Overig

´Stad & Land lekker bij de hand´ opent nieuw perspectief

440

Live op zoek naar nieuwe klanten
Iedereen die een verhaal, product of dienst te verkopen heeft kan zich nu live presenteren aan en mobiel zaken doen met de consument via de smart phone. Dat alles dankzij een nieuw mobiel communicatieplatform dat partners de mogelijkheid biedt live te publiceren in apps van ‘Stad & Land lekker bij de hand’. Rijnmond Business sprak met bedenker Maurice Heijnen van Stapping Stone en Wim van Veelen van de stadsregio Rotterdam die er mee aan het werk is.

Heijnen werkte lang als journalist bij een landelijke krant en later bij toeristische vakbladen. Dat bracht hem in Brazilië, waar hem een aantal dingen in het toerisme opvielen. ´Ik zag toeristen steeds dezelfde boulevard af lopen. Ze hebben vaak geen flauw idee van de wereld die achter die boulevard ligt en zullen daar ook nooit komen als niets of niemand ze er op wijst dat daar vanavond iets speciaal te doen is. Kan ik daar niet iets voor bedenken, vroeg ik me toen af en zo ontstond dit idee.’

Eenmaal terug in Rotterdam realiseerde hij zich dat niet alleen toeristen geen benul hebben wat er op een locatie speelt, ook bewoners weten dat vaak niet. ‘Ik wist zelf ook niet wat mijn favoriete eetcafé als dagschotel heeft of welk bandje er in Rotown speelt. Ik dacht toen: als we die informatie kunnen aanbieden aan gebruikers, live gevoed door ondernemers, dan zou je een prachtige locatie bepaalde tijdlijn krijgen met veel nuttige info; alles dus lekker bij de hand onder één knop, inclusief contactmogelijkheden en links om reëel of virtueel zaken te doen. Zo is het begonnen, al is het idee wel enorm doorontwikkeld en daarom durf ik wel te zeggen dat we nu een innovatief platform hebben dat in deze vorm nog nergens ter wereld bestaat.’

Smartphone
Dit platform biedt nieuwe online kansen aan het MKB dat volgens Heijnen de slag op internet vaak gemist heeft. ´Veel winkeliers hebben wel een site met een webshop, maar vaak zieltogend. Terwijl zij wel online toegang moeten krijgen tot smart phones. Voor de moderne consument is dat apparaat namelijk de toegangspoort tot de wereld. Ondernemers zullen daar in mee moeten.´ De app biedt die mogelijkheid. ´Noem het mobiele Google 3.0. Via Google vind je individuele websites en contactgegevens, maar meestal zonder krachtenbundeling en locatiebepaling. In ons systeem is dat en nog veel meer gecombineerd en kunnen ondernemers het zelf doen: Twitter meets Google, gebundeld op locatie. Iedereen die een verhaal, product of dienst te verkopen heeft kan meedoen en je kunt zelf je eigen lokale internet de app inzuigen. Als je het als ondernemer dan ook nog actief gebruikt, sta je ook vaak bovenaan; kom daar maar eens om op het gewone internet…´

Platform
´Adverteren is in deze niet het juiste woord´, aldus Heijnen, ´Noem het liever communiceren en profileren. Denk aan een kapper die op afspraak werkt; daar komt nooit spontaan iemand langs want iedereen weet dat er op afspraak gewerkt wordt. Maar wat als een afspraak op het laatste moment wordt afgebeld? Sta je als kapper ineens een uur niks te doen; dat kost tijd en dus geld. Met deze app kun je in dat geval een bericht publiceren: “wie me nu belt, kan over vijf minuten met korting geknipt worden”. Of je reageert als ondernemer live op de concurrentie. Verkoop je bijvoorbeeld tv’s dan kun je direct je prijzen aanpassen op basis van de aanbiedingen in de folder van bijvoorbeeld een landelijke keten.’

