Minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) trekt 34,5 miljoen euro uit voor in totaal 43 transportprojecten die goed zijn voor klimaat en luchtkwaliteit. Het geld vormt onderdeel van de meerjarige subsidieregeling Demonstratie klimaattechnologie en -innovatie (DKTI).
Met deze subsidie komen kansrijke Nederlandse transportinnovaties die nog niet op de markt zijn versneld van de grond. De betrokken bedrijven dragen 47 miljoen euro bij en de EU ondersteunt met 5,9 miljoen euro. De totale investering komt daarmee op ruim 87 miljoen euro.
Uitstootvrij
zwaar transport
Het gaat
vooral om machines en voertuigen die draaien op waterstof of op batterijen, en
om laadinfrastructuur. Nog in 2020 worden de eerste projecten gerealiseerd. Een
van de projecten is van transportbedrijf Vlot Logistics uit Rotterdam,
gespecialiseerd in zwaar en groot transport. Vlot bouwt met zusterbedrijf
Breytner een zware kraanwagen met aanhangwagen en een trekker
met oplegger voorzien van een kraan om stenen te vervoeren. Eigenaar
Rokus Vlot: “Voor deze voertuigen met een gewicht tot maximaal 50 ton, waarmee
we overal tussen de huizen rijden, is geen duurzaam alternatief op de markt.
Iedereen zegt dat het niet kan om dit soort voertuigen uitstootvrij te maken.
Veel te duur en ingewikkeld. Maar we staan in de startblokken en gaan het
gewoon doen”. Bijzonder aan het project is dat er ook mobiele snelladers bij
zitten. Daarmee kunnen de kraan- en stenenwagens hun batterij opladen tijdens het
laden en lossen, waardoor ze ondanks hun gewicht een grote actieradius hebben.
De eerste omgebouwde wagens die dus zowel tijdens het werk als tijdens het
rijden geen uitlaatgassen uitstoten, komen in 2020 op de weg.
Andere
bedragen
Het
kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990.
Transport dient daar een wezenlijke bijdrage aan te leveren. De
DKTI-subsidieregeling stimuleert de benodigde innovaties. TLN onderstreept het
belang van een innovatiesubsidie maar benadrukt gelijktijdig dat met deze 37
miljoen euro niet de invoering van elektrische vrachtauto’s in gang gezet kan
worden. Dat vergt heel andere bedragen.
Honderden elektrische vrachtauto’s
Het Klimaatakkoord voorziet daarnaast ook in een subsidieregeling van 40% van de meerkosten voor de aanschaf van elektrische vrachtauto’s die de opschaling voor ondernemers mogelijk moet maken. Die regeling wordt de komende maanden uitgewerkt en zal op z’n vroegst eind 2020 beschikbaar komen. Gelet op de ambities voor zero emissie stadsdistributie vanaf 2025 kan de aanschafsubsidie voor TLN niet vroeg genoeg komen. ‘De huidige prijzen voor elektrische vrachtauto’s zijn 3 tot 4 keer hoger dan de dieselversies. Om de transitie op gang te brengen is opschaling nodig zodat er honderden elektrische vrachtauto’s in de dagelijkse praktijk ingezet worden. Dat vergt in de komende jaren een adequate subsidieregeling, stimulerende afspraken met opdrachtgevers van transport en de maatschappelijke acceptatie dat duurzaam transport een reële prijs verdient.’
Bron: TLN