Overig

Rotterdam The Hague Airport: betrokken steunpilaar

681

Al jaren is Rotterdam The Hague Airport een trouwe sponsorpartner van Rotterdam Topsport. Deze zomer ‘promoveerde’ de luchthaven van Supporter tot Toppartner. De intensievere samenwerking heeft onder meer betrekking op het Centrum voor Topsport en Onderwijs Metropool Den Haag – Rotterdam – Dordrecht, dat de luchthaven, via Rotterdam Topsport, voortaan ook ondersteunt.

“Een deel van wat we verdienen, geven we weer terug aan de regio”, vertelt Ron Louwerse, algemeen directeur van Rotterdam The Hague Airport. “Onder meer om gezamenlijk zo’n voorziening als het CTO mogelijk te maken en werken, studeren, trainen en wonen samen te brengen voor topsporters. Ik geloof in de filosofie achter het initiatief en de programma’s.”

Zeilen en beachvolleybal

Rotterdam Topsport is nauw betrokken bij het CTO Metropool Den Haag – Rotterdam – Dordrecht. Dat is een van de vijf Centra voor Topsport en Onderwijs verspreid over Nederland. In CTO Metropool werken de steden Den Haag, Rotterdam en Dordrecht, sportkoepel NOC*NSF en de sportbonden Nevobo en het Watersportverbond samen om sporters een optimale combinatie tussen werk of studie en trainen en sporten te bieden.

De officiële kick-off is woensdag 26 september, maar in de aanloopperiode startte het CTO Metropool (in oprichting) al met de ondersteuning van de topsportprogramma’s zeilen en beachvolleybal en de RTC-programma’s van de regionale talentencentra in Zuid-Holland. Het CTO Metropool komt op de Sportcampus Zuiderpark in Den Haag. De partners hebben de ambitie om in de toekomst meer topsportprogramma’s aan te bieden. In Rotterdam is bijvoorbeeld al aandacht voor instroomprogramma’s atletiek, basketbal, boksen, honkbal, judo, roeien en volleybal.

Kick-off

De officiële kick-off op 26 september vindt plaats op Rotterdam The Hague Airport. Algemeen directeur Ron Louwerse treedt die ochtend niet alleen als gastheer op, hij is ook een van de sprekers tijdens de bijeenkomst. Ook technisch directeur Maurits Hendriks van NOC*NSF, CTO Metropool-manager Edwin Lodder en de sportwethouders van Den Haag, Rotterdam en Dordrecht verschijnen op het podium.

De support aan het CTO past bij de rol en de functie die Rotterdam The Hague Airport heeft in de regio. “De metropoolregio Rotterdam Den Haag dekt vrijwel onze verzorgingsregio. Alle radertjes passen goed in elkaar. We zijn verbonden met de regio en proberen van nóg meer betekenis te zijn; voor de bedrijven en de inwoners. En dus ook voor de sporters.”

De link met topsport is logisch, maakt Ron Louwerse duidelijk. “Al was het maar doordat we bij veel van de internationale evenementen een van de toegangsdeuren zijn om hier te komen; voor deelnemers, officials en toeschouwers. Ook Feyenoord vliegt via ons als ze Europees spelen.”

Ruimte voor innovatie

“Vanuit onze maatschappelijk betrokkenheid zoeken we actief naar verbinding. Bijvoorbeeld met het bedrijfsleven, het onderwijs en kennisinstellingen. We zetten ons in voor innovatie… We willen een innovatiecentrum zijn. Dat is onderdeel van onze strategie. We bieden bijvoorbeeld ruimte voor experimenten, je kunt als bedrijf nieuwe producten uitproberen, die bij succes kunnen uitbreiden naar grotere vliegvelden.”

Een voorbeeld is de elektrische ground power unit. De allereerste ter wereld draait nu proef op Rotterdam The Hague Airport. Hij voorziet vliegtuigen van schone stroom. Normaal draaien dergelijke apparaten op diesel. Een andere noviteit zijn de zelfrijdende bagagekarretjes die binnenkort in gebruik worden genomen.

Verbouwing

De betrokkenheid komt ook tot uitdrukking in de bouwwerkzaamheden op het luchthaventerrein. “Waar mogelijk, en rekening houdend met de Europese aanbestedingsregels, kiezen we bij voorkeur voor Rotterdamse architecten, aannemers en leveranciers. Zodat de investeringen zoveel mogelijk ten gunste komen van bedrijven en mensen uit de regio.”

Rotterdam The Hague Airport is op dit moment druk aan het verbouwen. De vertrekhal is gesloopt en wordt vervangen door een nieuwe: groter en hoger. “We hopen hem na de zomer van volgend jaar in gebruik te kunnen nemen. Tot die tijd is het een beetje behelpen. Alhoewel veel reizigers de tijdelijke vertrekhal – gebouwd door Losberger de Boer, óók Toppartner van Rotterdam Topsport – zó mooi vinden dat ze denken dat dit de nieuwe al is.”

De uitbreiding betekent niet dat Rotterdam The Hague Airport fors zal groeien, verzekert Ron Louwerse. “Eén ding is zeker: wij worden nooit een grote luchthaven. Dat is de bedoeling helemaal niet. Dit blijft een regionale luchtnaven met een regionale functie, met regionale partners en regionale ambities. Maar daarbinnen blijven we wel onze stinkende best doen. Om passagiers een ultieme beleving te bieden en een economisch gezond bedrijf te zijn. Daar profiteert de hele regio dan weer van. Zo is de cirkel rond.”