Overig

Rotterdam Topsport-partners Shivers en ZPRESS denken in kansen

563

 

De twee meest gebruikte woorden van 2012, crisis en recessie, vallen in het gesprek tussen Alex Klein en Imre van Leeuwen opvallend genoeg niet één keer. De directeuren van de Dordtse uitgeverij ZPRESS en het Delftse organisatiebureau Shivers klagen niet, zuchten niet en kreunen al evenmin. Beide mannen vertonen geen ochtendhumeur en lijken zelfs op zaterdag te bruisen van zakelijke energie. Terwijl de zon zich van zijn meest zonnige kant laat zien, hebben de partners van Rotterdam Topsport het vooral over verder uitbreiden, kansen benutten, opties tot samenwerking onderzoeken en geloven in de kracht van het eigen product. “Wij versturen per jaar ongeveer 20 duizend facturen. Dat zullen er in 2012 zeker niet minder worden. Een kwestie van steeds vernieuwen en scherp op de zaak blijven letten,” aldus Alex Klein.

Van Leeuwen houdt tijdens het gesprek de door Shivers georganiseerde bedrijventriatlon aan de rand van het Kralingse Bos met een schuin oog in de gaten. “Dit evenement is een simpel voorbeeld van hoe wij als bedrijf onze markt zelf hebben verbreed. Maar ook door het nationale beachvolleybalcircuit van Free Time promotions over te nemen. Bovendien hebben we samen met het Belgische bureau Goladzo en WSM anderhalf jaar lang gezamenlijk de verkoop van de tourtocht plus sponsoring en hospitality van het WK wielrennen op de weg in Valkenburg gedaan. Die samenwerking is overigens dermate goed bevallen dat World Sports Management van Dimitri Bonthuis en Vincent van Heijningen hun kantoor in het Sparta Kasteel hebben opgezegd om per 1 november in ons kantoor in Delft in te trekken. Voor de duidelijkheid, we gaan geen fusie aan, maar streven zeker wel naar een nauwere samenwerking. Naast Shivers is in het pand in Delft ook IQ Events gevestigd, maar ook zij deden, net als wij, niets aan communicatie. WSM is dus complementair aan beiden. Op basis van de ervaring die we in de aanloop naar het WK wielrennen hebben opgedaan, zijn we overtuigd geraakt van elkaars toegevoegde waarde. Een wederzijdse uitbreiding van kennis en kunde. Heel anders weliswaar dan het beachvolleybalcircuit, maar ook daar zijn we in de breedte sterker door geworden.”

Klein meent dat ondernemen simpelweg denken in kansen is. “ZPRESS gaat op 14 november voor de eerste maal de Nationale Voetbal Vakbeurs in Gorinchem organiseren. De ruim honderd stands voor facilitaire bedrijven in het voetbal zijn bijna uitverkocht en we gokken op 3000 tot 5000 bezoekers. Dit evenement was een idee van een van onze eigen mensen, die we volledig hebben gesteund om zijn plan ten uitvoer te brengen. Dat is het mooie van jonge mensen binnen je bedrijven. Die komen met nieuwe ideeën en hebben een andere kijk op de wereld. Soms verfrissend, soms naïef. Zoals inmiddels wel is gebleken, heeft print zijn langste tijd nog niet gehad. Er blijft een markt voor goede bladen. Een goede website is prachtig, maar gaat die ook geld opleveren, zoals een sponsored magazine. Zeker als het om voetbalbladen gaat. Voetbal verkoopt namelijk altijd. Winst of verlies levert elke dag opnieuw gesprekstof op. Bij sporten als golf en hockey hebben mensen een ander gevoel. Bij de ZPRESS Media Group werken in totaal zo’n negentig mensen, met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. De kernactiviteiten worden gevormd door sponsored printmedia, jeugdbladen, grafische vormgeving en bewegwijzering. Een jonge hondenclub, die nog steeds groeit. Maar niet door stil te zitten en hetzelfde te blijven doen. Onlangs hebben we bijvoorbeeld voor lezers van onze meidenbladen een Summer Event in Walibi georganiseerd, compleet met productpresentaties tot optredens van artiesten. Dat klinkt misschien niet zo heel spannend, maar er kwamen wel 6000 meiden van acht tot dertien jaar met hun ouders op af.”

Van Leeuwen snapt het betoog en sluit aan met de opmerking dat Nike en Red Bull grote klanten van Shivers zijn. “Maar telkens hetzelfde kunstje voor deze twee wereldwijd opererende bedrijven herhalen, maakt je kwetsbaar. We hebben naar nieuwe markten gezocht en daar waar mogelijk die zelf gecreëerd. De Wednesday Night Skate, een eigen evenement, groeit in 2013 naar zes dagen en we gaan volgend jaar ook een groot beachvolleybaltoernooi voor MarketingTribune organiseren. Daardoor blijven we groeien in zowel het aantal evenementen als mensen. Geld verdienen is zeker niet onbelangrijk, maar op dit moment ligt bij ons de prioriteit bij het investeren in de toekomst.” Bij het afscheid beloven Klein en Van Leeuwen elkaar om snel een tweede keer af te spreken. Beide ondernemers hebben namelijk gevoel gekregen wellicht een meerwaarde voor elkaar te kunnen vormen.

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport