Rotterdam mag zich al een flink aantal jaren verheugen in een positieve groei van het aantal toeristen dat de stad bezoekt. 2018 was een absoluut topjaar voor Rotterdam.
Het aantal hotelgasten steeg in dat jaar met maar liefst 15 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Die snelle groei nam in 2019 weliswaar iets af, maar ten opzichte van 2017 en de jaren ervoor houdt de groei nog steeds aan. Het aantal hotelovernachtingen daalde van ruim 2,1 miljoen in 2018 naar bijna 2 miljoen in 2019. Rotterdam heeft in 2019 ruim 1,2 miljoen hotelgasten mogen verwelkomen. De gemiddelde bezettingsgraad van de hotels in de stad laat ook een positieve groei zien. De attracties en musea werden in 2019 eveneens goed bezocht. Evenals in voorgaande jaren was de stad het meest in trek bij bezoekers uit eigen land. Daarnaast brachten veel toeristen uit België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een bezoek aan de stad.
Zakelijke reizigers nemen verder toe
Ook qua zakelijke bestemming blijft Rotterdam groeien. Bijna de helft van het aantal hotelovernachtingen komt op conto van de zakelijk reiziger, zo blijkt uit de CBS-cijfers. Rotterdam Partners was in 2019 betrokken bij het aantrekken van 28 congressen naar de stad. In aantal en omvang is dit meer dan het jaar ervoor. Dit betekent tevens dat de economische impact forser is dan in voorgaande jaren. Naar verwachting leveren deze congressen, die overigens nog moeten plaatsvinden, de economie ruim 48 miljoen euro op. De zakelijke reisindustrie is dan ook een belangrijke markt voor Rotterdam. Het gemiddelde bestedingspatroon van de zakelijke reiziger ligt hoger dan dat van de toerist.
Rotterdam is een gastvrije en aantrekkelijke stad
Wethouder Said Kasmi, die toerisme in zijn portefeuille heeft is dan ook trots dat zoveel toeristen naar Rotterdam komen en dat de langdurige groei blijft aanhouden. Volgens de wethouder is er nog volop ruimte voor groei. Dit betekent wel dat er goed moet worden nagedacht over de toekomst van toerisme in Rotterdam. In de afgelopen periode is er hard gewerkt aan de Visie Toerisme. Hierin worden duidelijke keuzes gemaakt. Rotterdam blijft Rotterdam: een gastvrije, levendige stad, met balans tussen rust en reuring.
Zowel inwoners als ondernemers profiteren
In de nieuwe visie stelt Rotterdam toerisme in dienst van de stad, de inwoners en ondernemers. Toerisme en de groei zijn daarbij niet langer een doel op zich, maar een middel om de ambities van de stad te realiseren. De inkomsten uit toerisme worden geïnvesteerd in de toekomst van de stad. Verder stelt de gemeente concrete maatregelen voor die de komende periode samen met partners nader worden uitgewerkt. De gemeente stelt eveneens maatregelen voor om bezoekers te verleiden ook andere delen van de stad te bezoeken. Zo versterkt Rotterdam met het programma Stadscultuur de identiteit van wijken met onder meer evenementen en wandelroutes. Deze wijken worden daarmee aantrekkelijker voor toeristen en dus ook voor lokale ondernemers.
Leerwerkakkoord
Nog dit jaar ondertekent de gemeente samen met onderwijsinstellingen en werkgevers het Leerwerkakkoord Horeca en Toerisme. De ambitie is om tot en met 2024 meer dan 3000 mensen aan een baan te helpen in deze sector. Daarnaast worden bezoekers gestimuleerd om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer, zowel in- als naar de stad. Maar ook om vaker lopend of fietsend de stad te verkennen.
Samen optrekken
Wilbert Lek, directeur van Rotterdam Partners en verantwoordelijk voor de citymarketing van Rotterdam, geeft aan dat de stad nog volop ruimte heeft om te groeien. De visie toerisme biedt richting en kaders om samen met de diverse partners in de stad te sturen op de juiste groei van toerisme in Rotterdam.