Overig

Toegevoegde waarde in de winkel

474

Waarom koopt een klant in de winkel? En hoe kun je meer klanten naar de winkel toe trekken? Op die vragen kregen de 130 deelnemers van de Rabobank Management Workshop Drechtsteden antwoord, op dinsdag 9 april bij het Da Vinci College in Dordrecht. Daar sprak Cor Molenaar over ‘Red de winkel’.

Er zijn steeds meer verliezen bij de retail, stelde Molenaar. Terwijl de verkoop via internet stijgt. “Klanten kopen wezenlijk anders dan vroeger. Mensen gaan minder snel naar een winkel en daarom ontstaat de strijd om de klant. Winkels zijn ontzettend belangrijk voor de leefbaarheid van een stad. Daarom moet er een oplossing gezocht worden.”

Molenaar gaf tips aan het publiek. “Met elkaar moeten we naar de klant toe gaan. Smartphones spelen daar een rol bij. Mobiele telefoons worden de redding van de retailer. Het is een uitdaging om daar mee om te gaan.”

Ook hield de spreker het publiek van de Rabobank Management Workshop – georganiseerd door Da Vinci College en Inholland Academy – voor hoe winkels verbeterd kunnen worden. “Werk met muziek, licht of geuren. Dat activeert de zintuigen, in tegenstelling tot internet.” Kortom: het gaat om de beleving, volgens Molenaar. “Er moet toegevoegde waarde zijn in de winkel.”

Cijfers van de stad Dordrecht over winkels en koopgedrag ontbraken niet bij de workshop. Zo kwam het publiek te weten dat Rotterdam de grote trekker is als het gaat om winkels en dat 14 procent van de Dordtenaren hun producten al via internet koopt. Het aantal winkels in Dordrecht is afgenomen en er is meer en meer leegstand gekomen. Toch ziet Molenaar het nog wel positief in. “Laat u niet gek maken door technologie! Het gaat om wat de klant wil; speel daar op in.”

Een interessante workshop, vindt Vanessa Bernhart van VeeBee Bubblethee achteraf. “Cor Molenaar vind ik een boeiende man. Ik vond het een goede tip dat hij zei dat je je bewust moet zijn van waarom een klant koopt en dat je de zintuigen van klanten kunt prikkelen. Dat deed ik al in mijn winkel, maar daar wil ik me bewuster mee bezig gaan houden.”

Ook Francis de Mik van Lades Smaakvol heeft goede ervaringen na de Rabobank Management Workshop Drechtsteden. “Ik ben zelf winkelier en het is allemaal heel herkenbaar. Het triggert je weer om te kijken naar je verkoop via internet.”