Overig

Software in machinebesturingen, back-up geregeld?

477

 

Bijna in elke machine of apparaat draait generieke of klant-specifieke software. Voor u als eigenaar of gebruiker van de machine is het belangrijk dat deze software bij uw leverancier of bij u zelf ook opgeslagen is.

In de praktijk blijkt dat bij veel bedrijven er geen beleid is omtrent de software die in hun machines aanwezig is. Zolang de machine draait is er niets aan de hand. Maar als er een calamiteit (bijvoorbeeld defecte processor, blikseminslag, enz.) is, is het noodzakelijk dat het productieproces zo snel mogelijk daarna opgestart kan worden. In zo’n geval wordt de leverancier gebeld die de software bij nieuwbouw ontwikkeld heeft. In de praktijk blijkt vaak dat de leverancier niet meer bestaat, er geen adequate backup aanwezig is, het bedrijf is overgenomen, of de software is gewoon niet meer aanwezig. Ook komt het veel voor dat er niet het juiste versiebeheer gepleegd is. Daardoor is de juiste versie software vaak niet voorhanden. Dit betekend voor u als gebruiker van de machine dat de software op dat moment nieuw gemaakt moet worden. Dit kost u onnodig verlies van productietijd omdat uw machine langdurig stil staat.

In de praktijk hebben wij het al meerdere keren meegemaakt dat we bij een machine worden geroepen die het niet meer doet. De leverancier was enkele jaren geleden een buitenlands bedrijf, wat inmiddels niet meer bestaat. Omdat er een backup batterij niet op tijd vervangen is, is het geheugen van de PLC of microcontroller leeg. Dit betekent dat de software op dat moment niet meer aanwezig is en de machine het nooit meer zal gaan doen. Dit zijn vervelende momenten voor de eigenaar. En vaak realiseren bedrijven dan op een pijnlijke wijze wat het inhoudt om geen backup-software te hebben.

Advies:

  • Als u een nieuwe machine aanschaft, maak dan afspraken met uw leverancier wie de software beheert.
  • Als uw leverancier de software beheerd, maak dan ook afspraken wat er gebeurd bij een eventueel faillissement of overname van uw leverancier.
  • Controleer of er juist versiebeheer toegepast wordt en er een backup is.. Bij calamiteiten moet de laatste versie meteen beschikbaar zijn.
  • Vervang op tijd back-up batterijen in uw PLC’s, microcontrollers en beeldschermen
  • Maak ook afspraken wie eigenaar van de software is.

Heeft u vragen op dit gebied of over machinebesturingen in het algemeen? Wij helpen u graag.

– Arie Verhoeven