond-tot-mond-reclame”, luidt haar devies nadat zij met een driemans- delegatie van Intertaste het pilot-symposium in de “gehoorzaal” van Smit-Klassiek in Oud-Beijerland hebben opgepakt. Met haar collega’s, Aart de Geus manager customer service center en sustainable wizkid Aldert van der Kamp, op de foto rechtsboven alledrie op de rug gezien, hebben zij een vastomlijnd idee.

Zij zijn begeesterd van de Watervlag van Blue Peter Foundation, een van de allerkleinste charity organisaties. De vlag met de simpelste boodschap van slechts één woord WATER! Een vlag die zelfs voor het miljard mensen op Aarde die niet lezen kunnen, val te begrijpen.

De officiële functie van Aldert van der Kamp is MVO-coördinator, maar zijn persoonlijke mening en doel is de drie letters MVO van alle container-begrippen te ontdoen. Iedereen stopt er maar naar eigen believen in wat hem past. Goed voor je moeder en je personeel zijn achten nog veel MKB bedrijven bij wijze van spreken voldoende om dan op de vraag van hun KvK, wat doe je aan MVO, iets dergelijks in te vullen.

Ria die met succes marketing-communicatie met haar eigen huisorgaan bedrijft en daarmee in de belangrijkste voorwaarde tot incompany communicatie voorziet, met een gerichte mond-tot-mond actie. Zij kocht voor haar drie vestigingen Puttershoek, Nijkerk en Utrecht, vlaggen van 3×2 meter, schonk een touwpomp en kreeg van Blue Peter daarvoor een Water-Badge. Een stuk ingelijst papier dat als ze veel medestanders krijgt het simpelste keurmerk op de hele wereld wordt. Voor wat mond-tot-mond inhoudt werd zij in Oud Beijerland op haar wenken bediend door Andy Mosmans van het Rotterdamse ARA en het Rijks Universitaire Groningen. Hij maakte haar duidelijk dat iemand alleen maar mond-tot-mond uitdraagt als het zijn eigen belang dient. Jan van Buuren, van Blue Peter Foundation en Rijnmond-Business gooide er een schepje bovenop door het verschil tussen Marktkoopman en Markt-Koopman, met een streepje ertussen, nader te verklaren. In de volgende RB meer hierover in relatie tot Ria en Intertaste.

Den Hartigh quote: “Als wij met 100 bedrijven in de Rijnmond Water Delta beginnen en gezamenlijk het belangrijkste Millenniumdoel WATER voor people / planet / profit uitdragen, -betrokkenheid met duurzaamheid / sustainability- moet je eens zien wat er gebeurt.” Dat gaat haar lukken dankzij medestander Kees van ’t Zelfde met zijn supermedium voor 7000 Rijnmondse bedrijven.

Ria: “Het hoeft niet meer dan € 250 te kosten en nog eens € 250 om twee keer per jaar bij elkaar te komen. Bij Smit Klassiek uiteraard, want Jannie Smit doet ook mee.