Overig

Rotterdamse markthal eindelijk open

679

Rotterdam heeft er een icoon bij: de Markthal Rotterdam, vlakbij Station Blaak. Zowel de voorbereiding als de bouw kostte vijf jaar, maar het is een juweel. Alleen al het bijzondere plafond zal bezoekers trekken.

Hoe trots wethouder Ronald Schneider (Stedelijke Ontwikkeling) ook is op deze nieuwe aanwinst, Rotterdam blijft zich ontwikkelen. Zelfs in de omgeving van de Markthal is daar nog ruimte voor. Schneider vindt niet dat de Markthal een bedreiging is voor de bestaande dinsdag- en zaterdagmarkt, maar ze zullen elkaar versterken.

Tijdens de perspresentatie werd voormalig wethouder Hamit Karakus nog even in het zonnetje gezet. Dankzij zijn tomeloze inzet ging de bouw van de Markthal door, ondanks de crisis.

Het project van ProVast behelst niet alleen een markthal met 96 versunits en 8 horecazaken, maar ook 102 huurappartementen, 126 koopappartementen, 24 penthouses en een parkeergarage van 15 meter diep en 70 meter breed met 1.200 parkeerplaatsen. De oppervlakte van het kunstwerk aan het plafond, gebaseerd op de hoorn des overvloeds, bestaat uit 4.500 panelen. Het concept is bedacht door Arno Coenen, de uitvoerende kunstproducent is het Rotterdamse Mothership. Wie een stukje van dit plafond in huis wil halen, vindt  ‘plafondmerchandising’ in de Markthal. Een simpele Mouse pad, of zelfs een paar schoenen met wat details uit het plafond.

De ondernemers in de markthal lopen uiteen van betaalbare onbekenden tot bekenden uit het wat duurdere segment zoals Zeevishandel Schmidt. “Over een jaartje verruilt Schmidt het centrum voor de Spaanse Polder, maar we wilden hier toch iets achter laten. Deze zaak wordt gerund door Pascal Martens”, vertelt Tom Rietveld (PR en Communicatie). Samen met  Rungis groente en fruit, slagerij Nice to Meat en Wildhandel Van Treuren vormt Schmidt de Fresh Food Friends.

Voor veel markthalondernemers draait het om de wens om vertegenwoordigd te willen zijn op deze bijzondere plek, of het verkopen van een uniek product. Klaas van der Mast van De Rotterdamse Oude heeft échte Rotterdamse kaas, of een super Rotterdamse cadeaudoos met Rotterdamse kaas, Port, mosterd én een zakje zoutjes. Een redelijk betaalbaar en apart relatiegeschenk. (Ongeveer 30 euro).

In het assortiment van de Markthal komen verschillende producten veelvuldig terug: chocola (Leonidas, Chocolate Company), kaas, vlees, aparte groenten, (roze en gele oesterzwammen bij Heerlijk en Eerlijk), en veel olijven, maar er zit variatie in. Elbnuts kruidt de olijven zelf en hun champignons met feta zijn heerlijk. Ook Jermoumi heeft heerlijke gevulde olijven en een smakelijke zeefruitsalade.

Family Nuts is een ondernemer die ook op de markt staat. “Een gokje wagen hoort bij ondernemen. Deze unit is duur, maar goedkoper dan het huren van een winkelpand.”

Alexander Wong van Mei Sum heeft een goedlopende winkel op de West Kruiskade met hele luchtige verse gebakjes en verse broodjes, bijna allemaal één euro. “Door hier een tweede filiaal te openen, zal ik een ander publiek bereiken”, oordeelt Wong.

www.markthal.nl