Overig

Rotterdam Cruise is één van de snelst groeiende sectoren in de scheepvaart

385

Sprekend over het belang van Rotterdam voor de Nederlandse economie, zegt iedereen “de haven”. Maar wat is het economisch belang van Cruise Port voor Rotterdam?

‘Afgezien van onderhoud en olie- en waterleveranties aan een cruiseschip, spreekt men toch snel over € 500.000 bruto opbrengst gemiddeld per schip, verdeeld over stad en haven. Een conservatieve berekening overigens. Wanneer onderhoud en/of werfbezoek plaatsvindt dan gaat de opbrengst vooral naar de haven en havengerelateerde bedrijven, echter dit vraagt bijvoorbeeld ook hotelovernachtingen en dat is dan weer “stad”. Mooi voorbeeld is ms Oasis of the Seas, het grootste schip ter wereld (pl.m. 6000 passagiers, red). Zij kwam 30 september 2014 aan, ging naar scheepswerf Keppel Verolme Rozenburg voor onderhoud en kwam op 14 oktober weer bij de cruiseterminal terug om met passagiers te vertrekken. Naast passagiers en bemanning, waren er duizenden belangstellenden in de stad. Grote schepen zijn een mega event voor de stad en een mega project voor stad & haven. World port world city. Cruise maakt de wereldhaven letterlijk zichtbaar in de wereldstad.’

Dat is uiteraard van grote waarde, de cruiseterminal midden in de stad. Veel belangstelling, free publicity bij het bezoek van kolossale schepen als ms Norwegian Breakaway en Oasis of the Seas…

‘Precies en de trend dat nieuwe cruiseschepen steeds groter worden is gunstig voor Rotterdam. Want ze kunnen zó tot in het centrum varen. Diepgang en draaimogelijkheden in de Maas en de lengte van de kade staan dit toe. Er zijn momenteel 24 cruiseschepen in aanbouw, een orderportefeuille die loopt tot eind 2017. Tien van deze schepen zullen Europa als hun voornaamste gebied bevaren.’

Rotterdam ziet een grote toename van toeristisch bezoek. Wordt de stad ook niet steeds meer een bestemming voor cruisepassagiers?

‘Rotterdam kent nog relatief weinig transit calls (waarbij Rotterdam onderdeel van de cruisereis is, red), maar dit lijkt komende jaren te gaan wijzigen. Rotterdam verwacht volgend jaar 40 cruiseschepen en in 2016 maar liefst 70, zowel turn arounds (Rotterdam is aankomst- en vertrekpunt van de cruise, red), als transit calls. De wereld heeft Rotterdam ontdekt. De stad wordt steeds meer genoemd als place to go. In de top 10 van The New York Times, als nummer 8 bij Rough Guide, een aanbeveling in Lonely Planet, in de top 3 van Wall Paper en… Rotterdam is European City of the year 2015, uitgeroepen door International Academy of Urbanism in Londen.

Rotterdam heeft veel te bieden aan bezienswaardigheden. Iedereen roept nu Markthal, prima natuurlijk, maar die staat aan de Binnenrotte met veel oude en nieuwe architectuur naast elkaar: Laurenskerk, kubuswoningen, Oude Haven met het Witte Huis. Loop je de andere kant op, zit je via de Meent – uitgegroeid tot een eersteklas shopping street – zo in het centrum. Passagiers wandelen daarnaartoe vanaf het cruiseschip of nemen de gratis shuttle naar de Coolsingel. Rotterdam ligt bovendien gunstig voor bezichtigingen rondom.’

Ondanks slechte economische jaren, is Cruise als industrie flink gegroeid nietwaar?

‘Cruise is één van de snelst groeiende sectoren in de scheepvaart. In 2013 kochten 114.000 mensen een cruisereis in Nederland, dat is 69% groei t.o.v. 2009. Men voorziet voor de Nederlandse markt een groei naar 300.000 verkochte cruise reizen in de komende 6 jaar. We kunnen dus spreken van een enorme groeimarkt, ook in Noord-Europa waarbij de Baltic en de fjorden grote trekkers blijven, maar aangezien men zoekt naar nieuwe bestemmingen c.q. belevenissen en Rotterdam wereldwijd steeds meer wordt aangeprezen, biedt dat veel perspectief voor de komende jaren.

Waar is Rotterdam c.q. CPR hard mee bezig om de groei van Cruise op te vangen?

‘Cruise Port Rotterdam heeft zich de afgelopen jaren ingezet om Rotterdam een plaats als cruisehaven te laten verwerven. Dat gaan we nu goed zien in 2015 en 2016 is de verwachting. Vanaf 2016 lijkt de verdeling transit call en turn around 50/50% te worden. Dus relatief meer calls wat dus betekent Rotterdam is specifiek onderdeel van de reis, waarbij we nu al “overnights” gaan zien. Met andere woorden, een schip ligt er twee dagen. Komt bij dat we bij turn arounds vrij veel pre/post verblijven zien. Nogmaals: veel toekomstperspectief. En dus is er geïnvesteerd in het opknappen van de historische cruiseterminal. De bagage-afhandelingsruimte wordt uitgebreid, er komt verder onder meer een nieuw terras en er is een nieuwe boarding bridge geïnstalleerd. Maar zelfs met deze investering  kan men spreken van een in verhouding relatief laag bedrag ten opzichte van de bruto te genereren opbrengst voor het gebied, stad en haven en bedrijfsleven!’