Overig

Schouten Zekerheid: Sparringpartner voor ondernemers

456

De zakelijke klant van aansprakelijkheid tot pensioen bedienen; dat is wat Schouten Zekerheid Makelaars in Assurantiën B.V. al 61 jaar doet. De in Rotterdam gevestigde onderneming bemiddelt als (beurs)makelaar in verzekeringen voor bedrijven, instellingen en branche- en beroepsorganisaties. De Schouten Toren naast de Van Brienenoordbrug als befaamde landmark en uitvalsbasis moet echter niet worden gezien als een ivoren toren. “Integendeel, wij staan met onze voeten in de klei. Onze platte organisatie stelt ons in staat snel en adequaat te handelen en klanten te ontzorgen,” legt Wilco de Haan, directeur Risico Management, uit.

Schouten Zekerheid werd in 1953 opgericht door Jaap Schouten. “Dankzij autonome groei en verschillende overnames is ons bedrijf vanaf eind jaren negentig uitgegroeid tot een organisatie met ruim honderd man in dienst,” vertelt algemeen directeur Rob van Os. “Ik denk dat onze no-nonsense benadering wordt gewaardeerd door klanten. What you see is what you get. Wij zijn altijd helder over onze dienstverlening.” Dat dienstenpakket is veelomvattend. Voor Schouten Zekerheid is dan ook een belangrijke taak weggelegd om klanten te helpen bij het verzekeren van risico’s, vindt De Haan. “Onze dienstverlening bestaat uit vijf concrete fases. Allereerst inventariseren we bij een klant welke koers deze wil varen. Waar wil hij heen? Wat zijn de belangrijkste doelstellingen en ambities? Wat beweegt iemand als ondernemer? Wat is zijn draagkracht? Op zulke vragen willen wij de antwoorden boven tafel krijgen. Dat is een intensief traject, maar om een goede partner te kunnen zijn is het voor Schouten Zekerheid van het allergrootste belang om onze klanten door en door te leren kennen.” Vervolgens breekt de fase aan van alle gegevens analyseren en verbindingen leggen. “Waar de één niet ieder risico wil afdekken, beseft een ander maar al te goed dat het voortbestaan van het bedrijf in het geding kan komen bij bepaalde schades of ongelukken. Wij adviseren en informeren over de risico’s en de best beschikbare producten om deze af te dekken.” Daarna is het zoeken naar de beste deal. “Dat is het hart van onze dienstverlening. Als onafhankelijke makelaar gaan we daar met onze partners naar op zoek. De beste deal kan hem zitten in de prijs, maar vaak ook in de voorwaarden. Wanneer we een bepaald product hebben ingekocht, leggen we altijd duidelijk uit wat het behelst. Er zijn maar weinig ondernemers ondernemer geworden omdat ze het zo leuk vinden een verzekeringspakket te beheren. Dat snappen we bij Schouten Zekerheid heel goed. Een ondernemer moet en wil ondernemen, zonder afgeleid te worden door verzekeringskwesties. Die ondervangen wij.” In de vierde fase, het begeleiden van schades, komt die servicegerichte houding ook naar voren. “Of het nu gaat om een schade aan een bedrijfswagen die tegen een paaltje is gereden of een tyfoonschade van 1 miljoen dollar van een tabaksplantage op de Filipijnen; wij staan naast de ondernemer en zijn pas tevreden als de best mogelijke oplossing is gevonden. Niemand wordt beter van een schade. Door onze jarenlange ervaring kunnen wij putten uit een groot netwerk aan partners. Partijen in contact brengen met bijvoorbeeld goede advocaten of experts op het gebied van brandpreventie is daarom voor ons een koud kunstje.”

Korte lijnen
Van Os: “Doorpakken zit in onze organisatie verweven. In alles wat we doen, staat de klant voorop. Ook degenen die verantwoordelijk zijn voor de directievoering hebben hun eigen klantportefeuille en staan middenin het werkveld.” De ondernemende en innovatieve aanpak van Schouten Zekerheid wordt door klanten gewaardeerd. “Net als in een huwelijk zijn er heus weleens ups & downs, maar door te communiceren houd je de relatie goed. Onze klanten, maar ook onze medewerkers, zijn over het algemeen heel loyaal. Dat is een mooi stukje waardering.” Het hebben van één vaste contactpersoon wordt door klanten ook prettig gevonden, merkt De Haan. “Zo blijven de lijnen kort en is altijd duidelijk wie het aanspreekpunt is.” Omdat ondernemers altijd in beweging zijn, is het voor Schouten Zekerheid als makelaar zaak om bij te blijven. “Uiteindelijk is het natuurlijk een haal- en brengplicht, maar wij wachten niet passief af totdat klanten een gesprek met ons aanvragen om koerswijzigingen te bespreken. Wij houden ook zelf de vinger aan de pols om te ondervangen of ondernemers te maken krijgen met andere risico’s. We vinden het belangrijk onze kennis te delen met onze klanten. Daarom organiseren wij periodiek bijeenkomsten, zoals ontbijtsessies, om klanten bij te praten over de actuele ontwikkelingen. Dit valt onder onze vijfde fase: actualiseren.” Van Os:

Samenwerking en elkaar informeren is heel belangrijk. Dan kunnen wij doen waar we goed in zijn en kan de klant zich concentreren op het ondernemerschap. We proberen het voor onze klanten ook zo eenvoudig mogelijk te houden. Zo hebben we bijvoorbeeld een gebruiksvriendelijk, efficiënt en digitaal portaal gebouwd, waarin ondernemers aan het einde van het jaar, wanneer het hun uitkomt, zaken als loonsom, omzet en aantal medewerkers door kunnen geven. Ook kunnen wij klanten op ieder gewenst moment een overzicht van hun verzekeringsportefeuille sturen. Dat klinkt wellicht basaal, maar altijd up-to-date zijn is binnen ons dynamische vakgebied gewoon heel belangrijk.” Mede vanwege de snel veranderende wet- en regelgeving op verzekeringsgebied volgen de ontwikkelingen zich in rap tempo op. Van Os: “Onze branche is heel dynamisch en altijd in ontwikkeling. Op 1 januari 2014 is een nieuw wettelijk diplomastelsel ingevoerd binnen de assurantiesector. De overgangsperiode loopt echter officieel tot 1 januari 2016. Bij Schouten Zekerheid hebben medewerkers de nieuwe trainingsmodules voor inkomen al met succes afgerond en daarmee aan de nieuwe diploma-eisen voldaan. Ik vind dat we het aan onze stand verplicht zijn om ook op dit gebied voorloper te zijn. Klanten moeten immers blind op onze vakkennis kunnen vertrouwen. Dat is het allerbelangrijkste.

Schouten Zekerheid behoort al tot de tien grootste assurantietussenpersonen in Nederland en verder doorgroeien is zeker ook een ambitie. Maar een partner zijn en blijven voor onze klanten is het voornaamste doel.”

(C)Roel Dijkstra-Vlaardingen
Schouten verzekeringen Capelle ad Ijssel – Wilco de Haan, Rob van Os en een dame van Doornbos
(C)Roel Dijkstra-Vlaardingen
Schouten verzekeringen Capelle ad Ijssel –