Overig

Rondetafelgesprek Horeca: Horecaondernemers zien volop kansen voor culinair Dordrecht

1184

Gezellig lunchen of borrelen, een uitgebreide high tea of een high-wine of luxe dineren. Het culinaire aanbod in Dordrecht is groot. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de prachtige ligging van menig horecabedrijf.

Je vindt restaurants en cafés in de historische havens met een mooi rivierzicht of op een gezellig plein. Of horecagelegenheden met beschutte sfeervolle terrasjes en stadstuinen of restaurants in een historisch pand.

Samen met horecaondernemers Anita Schults en Roland  van der Laak van Brasserie Down Town, Ronald Kuijer van Restaurant  Diva’s, Dennis van der Salm van Restaurant Bolwerck, Boy van Prooyen van Het Pakhuis in Vino Veritas, Ad Janssen van Bellevue Groothoofd en Olaf de Bruin van Restaurant Khotinsky praten we over de veelzijdigheid van culinair Dordrecht en de kansen die er nog in de stad voor de horeca liggen. Want waar de tafelgenoten het over eens zijn is dat nog veel meer mensen Dordrecht zouden moeten leren kennen.

Onbekend maar niet onbemind

We ontmoeten de deelnemers aan het rondetafelgesprek bij Brasserie Down Town in Dordrecht. Het bedrijf heeft een fantastisch uitzicht over de Oude Maas en serveert ieder moment van de dag de lekkerste gerechten. Een restaurant met een prachtige ligging, net zoals de meeste horecagelegenheden in Dordrecht. Kersverse eigenaar van restaurant Bolwerck Dennis van der Salm meent dat het zonde is dat nog niet iedereen uit de regio kennis heeft gemaakt met de historische stad Dordrecht en met de horecagelegenheden in het bijzonder. Hij vindt dat Dordrecht veel potentie heeft en misschien dan nog relatief onbekend is, maar zeker niet onbemind. “Zodra mensen hier geweest zijn, zijn ze om. Het is dus zaak om de mensen bij je binnen te krijgen,” aldus de horecaman die een half jaar geleden zijn zaak opende. Hij kijkt met genoegen terug naar de start die zijn bedrijf maakte. “We zijn niet in het beste seizoen begonnen, maar hebben al wel redelijk veel aanloop gehad.” Ad Janssen juicht het alleen maar toe als er nieuwe horecazaken zich positief profileren. “We moeten elkaar als collega’s zien. Als we samen de verschillende doelgroepen aanspreken, kunnen we elkaar alleen maar versterken. Gezamenlijk kunnen we nog meer gezelligheid, ambiance en sfeer in de stad brengen.”

Aantrekkingskracht

Ronald Kuijer: “Dordrecht is de laatste jaren positief veranderd. De upgrading van het centrum is goed gelukt. Voor ons is het ook een pré om samen met The Movies in  een monumentaal pand in het historische centrum van Dordrecht gevestigd te zijn. Jammer genoeg weet nog niet iedereen in de regio dat. We zullen er met zijn allen nog meer aan moeten doen om publiek aan te trekken.” Ook Olaf de Bruin beaamt dat vergeleken met twintig jaar geleden de stad zich flink ontwikkeld heeft. “Er is een heel ander beeld ontstaan over Dordrecht onder andere door initiatieven van bijvoorbeeld Dordrecht Marketing. Maar ook  de gezamenlijke horecaondernemers weten Dordrecht steeds beter op de kaart te zetten, en daar mogen we best trots op zijn.” Van Prooyen die ook als Regiovoorzitter namens Koninklijke Horeca Nederland ZHZ plaats genomen heeft aan tafel: “Dordrecht heeft absoluut steeds meer aantrekkingskracht. Niet voor niets hebben het laatste jaar verschillende nieuwe restaurants en cafés hun deuren geopend.”

Evenementen en activiteiten

Ad Janssen pleit voor nog meer samenwerking en gezamenlijke initiatieven. “Door meer activiteiten  te ontplooien, kunnen we meer publiek trekken. Laat bezoekers bijvoorbeeld een dag lang letterlijk bij je in de keuken kijken. Wat mij betreft komen er nog meer evenementen om vaker reuring te brengen in de stad,” zegt de horecaman met Koningsdag nog vers in zijn geheugen. Boy van Prooyen haakt hierop in “Koningsdag heeft ons geen windeieren gelegd. Sinds 27 april zijn er echt meer bezoekers in de stad. Vooral de monumentale panden en historische elementen zijn tijdens de televisie uitzending goed in beeld gebracht en dat is prima voor Dordrecht. We hebben hier schitterende authentieke panden en dat moeten we naar voren brengen. Hopelijk blijft deze ontwikkeling zich doorzetten.” Ronald Kuijer is eveneens van mening dat evenementen en activiteiten een positieve bijdrage leveren aan de aantrekkingskracht van de plaats. Zo is hij nog steeds enthousiast over de voormalige tentoonstelling Willem I Kunstkoning in het Dordrechts Museum. “De tentoonstelling heeft dagelijks gezorgd voor meer toestroom van bezoekers naar de stad en dat hebben wij goed gemerkt.”

