Overig

Thuiswerken

768

De oproep klinkt. We moeten wennen aan het nieuwe normaal. Thuiswerken is daar een onderdeel van. Veel bedrijven richten thuis bij de medewerker een werkplek in. Anderen moeten hun werk doen in een stil hoekje. Het meest missen de thuiswerkers het gezelschap van collega’s. Je spreekt elkaar niet meer fysiek. Een babbeltje bij  de koffie of de lunch is er even niet meer bij. Maar wellicht nog belangrijker; hoe hou je contact en op welke wijze stimuleer je elkaars creativiteit? Vragen die op een antwoord wachten. Immers, hoe snel kan je als medewerker vervreemden van je eigenlijke werkomgeving? Welke schade richt het vervreemd zijn aan? Is het eigenlijk wel mogelijk je werk goed te doen zonder fysiek contact met collega’s? Alle goede tips ten spijt blijft het voor veel mensen een slecht alternatief. Werkgevers klagen eigenlijk zeldzaam. Sommige bedrijven hebben zich bij de noodzakelijkheid neergelegd. Zo maken we er met elkaar het beste ervan.

Creatief blijven

De creativiteit van sommigen is opmerkzaam. Ik las ergens dat een bedrijf een digitaal koffiehoekje had ingericht. Daar konden collega’s met elkaar kletsen. Een omgeving waar tijd is om het even over wat anders te hebben dan het werk, de Covid-19 crisis en het slingerend speelgoed van de kinderen. Onder begeleiding van een moderator worden leuke recepten uitgewisseld. Immers, een onderzoek toonde recent aan dat de meeste thuiswerkers enkele kilo’s groeien. Gezonde voeding is dus in de belangstelling. Net als beweging. Onder aanvoering van een heuse bewegingscoach worden medewerkers gestimuleerd om de frisse buitenlucht op te zoeken en daar waar mogelijk allerlei bewegingsoefeningen te doen. Echter, alles vrijwillig. Juist in tijden van weinig fysiek contact zijn medewerkers gevoelig voor sociale druk. Vrijwilligheid hoeft echter niet te leiden tot vrijblijvendheid. Iedereen kan aansluiten wanneer hij of zij daartoe besluit. De werkgever faciliteert slechts.

Oplossingen zoeken

Ook is er een tendens om te vloggen. Nieuwkomers worden door middel van een vlog vanuit HR of directie betrokken bij de groep. Voorstelrondjes en woorden van  welkom. Ook kunnen hierdoor de medewerkers op de hoogte worden gehouden van nieuwtjes. Dat draagt bij aan een bestendige verbondenheid met de organisatie. Ook worden op deze wijze cursussen en trainingen gegeven. Het ‘wij-gevoel’ blijven stimuleren is geen luxe. Immers, collega’s met verschillende taken en kennisgebieden zijn thuis en niet meer direct beschikbaar. De creativiteit neemt af. De oplossingsgerichtheid is tanende. Het brainstormen krijgt teveel structuur en de spontaniteit neemt af. Daar moet de organisatie dus extra energie in stoppen. Immers, met de Covid-19 crisis houdt de concurrentie en verandering niet op. De klanten blijven hopelijk klant en de wereld draait door. Een hele opgave. De crisis biedt ook kansen. Verzin daarom met elkaar een aantal nieuwe uitdagingen.

Kansen benutten

Een bijzondere uitdaging is om in deze crisistijd nieuwe klanten te vinden. Onmogelijk? Ik denk het niet. Online is er heel veel mogelijk. Via social media, ludieke campagnes, iets extra’s of een kleine attentie is het ijs snel gebroken. Zonder te reizen is het bereik enorm. Je moet er alleen wel je best voor doen. Iets meer creativiteit aan de dag leggen en de durf om mensen te bevragen op hun behoefte. In een ochtend kan je makkelijk vier introductiegesprekken doen. Snel, zonder file- en parkeerleed. Die tijdwinst is belangrijk. Verzilver deze door een goede research te doen. Op deze manier is het mogelijk om gedegen onderzoek te doen naar de branche waarin de potentiële klant werkzaam is. Goede voorbereiding is het halve werk. Stuur voorafgaande aan het gesprek relevante documentatie toe zodat het Teams-gesprek snel en effectief verloopt. Thuiswerken? Wen er maar aan, het is een blijvertje. Zij die zich snel aanpassen gaan daar in de toekomst profijt van krijgen.