De feestelijke Rijnmond Business Eindejaarsbijeenkomst vond dit jaar plaats in Hal 4.1 in Rotterdam Kralingen/De Esch. Naast borrelen, netwerken en genieten van het eten van Van der Linde Catering en een optreden van zanger Ger Vos, was het georganiseerde panelgesprek één van de hoogtepunten. Deelnemers waren Marjolein Warburg (managing director bij Rotterdam Port Promotion Council), Roland Wondolleck (directeur Rotterdam The Hague Airport), Bram Peper (o.a. voormalig burgemeester van Rotterdam en minister van Binnenlandse Zaken), Caroline Nagtegaal- Van Doorn (programmamanager Europa bij Port of Rotterdam), Chantal Roest (directeur International Trade & Investment bij Rotterdam Partners) en Ron Voskuilen (algemeen directeur Stadsontwikkeling bij gemeente Rotterdam).
Onder leiding van voormalig Tweede Kamer voorzitter Frans Weisglas gaven zij hun visie op de (gewenste) economische groei van Rotterdam en de huidige en gewenste rol van Rotterdam in de BV Nederland. Wij vroegen ondernemers in de zaal hoe zij bedrijfsmatig terugkijken op 2014. Tijdens een Eindejaarsbijeenkomst mag er immers worden teruggeblikt. De antwoorden waren gevarieerd.
Paul Schoenmakers, relatiemanager MKB Rotterdam-Zuid en Eilanden bij ING, omschrijft 2014 als een economisch roerig jaar. “Ook in de financiële sector is nog steeds enige onrust te bespeuren. Het is wachten tot het consumentenvertrouwen weer groeit. Wanneer dat gebeurt is lastig te zeggen, omdat het met heel veel verschillende factoren te maken heeft. Toch merk ik wel dat ondernemers dit jaar ten opzichte van 2013 iets positiever zijn. Er is natuurlijk geen draai gemaakt van 180 graden, maar de mindset is minder negatief. Dat is een goed teken, want het heeft zijn weerslag op anderen. Wanneer jouw buurman zich met enige regelmaat negatief uitlaat en het glas als halfleeg ziet, ben je misschien eerder geneigd om daar in mee te gaan. Andersom geldt ook dat optimisme aanstekelijk werkt. We moeten trouwens sowieso niet vergeten dat er ook dit jaar in elke branche bedrijven zijn geweest die het heel goed doen. Misschien is de bouw een uitzondering, maar verder zijn er in elke sector organisaties die terugkijken op een uitstekend jaar. Ik verwacht dat 2015 niet heel veel beter zal zijn dan 2014. Sinds 2008 beschikken we al over een lange adem en die moeten we nog even inhouden. Als bank zijn wij gepast kritisch als het gaat om kredietverstrekking aan ondernemers, maar voor goede en innoverende ideeën zijn zeker mogelijkheden. Vanwege de economische situatie is anticiperen op wat er om je heen gebeurt voor bedrijven nog belangrijker. Waar vroeger veel vanzelf leek te gaan, moet je je nu steeds meer onderscheiden. Al met al zijn we er nog niet, maar ik zie het ook niet somber in. Ik ben gematigd positief.”
Assurantie-Adviesbureau A.K. Bakker-Bloem bestaat sinds 1958. Service en klantgerichtheid staan bij het bedrijf hoog in het vaandel. Door de persoonlijke aandacht, know-how en service onderscheidt het kantoor zich van anderen, vertelt eigenaresse Ilse Schotanus-Bakker. Zij kijkt bedrijfsmatig terug op een uitstekend 2014. “Wij zitten in een flow en de zaken gaan enorm goed. Zo goed, dat we onlangs zelfs weer een extra adviseur hebben aangenomen. Wij groeien tegen de crisis in. Hoe dat te verklaren is? Ik denk vanwege de passie voor ons vak en het vermogen om klanten duidelijke uitleg te geven. Ons kantoor werkt zowel op schade- als levensverzekeringen zonder provisie. Onze beloning vindt plaats in de vorm van een vooraf afgesproken vast bedrag per maand of jaar of op basis van uurtarief. Dat is wel zo transparant. We bedienen zowel de zakelijke als de particuliere markt en door de mogelijkheden die de RegioBank ons biedt kunnen wij de klant een totaalconcept aanbieden van verzekeringen en bankzaken. Wij werken vanuit ons hart en met gevoel. Dat waarderen klanten. Zij zijn loyaal en dragen nieuwe klanten bij ons aan. Dat is een mooi compliment. Wij zijn er om te ontzorgen, zodat ondernemers zich kunnen bezighouden met ondernemen. Ik verwacht dat wij in 2015 gewoon doorknallen. Omzettechnisch zitten we enorm in de lift. Met die ontwikkeling ben ik natuurlijk erg blij, maar net zo fijn is het om zo veel tevreden klanten te hebben.”
