Overig

Samen Sterker in 2013

465

 

Nog even, dan zitten we weer met z’n allen aan de oliebollen met poedersuiker. Vol verwachting heffen we het glas op het nieuwe jaar…. Wat gaat 2013 u brengen? En welke kansen denkt u dit jaar te pakken?

‘Kansen?!’, denk u wellicht. ‘Als ik het nieuws moet geloven rijden we eerst nog een Dakar rally voordat het economisch herstel is bereikt.

Prioriteit is vooral mijn bedrijf op koers houden. Dan wil ik wel kunnen terugvallen op loyale en tevreden klanten, die met ons weglopen!’

Tja, kruip maar even in de huid van die klant; tijden veranderen, dus uw klant ook. Meer dan ooit is het ‘aandacht en beleven’ wat de klok slaat. U zoekt kansen? Uw klant zoekt uw oprechte interesse en wil zich (weer) koning voelen!

Uw kansen voor 2013 heeft u zelf in de hand, maar zijn uw mensen zich dit wel bewust? U vertrouwt gewoon op uw medewerker. Die medewerker heeft naar uw beleving kennis van zaken, hart voor uw zaak én oog voor uw klant. En op zijn beurt kan uw klant dit wel waarderen en komt graag bij u terug. Dit positieve nieuws doet snel de ronde. Straalt af op de markt, uw bedrijf en uw resultaten.

Het ideaalbeeld van menige ondernemer…

Wat voor u klant geldt, dat geldt ook voor uw medewerker.

Geen hogere wiskunde. Iedere medewerker bloeit en groeit door oprechte aandacht en wil graag actief lid zijn van ‘uw familie’.

Zo wordt dit ideaalbeeld realiteit.

Geeft u aandacht of denkt u aandacht te geven? Niet onbelangrijk, ieder ideaalbeeld kan een keerzijde hebben.

Ondertussen heeft Ondernemend Nederland de blik meer dan ooit naar binnen gericht. Het ‘roer omgooien, afslanken en bezuinigen’ is aan de orde van de dag. Ingrijpende veranderingen leveren niet zelden minder op dan gedacht. Waarom ‘binnen’ snoeien, terwijl juist ‘buiten’ zoveel te winnen is?

Wat doet dit met uw mensen?
Kansen worden over het hoofd gezien. Voelen er weinig voor om actief lid van uw ‘club’ te blijven, laat staan aandacht te besteden aan uw klant. Daar gaat uw ideaalbeeld. Jammer, had u juist op die loyale klant gerekend…

Dan maar deze broodnodige kennis omwisselen voor ‘jong en fris’, zou de gedachte kunnen zijn. Vaak een aderlating voor uw bedrijf; kennis en ervaring is niet makkelijk te vervangen. U gooit hiermee ook het ‘gezicht’ van uw bedrijf overboord.

En laat die frisse medewerker nou nét niet ervaren genoeg zijn om uw klanten te ‘binden en boeien’. Ook nu wandelt uw klant de deur uit…

De praktijk lijkt dus door de waan van de dag weerbarstiger. Veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. En ieder doorleeft dit weer anders. Dit vraagt nogal wat van u en uw medewerkers.

Iedereen weet het. Medewerkers met hart voor uw zaak zorgen goed voor u en uw klanten. Zij zijn uw ambassadeurs, maar ook het kapitaal van uw bedrijf.

Dit is uw uitdaging én kans voor 2013. Wij helpen u daar graag bij. Gezellige feestdagen en in alle opzichten een opbouwend 2013

– Jacqueline Bakker