Overig

‘UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk is een iconisch beeld voor de BV Nederland’

787

Kinderdijk staat sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en bevindt zich daarmee tussen de beroemdste en meest bijzondere gebouwen en plekken op aarde. Hoe speciaal dat is, realiseren we ons in Nederland eigenlijk te weinig. “Ook regionale ondernemers zijn zich vaak nog te weinig bewust van de kracht van Kinderdijk,” vindt Cees van der Vlist. Tijd om daar verandering in te brengen. De algemeen directeur van Stichting Werelderfgoed Kinderdijk vertelt graag op welke manieren partnerschappen zijn in te richten.

Wat van ver komt, is lekker: zo is het ook een beetje met Kinderdijk. Waar touringcarbussen vol met buitenlandse toeristen af en aan rijden, vinden we de molens binnen de landsgrenzen vaak helemaal niet zo bijzonder. We zijn er namelijk mee opgegroeid. “Op mondiaal niveau ligt dat echter anders. Wie aan Nederland denkt, denkt aan molens. Overal ter wereld, van Nieuw-Zeeland tot aan Bolivia. Kinderdijk is een iconisch beeld voor de BV Nederland. Dat realiseren we ons te weinig.” Een molencomplex zoals Kinderdijk vind je namelijk nergens anders ter wereld. In Werelderfgoed Kinderdijk is 741 jaar watermanagement zichtbaar. De molens en gemalen zijn uit 1738. Vanuit alle windstreken komen bezoekers dit unieke stuk geschiedenis zelf beleven. Naast het educatieve aspect, levert het ook een mooi plaatje op. Vorig jaar verwelkomde Stichting Werelderfgoed Kinderdijk 277.398 betalende bezoekers. Omdat het een openbaar gebied is, zijn niet-betalende bezoekers nog niet eens meegeteld. Zo’n 75 tot 80 procent van de mensen die een kaartje kopen komt uit het buitenland, weet Van der Vlist. Bedrijven kunnen die aantrekkingskracht nog beter benutten. “Je kan er natuurlijk voor kiezen om met buitenlandse relaties uit eten te gaan. Er zijn immers genoeg goede restaurants. Maar ik denk dat een bezoek aan UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk in verreweg de meeste gevallen veel meer beklijft dan het lekkerste eten in het beste restaurant. Waarom? Omdat Kinderdijk uniek is en tot de verbeelding spreekt. Een luxe etentje is in het zakenleven niet heel bijzonder. Kinderdijk wel. Komen ze hier op bezoek, dan levert dat bijna gegarandeerd enthousiaste verhalen op voor het thuisfront. Ze hebben namelijk iets ervaren wat ze nog nooit hebben ervaren.”

Met elkaar meerwaarde creëren

Er zijn ook al wel diverse bedrijven uit de regio waarmee slimme samenwerkingen tot stand zijn gekomen. “Kinderdijk is in de eigen marketing heel goed te gebruiken, op de meest uiteenlopende manieren. We plaatsen tussen de molens geen vlaggen met bedrijfslogo’s, want dat strookt niet met de authenticiteit die wij willen uitstralen. We zijn geen commercieel pretpark. Maar er zijn veel mooiere invullingen te geven aan een krachtenbundeling. Zo geeft een vloerenleverancier klanten standaard twee vrijkaartjes voor Kinderdijk, geldig op de dag dat de vloer wordt geleverd. Dan is het huis leeg voor de werklui, hebben de bewoners geen overlast en keren ze ’s avonds na een mooi uitje terug in een woning met een vers gelegde vloer,” aldus Van der Vlist. “Een ander voorbeeld is dat een plaatselijke schilder een molen heeft geadopteerd. Ze zijn daar trots op en gebruiken daar mooie beelden van voor marketingdoeleinden. Een molen schilderen is natuurlijk ook een stuk specialer dan een rijtjeshuis.” En zo zijn er talloze manieren om een partnerschap in te richten. “Stichting Werelderfgoed Kinderdijk is er niet om haar hand om te houden. We willen meerwaarde creëren met elkaar. Daar willen we organisaties nog meer bewust van maken, ook door het organiseren van een jaarlijkse Kinderdijkkring voor onze partners. Wij weten hoe het zakelijk gezien werkt, want we zijn een stichting zonder winstoogmerk, maar ook een bedrijf. Een beetje een museum, een beetje een winkel, een beetje horeca: veel komt hier samen.”

De Stichting Werelderfgoed Kinderdijk is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het molencomplex van Kinderdijk en maakte de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling door. Ongeveer 5 jaar geleden stonden er 8 mensen op de payroll en waren er 45 vrijwilligers betrokken. Inmiddels zijn er 48 mensen in dienst en is het aantal vrijwilligers gegroeid naar 200. “We kunnen iedereen ontzettend goed gebruiken. Zowel betaalde als onbetaalde krachten zijn stuk voor stuk ambassadeurs. En er zijn veel handjes nodig, want er moet veel gebeuren. Ons werk gaat veel verder dan de zorg voor de 19 molens en 1 gemaal. We zijn bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de aanlegsteigers in De Lek. En we zorgen ervoor dat de wandelpaden bij gladheid worden gestrooid. De wegbeheerders doen dat niet bij weggetjes in de polder. Hetzelfde geldt voor het sneeuwvrij maken van de paden. Ook in de winter willen wij onze bezoekers natuurlijk een fijne ervaring bieden.” Die missie slaagt, als we een blik werpen op de reviews. “Wij kennen Kinderdijk vooral van plaatjes op school. In het echt is het nog veel mooier,” schreef een bezoeker uit Venezuela. En een Amerikaanse toerist liet weten: “Kinderdijk geeft je het gevoel alsof je een schilderij van Rembrandt bent ingelopen.” Van der Vlist hoopt dat de zakelijke markt dat de komende jaren in nog grotere mate gaat ervaren. “De molens kunnen veel voor bedrijven betekenen.”