De geopolitieke ontwikkelingen in het Midden-Oosten, Oekraïne en de Verenigde Staten laten het internationale zakenleven niet onberoerd. De in 2011 ontdekte
gasbel in Mozambique trekt bedrijvigheid van vele westerse bedrijven aan. En vele ondernemers lopen tegen praktische problemen aan bij hun verkenningstocht op de Iraanse markt.
Zo maar drie voorbeelden waar ‘gewoon zaken doen’ niet zo gewoon blijkt en tevens een schets van het speelveld van Triangular Group Intelligence. Voordat ze in 2013 hun expertise aanboden voor het Nederlandse bedrijfsleven hadden Onno van Boven en Ray Klaassens, de managing partners van Triangular Group Intelligence, een twintigjarige carrière bij het Korps Commandotroepen en de Nederlandse inlichtingendiensten.
‘Blinde vlek’
Weten met wie je in zee gaat is zeker in opkomende markten noodzakelijk voor een ondernemer. Om een regio echt te begrijpen is het de kunst te achterhalen wie de voornaamste stakeholders zijn en of ze dat ook blijven. “Natuurlijk denken bedrijven daar zelf ook over na”, benadrukken de mannen. “Maar de focus blijft de operatie, concurrentiestrategie en kostenbeheersing. Dit is precies ons bestaansrecht: vanuit je eigen woonkamer aanschouw je de buitenwereld door de ramen. Er is veel dat je simpelweg niet kunt zien.”
Kritische stemmen
Van Boven: “In essentie gaat het er steeds om zoveel mogelijk risico uit de besluitvorming te halen. Komt er over een paar jaar een nieuwe regeringsleider, dan is het raadzaam niet eenzijdig gebonden te zijn aan een bepaalde politieke partij, tribale stam of zakelijk contact. De uitdaging is om netwerk, invloed en middelen zo te verdelen, dat je in een nieuwe situatie niet buitenspel komt te staan. Daarvoor dien je in kaart te brengen wie welke connecties heeft en hoe de machtsstructuren lopen.”
“Om alle ‘geluiden’ te kunnen horen, moet je diep doordringen in soms diffuse netwerken. Naast de stille krachten achter het regime en de éminence grise, wil je ook het kritische geluid horen: de oppositie, de milieubeweging, een vakbond – partijen en mensen met een zo divers mogelijke achtergrond. Dezelfde feiten krijgen daarmee een andere interpretatie, die essentieel is bij de strategiebepaling, de onderhandelingen en de risicoanalyse. Dit gaat dus vele malen verder dan een ‘goed netwerk’ hebben. Het is echt een vak apart; een nieuwe dimensie binnen de besluitvorming,” stelt Klaassens.