Overig

Samenwerken en beter worden

588

We horen het zo vaak: ‘bij familiebedrijven is de flexibiliteit voor én van werknemers ontzettend groot’. Flexibiliteit is er een kernwoord. Eén van de factoren die ‘het familiebedrijf’ kenmerkt en het de economische hoeksteen maakt.

Als je er werkt krijg je vaak gemakkelijker langere tijd vrij of mag je werktijden aanpassen. Zoals die medewerker die – voor een soepele adoptie – enkele maanden vrij wilde, maar óók in Afrika halve dagen bleef werken. Hij had een speciaal doel met de verkregen ‘vrijheid’ voor ogen. Dus kreeg hij die ruimte.

Bijna altijd vertrouwt de DGA honderd procent op zijn personeel en denkt doorgaans eerst aan hen, dan aan zichzelf. Waarbij ik géén waardeoordeel uitspreek over al die ‘directeuren in dienst’. In tegendeel!

Werken mét een familiebedrijf is net zo verfrissend. De handdruk en elkaar in de ogen kijken: da’s als afspraak voldoende. Een man een man, een woord een woord. Klaar.

Voorop staat dat je natuurlijk presteert. En – af en toe – een beetje eigenwijs bent. Maar dat geldt als zelfstandige, werkend in opdracht van een groter bedrijf, altijd. Je klant verwacht dat jij hem of haar attendeert op nieuwe inzichten. Met een onverwacht advies komt; een andere denkrichting out of the blue (liefst out of the box) aanreikt.

Vervelender zijn wrijvingen in het management. Dan is het zaak dat de man of vrouw aan de top voor rust zorgt. Soms door een gesprek, soms door hard en onvriendelijk ingrijpen.

Zulke situaties (her)kennen ook niet-familiebedrijven. Hoe groter het bedrijf, hoe meer lagen en belangen. Soms gaat het er heet aan toe. Met mogelijk vervelende financiële gevolgen. Als leverancier, in producten of in diensten, blijf je natuurlijk neutraal…

Treedt wrijving sneller op als óf de markt slecht is óf als de markt onvoldoende (snel) bediend kan worden? Misschien wel, want spanningen zijn hoger. Is er een algemeen advies? Nee, maar door op tijd te zorgen voor externe back-up, loop je minder risico. Maak een inventarisatie waar extra operationele input, strategische reflectie of sales advies te halen is. Leer elkaar alvast kennen, bouw aan vertrouwen. Dat schakelt daarna veel sneller. Vertrouwen, nog zo’n sterk kernwoord van het familiebedrijf.

Niemand heeft de kennis alleen; of moet die allemaal in huis hebben. Door met leveranciers diverse disciplines bij elkaar te zetten, geeft zo’n groep méér output. Samenwerken en beter worden, dát is het doel. Bereikbaarheid is geen issue, want met de moderne technische middelen schakel je snel.