Met open armen ontvangen

Nieuwkomer Anita Schults is aangenaam verrast door de activiteiten die er in de gemeente georganiseerd worden. “In Ridderkerk waar onze andere zaak gevestigd is, zijn er weinig activiteiten of evenementen, daar moeten we de kar echt zelf trekken. Hier kunnen we meerijden op bestaande initiatieven, worden we zelfs opgezocht en met open armen ontvangen. Bijvoorbeeld door Petra Venekamp die ingehuurd is door de gemeente Dordrecht om gerichte acties voor de horeca-branche te ontplooien.” Partner van Anita, Roland van de Laak vult haar aan: “Denk aan de amusetour en Sailing Dinner. Vernieuwende activiteiten die een kans verdienen zich verder te ontplooien en meer bekendheid te krijgen.” Ook Olaf de Bruin vindt de samenwerking tussen de onderlinge ondernemers nog niet zo slecht. “Als er maar een gezamenlijk belang is,” zegt hij. Dennis van de Salm is het met hem eens. “Onderling samenwerken is prima, maar je moet ook dingen zelf doen, zelf innovatief zijn en kansen zien.” Hij geeft een voorbeeld. “Dagelijks wachten deelnemers van de cruiseboten bij ons voor de deur om mee te gaan met een bustripje. Ik ben nu in gesprek om de mensen te laten wachten op het terras onder het genot van een drankje of wat te eten.” Hij krijgt bijval van Ronald Kuijer. “Wij hebben zorginstellingen en scholen benaderd. Daar is enorm positief op gereageerd, maandagmiddag bijvoorbeeld zit het bij ons vol met ouderen. Daarnaast hebben we een stadswandeling opgenomen in ons arrangement. Maar wij zetten ook in op supermarktacties. Ondernemen is constant laten weten dat je er bent en door acties lukt het ons om steeds weer nieuwe gasten te ontvangen.”

Regionale functie

Met de conclusie dat het horeca-aanbod in Dordrecht prima en divers te noemen is, en de historische binnenstad meer dan een bezoek waard is, vragen wij de horecaondernemers hoe zij denken nog meer mensen naar Dordrecht te kunnen trekken. Olaf de Bruin: “We moeten ons nu vooral afvragen hoe de binnenstad meer een regionale functie kan krijgen. In tegenstelling tot vergelijkbare steden zoals Delft en Apeldoorn mist Dordrecht een regiofunctie.” Ad Janssen zegt hierop: “Dat komt ook omdat Dordrecht geen studentenleven kent. Ik heb mijn hoop gericht op de komst van een hogeschool, zodat studenten voor meer beweging in de stad zorgen.” Daarnaast ziet Janssen een grotere rol weggelegd voor het vervoer over water. “Door veel meer gebruik te maken van het water door bijvoorbeeld watertaxi’s in te zetten kunnen de bezoekers op een andere manier en aan de voorkant van Dordrecht binnen komen.” Anita Schults geeft aan dat gasten van Down Town regelmatig gebruik maken van de Waterbus die voor de deur aanmeert. “Dordrecht biedt zoveel mogelijkheden. We hebben al veel kansen gekregen het eerste jaar dat we open zijn en er ligt nog een grote markt open.”

Gasten verrassen

Dat Dordrecht voldoende mogelijkheden biedt, kunnen de overige aanwezigen alleen maar beamen. Stuk voor stuk zien zij volop kansen om hun gasten in de voorliggende periode op een positieve manier te verassen. Dennis van de Salm: “Tijdens de zomermaanden richt ik al mijn energie op het aanpassen van het terras en daarna wil ik starten met het bouwen van een winterterras. Onze locatie is uniek en bezoekers willen zolang als het kan buiten zitten en genieten van het uitzicht.” Roland van de Laak: “Net als Restaurant Bolwerck ligt Brasserie Down Town op een wereldlocatie. We trachten nog dit jaar uit te breiden door een serre aan het pand te bouwen, we willen aan de behoefte voldoen om ruimte te bieden aan grotere partijen.” Zijn partner Anita vult hem aan. “Verder gaan wij foodsharing op de kaart zetten. Kleine gerechtjes waar jezelf  je favoriet uit kunt pikken.” Ook Ronald Kuijer loopt over van de ideeën. Eén daarvan is een spectaculaire avond neer te zetten rondom de documentaire “Fucking Perfect” over chef-kok Sergio Herman. “Ik ben momenteel samenwerking aan het zoeken voor de organisatie en promotie.” Ook Ad Janssen kan niet stilzitten. “Nog dit jaar wil ik een kookstudio openen in de voormalige St. Jacobskapel. Bovendien denk ik ook aan een winterterras  voor Bellevue Groothoofd.” Hij vervolgt: “In de loop der jaren heb ik Dordrecht echt mooier zien worden. Dordrecht is een prachtige stad, de stad bruist als er activiteiten zijn.” Boy van Prooyen zegt tot besluit: “Ik draag Dordrecht een warm hart toe blijf het promoten omdat ik vind dat de plaats nog meer aandacht verdiend.”