Vanaf 2002 verzorgt Sierat Administratiekantoor B.V. de volledige boekhouding, financiële en salarisadministratie, bijbehorende adviezen en aangiften voor ondernemingen in diverse branches. Eigenaar Wil Sierat besloot op zijn 53ste voor zichzelf te beginnen, na tientallen jaren ervaring in het vak. “Wij voelen ons betrokken bij ondernemers en denken graag met hun mee. Omdat mijn kantoor werkzaam is voor de meest uiteenlopende bedrijven, zowel qua branche als grootte, zie ik veel verschillen. De detailhandel is bijvoorbeeld nog een ramp, in die hoek vallen nog steeds zware klappen. Consumenten kopen steeds meer via internet en die trend is niet meer te stoppen. Veel fysieke winkels kunnen daar niet tegen opboksen, met alle gevolgen van dien. Omdat ik loyaal ben aan mijn klanten uit de detailhandel, koop ik nooit iets vanachter mijn computer. Ik ga altijd naar een winkelstraat wanneer ik kleding of een ander product nodig heb. Een druppel op een gloeiende plaat, maar toch. In de automatisering gaat het daarentegen gewoon goed en de bouwsector trekt langzaam weer iets aan. Binnen de medische sector bespeur ik enige wisselvalligheid. Voor wat betreft 2014 ben ik persoonlijk aardig tevreden. We zijn een laagdrempelig familiebderijf en men weet ons nog steeds te vinden. De bomen reiken niet meer tot de hemel, maar Nederland is toch nog steeds een prachtig land? Ik ben een geboren en getogen Rotterdammer, maar woon tegenwoordig met mijn vrouw in Ridderkerk. Misschien keren we ooit wel terug naar Rotterdam. Ik moet er niet aan denken om in een ander land of zelfs een andere regio te wonen. Nederlanders kunnen soms best zeuren, maar besef je wel dat heel veel zaken hier gewoon goed geregeld zijn.”
Kees van der Hoek van Lagestee Metselwerken is realistisch wanneer hij beschrijft hoe hij terugblikt op 2014. “Het was voor ons een mager en moeizaam jaar. De bouw heeft het zwaar. Wij doen wat mogelijk is, maar het valt niet mee. In 2013 hield het ook al niet over. We hebben min of meer noodgedwongen besloten om met minder vast personeel te werken en meer gebruik te maken van inleners. We gaan gewoon door, maar het is niet altijd eenvoudig om optimistisch te blijven. Ik hoop dat we in 2015 uit die neerwaartse spiraal kunnen raken, maar daarvoor moet er toch echt eerst meer worden gebouwd. Bovendien is het zo dat de bouwsector de branche is die het laatste profiteert van een economie die weer voorzichtig in de lift zit. Het is dus volhouden en er het beste van maken. Metselwerk is vakmanschap en dat beheersen onze medewerkers uitstekend. Ik vind het nog steeds een mooi beroep en we blijven de schouders eronder zetten.”
Sylvia van der Spoel is als verkoopassistente en medewerker commerciële binnendienst werkzaam bij Autoservice Eigenraam. Met vestigingen in Schiedam, Vlaardingen en Naaldwijk richt het bedrijf zich op de zakelijke markt. En leaserijders wisten de weg naar Autoservice Eigenraam in 2014 massaal te vinden. “Als Peugeot-dealer hebben wij er veel baat bij gehad dat de Peugeot 308 werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2014. Omdat hij dit jaar ook nog eens 14 procent bijtelling had, was het model enorm populair. Voor ons was het een drukke tijd. Autoservice Eigenraam zit niet in enorme panden met alles erop en eraan. Verwacht bij ons geen paleis binnen te stappen. Wij houden het graag eenvoudig. Natuurlijk zijn we representatief, maar nooit over the top. Onze directie voert een realistisch beleid en is vrij behoudend. Ik vind dat een goede zaak. De lange termijn wordt altijd in het oog gehouden en na een goed jaar verandert de visie niet ineens. Autoservice Eigenraam heeft in 2014 beter gedraaid dan in 2013. In januari had ik niet verwacht dat het zo’n enorme vaart zou nemen, maar mede dankzij de titel die de Peugeot 308 in de wacht sleepte, was het een heel mooi jaar. Ondernemers zijn weer wat positiever en denken steeds meer in kansen en mogelijkheden in plaats van alleen maar in beperkingen. Waarschijnlijk zal 2015 voor Autoservice Eigenraam rustig beginnen, maar ik ben benieuwd hoe het zich daarna ontwikkelt. Het kan alle kanten op.”