Direct bij de lancering van Samen Bereikbaar in Gorinchem sloot De Waal Autogroep zich aan en ondertekende zij de intentieverklaring om tien procent minder medewerkers in de spits te laten reizen. Waarom een autogroep zich aansluit bij Samen Bereikbaar? Maikel van Leeuwen, accountmanager zakelijke markt bij De Waal: “Het mobiliteitslandschap verandert, de vraag van de klant verandert én wij hebben zelf ambitie op dit vlak. Niet alleen naar klanten en de buitenwereld, maar ook naar ons eigen bedrijf en onze eigen medewerkers.”
Aanleiding: Korte Termijn Maatregelen A15
Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Rijkswaterstaat, Provincie Zuid – Holland en de Drechtsteden werken samen aan een betere doorstroming van de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem. Hiertoe is een pakket maatregelen samengesteld: de Korte Termijn Maatregelen A15.
Samen met het bedrijvenplatform Samen Bereikbaar worden verschillende regelingen en acties opgezet voor (logistieke) bedrijven.
Van autogroep naar de mobiliteit van morgen
De Waal Autogroep is zoals de naam doet vermoeden van oudsher een autobedrijf dat zich zowel op de particuliere als op de zakelijke markt richt. “Er zijn een paar ontwikkelingen gaande. Zo zagen we een aantal jaar geleden al dat de vraag van de klant aan het veranderen is. Een bedrijf is niet meer alleen op zoek naar lease auto’s voor medewerkers, maar wil een breder mobiliteitspakket aanbieden met ook andere mobiliteitsvormen. Ze zijn op zoek naar een ‘one stop shopping’ waarbij ze bij één partij al die verschillende vormen van mobiliteit kunnen inkopen en inzetten. Daarnaast zien we dat de verkoop van auto’s het afgelopen jaar tijdens Covid-19 is gedaald, over de hele branche heen met ongeveer 25 procent. Daarentegen wint het aandeel elektrische auto’s fors terrein op de nieuw verkochte brandstofauto’s. Al deze ontwikkelingen nemen wij mee in de mobiliteit voor morgen. We voegen nieuwe producten toe en sluiten aan bij relevante initiatieven.”
“Een van die producten is de fiets van de zaak. Naast een auto van de zaak kunnen bedrijven nu ook een fiets van de zaak afnemen. Dat kan van alles zijn, van een bakfiets tot een speed pedelec en alles er tussenin. De werkgever bepaalt zelf of hij alle leasekosten voor rekening neemt, de kosten deelt met de medewerker of dat de medewerker zelf de kosten moet betalen.” Meer weten of de fiets van de zaak? Lease a Bike bij De Mobiliteit Voor Morgen – Ontdek de leasefiets.
Spreiden en sturen
“In totaal werken er zo’n 300 mensen bij het bedrijf, en zijn we na gaan denken hoe we een percentage van deze groep uit de spits kunnen halen. Daarbij moeten we goed kijken naar de werkzaamheden en weten we ook dat veel mensen juist op bepaalde tijden op een locatie moeten zijn. Zo zijn showrooms en werkplaatsen meestal van 9 tot 18 uur open, en kunnen bijvoorbeeld monteurs niet thuis werken. Wel kunnen we bijvoorbeeld meer spreiden: dat de ene collega om 7 uur begint en de andere om 9 uur, zodat we toch zorgen voor minder druk in de spits. En we zetten meer in op thuiswerken. Dat was vóór Covid-19 meer uitzondering dan regel. Dat is sinds een jaar wel anders. We willen dit in de toekomst ook blijven doorzetten, waarbij medewerkers voor wie dit kan, een deel van de week thuis zullen werken en een ander deel van de week op kantoor.”
“Natuurlijk kijken ook wij naar de fiets. Medewerkers vonden dit niet gek of raar binnen een autobedrijf, maar waren juist nieuwsgierig. Het initiatief ‘fiets van de zaak’ werd leuk ontvangen en inmiddels heeft 10 procent er al gebruik van gemaakt. We hebben binnen het bedrijf een Speak app. Dat is een soort facebook pagina met verschillende groepen erin. Op deze speak app is ook veel aandacht besteed aan de verschillende initiatieven op dit vlak. En dat helpt in het draagvlak onder medewerkers.”
Ambitie en Samen Bereikbaar
Maikel: “We willen in de stad graag zichtbaar zijn op het gebied van mobiliteit. We willen ook vooroplopen en weten dat we moeten blijven ontwikkelen. Differentiatie is in deze een zeer bewuste keuze geweest. We moeten durven mee te veranderen. Intern gaan we aan de slag om de ambitie van Samen Bereikbaar, 10 procent van de medewerkers uit de spits, te realiseren. Dat is ambitieus, maar met fietsen en thuiswerken denken we het te kunnen halen. Het zou ontzettend mooi zijn als we een olievlek kunnen creëren en dat is waar we Samen Bereikbaar bij nodig hebben, om met communicatie het verhaal te blijven vertellen en de boodschap te blijven uitdragen.”
Samen Bereikbaar
Wilt u meer weten over Samen Bereikbaar en/of wilt u zich als bedrijf aanmelden? Kijk dan voor meer informatie op www.samenbereikbaar.nl.