Vanwege het dynamische karakter en de multifunctionaliteit spreekt Heijnen liever van een platform dan van een app. Wat wij hebben ontwikkeld is echt iets anders: je plugt als het ware in op de mobiele digitale snelweg die via de telefoon van de consument naar jouw winkel of webshop leidt.´

Dat het aan de man brengen van zijn idee, niet van een leien dakje gaat, begrijpt de initiatiefnemer: ´Er is veel wildgroei in het aanbod apps en veel ondernemers zeggen ook ‘’ik zit al op Facebook’’. Dan zeg ik: dat is mooi, maar daar word je alleen gevolgd door mensen die je al kennen en met dit systeem bereik je ook potentiële klanten in de buurt en de klanten van de buurman.´

Consument
Heijnen stelt dat ´Stad & Land lekker bij de hand´ nadrukkelijk is bedacht vanuit de consument. ´De consument is tegenwoordig leidend; die bepaalt wanneer hij of zij informatie wil. Dat is soms moeilijk te vatten voor ondernemers die altijd vanuit de eigen winkel hebben gedacht. Daardoor hebben ze wel eerder die slag op internet verloren, al kunnen ze dat verloren terrein nu in één keer met dit systeem goedmaken.´

‘De apps tonen locatie-bepaalde info, maar elke app beschikt ook over een ‘In de buurt’ knop die staat ingesteld op een straal van twee kilometer zodat alle berichten getoond worden van alle aangesloten partners die zich op loopafstand om de consument heen bevinden. Door deze functionaliteit is elke app – zoals onze Rotterdam app – ook elders te gebruiken waar partners op het systeem zitten, zoals in Schiedam. Die partners zijn ook allemaal te vinden in de binnenkort te lanceren regionale app die standaard opent met ‘in de buurt’; dan maakt het dus niet meer uit waar je in de regio uit de auto of de metro stapt, met één druk op de knop krijg je alle live info van het gebied om je heen. Makkelijker kunnen we het niet maken… Zoek je dan toch iets specifieks, dan kun je naam of zoekwoord intikken, de straal aanpassen en vervolgens krijg je alle informatie die je zoekt, inclusief foto’s en links naar websites waar bijvoorbeeld de laatste concertkaarten mobiel te koop zijn. En ook de routebeschrijving krijg je er dan vanzelfsprekend bij.’

Het systeem is ook interessant voor B2B, bijvoorbeeld tussen groothandel en winkelier of tussen branchegenoten onderling, zo betoogt Heijnen die daarover in gesprek is met onder meer World Fashion Center en INretail. Ook enkele toeristische bestemmingen zoals Hawaii en enkele Caribische eilanden zijn nu al aan het proefdraaien.

Privacy
In een tijd dat privacy onder druk staat, is de vraag relevant of de app niet stiekem een profiel van de gebruiker bouwt. Heijnen is stellig: ´Nee, je wordt niet gevolgd en niet bestookt met pushberichten. De apps zijn anoniem bruikbaar, ook omdat ik zelf niet gevolgd wil worden. Ik vind bovendien dat online info gratis moet zijn, dus onze apps zijn altijd gratis te downloaden. Sterker nog: als gemeenten of winkelcentra een app willen, dan bouwen we hem zelfs gratis! Op voorwaarde dat een minimum aantal partners meedoet zodat er genoeg informatie voor de consument in staat, anders is de app niet interessant.’

In de gemeente Schiedam is de app al operationeel. Daar heeft de gemeente de handen ineen geslagen met Stichting Promotie Schiedam en het Centrum Management waar de ondernemers in de binnenstad bij aangesloten zijn. Samen zorgen zij nu inhoudelijk voor de app en voor de promotie zodat de app gedownload wordt door zoveel mogelijk Schiedammers en bezoekers. ‘Inmiddels praten we overigens ook met Capelle, Maassluis, Vlaardingen en Hellevoetsluis’.