Overig

Used 1: Gebruikt met de zekerheid van nieuw

468

 

Hogenbirk Bedrijfswagens, met vestigingen in Rotterdam en Dordrecht, is al decennia lang een begrip als pur-sang Mercedes-Benz bedrijfswagendealer. Onlangs heeft het bedrijf een nieuw product in de markt gezet: Used 1.

Directeur Robert Hogenbirk over het nieuwe initiatief. “Het komt erop neer dat we gebruikte Mercedes-Benz bestelwagens gaan verkopen met de zekerheden van een nieuw voertuig. Dit doen we overigens al jaren, maar met ingang van heden gaan we de aanpak voor gebruikte bestelwagens veranderen. We hebben hiervoor Michel Heijblom als nieuwe Used1-manager aangetrokken, hij gaat dit traject verder professionaliseren en uitbouwen. Wij zijn al de grootste in de regio met nieuwe Mercedes-Benz bestelwagens en wij willen ook de grootste in jong-gebruikte bestelwagens worden. Het mes snijdt dan aan twee kanten, want dat levert ook meer werk op voor onze monteurs en zo kan de werkplaats nog beter renderen. Het geheel op de klantwens afgestemde product wordt in de markt gezet onder de naam Used 1.” Dat de gebruikte bestelwagens zo goed als nieuw verkocht kunnen worden komt door de strenge ingangscontrole en grondige aanpak van onze technici om de ingenomen voertuigen weer als nieuw te kunnen verkopen. Klanten kunnen net zo goed vertrouwen op een Used 1 bestelwagen als op een nieuw voertuig én hij is op het juiste adres voor onderhoud en service. Alleen een dealer voert immers het onderhoud en service uit volgens de officiële Mercedes-Benz fabrieksvoorschriften. Zo blijft de Used 1 bestelwagen jarenlang in topconditie en blijven eventuele garanties van kracht.

Prima investering
Hogenbirk: “In de beleving van de klant rijdt een Used 1 bestelwagen als nieuw. Hij krijgt van ons een perfecte auto in handen. Zo is de aanschaf van een gebruikte bestelwagen zakelijk gezien een prima investering. De klant krijgt een jonge bestelwagen van maximaal vijf jaar oud en met een zeer acceptabele kilometerstand. Dat biedt zekerheid, wij kunnen de garantie geven dat de auto gewoon goed is. Veel van de Used 1 auto’s hebben wij zelf eerder nieuw verkocht en kennen daarom de historie van de auto goed. Ook dat is een voordeel. Daarnaast vullen we ons aanbod aan via jonge gebruikte Mercedes-Benz gebruikte bestelwagens van leasemaatschappijen, verhuurbedrijven en ook op de Duitse markt zijn wij hiervoor actief.”

Internet
Marketing manager Marc Nijhof: “Zowel bij nieuw als bij Used 1 is het oriëntatie- en aankooptraject wezenlijk veranderd. Een aantal jaren geleden was het bezoek aan onze showroom veel groter dan tegenwoordig. Een klant oriënteert zich nu eerst uitgebreid via internet. Dat is een belangrijk verkoopkanaal geworden. Bij gebruikt zelfs nog meer dan bij nieuw. Een perfecte presentatie is daarom belangrijk. Pas daarna komt hij naar de showroom om te kijken of het waar is wat wij over de auto vertellen. Wij verschaffen informatie met veel foto’s en straks ook filmpjes, zo dat de klant zich een goed beeld kan vormen van wat wij te bieden hebben. Het gaat om de details. Wij zijn altijd actueel en op vele sites te vinden. Herkenbaarheid creëren daar gaat het om. Je moet opvallen met wat je doet. Geïnteresseerden moeten bij het surfen over het net bij ons blijven hangen. Met vragen kunnen ze tot ’s avonds laat bij onze website-operators terecht.”

Uitgekiend aanbod
Robert Hogenbirk mikt vooral op klanten uit de regio want daar is immers ook de werkplaats mee gebaat. Dat is lastig te sturen via internet, klanten komen dan ook van heinde en verre. Geen probleem vindt Hogenbirk. “Hoe meer we verkopen, hoe beter. We verkopen nu zo’n 1.000 bestelwagens per jaar en streven ernaar om dit aantal via ons Used 1 label nog verder te verhogen. Dat kan, want we hebben een uitgekiend aanbod met de Citan, Vito en de Sprinter. Het draait allemaal om de klant, als die niet tevreden is, komt hij niet terug. Wij proberen daarom steeds stappen te zetten in noviteiten en in onze service. Daarbij stellen wij ons steevast de vraag of de klant zit te wachten op datgene wat we doen. En dat lukt ons aardig tot nu toe.”