Overig

Shell Eco-marathon Experience nog één keer in Rotterdam

517

De Shell Eco-marathon Experience is een van de meest uitdagende studentenwedstrijden ter wereld op het gebied van innovatie. De 30ste editie was voor de vier en laatste keer in Rotterdam bij Sportpaleis Ahoy. Honderden studenten hebben bloed, zweet en tranen laten vloeien voor hun deelname.

Het evenement bestond uit verschillende onderdelen. Zo is er een miniatuurversie van het Shell Energy Lab op het terrein van Ahoy, waar bezoekers proefjes mogen doen. Vooral interessant voor kinderen, die op deze laagdrempelige manier in aanraking komen met techniek, bijvoorbeeld door een superzuinig autootje in elkaar te zetten. Dat is gelijk in een notendop waar de deelnemers uit dertig landen zich mee bezig hebben gehouden. Er zijn twee mogelijkheden voor de 270 teams. Ze maken een prototype of een Urban concept. Het laatste doet het meest denken aan de bekende personenauto, maar een prototype is een futuristisch, gestroomlijnd voertuig. De coureur ligt regelmatig oncomfortabel opgevouwen en vaak wordt er vanwege het gewicht en de beperkte ruimte gekozen voor een tengere, vrouwelijke coureur. “De minimum snelheid is 25 kilometer per uur”, waarschuwt een betrokkene.  “Een lichtgewicht coureur kan bijdragen aan het succes. Ze moeten het opgestelde circuit zes keer rond rijden in 40 minuten.”

Eerst moeten de ontwerpen van de studenten een strenge technische keuring doorstaan. Dit is een keiharde eis. Natuurlijk is de concurrentie groot. Toch kreeg een team, dat in problemen dreigde te komen, van een ander team spontaan een motor om de keuring te kunnen passeren.

Ieder team heeft een zogenoemde paddock. Hier staat het prototype of Urban concept opgesteld en er kan nog een laatste sleutelronde plaatsvinden. Het team van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen heeft een Urban concept, zelfs RDW gekeurd. Ze hopen met hun Arval Inspire 2 toekomstige studenten te inspireren. “Het voordeel van deelname aan de Shell Eco-marathon Experience, is dat je samen een complete auto in elkaar zet en je niet concentreert op één onderdeel. Verder staat het prachtig op je CV.”

De deelnemers van de TU Delft hebben twee doelen: hun aartsrivaal van de Hogeschool van Amsterdam verslaan, en boven de 1 op 3.500 van vorig jaar uitkomen. “We streven naar 1 op 5.000, maar zijn blij met alles boven 4.000.”

De één beweert dat dit evenement interessanter is voor de racewagenbranche, de andere ondervraagde noemt juist het bedrijfsleven vanwege de duurzaamheid.

De creaties van de studenten zijn verdeeld in zeven brandstofcategorieën: benzine, diesel, ethanol, GTL (Gas to Liquid)  en CNG (Compressed Natural Gas) en elektrische energie, zoals waterstof, brandstofcel en elektriciteit.

Bij het team van de TU Delft zal op de laatste dag de champagne rijkelijk gevloeid hebben. Er werd gewonnen van de Hogeschool van Amsterdam. De Delftse wagen is 140 keer zuiniger dan commercieel verkrijgbare waterstofauto’s.

Volgend jaar is de Shell Eco-marathon Experience in Londen. Enkele partners zijn Michelin, de Port of Rotterdam, ACE, Linde en Nemo.